Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Wikipost
To jest temat w luźnych na nabijanie się - dyskusję dot. innych aspektów działalności lotniska Radom RDO należy prowadzić tutaj port-lotniczy-warszawa-radom-temat-ogolny,1285,170933


Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 498 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Następna
Autor Wiadomość
#61 PostWysłany: 03 Maj 2023 20:26 

Rejestracja: 18 Gru 2011
Posty: 289
niebieski
Czyli technicznie nic nie stało na przeszkodzie żeby wtedy latał wizz czy ryan? Może ktoś wie czy któreś z dawniejszych połączeń było wykonane przez A320/B737 (domyślam się że standardowo latały atry czy bombardiery ze względu na "popyt") Moja szklana kula wieszczy, że tym razem jakieś tanie linie zagoszczą tam na dłużej (jeśli pis wygra wybory;))
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
🇱🇹 Bałtycka perełka w twoim zasięgu 🧳☕ Loty i hotel ze śniadaniami w Wilnie za 449 PLN ✈️🏨 🇱🇹 Bałtycka perełka w twoim zasięgu 🧳☕ Loty i hotel ze śniadaniami w Wilnie za 449 PLN ✈️🏨
Tajlandia w wersji LUX za 8021💎👑 Loty biznes klasą Etihad + ⭐⭐⭐⭐⭐ hotel na Phuket 🌴☀️ Tajlandia w wersji LUX za 8021💎👑 Loty biznes klasą Etihad + ⭐⭐⭐⭐⭐ hotel na Phuket 🌴☀️
#62 PostWysłany: 03 Maj 2023 20:44 
Sezonowy Cebulion
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lis 2011
Posty: 25230
CSA latało ATR42 oraz ATR72
AirBaltic Fokkerem 50
Sprintaire Saab 340

Nie kojarzę żeby ktoś z CSA lub BT przyleciał większym
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#63 PostWysłany: 03 Maj 2023 21:14 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 Wrz 2013
Posty: 3025
Loty: 506
Kilometry: 736 023
złoty
Tam zdaje się, że pas startowy był za krótki na większe samoloty.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#64 PostWysłany: 03 Maj 2023 21:23 

Rejestracja: 23 Wrz 2019
Posty: 1424
Loty: 42
Kilometry: 111 152
niebieski
Dla kogoś z "terenu" Radom czy Okęcie to jeden pies. I tak musi dojechać te kilkaset km.
Gorzej, gdy potrzebny nocleg przed nieludzkim wylotem o 5 rano.
Nawet jeszcze na Booking nie patrzyłem, co jest blisko i czy będzie dojazd z hotelu na jakiś parking/lotnisko.
W W Warszawie to działa bez pudła.

Ale.
Dla Warszawiaków Radom to porażka.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#65 PostWysłany: 04 Maj 2023 09:41 

Rejestracja: 28 Lip 2012
Posty: 7376
HON fly4free
FUX napisał(a):
Dla kogoś z "terenu" Radom czy Okęcie to jeden pies. I tak musi dojechać te kilkaset km.
wybierając samochód, niby tak
ale korzystając z komunikacji publicznej - jak mi się to kilka razy zdarzało - to osobom z północnej i zachodniej Polski zdecydowanie lepiej te kilkaset km do Warszawy właściwej dojechać niż do Warszawy-Radomia
...o dolocie nie wspominając ;)
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
#66 PostWysłany: 04 Maj 2023 09:50 

Rejestracja: 03 Lis 2012
Posty: 2903
Loty: 154
Kilometry: 151 837
niebieski
dlugi_szmul napisał(a):
Czyli technicznie nic nie stało na przeszkodzie żeby wtedy latał wizz czy ryan? Może ktoś wie czy któreś z dawniejszych połączeń było wykonane przez A320/B737 (domyślam się że standardowo latały atry czy bombardiery ze względu na "popyt") Moja szklana kula wieszczy, że tym razem jakieś tanie linie zagoszczą tam na dłużej (jeśli pis wygra wybory;))


Stało. Poprzedni pas startowy miał mniej niż 2500m długości, co nie pozwala sensownie załadować pasażerami i bagażami samolotu wielkości B737 czy A320.
Góra
 Profil Relacje PM off
dlugi_szmul lubi ten post.
dlugi_szmul uważa post za pomocny.
 
      
#67 PostWysłany: 04 Maj 2023 21:32 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 1069
niebieski
Powstał taki paradoks. Teoretycznie pas powinien mieć 2,5 km, żeby bezproblemowo i stale operowały większe samoloty. Tylko, że nie było sensu przedłużyć pasa, bo nie było klientów, w pewnym momencie wycofali się wszyscy przewoźnicy. To dla kogo mieli inwestować w przedłużenie pasa, wydawać kolejne miliony bez gwarancji, że wrócą przewoźnicy z większymi samolotami? Skoro loty mniejszymi maszynami nie miały ekonomicznego sensu, bo nie było pasażerów?

Mój wniosek z tego co ostatnio czytam jest taki, że nie do końca wiadomo dla kogo ma być to lotnisko. Dochodzą sprzeczne informacje, raz że ma "odciążyć" Okęcie, które przecież nie osiągnęło jeszcze ruchu sprzed pandemii i ma spore rezerwy. Następny decydent twierdzi, że lotnisko ma obsługiwać pasażerów z regionu Radom-Kielce. Tylko skąd wziąć tam milion pasażerów, przy której to liczbie lotnisko będzie miało sens ekonomiczny. Pojawiają się też pomysły odgórnego podzielenia ruchu na Okęciu i nakazu wyprowadzki iluś tam procent lotów do Radomia. Pytanie tylko czy da się to przeprowadzić bez grubszej awantury i odszkodowań za administracyjne naruszanie konkurencyjności.
Góra
 Profil Relacje PM off
dlugi_szmul lubi ten post.
dlugi_szmul uważa post za pomocny.
 
      
#68 PostWysłany: 04 Maj 2023 21:46 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 Wrz 2011
Posty: 3473
HON fly4free
Znalezione w internetach:Image
Góra
 Profil Relacje PM off
5 ludzi lubi ten post.
 
      
#69 PostWysłany: 04 Maj 2023 23:57 

Rejestracja: 06 Kwi 2019
Posty: 191
Również znalezione w internetach

Załączniki:
radom.jpg
radom.jpg [ 49.75 KiB | Obejrzany 2099 razy ]
Góra
 Profil Relacje PM off
6 ludzi lubi ten post.
 
      
#70 PostWysłany: 05 Maj 2023 00:53 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 Maj 2017
Posty: 1037
niebieski
to nakresle dalszy ciag rozmowy tych dwoch panow

- widzi pan i pozniej wsiadam w ten do Rzymu bo LOT ma najszybsze samoloty
- a czemu
- aby drozdzowki w powietrzu nie spuchly bo pozniej sie smieja na F4F ze stare
Góra
 Profil Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
      
#71 PostWysłany: 05 Maj 2023 13:18 

Rejestracja: 18 Gru 2011
Posty: 289
niebieski
@j_a @vincenz Dzięki za info. Czyli nie było szans na normalne operowanie wizza czy francy. Ja tam mu dobrze życzę, temu Radomiu i myślę że jeśli pis wygra wybory to znajdzie się parę linii oprócz lotu które będą latać na wyspy czy do Skandynawii (chociaż zgodnie z logiką do Skandynawii z Modlina bliżej ;).
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#72 PostWysłany: 05 Maj 2023 17:16 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 755
Loty: 203
Kilometry: 691 388
niebieski
vincenz napisał(a):
Stało. Poprzedni pas startowy miał mniej niż 2500m długości, co nie pozwala sensownie załadować pasażerami i bagażami samolotu wielkości B737 czy A320.


Mniej niż 2500m nie jest problemem, skoro B737 czy A320 wymagają drogi startowej o długości ok. 2100-2300m przy maksymalnej masie startowej. Zdaje się że lotnisko w Gibraltarze ma drogę startową ok. 1800 m i użytkowane jest przez A320 (Easy Jet, British Airways) realizujących rejsy do UK.
Wg mnie to nie był powód, że poprzednio (wg znalezionych danych droga startowa miała 2000 m) nie dało się "sensownie załadować pasażerami i bagażem" samolotów B737 w rejsach, które teraz są realizowane: tzn. dwugodzinny lot do Paryża czy półtoragodzinny lot do Bułgarii.
Owszem, w rejsie wymagającym maksymalnego (lub prawie) zasięgu może być problem z załadowaniem maksymalną liczbą pasażerów i bagaży - to zrozumiałe. Ale porażka portu Radom I edycji nie wynikała z ograniczeń samolotów B737/A320 w rejsach na Wyspy Kanaryjskie czy do Dubaju lub porównywalnych.
Góra
 Profil Relacje PM off
j_a lubi ten post.
 
      
#73 PostWysłany: 05 Maj 2023 17:49 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 1069
niebieski
dlugi_szmul napisał(a):
@j_a @vincenz Dzięki za info. Czyli nie było szans na normalne operowanie wizza czy francy. Ja tam mu dobrze życzę, temu Radomiu i myślę że jeśli pis wygra wybory to znajdzie się parę linii oprócz lotu które będą latać na wyspy czy do Skandynawii (chociaż zgodnie z logiką do Skandynawii z Modlina bliżej ;).


Myślę, że nadinterpretowałeś moją wypowiedź. Standardem w Polsce jest 2,5km pas, ale czy nie da się prowadzić operacji na krótszym to ja nie znam takich danych. Jest sporo lotnisk z krótszym pasem na świecie, sądzę że to bardziej skomplikowana sprawa niż tylko długość pasa startowego.

Ponadto stawiasz dziwną tezę, jakoby wygranie wyborów było skorelowane z wyborem Radomia jako lotniska przez jakieś linie lotnicze. Jeśli linie dostaną dotacje z naszych podatków, to pewnie będą latać i dokładać do każdego pasażera. Natomiast radosne dotowanie przewoźników podlega jednak regulacjom o konkurencji i nie jest tylko czyimś widzimisię. Tzn. jak pokazuje praktyka wszystko można zrobić bezprawnie, tylko zderzenie ze ścianą bywa bolesne.

Też chciałbym, żeby mieszkańcy Radomia, Kielc i okolic generowali ruch pozwalający na funkcjonowanie lotniska. Natomiast nie chciałbym, żeby ktoś mi decyzją administracyjną zabierał loty z Okęcia bo mu się to politycznie opłaca. Podobnie nie chciałbym dopłacać ze swoich podatków do każdego pasażera odlatującego z Radomia.
Góra
 Profil Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
      
#74 PostWysłany: 05 Maj 2023 18:08 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 755
Loty: 203
Kilometry: 691 388
niebieski
j_a napisał(a):
Myślę, że nadinterpretowałeś moją wypowiedź. Standardem w Polsce jest 2,5km pas, ale czy nie da się prowadzić operacji na krótszym to ja nie znam takich danych. Jest sporo lotnisk z krótszym pasem na świecie, sądzę że to bardziej skomplikowana sprawa niż tylko długość pasa startowego.


Wg wikipedii to np. Korfu ma drogę startową niecałe 2400 m długości i latają tam zarówno tanie linie, linie tradycyjne i czarterowe, Zakinthos ma 2238m. Magiczna granica 2500 m nie jest kryterium być albo nie być. Na wyspę Nosy Be (Madagaskar) gdzie jest zaledwie ok. 2200 m latały czartery, w tym i z Polski, samolotami dalekiego zasięgu (B767, B787).
Góra
 Profil Relacje PM off
opo lubi ten post.
 
      
#75 PostWysłany: 05 Maj 2023 19:26 

Rejestracja: 10 Wrz 2019
Posty: 619
niebieski
Niestety nie moje:
"To lotnisko jest po to, żeby przekopowi mierzei nie było smutno."

Wychodzi na to, że optymalnym modelem operacyjnym jest CPK Baranów bo jednak sam zarząd Spółki i jakieś niewielkie biuro generuje zdecydowanie mniejsze koszty niż wybudowanie i działanie lotniska.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#76 PostWysłany: 05 Maj 2023 23:15 

Rejestracja: 03 Lis 2012
Posty: 2903
Loty: 154
Kilometry: 151 837
niebieski
Przemm napisał(a):
Mniej niż 2500m nie jest problemem, skoro B737 czy A320 wymagają drogi startowej o długości ok. 2100-2300m przy maksymalnej masie startowej. Zdaje się że lotnisko w Gibraltarze ma drogę startową ok. 1800 m i użytkowane jest przez A320 (Easy Jet, British Airways) realizujących rejsy do UK.


To, że samolot wystartuje na 2300 metrach nie oznacza, że wystarczy pas o dokładnie takiej długości. Po rozpędzeniu się do prędkości V1 musi być jeszcze wystarczająco miejsca, aby się zatrzymać w przypadku przerwanego startu.
Co do lotnisk typu Gibraltar - tam przewoźnik może ograniczyć masę samolotu limitując ilość sprzedanych miejsc kosztem wyższej ceny biletu. Nie miało to szans powodzenia w przypadku Radomia.
Z londyńskiego lotniska City latał swego czasu A318 do Nowego Jorku, a tam pas startowy ma ledwie 1,5km długości. Konieczne było lądowanie, zdaje się w Dublinie, żeby zatankować. Poza tym wspomniany A318 był w konfiguracji 100% biznes na kilkudziesięciu pasażerów.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#77 PostWysłany: 06 Maj 2023 07:48 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 755
Loty: 203
Kilometry: 691 388
niebieski
W lotnictwie wylicza się długość rozbiegu i potrzebnej długości drogi startowej dla konkretnych warunków: masa samolotu, położenie środka ciężkości, pogoda. Świadomie podałem internetowe informacje" (a więc poglądowe, niekoniecznie wiarygodne, bo te trzeba by wziąć z instrukcji samolotu, np. AFM - Airplane Flight Manual) dla atmosfery ISA czyli standardowej i elewacji 0 m (Radom ma elewację ok. 180 m). W przypadku niskiego ciśnienia i wysokiej temperatury będzie gorzej.
Natomiast podtrzymuję swoje zdanie, że nic nie wskazuje, iż problemem był "pas o długości poniżej 2500 m", który jakoby "nie pozwalał na sensowne załadowanie pasażerami i bagażami B737/A320". A swoją drogą ciekawe, z jaką masą startową startują loty tanich linii w popularnych rejsach europejskich relatywnie krótkich, powiedzmy 2 godz. w sytuacji gdy wielu pasażerów leci z bagażem podręcznym 8-10 kg a nie jak w czarterach wakacyjnych - ze sporymi walizkami? I gdy nie jest potrzebny maksymalny zasięg samolotu z uwagi na wspomniany niedługi lot?
Zobaczymy, jak będzie teraz. Lot jak rozumiem dostał polecenie, by latać ale ani tanie linie, ani biura podróży takiego polecenia nie dostały. Natomiast to, że ogłoszono rezygnację z niektórych kierunków w sezonie letnim (tak Lot jak i biuro podróży) i były to nienajgorsze miejsca wakacyjne (np. Kreta czy Kos), nie napawa optymizmem, tym bardziej, że ów pas ma już 2500 m,
Żeby nie okazało się, że nawet "pas" 2500 m z opcją wydłużenia niewiele pomoże, pomimo możliwości sensownego załadowania samolotu. Ale zawsze będzie możliwość stwierdzić, że wszystko niby było świetnie ale lotnisko było za małe dla operacji cięższymi samolotami dalekiego zasięgu (np. B787) - dobrze że jest opcja wydłużenia "pasa" do ok. 2900 m.
Góra
 Profil Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
      
#78 PostWysłany: 07 Maj 2023 19:16 

Rejestracja: 23 Wrz 2019
Posty: 1424
Loty: 42
Kilometry: 111 152
niebieski
Patrząc na opinie o tym BP, wcale mnie to nie dziwi.


Ostatnio edytowany przez Kashpir, 08 Maj 2023 12:45, edytowano w sumie 1 raz
Cytowanie - nie cytuj całego postu poprzednika, jeżeli zaraz pod nim odpowiadasz
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#79 PostWysłany: 08 Maj 2023 07:00 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5357
platynowy
To tak tylko zostawie cyctat z otwarcia...
Jak dobrze pojdzie to przegonia takie tuzy operacji lotniczych jak: IEG, SZY, czy LCJ... :-)
" W tym roku w Radomiu spodziewamy się stu kilkudziesięciu tysięcy pasażerów. To jest niepełny rok i pierwszy sezon więc jest to trochę testowanie, ale wiem jaka jest skala wypełnienia samolotów i to jest optymistyczne. Wszystko wskazuje na to, że pójdzie nam co najmniej zgodnie z planem – mówił w dniu otwarcia portu Stanisław Wojtera, prezes zarządu PPL."
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 17446.html
https://www.ulc.gov.pl/_download/statys ... ka__v2.pdf

Załączniki:
Zrzut ekranu 2023-05-8 o 06.56.57.png
Zrzut ekranu 2023-05-8 o 06.56.57.png [ 55.65 KiB | Obejrzany 2033 razy ]
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
 
      
#80 PostWysłany: 08 Maj 2023 13:27 

Rejestracja: 08 Maj 2013
Posty: 571
Loty: 469
Kilometry: 801 964
niebieski
@witekkowal Duże kolejki do checkinu i do kontroli osobistej? 4 godziny przed lotem wystarczy, czy jednak dla bezpieczniej byłoby przyjechać na lotnisko wcześniej? 8-)
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
witekkowal uważa post za pomocny.
 
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 498 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 7 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group