Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2264 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106 ... 114  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Re: CPK
#2041 PostWysłany: 26 Cze 2024 20:15 

Tak, Viktor powiedział, że będzie hub i ten hub będzie. Zamiast "Viktor" można sobie podstawić dowolne nazwisko naszego polityka.Każdy huby stawia, magiczne różdżki chyba mają. Abrakadabra i znajdą się linie lotnicze, które te huby obsłużą. Czary-mary i hub staje się liderem cargo.

Z tym cargo to w ogóle ciekawa sprawa. Jakiś czas temu dowiedziałem się, że na Bliski Wschód cargo z WAW wysyłamy borówkę amerykańską. Trochę to smutne bo sugeruje, że bardziej dochodowych produktów nie mamy.

Tak na poważnie - zakładanie, że wydamy x mld na infrastrukturę a później wszystko się ułoży, to najprostsza droga do wtopienia pieniędzy.

Proszę, tutaj info o tym, że port w Gdańsku dostał po łapach za zbyt szybki rozwój:
https://biznes.interia.pl/gospodarka/ne ... Id,7579655

Myślę, że ograniczenie inwestycji w CPK, to bardzo dobra decyzja. Tylko niech zostawią miejsce na nową infrastrukturę. Gdy wypali, to się rozbuduje niskim kosztem.
Góra
 PM off
5 ludzi lubi ten post.
 
      
Tydzień w Turcji z all inclusive 🍹🏖️ 4* hotel z widokiem na góry za 1499 PLN 😎🏊‍♂️ Tydzień w Turcji z all inclusive 🍹🏖️ 4* hotel z widokiem na góry za 1499 PLN 😎🏊‍♂️
Dwa tygodnie na Bali za 2881 PLN 😍🌴 Loty Qatar Airways w sezonie + ⭐⭐⭐ hotel z basenem 💦👙 Dwa tygodnie na Bali za 2881 PLN 😍🌴 Loty Qatar Airways w sezonie + ⭐⭐⭐ hotel z basenem 💦👙
 Temat postu: Re: CPK
#2042 PostWysłany: 26 Cze 2024 20:39 

Rejestracja: 18 Gru 2013
Posty: 1036
srebrny
A czy jest ktoś w stanie mi wytłumaczyć, jaki sens ma budowa CPK przy rozbudowie Chopina, rozbudowie Modlina, rozbudowie wszystkich portów regionalnych, a na dodatek ograniczeniu komponentu kolejowego?
To jak paxy dojadą do CPK? Czy będziemy obsługiwać rejsy krajówki do CPK i po to nam są potrzebne porty regionalne, a LOTowi ponad 130 samolotów?

Przykra sprawa, projekt jaki był taki był, ale przynajmniej był całościowy - można było zbudować mniejsze lotnisko szybciej i zostawić rezerwy, zamiast wycinać najważniejsze komponenty.

Polska w 100 minut :lol:
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2043 PostWysłany: 26 Cze 2024 21:03 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5344
platynowy
@h3rlitz Sens... oczywiscie nie wiem co w glowach decydentow ale widze to tak: CPK/WAW/WMI (no i nieszczesne RDO) jak: LHR/LGW/STN/LTN/LCY/SEN, CDG/ORY/BVA, MXP/LIN/BGY....
"To jak paxy dojadą do CPK"... see...LHR express
No krajowki do CPK wydaja sie konieczne, ale chyba nie uwazasz ze sens lotnisk regionalnych jest dopiero wtedy :-) ?
Te 130 samolotow w LO to jest warunek sine qua non, aby wogole CPK mialo sens, a pewnie sensowniej byloby 150-200.... i tu wracamy do zrodla, przeciez lotniska nie lataja :-)
"projekt jaki był taki był, ale przynajmniej był całościowy" - no przeciez Victor "udowadnia" ze mozna zrobic to samo za 1/10 kosztow, wiec czy nalezy wydawac 10x tyle co u bratankow?
"można było zbudować mniejsze lotnisko szybciej i zostawić rezerwy, zamiast wycinać najważniejsze komponenty." - no przeciez po zmianach to wlasnie bedzie zrobione, oprocz elementu pt. "centralny hub przesiadkowy Baranow nad Pisia Tuczna"
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2044 PostWysłany: 26 Cze 2024 22:21 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 Lis 2013
Posty: 2787
Loty: 219
Kilometry: 597 248
srebrny
h3rlitz napisał(a):
To jak paxy dojadą do CPK? Czy będziemy obsługiwać rejsy krajówki do CPK i po to nam są potrzebne porty regionalne, a LOTowi ponad 130 samolotów?

Nie wypowiadam się nt CPK bo specjalistą nie jestem (chociaż osobiście uważam, że jest potrzebne), niemniej jednak gdy słyszę, jak premier naszego państwa mówi o tym, że chciałby, aby LOT był linią o skali porównywalnej do Lufthansy - dysponując circa 130 samolotami - to zastanawiam się kto mu te wszystkie bzdury podpowiada. Wystarczy poświęcić 10 sekund, aby nawet w Wiki sprawdzić jaką aktualnie flotą dysponuje LH (a za 8 lat zapewne będzie ona jeszcze większa) i z jak wielkich hubów (a nie jednego) operuje. Niestety jedni od drugich za bardzo się nie różnią pod względem żenującego "pijaru" i gry pod publiczkę (kwestie finansowe na razie pomińmy bo jest za wcześnie).
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2045 PostWysłany: 26 Cze 2024 23:21 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 Sie 2012
Posty: 5498
Loty: 720
Kilometry: 996 938
platynowy
No widzisz, źle gadasz. Nasz premier założył, że Lufthansa będzie się szybko kurczyć.

Po poprzednikach przyjęli założenie, że potężne Niemcy to już historia
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2046 PostWysłany: 27 Cze 2024 00:11 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 1064
niebieski
Ostatnio w mediach pojawił się list otwarty, którego autorem jest Marek Serafin. Zasadnicza teza, na dziś w centralnej Polsce potrzebna jest rozbudowa potencjału dla tanich linii. CPK to kwestia przyszłości i wszystko zależy od kosztów (budowy ale i funkcjonowania, także dla pasażerów). Bardzo sensowne, choć nie jest to analiza ekonomiczna podparta liczbami, tabelkami, itd. Warto odszukać.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2047 PostWysłany: 27 Cze 2024 05:26 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5344
platynowy
Prosze, do wlasnej interpretacji:

Cytuj:
W gorączce dyskusji o nowym lotnisku dla Polski przeoczyliśmy jedno szalenie ważne zjawisko: ogromny awans podróży zagranicznych na liście priorytetów konsumpcyjnych Polaków.

Przyjrzyjmy się danym dotyczącym podróży samolotami. Za punkt odniesienia niech posłuży rok 2010, kiedy Polska była już pięć lat w Unii Europejskiej, a tanie linie mocno usadowiły się na naszym rynku.

Udział podróży niebiznesowych Polaków w łącznych przewozach linii lotniczych, rozkładowych i czarterowych możemy tylko oszacować, jednak wymowa tych bardzo dużych liczb jest mocna i przyjęcie nieco innych założeń niewiele zmienia.

Tak więc według szacunków w roku 2010 Polacy odbyli ok. 4,2 mln zagranicznych podróży niebiznesowych w dwie strony (2 mln tanimi liniami, 1,5 mln czarterami i 0,7 mln liniami sieciowymi, takimi jak LOT).

W roku 2023 odbyli już 12,1 mln podróży (6,4 mln – tanie linie, 3,5 mln – czartery i 2,2 mln – przewoźnicy sieciowi).

W roku bieżącym możemy spodziewać się kolejnego bardzo dużego wzrostu – prawdopodobnie nawet o 10 proc. A to będzie oznaczać, że liczba tych podróży, w porównaniu z rokiem 2010 wzrośnie ponadtrzykrotnie. Nasze dochody nie rosły aż tak szybko. Z tego wynika, że Polacy wydają na podróże zagraniczne coraz większą część swoich dochodów. Na same podróże samolotami wydają rocznie (znów szacunkowo) ponad 20 mld złotych.

I trend wzrostowy jest wciąż bardzo silny. Stał się szczególnie wyraźny po wygaśnięciu pandemii. Udział wydatków na prywatne podróże zagraniczne w naszych dochodach ciągle rośnie.

Jakie są główne przyczyny tego zjawiska? Wymieńmy kilka najważniejszych:

Spory wzrost dochodów bardzo znacznej części klasy średniej, ale nie tylko jej,
- Ogromna aktywność na naszym rynku ultratanich linii, co oznacza, że bilet jest cenowo dostępny dla coraz większej grupy rodaków;
- Rosnąca populacja Polaków mieszkających i pracujących za granicą. Odwiedziny u nich są najczęściej łączone z szeroko rozumiana turystyką;
- Zanik obawy przed wyjazdami zagranicznymi. Przekonaliśmy się, że takie podróże w sytuacji Europie bez granic są równie proste, jak wyjazd do Sopotu czy Zakopanego. A często także tańsze;
- Wyjazdy zagraniczne stały się częścią stylu życia. Już nie przemijającą modą, ale stałą i interesującą możliwością zagospodarowywania wolnego czasu.

A teraz wróćmy do kwestii nowego lotniska dla Polski.
Entuzjaści projektu CPK w kształcie odziedziczonym po poprzedniej ekipie, gdy starają się używać argumentów nieco bardziej konkretnych niż propagandowe hasła, często zwracają uwagę na fakt, że jesteśmy zacofani pod względem udziału "podróżników lotniczych" w łącznej populacji i że CPK będzie na to świetnym panaceum. Jest to, podobnie jak w przypadku prawie wszystkich innych argumentów na rzecz CPK, ćwierćprawda. W najlepszym razie.

Jak pokazują przedstawione dane, liczba Polaków podróżujących samolotami za granicę rośnie w zawrotnym tempie. Oczywiście wiele osób odbywa coraz więcej podróży lotniczych w ciągu roku. Nowymi podróżnikami są też mieszkający i pracujący w Polsce Ukraińcy. Jednak to w żaden sposób nie wyjaśnia skali zjawiska.

Pokazany wzrost to w ogromnym stopniu zasługa tanich linii i przewoźników czarterowych oraz portów regionalnych.

A CPK? Powiedzmy wyraźnie: jak pokazują prognozy IATA przygotowane dla CPK i lotniska w Modlinie, z punktu widzenia rynku lotniczego głównym beneficjentem tej nowej, super drogiej infrastruktury lotniskowej miałby być zagraniczny ruch tranzytowy. W pewnym sensie kosztem Polaków szukających jak najtańszych ofert. Bo konsultanci z IATA szacują też, że około 0,5 mln Polaków zrezygnowałoby z podroży lotniczych w dwie strony ze względu na bardzo wysoki poziom opłat lotniskowych na CPK. Tymczasem zagraniczny ruch tranzytowy musiałby ze względu na konieczność utrzymania konkurencyjności korzystać z ogromnych zniżek. W porcie Chopina wynoszą one aż 83 proc.!

Pointa jest oczywista: konieczne jest jak najszybsze odblokowanie "zamrożonej" za czasów PiS przepustowości lotnisk w Polsce centralnej, przeznaczonych głównie dla linii tanich i czarterowych. Chodzi przede wszystkim o port w Modlinie. Natomiast w przyszłości nowe lotnisko, zastępujące port Chopina, będzie oczywiście potrzebne, ale znacznie później. I powinno być o wiele tańsze, niż nam próbowano wmówić.

A propos wmawiania. To jeden z większych sukcesów akcji propagandowych w ostatnich dziesięcioleciach. Znacznej części opinii publicznej, polityków i mediów wmówiono, że główna kontrowersja dotyczącą przyszłości polskiej infrastruktury lotniskowej zawiera się w alternatywie: "Albo jesteś za CPK – nowym, zbudowanym jak najszybciej wielkim hubem lotniczym, za rozwojem, a wręcz awansem cywilizacyjnym Polski, albo przeciwko". Tymczasem alternatywa przedstawia się całkiem inaczej: "Albo jesteś za CPK, wielkim lotniskiem w szczerym polu, zbudowanym zdecydowanie za wcześnie i za drogo, albo uważasz, że obecnie priorytetem jest rozbudowa w Polsce centralnej istniejącej infrastruktury, a szczególnie tej jej części, która jest przeznaczona dla linii tanich i czarterowych, gdyż tu zaniedbania są największe; mamy jeszcze czas na przygotowanie optymalnego projektu nowego lotniska dla Polski centralnej i całego kraju".

I na koniec, gdy staramy się patrzeć całościowo na nasz system transportu lotniczego, to pamiętajmy też o jego znaczeniu dla możliwości rozwoju lotniczej turystyki przyjazdowej do Polski. To już też ogromne liczby. Prawdopodobnie za kilka lat będzie do nas przybywać ok. 10 mln zagranicznych turystów rocznie, którzy będą wydawać w Polsce wielomiliardowe kwoty. Ci turyści też korzystają głównie z tanich linii.
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
5 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2048 PostWysłany: 27 Cze 2024 07:10 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 1064
niebieski
Moim zdaniem jeden z nielicznych głosów rozsądku ginących w cieniu akcji TakdlaCPK, której zasięg i zaangażowane kwoty wciąż mnie dziwią.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2049 PostWysłany: 27 Cze 2024 09:30 

monroe napisał(a):
h3rlitz napisał(a):
To jak paxy dojadą do CPK? Czy będziemy obsługiwać rejsy krajówki do CPK i po to nam są potrzebne porty regionalne, a LOTowi ponad 130 samolotów?

Nie wypowiadam się nt CPK bo specjalistą nie jestem (chociaż osobiście uważam, że jest potrzebne), niemniej jednak gdy słyszę, jak premier naszego państwa mówi o tym, że chciałby, aby LOT był linią o skali porównywalnej do Lufthansy - dysponując circa 130 samolotami - to zastanawiam się kto mu te wszystkie bzdury podpowiada. Wystarczy poświęcić 10 sekund, aby nawet w Wiki sprawdzić jaką aktualnie flotą dysponuje LH (a za 8 lat zapewne będzie ona jeszcze większa) i z jak wielkich hubów (a nie jednego) operuje. Niestety jedni od drugich za bardzo się nie różnią pod względem żenującego "pijaru" i gry pod publiczkę (kwestie finansowe na razie pomińmy bo jest za wcześnie).


Źle to odebrałeś. Politycy kierują przekazy do konkretnych grup wyborców. Ten fragment był kierowany do "patriotów", któzy przy każdej okazji krzyczą, że Niemcy nas wykupują, że jesteśmy wasalem Niemiec itp. Także aby nie znalazł się kolejny dziadek z Wehrmachtu Tusk napomknął o LH - będziemy tak silni jak ich narodowy przewoźnik. Takie połechtanie ego. A czy to ma coś wspólnego z rzeczywistością? Cytując klasyka "ciemny lud to kupi".


@jaco027 odnośnie cytowanego tekstu - analiza wsteczna zawsze skuteczna a do prognoz podchodzi się z przymrużeniem oka. Wystarczy prześledzić te z poprzednich lat. IATA nie popisała się. Co będzie z transportem lotniczym w kolejnych latach? To taki trochę zakład o to jak będzie wyglądać Polska gospodarka w kolejnych latach, tj. czy będziemy się rozwijać czy jednak niekoniecznie. Do tego dochodzą kwestie regulacyjne, UE chce promować transport kolejowy. Duży wpływ może mieć klimat - turyści mogą wybierać Polskę zamiast Hiszpanii, Grecji czy Włoch z uwagi na przyjemniejsze temperatury. Ale czy będą? Takich czynników są dziesiątki, to wielkie niewiadome.

Fakt, Polacy coraz częściej podróżują. Niewiele osób jednak analizuje "skąd mają na to pieniążki". Pracujemy, bogacimy się, to jedno. Jest też mniej oczywisty powód. Nie jest tajemnicą, że poprzednia ekipa rządząca stawiała na rozwój gospodarki poprzez konsumpcję. Te wszystkie programy socjalne, wzrost zadłużenia itp. Pieniądze zostały wpompowane w gospodarkę i na coś trzeba było je wydać. Ale to nie wszystko. Wbrew obiegowej opinii inflacja nie zubożyła społeczeństwa w sposób nazwijmy to książkowy. Koszt inflacji ponieśli głównie ludzie posiadający oszczędności (utrata wartości pieniądza na skutek negatywnych stóp procentowych (decyzja polityczna), lekko licząc jest to jakieś 500 mld zł). Osoby pracujące najczęściej miały podwyżki płac, osoby żyjące z świadczeń socjalnych też dostały podwyżki (+ 13 / 14 emerytury itp.). Dodatkowo "wakacje kredytowe" czyli ogrom pieniądza zostawał w portfelach. A i były tarcze i różne dodatki na prąd itp. Efekt był taki, że w ostatnich latach topniały realne oszczędności, ale dochody dyspozycyjne nie ucierpiały. Stąd też ludzie mieli pieniądze na podróże. Kiedyś mówiło się biedny emeryt. Teraz samoloty do Turcji i Egiptu pełne są emerytów.

Nie chcę zanudzać, zbyt mocno wchodzić w ekonomię i teorię pieniądza. W ostatnich latach walka z inflacją odbyła się kosztem "ciułaczy" (na marginesie, mało kto zdaje sobie z tego sprawę). Nie jest powiedziane, że w przyszłości zostanie to powtórzone. Ludzie mogą się jednak zbuntować. Inna kwestia, że takie osłabienie wartości pieniądza długoterminowo jest niekorzystne dla gospodarki, choćby z tego powodu, że będzie brakować na inwestycje, które powinny być podstawą rozwoju.

Także podsumowując, te wszystkie prognozy są niewiele warte.

Dla jasności jednak - nie należy polemizować z tym czy nowe lotnisko jest potrzebne. Jest potrzebne, to fakt. Zresztą o tym świadczy choćby to, że już kilka ekip rządzących się tematowi przyglądało. Kwestią dyskusyjną jest to jak duże lotnisko ma być. Tak jak wczoraj napisałem - myślę, że ograniczenie inwestycji w CPK, to bardzo dobra decyzja. Tylko musi być zostawione miejsce na jego rozwój.

Myślę też, że w interesie całego narodu jest abyśmy mieli i ogromny hub i byli przynajmniej lokalnym liderem cargo. Ja niestety do dziś nie dowiedziałem jak mamy to zrobić. Jeśli chodzi o hub to musielibyśmy porozumieć się z zachodnimi liniami lotniczymi. Politycznie nie będzie to łatwe. U nas zdaje się, że wierzymy w LOT, ale o tym niżej. Jeśli chodzi o cargo, to zdaje się, że ktoś zapomniał, że zazwyczaj samolot, który wyląduje później odlatuje. Pusty zaś nie powinien odlatywać. Co my zatem mamy do niego ładować? Borówkę amerykańską? To też temat mocno polityczny, gdyż musielibyśmy załadunek robić produktami korporacji z zagranicznym kapitałem. To niekoniecznie będzie proste. A jak politycznie wygląda, to wczoraj wrzuciłem link dot. portu w Gdańsku.

Co do LOT. Zdaje się, że Baranów ma być dla LOT. Dla wielkiego LOT, polskiego czempiona. Powiedzmy sobie szczerze - mamy zatem zakład o to czy z LOT uda się zrobić przewoźnika generującego zyski i cash oraz działającego na rynkowych zasadach czy też będzie ciągle przechowalnią dla polityków, związkowców i znajomych królika. Ja wiem, że lot ma coraz lepsze wyniki finansowe. Wiem też, że niewielu zadaje sobie trud aby sprawdzić jak są one generowane (np. 2022 r.), ciekawostek jest sporo. Ta firma w obecnym kształcie nie ma szans na funkcjonowanie bez dotacji lub różnych pozapieniężnych benefitów. Przecież LOT systematycznie traci udziały rynkowe. Wozi więcej pasażerów, ale rynek rośnie znacznie szybciej. O tym co dzieje się w WAW to myślę, że doktorat można napisać. Przecież LOT niemal pod każdym względem jest promowany i ma z górki. Wydawałoby się, że głupia rzecz - dostęp do rękawów - kto korzysta LOT czy Wizz? LOT, a jednak to Wizz rozwija się w WAW niemal 2 razy szybciej niż LOT.

I taki LOT będzie miał ogarnąć Baranów? Ryanair i Wizz, bez smyczy w postaci słabej przepustowości która jest w WAW, rozjadą LOT bez zadyszki. Cena czyni cuda. LOT nie jest w stanie konkurować ceną.

Niektórzy twierdzą - zbudujmy wielkie CPK, zaryzykujmy, czas pokaże czy dobrze wykorzystamy tę infrastrukturę. To fajnie łechta ego "patriotów". I w gruncie rzeczy może nawet sam dałbym się przekonać. Tylko problem tego typu jest, że trochę lat już mam. Pamiętam, że euro 2012 miało być kołem zamachowym dla gospodarki. Słabo to wyszło. Wprawdzie za drogi jest ogromny plus, ale stadiony miały być dochodowe a jak jest każdy widzi. W każdym razie spółki skarbu państwa pomagają ;) Słynny przekop Mierzei też średnio wygląda. Lotniska regionalne, temat rzeka. A taki przypadków można mnożyć.

Rozpisałem się. Trochę chaotycznie, przepraszam. Mimo wszystko trzymam kciuki (tym bardziej, że pomysł ograniczenia inwestycji podoba mi się, o ile będą zostawione odpowiednie rezerwy na przyszłość).
Góra
 PM off
11 ludzi lubi ten post.
jaco027 uważa post za pomocny.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2050 PostWysłany: 27 Cze 2024 09:57 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5344
platynowy
No i glos rozsadku na forum. Z normalna ocena stanu rzeczy.
I memento, ktore jest szczegolnie celne i mi sie podoba (zwlaszcza z inzynierskiego punktu widzenia): "ograniczenia inwestycji podoba mi się, o ile będą zostawione odpowiednie rezerwy na przyszłość" :!:
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2051 PostWysłany: 27 Cze 2024 13:05 

Rejestracja: 07 Lip 2012
Posty: 780
niebieski
jaco027 napisał(a):
Prosze, do wlasnej interpretacji:

Cytuj:
W gorączce dyskusji o nowym lotnisku dla Polski przeoczyliśmy jedno szalenie ważne zjawisko: ogromny awans podróży zagranicznych na liście priorytetów konsumpcyjnych Polaków.

Przyjrzyjmy się danym dotyczącym podróży samolotami. Za punkt odniesienia niech posłuży rok 2010, kiedy Polska była już pięć lat w Unii Europejskiej, a tanie linie mocno usadowiły się na naszym rynku.

(...) A propos wmawiania. To jeden z większych sukcesów akcji propagandowych w ostatnich dziesięcioleciach. Znacznej części opinii publicznej, polityków i mediów wmówiono, że główna kontrowersja dotyczącą przyszłości polskiej infrastruktury lotniskowej zawiera się w alternatywie: "Albo jesteś za CPK – nowym, zbudowanym jak najszybciej wielkim hubem lotniczym, za rozwojem, a wręcz awansem cywilizacyjnym Polski, albo przeciwko". Tymczasem alternatywa przedstawia się całkiem inaczej: "Albo jesteś za CPK, wielkim lotniskiem w szczerym polu, zbudowanym zdecydowanie za wcześnie i za drogo, albo uważasz, że obecnie priorytetem jest rozbudowa w Polsce centralnej istniejącej infrastruktury, a szczególnie tej jej części, która jest przeznaczona dla linii tanich i czarterowych, gdyż tu zaniedbania są największe; mamy jeszcze czas na przygotowanie optymalnego projektu nowego lotniska dla Polski centralnej i całego kraju".

I na koniec, gdy staramy się patrzeć całościowo na nasz system transportu lotniczego, to pamiętajmy też o jego znaczeniu dla możliwości rozwoju lotniczej turystyki przyjazdowej do Polski. To już też ogromne liczby. Prawdopodobnie za kilka lat będzie do nas przybywać ok. 10 mln zagranicznych turystów rocznie, którzy będą wydawać w Polsce wielomiliardowe kwoty. Ci turyści też korzystają głównie z tanich linii.


To z onetu, czy kto jest źródłem/autorem? Dużo "ciekawych" tez. Ta o konieczności inwestowania w mazowieckie lotniska dla tanich linii chyba moją ulubioną. Doskonale potwierdza to ruch w Modlinie mniejszy niż nie tylko w 2019, ale też w ubiegłym roku (choć tu akurat zgadzam się, że potrzebna jest rozbudowa.Natomiast to jest "in progress"). Radom pęka już w szwach i nie mogą się obrobić z nadmiarem paxów czy operacji, no i Łódź, która już generuje tylko minus kilkadziesiąt milionów pln co roku, zapewne również z nadmiaru pax i niedoinwestowania... c'nie?

@3141592 dobry tekst. Jedynie odnośnie LOT: rozwijał się intensywnie (biorąc pod uwagę realia rynku) odkąd zniesiony został zakaz otwierania nowych połączeń aż do COVIDu. Teraz też potencjał jest duży, ale w dużej mierze zablokowany niestety przez brak miejsca na rozwój (+problemy z flotą).
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2052 PostWysłany: 27 Cze 2024 14:55 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5344
platynowy
@QbaqB A Masz podam Ci zrodlo jak nie umiesz znalezc. Podyskutuj z Marekiem Serafinen:
https://wyborcza.pl/7,75968,31088775,cp ... yrost.html
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2053 PostWysłany: 27 Cze 2024 15:10 

Rejestracja: 07 Lip 2012
Posty: 780
niebieski
Dzięki, Twój post wyświetlił mi się u góry strony i nie zauważyłem że jest odniesieniem do poprzedniego.
Ale teraz lepiej "rozumiem" fragment:
j_a napisał(a):
Bardzo sensowne, choć nie jest to analiza ekonomiczna podparta liczbami, tabelkami, itd. Warto odszukać.

i czemu niepoparte liczbami etc.
Tylko pozostaje pytanie co tam jest sensownego..?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2054 PostWysłany: 27 Cze 2024 16:55 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 1064
niebieski
Bo to jest publicystyka.
Widzę że taki Horała sypiący z rękawa dobranymi pod tezę cyferkami jest bardziej wiarygodny :)

Radom się nie liczy że względu na brak sensownej komunikacji z Warszawą. Nikt tam nie chce latać to jaki jest sens brania pod uwagę teoretycznego potencjału tego lotniska? Gdyby byli pasażerowie, pojawiłyby się linie lotnicze.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2055 PostWysłany: 27 Cze 2024 18:59 

Rejestracja: 07 Lip 2012
Posty: 780
niebieski
j_a napisał(a):
Widzę że taki Horała sypiący z rękawa dobranymi pod tezę cyferkami jest bardziej wiarygodny :)


Gdzie to widzisz?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2056 PostWysłany: 27 Cze 2024 23:57 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 1064
niebieski
Widziałem komentarze do jego bezsensownych opowieści dziesiątki razy. Na tyle dużo, że wyrobiłem sobie przekonanie o ludziach, których łatwo manipulować przedstawiając jakieś liczby. Zanim zdąży się to zweryfikować i wykazać manipulację, padną następne. Tak to działa.

Serafin oparł się na badaniach struktury ruchu lotniczego i jego wzrostu. Zainteresowani o tym słyszeli, pisaliśmy o tym na forum. Największe wzrosty notują tanie linie, te tzw. tradycyjne dopiero w tym roku zaczynają osiągać poziomy jak przed covidem. Ale co się będę rozpisywał, bez cyferek, tabelek i wykresów się nie liczy ;) Drobny przykład

W mijającym roku [2023] zdecydowanie szybciej pasażerów pozyskiwały jednak Wizz Air i Ryanair, co przyczyniło się do znacznego wzrostu liczby podróżnych w portach regionalnych. Niskokosztowiec z Węgier przewiózł ponad 11 mln osób i wyprzedził PLL LOT. Ryanair przekroczył 20 mln pasażerów i umocnił się na pozycji krajowego lidera.
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 20000.html
Ale to podobno LOT potrzebuje nowego lotniska :lol:

Do mnie najbardziej trafił komentarz, że obecna decyzja o kontynuowaniu budowy to czysta polityka. Niestety. Jesteśmy w kolejnej kampanii wyborczej i obecna decyzja ma na celu przede wszystkim rozbrojenie narracji o dumie narodowej z nowego lotniska. Na tę kampanię wydano ogromne pieniądze i prawdopodobnie z badań elektoratu wyszło, żeby to kontynuować bo się podoba. A jak będzie? Najpierw rozbudują Okęcie i Modlin, potem się zobaczy. Za 10 lat różnie może być, np. prognozy IATA sprzed 10 lat dziś są w cenie makulatury.
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2057 PostWysłany: 29 Cze 2024 06:43 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5344
platynowy
Sluchajac w TVN Laska, gdy go Krasko przycisnal pytaniem "po co CPK, ktore na starcie bedzie mialo 30-34mln pax, gdy WAW w 2032 bedzie mialo ok. 28-32mln, a WMI plus 6-10mln pax?" az przykro bylo patrzec jak ten pierwszy sie miota i nie potrafi sensownie odpowiedziec na pytanie... To wygladalo wrecz zenujaco.
Tym samym z arogancji i hiper-PRowosci poprzedniej ekipy weszlismy w... no za bardzo nie wiem jak to nazwac... cos... nowej ekipy.

Po 48h trawienia informacji, ktore sie pojawialy na roznych konferencjach/wywiadach i minimalnie dostepnych dokumentach, wyglada mi na to ze nowa ekipa po prostu idzie z pomyslem "duo/tri-portu" i w zalzenosci od rozwoju scenariusza rozwoju ruchu lotniczego bedzie lub nie budowala CPK/Baranow. Plus taki, ze jest tu jakis rozsadek finansowy, minus - chyba dalej nie wiemy gdzie jestesmy.

I zgadzam sie z @j_a, to jest chyba podyktowane uwarunkowaniami politycznymi i zblizajacymi sie nasyepnymi wyborami w 2025. Bo co sadzic o CPK, to dla mnie zastanawiajace jest jaki sukces odniosla akcja marketingowo/PR CPK. Jeszcze rok temu wiekszosc spoleczenstwa byla przeciwko, o ile sie nie myle akceptacja projektu byla na poziomie 30-40%. Obecnie jest na poziomie 50-60%. WTF? Czyzby slynne plakaty na dojazdowce do WAW "bedziesz leciec z CPK" (za 5 lat :-) ) lub niestwozona ilosc wizek z megaprojektu tak oddzialywaly na wyobraznie i chec posiadanie tego czegos, bez zwazania na realia i koszty?

A z innej beczki - FOR pokusil sie tez o glos w sprawie CPK, dla lubiacych czytac raport i porownanie do zastanowienia:
https://for.org.pl/wp-content/uploads/2 ... 4-6-24.pdf
https://for.org.pl/2024/06/26/centralny ... h-decyzji/

Załączniki:
Zrzut ekranu 2024-06-29 o 06.26.49.png
Zrzut ekranu 2024-06-29 o 06.26.49.png [ 183.26 KiB | Obejrzany 1148 razy ]
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
j_a lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2058 PostWysłany: 29 Cze 2024 07:45 

Rejestracja: 23 Wrz 2019
Posty: 1422
Loty: 42
Kilometry: 111 152
niebieski
A co z osławionym cargo do Waldka? Naprawdę nie można obsługiwać go na innych lotniskach? Musi być CPK?
Góra
 Profil Relacje PM off
jaco027 lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2059 PostWysłany: 29 Cze 2024 08:02 

jaco027 napisał(a):
I zgadzam sie z @j_a, to jest chyba podyktowane uwarunkowaniami politycznymi i zblizajacymi sie nasyepnymi wyborami w 2025. Bo co sadzic o CPK, to dla mnie zastanawiajace jest jaki sukces odniosla akcja marketingowo/PR CPK. Jeszcze rok temu wiekszosc spoleczenstwa byla przeciwko, o ile sie nie myle akceptacja projektu byla na poziomie 30-40%. Obecnie jest na poziomie 50-60%. WTF? Czyzby slynne plakaty na dojazdowce do WAW "bedziesz leciec z CPK" (za 5 lat :-) ) lub niestwozona ilosc wizek z megaprojektu tak oddzialywaly na wyobraznie i chec posiadanie tego czegos, bez zwazania na realia i koszty?
https://for.org.pl/2024/06/26/centralny ... h-decyzji/


Sondaże... Gdyby drugie pytanie brzmiało "kto zapłaci za budowę CPK?" miałbyś niesamowicie ciekawe odpowiedzi. Albo wersja mocniejsza "czy popierasz budowę CPK kosztem 13. emerytury?"
Góra
 PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2060 PostWysłany: 29 Cze 2024 08:55 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5344
platynowy
@3141592 w punkt
Jeden z komentarzy w tej sprawie, nt. LUZ - strata za zeszly rok ponad 32mln PLN: "Czyli każdy "Lubelak" dołożył pośrednio 106 PLN rocznie za zaszczyt posiadania lotniska. Obojętnie czy latał czy nie latał. A w zasadzie zasponsorowal bilecik tym co polecieli. Kto bogatemu zabroni..."
https://www.lublin112.pl/port-lotniczy- ... uziemione/


@FUX:
No trio W W H (What We Hack :-)) zdecydowanie przegielo, bo abstrahujac od potencjalnych dla CPK: tys ton cargo, mln PAX, max movements, military i KDP, to gdyby nie wstrzymali rozbudowy WAW w 2018/19, to dzisiaj/jutro LO mialoby do przodu o kilka mln pax i lepsze perspektywy realizacji jakkolwiek rozumianej strategii rozwoju. https://www.lot.com/content/dam/lot/cor ... wnload.pdf

I fajnie, ze LO w 2023 wypracowal zysk ponad 1mld PLN, https://www.pap.pl/aktualnosci/polskie- ... ysku-netto
Bedzie latwiej splacic ponad 3mld pomocy publicznej z czasow pandemii. W tym tempie nastapi to circa w 2025/2026 i wtedy teoretycznie mozna sie zadluzac pod nowe maszyny. Akurat aby sie znalezc gdzies z zamowieniemi w backlogu Boeinga na 2028 :-)
https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=1484553
https://simpleflying.com/boeing-787-8-lease-cost/
https://www.linkedin.com/pulse/new-gene ... nsultancy/
FUX napisał(a):
A co z osławionym cargo do Waldka? ...
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
FUX lubi ten post.
 
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2264 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106 ... 114  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 10 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group