REKLAMA

Jedno z najgorszych lotnisk w Europie przestanie funkcjonować. Zamknięcie już za rok?

berlin tegel
Foto: Chr. Offenberg / Shutterstock

Zgodnie z najnowszymi informacjami, nowe międzynarodowe lotnisko w stolicy Niemiec w końcu rozpocznie pracę 31 października 2020 roku. Jego otwarcie oznacza jednak zamknięcie innego portu – lotniska Tegel. I choć zwykle takie informacje wielu pasażerów przyjmuje z żalem, tym razem zupełnie nie będzie za czym tęsknić.

Notoryczne opóźnienia, przestarzały terminal i tłumy ludzi – to trzy główne zarzuty, które pojawiają się wobec wciąż istniejącego lotniska Berlin Tegel. Choć port wiele lat temu miał pójść na zasłużoną emeryturę, nadal obsługuje i samoloty, i pasażerów. Czy jest więc szansa, że wreszcie wymażemy z podróżniczej mapy to okropne lotnisko? Tak i nie.

Obietnice są, terminy są, nadzieja też jest, ale doświadczenie pokazuje, że z otwieraniem szampana lepiej się wstrzymać.

Tegel – najgorsze lotnisko Europy?

Żeby zrozumieć skalę problemu, wystarczy przejrzeć opinie na temat lotniska Berlin Tegel, by przekonać się, że już dawno powinno przestać funkcjonować w obecnej formie. „Przypomina czasy obskurnych dworców kolejowych”, „wstyd, żeby Berlin nie miał porządnego lotniska”, „lata świetności ma już za sobą”, „niechlujne, obskurne, zaniedbane” – to wszystko prawdziwe oceny wystawione przez polskich pasażerów. Większość skupia się przede wszystkim na bardzo słabo rozwiniętej infrastrukturze wewnątrz terminala, niskich standardach czystości, niewielkiej poczekalni albo tłoku, który często panuje na tym specyficznym lotnisku.

I trochę trudno się tym opiniom dziwić, bo choć niewątpliwie nie jest to najgorsze lotnisko świata, to w Europie niejednokrotnie zdobywało miejsca w niechlubnej czołówce – chociażby w ubiegłorocznym rankingu portalu Sleeping in Airports. Krzesełek czy miejsca do odpoczynku jest niewiele, o większej liczbie sklepów czy restauracji można pomarzyć, a przez ograniczoną przepustowość, opóźnienia połączeń zdarzają się regularnie.

Marzenia o zamknięciu lotniska Tegel były tak zaawansowane, że zaczęły się już gorące dyskusje, co zrobić z takim obiektem po jego zamknięciu. Pojawił się nawet pomysł, by zamienić go w gigantyczną strefę imprezowo-kulturalną. Ściana wspinaczkowa w oparciu o wieżę kontroli lotów, miejsce rekreacji sportowej, centrum rozrywkowe, a nawet lokale dla start-up’ów. Do tego kilka klubów i wielki festiwal techno – tak prezentował się projekt zaproponowany przez „Berlińską Komisję Klubową”. Póki co inicjatywa pozostała jednak wyłącznie w strefie marzeń.

Co ciekawe, nie wszyscy uważają, że Tegel powinno się zamknąć. Zaledwie na początku tego roku, szef Lufthansy – Carsten Spohr sprzeciwił się takiemu rozwiązaniu. Taką samą opinię wcześniej wyrażał chociażby prezes Ryanaira – Michael O’Leary. A ci dwaj panowie naprawdę bardzo rzadko zgadzają się ze sobą. Obaj przekonują jednak, że przy tak szybkim wzroście liczby pasażerów, z jakim mamy do czynienia obecnie, to niewielkie lotnisko przyda się liniom lotniczym szybciej niż można byłoby przypuszczać. Choć musiałoby oczywiście przejść gruntowny remont. Podobną opinię wyraziła spora część Berlińczyków – w referendum dotyczącym zamknięcia lotniska, aż 56 proc. głosujących zapewniło, że chciałoby, aby port lotniczy Tegel dalej funkcjonował.

Władze wydają się być jednak nieugięte i wszystko wskazuje na to, że wreszcie – po 9 latach od pierwotnych planów – Berlin Tegel przestanie funkcjonować. A ci, którzy latają z i przez niemiecką stolicę doczekają się porządnego, nowoczesnego lotniska. Bo trudno za takie uznać którykolwiek z istniejących w Berlinie portów.

Dlaczego więc nikt nie skacze z radości, a nawet najwięksi entuzjaści powstrzymują się przed zachwytami? Bo te obietnice już słyszeli…

berlin tegel
Foto: Markus Mainka / Shutterstock

Berlin Brandenburg - otwarcie spóźnione o 9 lat

Zamknięcie lotniska Berlin Tegel uzależnione jest bowiem od otwarcia innego portu – słynnego już na całym świecie lotniska Berlin Brandenburg. Ależ to miała być inwestycja! Nowoczesne technologie, duże przestrzenie, tysiące obsługiwanych samolotów i miliony pasażerów. Splendor i chwała i to już w 2011 roku, gdy Polakom nawet nie śnił się CPK, gdy nie istniało jeszcze nowe lotnisko w Stambule czy Daxing w Pekinie.

Ale coś poszło nie tak… Zaczęło się od bankructwa firmy budowlanej, która była odpowiedzialna za inwestycję, później pojawiły się problemy z instalacją przeciwpożarową, której nikt nie chciał dopuścić do użytku ze względu na liczne wady. Nasępnie wraz z kolejnymi kontrolami na jaw wychodziło kolejne usterki i przekręty – w tym solidne łapówki. Ostatecznie wykryto ponad 65 tys. wad i niedociągnięć. Dziś berlińskie megalotnisko jest raczej symbolem nieudolności władzy, przeszacowanej inwestycji i totalnej fuszerki.

– Otworzymy lotnisko w październiku przyszłego roku – mówił niespełna 2 miesiące temu Engelbert Laetke Daldrup w rozmowie z “Frankfurter Algemeine Zeitung”.

Kilka dni temu poznaliśmy konkretną datę – 31 października 2020 roku. I wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że ten termin, jeśli naprawdę okaże się być ostatecznym i tak oznacza dziewięcioletnie opóźnienie inwestycji, która miała zachwycić Europę.

Według aktualnych informacji Berlin Tegel ma przestać funkcjonować jak najszybciej po otwarciu nowego lotniska (maksymalnie po pół roku), a Berlin Schonefeld będzie wygaszany stopniowo. Ostatecznie cały ruch pasażerski ma przejąć Berlin Brandenburg, a pasażerowie raz na zawsze pożegnają się z obecnie istniejącymi, niezbyt lubianymi lotniskami.

cpk
Foto: Centralny Port Komunikacyjny

Z CPK ma być inaczej, ale terminy też nie są pewne

Historia lotniska Berlin Brandenburg powinna być jednak idealną przestrogą dla wszystkich, którzy pracują przy podobnych inwestycjach i ostrzeżeniem dla pasażerów, którzy liczą, że przeniosą się do nowocześniejszych, lepszych i większych lotnisk zgodnie z pierwotnie zapowiadanymi terminami. W tym dla Centralnego Portu Komunikacyjnego i Polaków, którzy już dziś wyobrażają sobie swoje podróże z tego megalotniska.

Początkowo mówiło się o tym, że pierwszy etap budowy najnowocześniejszego lotniska w Polsce będzie gotowy na 2027 rok. Jednak, choć w ziemię nie wbito jeszcze nawet pierwszej łopaty, już pojawiły się pierwsze spekulacje na temat przesunięcia terminu. Prezes LOT przyznał nawet, że linia przygotowuje się na różne scenariusze. 

– Warto być gotowym na to, że ta inwestycja może potrwać nieco dłużej. 2027 rok nigdy nie był terminem ostatecznym – mówił w rozmowie z Fly4free.pl, Rafał Milczarski.

Potwierdzenie tej teorii przyszło też wraz z wypowiedzią Mikołaja Wilda, ówczesnego pełnomocnika rządu ds. CPK. W jednym z wywiadów przyznał, że być może lotnisko nie zostanie otwarte wcześniej niż w ciągu dziesięciu lat. Milczarski powiedział za to, że LOT jest przygotowany nawet na scenariusz, w którym CPK otwiera się dopiero w 2030 roku. Może się więc okazać, że na narodowe megalotnisko poczekamy dłużej niż pierwotnie zakładano.

Oczywiście chcemy wierzyć, że zarówno Tegel w końcu przestanie istnieć, odejdzie na zasłużoną emeryturę i przekaże pasażerów swojemu następcy, jak i Centralny Port Komunikacyjny rozkwitnie na dobre już za 8 lat i nie podzieli losu lotniska Berlin Brandenburg.

Ale czy tak się stanie w rzeczywistości? No cóż – zobaczymy, to uwierzymy.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


Cagliari Poetto plaża
Najlepsza oferta
REKLAMA

10 urodziny Fly4free.pl

KONKURS Z SUPER NAGRODAMI!
Wygraj iPhone 11 oraz hulajnogi Xiaomi
i odbierz gwarantowaną zniżkę na loty

Kliknij po szczegóły »

Partnerem 10. urodzin Fly4free.pl jest
Najlepsza Linia Lotnicza wg Skytrax 2019
Qatar Airways
REKLAMA
Poznaj nasz kierunek miesiąca
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.