Fly4free.pl

Ryanair składa rządowi ofertę: Zbazujemy u was 40 samolotów! Ale jest jeden warunek

Foto: Ryanair
Irlandzka linia chce w ciągu najbliższych 5 lat obsługiwać 225 mln pasażerów rocznie, a kluczowym rynkiem do wzrostu mają być Włochy. Irlandzka linia ma w tym kraju już 90 samolotów, ale chce więcej. Stąd propozycja do włoskiego rządu: jeśli kraj zrezygnuje z wysokich podatków pasażerskich, irlandzka linia w ciągu najbliższych kilku lat zbazuje tu aż 40 nowych maszyn!

Ryanair powoli wychodzi z pandemicznego letargu, choć do pełnego optymizmu jeszcze daleka droga: we wrześniu irlandzka linia wykonała 69,5 tysiąca rejsów, podczas których przewiozła 10,6 mln pasażerów przy wypełnieniu samolotów na poziomie 81 procent. To dwa razy więcej niż we wrześniu 2020 roku, choć dla porównania – w analogicznym miesiącu 2 lata temu przewoźnik przewiózł 14,1 mln podróżnych, a samoloty były wypełnione w 96 procentach. Mimo to irlandzka linia ma niezwykle ambitne plany na przyszłość – podczas niedawnej konferencji World Routes w Mediolanie mówił o nich Jason McGuinness, dyrektor handlowy Ryanaira.

Ryanair chce w przyszłym roku przewieźć 165 mln pasażerów, czyli o 10 procent więcej niż prognozy sprzed pandemii koronawirusa. O planach Ryanaira najlepiej świadczą liczby: w ciągu ostatnich 12 miesięcy przewoźnik ogłosił otwarcie 14 nowych baz. Wśród nich najmocniej wybija się niedawno ogłoszona baza w Wenecji, która zostanie uruchomiona wiosną 2022 roku – Ryanair będzie na niej bezpośrednio konkurował z Wizz Airem, który… swoją bazę ogłosił tego samego dnia.
Ze słów McGuinnessa wynika zresztą, że Włochy będą kluczowym rynkiem dla dalszego wzrostu Ryanaira. Irlandzka linia wysłała zresztą propozycję do włoskiego rządu, w myśl której przewoźnik może jeszcze bardziej wzmocnić swoją pozycję w tym kraju.

Kochamy konkurencję (…) Jesteśmy największą linią we Włoszech i w krótkim czasie zwiększyliśmy naszą obecność w tym kraju z 60 do 90 zbazowanych samolotów. Wysłaliśmy też do włoskiego rządu nasz plan, w ramach którego możemy w ciągu najbliższych kilku lat zbazować we Włoszech kolejne 40 samolotów, ale pod warunkiem, że rząd zrezygnuje z opłat pasażerskich – mówi McGuiness.

Czy to atrakcyjna propozycja? Na pierwszy rzut oka oczywiście tak, bo oznacza ona setki nowych tras z i do Włoch, a docelowo – ogromne pieniądze dla kraju opartego w tak dużej mierze na turystyce. Z drugiej jednak strony musimy pamiętać, że tak duża ekspansja Ryanaira we Włoszech będzie oznaczała poważne problemy dla ITA, czyli nowego narodowego przewoźnika Włoch, powstałego na gruzach Alitalii. I trudno oczekiwać, by włoski rząd bezkrytycznie przyglądał się, jak Ryanair demoluje przewoźnika, na którego ratowanie poszło już kilka miliardów euro z państwowej kasy

Foto: sorbis / Shutterstock

Ryanair walczy z Włochami już od kilku lat

Sprawa jest o tyle ciekawsza, że… wszelkiego rodzaju podatki i opłaty pasażerskie we Włoszech wcale nie należą do najwyższych w Europie. A mimo to od kilku lat są przyczyną poważnych sporów między Ryanairem i włoskim rządem. Z jego apogeum mieliśmy do czynienia na przełomie 2016 i 2017 roku, gdy Ryanair zaszantażował włoski rząd zamknięciem kilku baz i likwidacją połączeń, jeśli ten podniesie opłaty pasażerskie w tym kraju. Podwyżki były już właściwie przyklepane – opłaty miały wzrosnąć o niemal 1/3 z 6,5 do 9 EUR, jednak pod wpływem Ryanaira włoski rząd wycofał się z tych planów, a Ryanair… kontynuował ekspansję na Półwyspie Apenińskim.

Czy Ryanair jeszcze mocniej dobije konkurencję?

Jednocześnie McGuiness potwierdza wcześniejsze słowa Michaela O’Leary’ego, z których wynika, że Ryanair chce wykorzystać słabość swoich konkurentów.

Obecnie nasze udziały w europejskim rynku lotniczym wynoszą ok. 15 procent. Naszym celem jest, aby w ciągu najbliższych 5 lat osiągnąć poziom 20-25 procent – mówi.

Dodaje też, że przewoźnik chwilowo nie będzie już otwierał nowych baz, bo… nie ma wolnych samolotów.

– Najwcześniejszy termin na otwarcie nowej bazy to zima 2022 roku. Ale jak zwykle, jesteśmy otwarci na atrakcyjne propozycje, dla których bylibyśmy skłonni przesuwać samoloty z innych baz – mówi McGuiness.

Przypomnijmy, że Włochy nie są jedynym krajem, gdzie Ryanair planuje dużą ekspansję. Kilka tygodni temu na naszych łamach Michael O’Leary zadeklarował, że w krótkiej perspektywie czasu Ryanair chciałby zbazować 20 samolotów na Ukrainie. Jest to związane z umową o otwartym niebie między Ukrainą i UE. Na razie jednak, choć umowa została podpisana w ubiegłym tygodniu, jedyną linią, która ogłosiła ekspansję w kraju naszych wschodnich sąsiadów, jest Wizz Air.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »