REKLAMA

Kraj z najtańszymi biletami w Europie ma nowy podatek – dopłacisz 50 PLN do biletu! W innych krajach tak samo

Foto: Muellek Josef / Shutterstock

Żegnajcie, promocyjne bilety za 1 EUR czy nawet 1 eurocenta. Nowa koalicja rządowa w Austrii chce drastycznie podnieść stawki podatku pasażerskie za loty na krótkich i średnich dystansach. Tym samym dołączy do Niemiec, a już wkrótce podobny podatek może mieć miejsce na… Węgrzech i nie tylko. Oto przegląd krajów, do których za chwilę trudno będzie tanio dolecieć.

Propozycja nowej rządowej koalicji Zielonych i Austriackiej Partii Ludowej jest oczywiście związana ze względami ekologicznymi i troską o ochronę środowiska. Jednak jest ona o tyle ciekawa, że Wiedeń w ostatnich kilkunastu miesiącach to największe pole bitwy tanich linii lotniczych z całej Europy. Stało się tak w następstwie zamknięcia linii Air Berlin i Niki, co uwolniło sloty na lotnisku w stolicy Austrii i sprawiło, że pojawili się tam najwięksi przewoźnicy w Europie np. Level czy Vueling (ze słynnymi biletami w promocji za 1 eurocenta), Wizz Air i oczywiście Ryanair, który właśnie tutaj postanowił rozbujać swoją spółkę-córkę, czyli linię Lauda. Przewoźnicy „tłuką się” w Wiedniu na całego, przerzucając się biletami za grosze. W efekcie kilka linii już zrezygnowało z podboju Wiednia. Dlaczego więc przewoźnicy stosują tak dumpingowe ceny? Bo Wiedeń to dla nich bardzo atrakcyjny rynek – obecnie opłaca się nawet dopłacać do nierentownych połączeń tylko po to, by wyrzucić konkurencję i zostać na danym rynku przez lata. Z tanich biletów niejednokrotnie mogli korzystać także pasażerowie z Polski. Do Austrii za naprawdę niewielkie pieniądze da się polecieć Wizz Airem – z Warszawy i Gdańska, a już od wiosny też Ryanairem z Modlina.

Jednak decyzja nowej austriackiej koalicji rządzącej może oznaczać, że ceny połączeń pójdą w górę.

Nowy pomysł zakłada ujednolicenie stawki podatku – po zmianach miałaby ona wynosić 12 EUR, niezależnie od długości lotu. Dla porównania – aktualnie podatek pasażerski wynosi 3,50 EUR na krótkich oraz 7,5 EUR na średniodystansowych trasach. “Zyskają” na zmianach tylko linie, które latają z Wiednia na dalekich trasach, bo w tym przypadku stawka podatku spadnie – z 17 do 12 EUR za jednego pasażera. Kiedy nowe opłaty wejdą w życie? Wszystko wskazuje na to, że stanie się tak w 2021 roku, choć nie jest to jeszcze przesądzone.

Przewoźnicy zdążyli już skomentować proponowane zmiany i co znamienne, dość mocno różnią się w swoich ocenach. Rzecznik Austrian Airlines stwierdził, że linia nie popiera nowych podatków, ale rozumie podwyżkę opłat na krótkich trasach, bo tam łatwiej o alternatywne źródła transportu jak na przykład pociąg. Mocniej tę decyzję krytykował Andras Rado, czyli rzecznik Wizz Aira. Według niego, nowa danina oznacza, że latanie w Austrii ponownie stanie się przywilejem ludzi bogatych, bo tych biedniejszych nie będzie już stać na bilet. Ale Austria to tylko jeden z kilku krajów, które już wprowadziły lub dopiero planują wprowadzić nowy podatek.

brama brandenburska w berlinia
Foto: pxl.store / Shutterstock

Niemcy już wprowadzili

Nowe podatki lub podwyżki są związane ze względami ekologicznymi – w mijającym roku linie lotnicze były często krytykowane za zanieczyszczanie powietrza i był to bezpośredni efekt “Flygskamu”, czyli wstydu przed lataniem – ruchu społecznego, który narodził się w Szwecji i rozlał się na kolejne kraje UE. W efekcie państwa dzielą się na kilka grup – są takie jak Wielka Brytania, które już ogłosiły podwyżki podatku pasażerskiego (w Wielkiej Brytanii nazywa się on APD – podwyżki wejdą w życie od kwietnia 2020 roku) i te, które dopiero to planują. W tej drugiej grupie są Węgry – do parlamentu trafił już projekt wprowadzenia takiego podatku. Stawki są bardzo różne – od 2000 HUF (25,5 PLN) dla pasażerów podróżujących w klasie ekonomicznej na odległość do 1000 kilometrów, 5000 HUF (63,7 PLN) dla podróżujących od 3 do 6 tys. kilometrów i 10000 HUF (127 PLN) dla lotów powyżej 6000 kilometrów.

Jako jedni z pierwszych podwyżki podatku ogłosili Niemcy. Wejdą one w życie od 1 kwietnia i też nie są małe – stawka podatku zwiększy się od 5,53 EUR (za trasy wewnątrz UE i loty krajowe) do 10 EUR od pasażera dla lotów poza UE. Linie lotnicze nie przyjęły łatwo tej decyzji – Ryanair jakiś czas temu wysłał nawet listy do pasażerów, w których informuje ich, że muszą dopłacić do kupionych wcześniej biletów. Kto nie chce dopłacać, będzie miał anulowany bilet!

Foto: Sahachatz / Shutterstock

We Francji nie będzie tak źle

Ekologiczny podatek pasażerski, który obowiązuje we Francji od początku tego roku, jest znacznie niższy w porównaniu do innych krajów, choć także nie podoba się on przewoźnikom. W przypadku Francji stawki wynoszą 1,5 EUR od pasażera za loty krajowe i wewnątrz UE w klasie ekonomicznej, 3 EUR za loty w klasie ekonomicznej poza UE oraz 9 i 18 EUR za analogiczne podróże w klasie biznes. 

Foto: Elisabeth Aardema / Shutterstock

...za to w Holandii - już tak!

Podatki lotnicze mogą też mocno zdrożeć w Szwajcarii oraz Holandii – w tym ostatnim kraju nowe stawki mają wejść w życie w 2021 roku. Nie będzie tanio – stawki podatku mają wynieść w zależności od odległości od 3,8 do 22 EUR za pasażera.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
A politycy jak fruwali po 5 osób samolotami, tak będą nadal tak robić, bo kto im zabroni?
wit123, 9 stycznia 2020, 19:46 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Zastanawiam się gdzie w tym wszystkim logika. Rozumiem ochronę środowiska ale jak to się ma do tego kiedy jeden samolot zabiera ok 300 osób co przekładając na samochód przy założeniu obsady w każdym 4 osób daje 75 aut. To lepiej aby 75 aut najechało na dane miasto niż jeden samolot? Czy zanieczyszczenie z 75 aut jest mniejsze niż jednego samolotu? A to jest tylko jeden samolot z danego kraju?
adamqus, 10 stycznia 2020, 13:31 | odpowiedz

ryanair
Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.