REKLAMA

Latasz przez Frankfurt? Wkrótce może być sporo taniej

lotnisko we Frankfurcie
Foto: Wikimedia Commons
- Chcemy otworzyć się na tanie linie. Będą one odgrywały we Frankfurcie coraz większą rolę – powiedział Stefan Schulte, szef spółki Fraport zarządzającej jednym z największych lotnisk w Europie. Niemieckie media komentują, że dzięki presji cenowej pozostali gracze obecni we Frankfurcie będą zmuszeni obniżyć ceny.

Wejście tanich linii do Frankfurtu byłoby wielkim wydarzeniem, choć z drugiej strony już od kilku lat jest to stały element strategii takich graczy jak Ryanair. Jeszcze kilka lat temu linie te rozwijały się przede wszystkim na mniejszych lotniskach, oddalonych o kilkadziesiąt kilometrów od dużych europejskich miast. Od największych portów trzymały się z dala z powodu wysokich opłat i podatków, a pasażerowie sami gotowi byli dojeżdżać na peryferia, byle tylko tanio polecieć.

Dobrym przykładem jest na przykład lotnisko Beauvais, oddalone o około 90 kilometrów od Paryża czy Girona położona w podobnej odległości od Barcelony.

Ta polityka zmieniła się jakieś 2 lata temu, gdy oprócz niskich cen tanie linie zaczęły też poprawiać jakość usług. Jednym z elementów jest przenoszenie się tanich linii na duże lotniska – w ostatnim czasie otwierały się dla nich kolejne duże porty jak Kopenhaga, Amsterdam Schiphol, Bruksela, Paryż Charles-de Gaulle (dużą bazę ma tu easyJet), Rzym Fiumicino czy Wiedeń. A na polskim poletku do tej grupy dołączyło lotnisko Chopina, które – mniej lub bardziej chętnie – będzie od końca października przyjmowało samoloty Ryanaira.

Ale ta zmiana to nie tylko napór przewoźników, ale także inicjatywa samych lotnisk, które nie mogą się już szybko rozwijać tylko w oparciu o tradycyjne linie, a miliony podróżnych korzystających z tanich przewoźników to dla nich silna pokusa.

Sam Ryanair jest zresztą awangardą tej zmiany.

– Jedynym dużym lotniskiem w Europie, z którym nie rozmawiamy w sprawie pojawienia się tam naszych samolotów jest londyńskie Heathrow – mówi Michael O’Leary, szef przewoźnika.

W kolejce easyJet i Ryanair

W rozmowie z serwisem „Boersen Zeitung” Schulte przyznaje, że Frankfurt otworzy się na tanie linie, bo tradycyjni przewoźnicy nie zapewniają lotnisku dużych wzrostów. W ostatnich latach liczba pasażerów rośnie średnio w 2-3 proc. tempie, znacznie poniżej ambicji Fraport.

– Nie możesz omijać rynkowego segmentu, który rozwija się tak szybko – mówi Schulte.

I dodaje, że wśród linii, które najszybciej mogłyby się pojawić we Frankfurcie są Ryanair i easyJet.

– easyJet już parę razy zwracał się do nas o wolne sloty przy kilku okazjach – mówi Schulte.

Tanie linie już zresztą powolutku pojawiają się we Frankfurcie – kilka tras ma tu hiszpański Vueling, do Stambułu lata Pegasus, a w czerwcu pierwsze loty na Islandię wykona WOW Air.

Będzie taniej?

Frankfurt jest czwartym największym lotniskiem w Europie i jednym z największych hubów przesiadkowych – w 2015 r. obsłużył ponad 61 mln pasażerów. Rządzi i dzieli nam nim Lufthansa oraz jej partnerzy ze Star Alliance.

Wejście tanich linii może dla nich oznaczać (zwłaszcza w przypadku krótszych tras) ciężkie czasy. Niemieckie media już piszą, że Frankfurt prawdopodobnie zaoferuje tanim liniom preferencyjne stawki. To z kolei sprawi, że tradycyjne linie będą musiały obniżyć ceny biletów, jednak będzie to trudne, bo przewoźnicy już teraz narzekają, że pod względem opłat Frankfurt jest jednym z najdroższych lotnisk w Europie.

Niższe ceny to ważna informacja dla nas, bo Frankfurt jest drugim najpopularniejszym kierunkiem dla pasażerów z Polski – w ubiegłym roku na trasach między polskimi lotniskami a Frankfurtem obsłużono 1,4 mln pasażerów.

Czytaj też: Dokąd latamy najczęściej i jakimi liniami najchętniej? Zobacz najnowsze dane o lataniu w Polsce.

Czy to koniec Hahn?

Gdyby Ryanair rzeczywiście pojawił się na tym lotnisku, będzie to prawdopodobny koniec oddalonego o 110 kilometrów lotniska Frankfurt-Hahn. Irlandczycy mają tam dużą bazę, z której operują na 40 trasach. Czarne chmury nad tym portem zbierają się od dłuższego czasu – już w kwietniu pojawiły się informacje, że Ryanair przeniesie się z Hahn do Luksemburga. Póki co te informacje się nie potwierdziły – Ryanair ogłosił co prawda start operacji z Luksemburga, ale na początek tylko na 2 trasach.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free, aby dodać komentarz.
"Beauvais oddalone o ponad 100km od Paryża"...no proszę Was... czy naprawde tak ciezko chociaż w mapach sprawdzic odległość? Po przeczytaniu takiego babola na poczatek odechciewa sie czytac dalszej czesci artykułu...
Szef, 19 maja 2016, 19:14 | odpowiedz
Z Beauvais do Paryża jest 80km a nie ponad 100...
Konrad, 19 maja 2016, 19:39 | odpowiedz
a w linii prostej 72km... ręce i cycki opadają...
Turysta, 19 maja 2016, 22:59 | odpowiedz
Piotrowski coraz bardZiej daje do pieca swoja wiedza
Qwerry, 20 maja 2016, 1:44 | odpowiedz
No latam przez FRA.. i przestane. Bo na jakies 4,czy 5 lotow w tym roku WSZYSTKIE były opóźnione na odlocie.. przy wyjściu na czas, wypchnięte w miare i co .. kolejka.. Wiec zmasowany atak LCC i Ryanaira (bez nie napomkniętej nawet słowem budowy kolejnego pasa) uważam tak samo prawdopodobny jak atak Marsjan. Przerzucam się via MUC i VIE
tom971, 20 maja 2016, 9:09 | odpowiedz
tom971 No latam przez FRA.. i przestane. Bo na jakies 4,czy 5 lotow w tym roku WSZYSTKIE były opóźnione na odlocie.. przy wyjściu na czas, wypchnięte w miare i co .. kolejka.. Wiec zmasowany atak LCC i Ryanaira (bez nie napomkniętej nawet słowem budowy kolejnego pasa) uważam tak samo prawdopodobny jak atak Marsjan. Przerzucam się via MUC i VIE
A przerzucaj sie chlopie gdzie chcesz. Ja sie przerzucam na WRO I KTW.
Janusz, 20 maja 2016, 9:52 | odpowiedz
Phuket kobieta na łodzi
Najlepsza oferta

Tydzień na Phuket za 1903 PLN

Kamil Walinowicz | 2018-12-14 11:30
REKLAMA
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel