REKLAMA

Nowy raport krytykuje koncepcję CPK. Brakuje w niej jednej ważnej rzeczy

Foto: Lotnisko Wroclaw

Budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego sfinansuje jeden z operatorów lotnisk w Singapurze, Korei Południowej lub Japonii – czytamy w “Dzienniku Gazecie Prawnej”, który dotarł do najnowszego raportu dotyczącego inwestycji. Ciekawszą kwestią jest jednak to, że zdaniem autorów raportu, w centralnym porcie powinno znaleźć się miejsce dla tanich linii. Do tej pory według twórców koncepcji CPK, niekoniecznie mieli oni tam być obecni.

“DGP” dotarł do raportu dotyczącego budowy lotniska w Baranowie, przygotowanego wspólnie przez kancelarię Baker McKenzie i serwis Polityka Insight. Autorzy raportu skupiają się w swoim opracowaniu na tym, jak najlepiej zrealizować inwestycję. Rekomendują więc zamknięcie Lotniska Chopina, gdyż CPK ma być zbudowany przede wszystkim dla LOT, a dalsze istnienie Okęcia osłabi jego przewagę konkurencyjną i zniechęci innych przewoźników do przenosin na CPK.

Najciekawszy jest jednak fragment dotyczący tanich linii. W raporcie czytamy bowiem, że w Centralnym Porcie Komunikacyjnym należy dopuścić działalność tanich linii i dostosować infrastrukturę do ich potrzeb – do rozważenia jest nawet budowa osobnego terminalu dla tanich przewoźników. Według twórców raportu, tanie linie odgrywają bowiem coraz bardziej znaczącą rolę w systemie transportowym i próba zablokowania ich rozwoju byłaby szkodliwa dla gospodarki.

To bardzo ciekawa teza, która idzie zdecydowanie z duchem czasu, bo jak widzimy, Ryanair i inne low-costy coraz odważniej pojawiają się na dużych lotniskach, jak Frankfurt czy Monachium. Z drugiej strony pokusa, aby jednak nie wpuszczać ich do CPK, jest bardzo silna. Jest to zapewne związane z obawami, że tacy przewoźnicy mogliby rozpętać wojnę cenową, której nie byłby w stanie wytrzymać LOT. Tak jak obecnie dzieje się to w Wiedniu, gdzie problemy ma Austrian.

Foto: Ryanair

Tanie linie? Niekoniecznie

Według wstępnych koncepcji, w Baranowie nie miało być zresztą miejsca dla tanich linii lotniczych.

– W założeniu będzie to lotnisko przeznaczone dla pasażerów przesiadających się, w tym spoza Polski, lotnisko stawiające na komfort i wygodę. Będzie to więc lotnisko innego typu niż proste lotniska regionalne. Oczywiście, znane są przypadki wielkich lotnisk międzykontynentalnych, jak np. Frankfurtu, gdzie tanie linie zaczynają się mocno rozwijać i wchodzić na połączenia węzłowe. I my z pewnością nie będziemy blokować takich inicjatyw, jednak ich pojawienie się w Porcie Solidarność wymagałoby modyfikacji modelu biznesowego, na którym te linie się opierają. Mówiąc wprost: nie przewidujemy dotowania linii lotniczych ani stosowania stawek degresywnych, jak to ma miejsce na niektórych lotniskach w Polsce – mówił w rozmowie z Fly4free.pl Mikołaj Wild, rządowy pełnomocnik ds. Budowy CPK.

Nie jest też jasne, czy sami przewoźnicy byliby zainteresowani CPK. Z jednej strony mamy Ryanaira, który zapewne pozostanie w Modlinie, z drugiej Wizz Aira, który przede wszystkim za wszelką cenę chciałby pozostać na Lotnisku Chopina, ale już szuka dla siebie alternatyw w Modlinie, Łodzi czy Radomiu. Spośród największych tanich linii w Europie na projekt CPK najlepiej patrzy z pewnością easyJet, w którego filozofii jest latanie z centralnie położonych lotnisk.

Co na to twórcy koncepcji CPK? Przekonamy się zapewne w najbliższych dniach, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, gdzie będzie prezentowana wstępna koncepcja tego lotniska.

Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Warszawą a Łodzią do 2027 roku. W początkowej fazie ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Z założenia ma być największym lotniskiem przesiadkowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, a także nowym hubem przesiadkowym dla LOT-u.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
"Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Warszawą a Łodzią do 2027 roku".Mamy 2019. Zakładam się o cokolwiek, że w 2027 CPK nie będzie jeszcze działać.
Mike5, 15 maja 2019, 1:51 | odpowiedz

Sliema Malta
Najlepsza oferta

Tydzień na Malcie za 333 PLN!

Paweł Iwanczenko | 2019-10-18 08:02
REKLAMA
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel