Fly4free.pl

Wizz Air i Ryanair biją rywala ze stajni Lufthansy na „jego” lotnisku. Inni też dostają po tyłku

Foto: northfoto / Shutterstock

Wojna cenowa i wysyp biletów za 1 EUR na lotnisku w Wiedniu sprawiły, że linie Austrian Airlines zanotowały bardzo mocną stratę finansową w I kwartale. Mimo to przewoźnik nie zamierza się poddawać. – Będziemy inwestować w walkę z low-costami tak długo, jak to będzie niezbędne. Obronimy nasz hub – mówi Wolfgang Jani, wiceszef Austriana. Ale problemy z powodu wojny cenowej mają też inne linie – szef IAG jest bardzo niezadowolony z tego, jak w Wiedniu radzi sobie Level.

Lotnisko w stolicy Austrii od ubiegłego roku jest jednym z najszybciej rosnących portów lotniczych w Europie. Wystarczy spojrzeć na statystyki – w minionym sezonie zimowym przewoźnicy otworzyli tu aż 44 nowe trasy! Dla porównania – drugie w tej klasyfikacji lotnisko w Europie, czyli Londyn Luton, takich połączeń otrzymało ledwie 16.

Po upadku linii Air Berlin Wiedeń postanowił przyciągnąć do siebie więcej tanich linii i zaoferował im bardzo atrakcyjne zniżki, ale tylko pod warunkiem, że uruchomią wiele nowych tras. W efekcie w stolicy Austrii pojawił się Ryanair, jego siostrzana linia Lauda, węgierski Wizz Air, ale też Eurowings, Level i inni przewoźnicy, którzy rozpętali prawdziwą wojnę cenową. Do rzadkości nie należały tu sytuacje, w których przewoźnicy oferowali bilety za 1 EUR lub 1 eurocenta, tylko po to, by wypełnić swoje samoloty.

– To cenowa jatka – mówił szef Wizz Aira Jozsef Varadi, a branżowi analitycy byli przekonani, że żadna linia nie będzie w stanie zarobić na nowych trasach ze stolicy Austrii.

Teraz okazuje się, że mieli rację, a kolejne linie zaczynają odczuwać trudy rywalizacji.

Jako pierwszy zadyszkę odczuł Eurowings, który pod koniec października ubiegłego roku zamknął kilka tras z Wiednia. Teraz problemy zaczyna mieć kolejna linia ze stajni Lufthansy, czyli Austrian Airlines, dla której lotnisko Schwechat jest główną bazą operacyjną. Kilka dni temu przewoźnik poinformował, że jego strata w I kwartale wyniosła aż 99 mln EUR, czyli aż o 26 mln EUR więcej niż w 2018 roku. To bardzo ciekawe, bo jak czytamy w “Rzeczpospolitej”, jednocześnie przewoźnik przewiózł w tym okresie aż o 180 tysięcy pasażerów więcej niż rok temu. Skąd więc tak słaby wynik? Odpowiadają za niego przede wszystkim podwyżki cen paliw, w związku z czym przewoźnik powinien podnieść ceny biletów. Ze względu na konkurencję ze strony tanich linii nie był jednak w stanie tego zrobić

– Wojna cenowa na wiedeńskim lotnisku trwa w najlepsze i widzimy spadki cen biletów na wszystkich europejskich trasach – mówi Wolfgang Jani, wiceprezes ds. finansowych Austriana. Jak czytamy w “Rzeczpospolitej”, austriacka linia nie zamierza się z niej wycofywać.

– Będziemy inwestować w walkę z low-costami tak długo, jak to będzie niezbędne. Obronimy nas hub – dodaje Jani.

Foto: Mike Fuchslocher / Shutterstock

Level też ma problemy

Kolejną linią, która nie wytrzymuje lotniczej bitwy pod Wiedniem jest Level, czyli tania linia należąca do koncernu IAG. To zresztą ciekawe, bo Level sam bardzo ochoczo ruszył z cenową wojną, a nawet wzniósł ją na nowe poziomy, oferując w promocji bilety z Wiednia za… 1 eurocentra w jedną stronę.

Okazało się jednak, że plan nie wypalił, o czym świadczą słowa Williego Walsha, szefa IAG, który kilka dni temu prezentował wyniki finansowe całej grupy.

W kontekście Levela Walsh powiedział, że jest bardzo zadowolony z tego, jak przewoźnik radzi sobie w bazie w Barcelonie, baza na lotnisku Paryż-Orly jest lekkim rozczarowaniem, ale najwięcej problemów przewoźnik ma właśnie w stolicy Austrii.

– Level w Wiedniu rozwija się znacznie poniżej naszych planów i prognoz. Dla lotniska i pasażerów wojna cenowa jest oczywiście świetna, bo jeszcze nigdy nie można było tak tanio latać z Wiednia, ale dla linii lotniczych to bardzo trudna sytuacja – dodał.

Nie chciał jednocześnie przesądzać czy Level pozostanie w stolicy Austrii, choć dodał, że pasażerowie w stolicy Austrii są zadowoleni z obecności tego przewoźnika. Ostateczną decyzję w sprawie przyszłości w Wiedniu Level ma podjąć na koniec drugiego kwartału.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »