REKLAMA

Leo Express grozi bankructwo. Mieli być alternatywą dla PKP, mogą zniknąć

Foto: Leo Express

– Możemy utrzymać obecną sytuację miesiąc lub dwa, ale nie dłużej – alarmuje Peter Kohler, członek zarządu i były dyrektor generalny czeskiego przewoźnika.

Kryzys wywołany przez koronawirusa odczuwają nie tylko linie lotnicze, ale też przewoźnicy autokarowi i kolejowi. Jednym z nich jest Leo Express, czyli prywatny czeski operator kolejowy, który dla wielu z nas był nadzieją na stworzenie skutecznej alternatywy dla monopolu PKP Intercity. Teraz okazuje się, że czeski przewoźnik ma bardzo poważne problemy.

W rozmowie z serwisem “Internatonal Railway Journal” Peter Kohler twierdzi, że obecnie Leo Express realizuje ok. 10 procent planowanej pracy przewozowej i przewozi ledwie 5 procent założonej liczby pasażerów. Przewoźnik drastycznie zredukował siatkę połączeń – zostawił m.in. dotowane połączenia w Kraju Pardubickim i niektóre trasy regularne, ale w ograniczonym zakresie – na przykład na trasie z Bohumina do Pragi do 7 kwietnia kursuje tylko 1 skład dziennie.

Koronawirus przytrafił się w momencie, gdy Leo Express zaczął wychodzić na prostą – w ubiegłym roku linia przewiozła 2,5 mln pasażerów i zanotowała pierwszy w historii zysk netto, wynoszący ok. 2 mln EUR.  W tym roku spółka planowała przewieźć nawet 3 mln ludzi

– W drugiej połowie marca i kwietniu wykonamy około 5 procent założonego planu, co z pewnością będzie się wiązało ze spadkiem przychodów. Oczywiście, możemy wytrzymać w takiej sytuacji miesiąc lub dwa, ale nie dłużej. Ta sytuacja wystawia nas na ryzyko, tak samo jak innych operatorów, których wynik finansowy najmocniej zależy od wpływów z biletów – mówi Kohler.

Członek zarządu Leo Express dodaje, że firma prowadzi rozmowy z rządem w sprawie finansowego wsparcia, ale nie jest w tej sprawie optymistą. Jak dodaje, państwowi operatorzy kolejowi już teraz otrzymują rządowe wsparcie, bo tracą pieniądze praktycznie na każdej trasie, którą wykonują.

Przypomnijmy, że jeszcze niedawno Leo Express miał bardzo ambitne plany rozwoju w Polsce: linia otrzymała zgodę na uruchomienie trasy z Pragi przez Warszawę do Terespola.

Jednocześnie już nieco ponad miesiąc temu (jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa) przewoźnik zawiesił trasy autokarowe na trasach Warszawa-Wiedeń i Kraków-Beszeniowa.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.