Koniec monopolu PKP? Leo Express ma zgodę na otwarcie hitowej trasy w Polsce (przez Warszawę)!
Urząd Transportu Kolejowego udzielił czeskiej linii Leo Express zgody na uruchomienie pociągów na trasie z Pragi przez Warszawę do Terespola na okres najbliższych 5 lat. To świetne wieści, ale jest też niestety haczyk, który może sprawić, że Czechom trudno będzie konkurować z PKP Intercity.
W komunikacie UTK czytamy, że “nowe połączenia pasażerskie Leo Express powinny stanowić uzupełnienie oferty przewozowej na obszarze województw śląskiego, świętokrzyskiego, łódzkiego, mazowieckiego i lubelskiego”. Z informacji UTK wynika, że pociągi startujące z Pragi będą mogły się zatrzymywać na takich stacjach jak m.in. Zebrzydowice, Pszczyna, Tychy, Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Zawiercie, Włoszczowa Północ, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Mińsk Mazowiecki, Siedlce, Łuków i Terespol.
Otwarty dostęp został przyznany na 5 lat i obowiązuje do 10 grudnia 2024 roku. Teoretycznie to świetne wieści, które oznaczają, że na takich trasach jak Warszawa-Katowice czy Warszawa-Praga w końcu pojawi się konkurencja z prawdziwego zdarzenia dla PKP Intercity, co powinno wpłynąć na poprawę jakości usług i przede wszystkim obniżenie cen biletów.
![](https://f4fcdn.eu/wp-content/uploads/2019/03/leo-express-1200x800.jpg)
Jest jednak jedno “ale”...
Jak czytamy w serwisie “Rynek Kolejowy”, Leo Express musi wykonywać połączenia w częstotliwości i pełnej relacji, którą linia podała we wniosku. Taką wykładnię przyjął UTK, a to nie jest dobra wiadomość dla Leo Express. Oznacza ona bowiem, że Urząd zobowiązał przewoźnika do wykonywania na tej trasie aż 4 kursów dziennie, co dla Leo Express może stanowić problem, gdyż nie ma tak rozbudowanej bazy taborowej.
Jak czytamy w “Rynku Kolejowym”, sam przewoźnik uważa zresztą, że regulator rynku nie może go zobowiązać do wykonywania wszystkich kursów, które sam zgłosił we wniosku.
Czy to połączenie będzie realizowane, a jeśli tak to kiedy? Wysłaliśmy w tej sprawie pytania do biura prasowego Leo Express. Przypomnijmy, że kilkanaście dni temu czeski przewoźnik uruchomił kursy na trasie Wrocław-Praga. Poinformował też, że złożył do UTK wniosek o rozpoczęcie kursowania na trasie Warszawa-Kraków.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?