Ryanair ma już chyba dość Boeinga. Zamyka kolejną dużą bazę: zniknie 2/3 tras! W tym z Polski?

Irlandzka linia poinformowała, że od kwietnia 2020 roku zamknie swoją bazę w Norymberdze. To już kolejna baza, którą Ryanair zamyka w Niemczech – jeszcze niedawno kraj naszych zachodnich sąsiadów miał być kluczowy dla irlandzkiej linii. A żeby było gorzej – zapowiada, że wkrótce zamknie kolejne. I trudno mu się dziwić, bo właśnie wyszły na jaw kolejne problemy z zamówionymi przez Ryanaira Boeingami 737 MAX 200, co oznacza, że opóźnienie w dostawach będzie jeszcze większe.
O swojej decyzji irlandzka linia poinformowała władze lotniska w Norymberdze we wtorek. Oficjalnie baza ma zostać zamknięta w kwietniu 2020 roku, a powodem jest wciąż utrzymujące się w mocy globalne uziemienie Boeingów 737 MAX, które mocno hamuje plany rozwoju irlandzkiej linii.
W Norymberdze Ryanair ma zbazowane 2 samoloty i obecnie lata stąd na 15 trasach, chociaż w sezonie letnim połączeń jest nawet o 10 więcej. Teraz pasażerów jednego z najpiękniejszych niemieckich miast czeka ostre cięcie tras – władze lotniska poinformowały, że w przyszłorocznym sezonie letnim w rozkładzie lotów Ryanair zostanie maksymalnie 1/3 z obecnie dostępnych tras. Nie ma jednak jeszcze informacji, które zostaną wycięte z rozkładu – to o tyle ważne, że w sezonie letnim Ryanair ma wznowić loty do Norymbergi z Krakowa. Na razie bilety są dostępne w rozkładzie, a jeśli coś się zmieni, pasażerowie zostaną poinformowani o tym przez linię lotniczą.

To dopiero początek, a cierpliwość Ryanaira się kończy...
Przypomnijmy, że to już druga baza w Niemczech, którą zamyka Ryanair – w październiku ogłosił on zamknięcie bazy w Hamburgu, która zniknie od stycznia. Oprócz tego Ryanair oficjalnie ogłosił już zamknięcie 4 baz w Hiszpanii: są to Gran Canaria, Girona, Lanzarote i Teneryfa. W wyniku tych zamknięć pracę straci 512 pilotów i członków załóg pokładowych. Niestety, wszystko wskazuje na to, że to nie koniec i Ryanair będzie zamykał kolejne bazy w Hiszpanii, ale nie tylko. Kilka dni temu wyciekł mail w tej sprawie, wysłany do pracowników przez Neila McMahona, dyrektora operacyjnego linii. McMahon informuje w nim, że opóźnienie w dostawach nowych Boeingów 737 MAX 200 będzie jeszcze większe niż pierwotnie planowano. Dlaczego? Według McMahona, pojawiły się problemy z jednym z wyjść ewakuacyjnych, a ma to być powiązane z faktem, że Ryanair zamówił wersję 737 MAX z większą liczbą foteli na pokładzie (samolot ma pomieścić 197 pasażerów). Według Ryanaira ma to być powód do kolejnych zamknięć baz operacyjnych, a sytuacja jest dość poważna. Jeszcze niedawno Ryanair oczekiwał, że w okresie od marca do maja otrzyma 20 pierwszych Boeingów 737 MAX 200, tak aby były one w stanie latać w szczycie sezonu letniego. Obecnie Ryanair oczekuje, że otrzyma pierwszego MAX-a najwcześniej pod koniec kwietnia. A i to nie jest pewne – irlandzka linia szacuje bowiem, że MAX 200 zostanie certyfikowany mniej więcej miesiąc po tym, gdy zakończy się globalne uziemienie standardowych Boeingów 737 MAX.
Jest to już kolejne opóźnienie dostaw nowych samolotów dla Ryanaira i nie ulega wątpliwości, że cierpliwość szefostwa irlandzkiej linii jest już na wyczerpaniu.

Dwie pieczenie przy jednym ogniu
Nie da się też ukryć, że Ryanair stara się szukać pozytywów w trudnej dla siebie sytuacji, bo przy jednoczesnym zamykaniu drogich w utrzymaniu baz w Europie Zachodniej, cały czas rozwija swoje spółki-córki, w tym przede wszystkim polskiego Buzza, który oficjalnie wystartował pod koniec października. Największą zaletą tej linii są bardzo niskie koszty operacyjne, dzięki czemu Ryanair może być znacznie bardziej konkurencyjny w stosunku do innych przewoźników. Efekt? Buzz przejął od 1 listopada bazy Ryanaira w Pradze i Sofii, a od 1 grudnia „przejmie” Budapeszt. Do tego polska odnoga Ryanaira mocno uskutecznia “przetrasowywanie”. Co to oznacza? Że trasy Ryanaira z Polski, które do tej pory były obsługiwane przez samoloty zbazowane w Europie Zachodniej, stopniowo będą w całości obsługiwane przez tańsze w obsłudze maszyny, które są umieszczone w bazach Buzza w naszym kraju.