REKLAMA

Możesz więcej w relacjach z biurem podróży. Jak wyglądają nasze prawa jako turystów?

Biuro podróży
Foto: RossHelen / Shutterstock

Rynek usług turystycznych rozwija się w szalonym tempie. W ślad za zmianami w ofertach organizatorów imprez turystycznych, zmieniła się też ustawa regulująca warunki oferowania, sprzedaży i realizacji tego typu usług. Czy z punktu widzenia turystów-klientów to krok w dobrą stronę?

W naszym nowym cyklu poradników informowaliśmy już o prawach klientów biur podróży i rozwiewaliśmy wątpliwości związane z ubezpieczeniem takiego wyjazdu. Zamieściliśmy także porady dotyczące sytuacji, w którym możemy ubiegać się o zwrot kosztów i składać skargę, jak również podstawowe rzeczy, na które należy zwracać uwagę przy wyjazdach z biurem podróży. Pisaliśmy też o krajach, gdzie taniej będzie wybrać się z biurem podróży niż gdybyśmy chcieli zorganizować taki wyjazd na własną rękę.

Warto jednak znać obowiązujące przepisy: w myśl zmian, które weszły w życie w ubiegłym roku, jako turyści możemy „nieco więcej” w kontakcie z biurem podróży. Co się zmieniło?

Ustawa o imprezach turystycznych

Najważniejszym dokumentem, który reguluje rynek turystyki zorganizowanej w Polsce, jest ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. W ciągu ostatnich miesięcy nastąpiła pewna rewolucja w tym zakresie: przestarzałą ustawę, która nie pasowała do aktualnych realiów rynkowych, zastąpiono nowym aktem prawnym.

Jeszcze nie jest za późno na urlop. Sprawdź Lastminuter.pl >>

Z punktu widzenia nas, turystów – sporo przepisów zostało doprecyzowanych, nakładając nowe obowiązki na organizatorów usług turystycznych. Pisząc wprost: jako turyści, mamy więcej praw. Ale w ślad za tymi zmianami, zaktualizowano i poszerzono także inne uregulowania związane z rynkiem imprez turystycznych.

Co warto wiedzieć?

Hotel w Tunezji
Foto: Liya_Blumesser / Shutterstock

Więcej czasu na roszczenia

Patrząc na to chłodnym okiem, najbardziej istotną zmianą jest wydłużenie okresu, w którym mamy prawo jako turyści-klienci do reklamowania imprezy turystycznej lub usługi, zrealizowanej według nas w nieprawidłowy sposób. W myśl nowych przepisów, wprowadzono trzyletni termin przedawnienia wszelkich roszczeń.

Pisząc wprost: przysługuje nam prawo do reklamowania usługi, które nie jest ograniczone dość wąskim oknem czasowym, w rodzaju kilku-kilkunastu tygodni.

To jednak tylko jedna ze zmian: w nowej ustawie uwzględniono również nowoczesne kanały dystrybucji usług turystycznych, chociażby te internetowe – coraz więcej Polaków kupuje swoje wymarzone wczasy za pośrednictwem internetu, nie fatygując się do biura turystycznego.

Inną ważną kwestią jest nałożenie na organizatora usług turystycznych wielu obowiązków informacyjnych. I nad tym tematem warto się nieco mocniej pochylić.

Dobrze wiedzieć

Jeżeli zawrzemy umowę, dotyczącą wylotu i pobytu urlopowego (lub jakąkolwiek inną imprezę turystyczną) poza lokalem przedsiębiorstwa, przez internet – nie musimy obawiać się ewentualnej rezygnacji lub odstąpienia od niej. Bez podawania jakichkolwiek przyczyn oraz ponoszenia kosztów, możemy odstąpić od takiej umowy w terminie 14 dni od daty jej zawarcia.

Co musimy wiedzieć przed zakupem pakietu urlopowego w biurze?

Wspomniane wyżej obowiązki informacyjne to z punktu widzenia klientów szalenie istotna kwestia. Dzięki zapisom w ustawie, w założeniu powinny zniknąć ewentualne niedopowiedzenia związane ze szczegółami zawieranej umowy.

Przykład? Jeszcze przed podpisaniem umowy z biurem podróży (i dokonaniem opłaty) musimy być poinformowani m.in. o tym, jaka procedura może być wdrożona w przypadku wystąpienia wyjątkowych okoliczności lub jak wygląda zabezpieczenie naszego wyjazdu w przypadku, gdy – nikomu tego nie życzymy – nasz organizator okaże się niewypłacalny.

Zanim wyciągniemy naszą kartę kredytową i zapłacimy w biurze za planowany urlop, musimy otrzymać informację o tym, w jaki sposób możemy ewentualnie zrezygnować z wyjazdu… i ile to będzie nas kosztować.

Tu ważna uwaga: kwota, którą będzie mogło potrącić biuro podróży w przypadku zgłoszenia chęci rezygnacji z wyjazdu, musi być uzasadniona – to na organizatorze usługi turystycznej spoczywa obowiązek wykazania zasadności tej kwoty. Podobnie w przypadku chęci zmiany osób, mających wypoczywać – na przykład przeniesienia wyjazdu na inną osobę z rodziny lub znajomych.

Plaża w Hiszpanii
Foto: Djinn / Shutterstock

W kraju jest niebezpiecznie, co robić?

Sytuacja polityczna na świecie bywa niestabilna, niekiedy w krajach, które cieszą się popularnością wśród turystów z Polski (na przykład w Egipcie) zaczyna być po prostu niebezpiecznie. Jakie są nasze prawa w przypadku, gdy po prostu boimy się jechać na urlop, motywując to bezpieczeństwem na miejscu?

Tutaj sytuacja jest prosta: nie stracimy naszych pieniędzy, które wpłaciliśmy w biurze podróży. Jeżeli w kraju, dokąd chcieliśmy się wybrać na urlop, wystąpią nadzwyczajne okoliczności – tu dobrym przykładem mogą być ataki terrorystyczne w Tunezji lub wybuchy bomb w Egipcie – możemy odstąpić od umowy.

Co ważne, organizator wyjazdu (biuro) nie może nas obciążyć z tego tytułu jakimikolwiek kosztami, określanymi jako „opłaty za odstąpienie”.

Biuro jest nierzetelne? Będzie kara!

Pamiętajmy również o tym, że mamy pełne prawo sprawdzić organizatora usług turystycznych: zażądać informacji o tym, czy ma odpowiednie zabezpieczenia finansowe lub jak wyglądają jego wpłaty do specjalnego funduszu gwarancyjnego.

Cóż to takiego? Każda firma, która prowadzi biuro turystyczne lub organizuje imprezy turystyczne, ma obowiązek wpłacać składkę na konto Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG) oraz składać deklarację o wysokości składki do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).

Co w przypadku, w którym „wykryjemy”, że takie składki są przez nasze (wybrane wcześniej) biuro po prostu nieopłacane lub zaniżane? Oprócz oczywistego czerwonego światła, które powinno nam się zapalić w głowie i skutkować omijaniem takiego biura lub żądaniem rozwiązania umowy (jeżeli była zawarta) – nierzetelne firmy mogą spodziewać się kar pieniężnych w wysokości nawet kilkudziesięciu tysięcy PLN.

Nowością jest to, że do arsenału ewentualnych kar dodano także możliwość ograniczenia wolności lub pozbawienia jej do trzech lat.

Dobrze wiedzieć

Jak sprawdzić przedsiębiorcę turystycznego? Wszystkich legalnie działających w Polsce przedsiębiorców w tej branży możecie znaleźć w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych. Nazwa długa, ale link do ten ewidencji jest krótki – >> znajdziecie go tutaj.

Hotel w Portugalii
Foto: Mario Rodrigues / Shutterstock

Nowa ustawa, nowe możliwości

Jak widać, w relacjach z biurami turystycznymi i organizatorami usług turystycznych możemy więcej, niż kiedyś. Warto znać swoje prawa, aby nie przeżyć niemiłej niespodzianki lub nie dać się zaskoczyć dodatkowym kosztom, których może zażądać od nas (niesłusznie) biuro podróży.

Z pełną treścią ustawy można zapoznać się >> pod tym adresem.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


Najlepsza oferta

Paryż już od 78 PLN!

Igor Więcek | 2019-08-19 08:01
REKLAMA
REKLAMA
Nasze najlepsze teksty są tutaj
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel