Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2403 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117 ... 121  Następna
Autor Wiadomość
#2261 PostWysłany: 16 Cze 2025 11:29 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 Wrz 2011
Posty: 3480
HON fly4free
Przeczytałem artykuł z wypowiedzią pilota mającego kanał na YT: Steve Schreiber twierdzi na podstawie filmów jakie zobaczył w dobrej jakości, że w samolocie został uruchomiony system RAT (Ram Air Turing - awaryjne źródło energii: jego głównym zadaniem jest dostarczenie niezbędnej mocy hydraulicznej i/lub elektrycznej w sytuacji, gdy samolot straci główne źródła zasilania — np. gdy awarii ulegną oba silniki lub główne generatory prądu).

"Chociaż ma pomagać samolotom w przypadku awarii silnika, analityk wskazuje, że RAT nie jest „zaprojektowany” do rozmieszczania na tak niskiej wysokości, „ale jest dowodem” na to, co spowodowało incydent.

Podsumowuje: „To dla nas dowód, że najprawdopodobniej była to awaria dwóch silników. Mogła to być awaria elektryczna, hydrauliczna, a może jedno i drugie. Ale myślę, że fakt, że samolot znika z nieba, sugeruje, że była to awaria dwóch silników”."
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
Przygoda w Wietnamie! 🏯🐉🏮 Hanoi i Ho Chi Minh w jednej podróży za 2564 PLN 🛵🍜 Przygoda w Wietnamie! 🏯🐉🏮 Hanoi i Ho Chi Minh w jednej podróży za 2564 PLN 🛵🍜
🌴Ciepło, luksus i rajskie plaże☀️✨ Wycieczka na Zanzibar za 3412 PLN 🏖️✈️ Loty z dużym bagażem i 4⭐ hotel 😍 🌴Ciepło, luksus i rajskie plaże☀️✨ Wycieczka na Zanzibar za 3412 PLN 🏖️✈️ Loty z dużym bagażem i 4⭐ hotel 😍
#2262 PostWysłany: 16 Cze 2025 13:13 

Rejestracja: 13 Lis 2018
Posty: 3394
złoty
Na forum lotnictwo.net.pl, forumowy ekspert już to zauważył ze dwie godziny po katastrofie: https://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogoln ... bad-2.html

wpis #22
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
#2263 PostWysłany: 16 Cze 2025 13:30 
Król Ż
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 Paź 2014
Posty: 7154
Loty: 570
Kilometry: 1 186 935
Sporo tam domorosłych ekspertów ale jednak kilku pilotów i mechaników z lot ams się udziela
_________________
Tolerancja kończy się tam, gdzie zaczynają się prawa człowieka
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#2264 PostWysłany: 18 Cze 2025 12:21 

Rejestracja: 01 Kwi 2012
Posty: 3754
srebrny
smieszno strasznie

Podejrzenia twardego lądowania było powodem zawrócenia już znad płyty lotniska docelowego wtorkowego samolotu PLL LOT z Warszawy do Lublina - dowiaduje się WP.

https://wiadomosci.wp.pl/samolot-z-wars ... 170757952a
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#2265 PostWysłany: 19 Cze 2025 17:02 

Rejestracja: 11 Lut 2013
Posty: 938
Loty: 471
Kilometry: 702 532
złoty
Samolot Ryanaira uszkodził skrzydło po uderzeniu w ogrodzenie po wylądowaniu. FR6080 Stansted - Kalamata

https://www.thesun.co.uk/news/35472264/ ... k-airport/
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
jacubus uważa post za pomocny.
 
      
#2266 PostWysłany: 20 Cze 2025 17:06 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lip 2012
Posty: 12108
HON fly4free
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 24473.html

Potencjalną przyczyną katastrofy B787-8 Air Indii ma być kaskadowa awaria system FADEC (ang. Full Authority Digital Engine Control), czyli w pełni cyfrowy i elektroniczny system sterowania silników, który kontroluje całościowo parametry silnika i podzespołów napędowych, w tym nie tylko układ zasilania paliwem i jego zużycie, moc, czy ciąg silnika, ale także wiele innych komponentów. Katastrofę miała spowodować niekontrolowana awaria przesyłu prądu, którą wywołało wnikanie wody podczas odłączania naziemnego agregatu prądotwórczego o (ang. GPU – ground power unit) przed lotem.

Odłączenie naziemnego źródła zasilania, w trakcie ulewnego deszczu, miało doprowadzić do utraty elektronicznej kontroli nad jednostkami napędowymi GENX-1B od General Electric, które tuż po starcie zeszły do ciągu jałowego w 4-5 sekund, a szerokokadłubowiec całkowicie utracił siłę nośną. Wszystko wskazuje, że gniazdo zasilania GPU w 18-letnim samolocie było uszkodzone. Warto podkreślić, że linie lotnicze chętnie korzystają z GPU, gdyż jego użycie kosztuje mniej niż w przypadku APU (ang. auxiliary power unit), a dodatkowo GPU emituje mniej hałasu niż pomocnicza jednostka mocy.
Góra
 Profil Relacje PM off
8 ludzi lubi ten post.
4 ludzi uważa post za pomocny.
 
      
#2267 PostWysłany: 20 Cze 2025 17:23 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 Sty 2011
Posty: 2097
złoty
Dawno nie było nic o 737 max? To w hameryce zalecono uzupełnienie instrukcji dla samolotów tego typu z silnikami CFM LEAP-1B - możliwość zadymienia kabiny spowodowanej zderzeniem z ptakami.
https://www.reuters.com/world/us/ntsb-wants-action-cfm-leap-1b-engines-over-smoke-entering-cockpit-2025-06-18/
Żeby nie było, silniki te też występują w A32neo.

Z tego co zrozumiałem, inne wersje takich silników są w europejskich maszynach - ale ich "potencjalną problematyczność" powinna zbadać europejska agencja...
Góra
 Profil Relacje PM off
Zeus lubi ten post.
 
      
#2268 PostWysłany: 20 Cze 2025 19:15 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lip 2018
Posty: 2328
Loty: 255
Kilometry: 555 636
platynowy
@skrzat Tylko to chyba wciąż czysta spekulacja, nie poparta żadnym oficjalnym źródłem badającym przyczyny katastrofy. Widział ktoś źródło na które powołuje się rynek-lotniczy?
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
scomin lubi ten post.
 
      
#2269 PostWysłany: 20 Cze 2025 19:47 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lip 2012
Posty: 12108
HON fly4free
@benedetti w artykule jest link do "The Wall Street Journal", skąd chyba wzięli info. Tylko artykuł ten jest za paywallem.
Pisze o tym wiele redakcji, np. Reuters, ale nie wiem skąd jest źródło.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#2270 PostWysłany: 20 Cze 2025 19:52 

Rejestracja: 02 Lis 2016
Posty: 158
benedetti napisał(a):
@skrzat Tylko to chyba wciąż czysta spekulacja, nie poparta żadnym oficjalnym źródłem badającym przyczyny katastrofy. Widział ktoś źródło na które powołuje się rynek-lotniczy?
Dokładnie - gdzieś czytałem że tweet od którego się to zaczęło został wygenerowany przez AI…
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#2271 PostWysłany: 20 Cze 2025 23:22 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 Lis 2012
Posty: 1429
Loty: 255
Kilometry: 428 084
srebrny
@skrzat to chyba jest to "źródło"... https://www.zeebiz.com/india/news-pib-f ... ort-369880
Pewnie to jest to, o czym napisano na avherald:
Cytuj:
On Jun 15th/16th 2025 a tasteless and upsetting hoax surfaced on the Internet pretending to be an official preliminary report by India's AAIB carrying the date of Jun 25th 2025 (still 9 days into the future) and already "identifying" the root cause of the crash. This is fake and has nothing to do with reality, none of the information contained in this fake has any bearing to reality. India's investigation commission together with their colleagues from the NTSB, AAIB, Boeing etc. are only meeting today (Jun 16th 2025) for the first time.
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
skrzat uważa post za pomocny.
 
      
#2272 PostWysłany: 22 Cze 2025 16:42 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 Sie 2011
Posty: 7922
platynowy
Katastrofa lotnicza, w szerokim tego słowa znaczeniu....
8 osób zginęło w wypadku balonu turystycznego w Praia Grande w Brazylii:

https://www.bbc.com/news/articles/c17w04wxwpxo.amp

Dostępne w internecie filmy są dramatyczne, aż się serce kraje.
Góra
 Profil Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
      
#2273 PostWysłany: 23 Cze 2025 21:35 

W Indiach latają na oparach

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica ... d,22158114
Góra
 PM off  
      
#2274 PostWysłany: 24 Cze 2025 07:29 

Rejestracja: 03 Lis 2012
Posty: 2903
Loty: 154
Kilometry: 151 837
niebieski
Nie klei się sporo rzeczy w tym artykule. Lądowanie nie mogło być wykonane z powodu złej pogody, a na FR24 widać, że samolot dotknął pasa i odszedł na drugi krąg. Następnie, rzekomo z powodu ruchu nie mógł ponownie wylądować na tym samym lotnisku, więc został przekierowany do Bangalore. Po drodze zgłosili low fuel emergency i dostali priorytet do lądowania.
Nie wiemy ile paliwa było po lądowaniu w samolocie. Zgłoszenie low fuel emergency oznacza, że samolot ma wystarczająco paliwa na dolot do danego lotniska, wykonanie podejścia i lądowanie z wymaganą rezerwą pozostającą w zbiornikach.
W sytuacji, gdy obliczenia pokazują, że pozostałe po lądowaniu paliwo będzie poniżej rezerwy, wtedy należy zgłosić mayday fuel.
W obu przypadkach daleki byłbym od stwierdzenia, że latają na oparach.

Pytanie tylko dlaczego załoga zdecydowała się wszcząć alarm, skoro powinni mieć jeszcze paliwa na conajmniej pół godziny holdingu?

https://asn.flightsafety.org/wikibase/521432
https://skybrary.aero/articles/fuel-eme ... ontrollers
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
#2275 PostWysłany: 25 Cze 2025 05:29 

"Samolot, który miał wylecieć z Zurychu do Chicago, został zatrzymany, gdy już niemal odrywał się od ziemi. Maszyna pędziła z prędkością ponad 260 km/h. Trzy opony pękły, a pasażerowie zostali ewakuowani."

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica ... d,22158416


@vincenz oczywiście z tymi oparami to lekko z przymrużeniem oka, niemniej sytuacja dziwna. Może zbyt mało zatankowali?
Góra
 PM off  
      
#2276 PostWysłany: 26 Cze 2025 14:51 
Sezonowy Cebulion
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lis 2011
Posty: 25234
AFP, cytując ministra lotnictwa cywilnego Indii, informuje, że dane z ulepszonych pokładowych rejestratorów lotu (tzw. „czarnych skrzynek”) #AI171 są obecnie przetwarzane. Rejestratory odzyskano 13 i 16 czerwca, ale nie przetransportowano ich do laboratorium AAIB w New Delhi aż do 24 czerwca.

https://x.com/flightradar24/status/1938214940709445926
Góra
 Profil Relacje PM off
benedetti lubi ten post.
 
      
#2277 PostWysłany: 26 Cze 2025 18:35 

Rejestracja: 07 Lip 2012
Posty: 787
niebieski
vincenz napisał(a):
Nie klei się sporo rzeczy w tym artykule. Lądowanie nie mogło być wykonane z powodu złej pogody, a na FR24 widać, że samolot dotknął pasa i odszedł na drugi krąg.


W tym artykule nie klei się wiele rzeczy, ale w wykonaniu goaround po dotknięciu pasa nie ma nic niespotykanego, także z powodu pogody. I to już abstrahując od tego, że dane FR z lotnisk często są nieprecyzyjne, vide AI171 który wg FR startował z połowy pasa...

vincenz napisał(a):
Pytanie tylko dlaczego załoga zdecydowała się wszcząć alarm, skoro powinni mieć jeszcze paliwa na conajmniej pół godziny holdingu?


Trochę ciężko podważać taką decyzję bez wiedzy w jakich okolicznościach to mayday fuel zostało zgłoszone, bo nawet na podstawie tego marnej jakości artykułu można nakreślić scenariusze w których kryteria do tego zostały spełnione.
Inną sprawą jest świadomość u pilotów kiedy tych określeń prawidłowo używać...
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#2278 PostWysłany: 27 Cze 2025 06:43 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 Sie 2016
Posty: 1412
platynowy
W sobotę 22 czerwca doszło do utraty separacji pionowej pomiędzy samolotami Boeing 777-200 linii United a Boeingiem FedEx 777-200 nad Oceanem Atlantyckim około 160 mil morskich na wschód północny wschód od Gander na Nowej Fundlandii, w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez Kanadę. UA879 znajdował się 500 stóp powyżej dozwolonej wysokości, zanim powrócił na przydzielony mu poziom. Zmniejszyło to wymaganą 1000-stopową separację pionową w przestrzeni powietrznej Reduced Vertical Separation Minimum do zaledwie 500 stóp między dwoma samolotami.
https://airlinegeeks.com/2025/06/26/two ... -atlantic/
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#2279 PostWysłany: 29 Cze 2025 20:32 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 Cze 2012
Posty: 992
srebrny
LOT z Sofii squawk 7700 wg FR24 z dużą ilością pojazdów obslugi na płycie postojowej na WAW.
_________________
Droit au but!

Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#2280 PostWysłany: 29 Cze 2025 20:50 

Rejestracja: 19 Lis 2024
Posty: 158
Co się stało?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2403 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117 ... 121  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group