Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2264 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103 ... 114  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Re: CPK
#1981 PostWysłany: 15 Maj 2024 14:34 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 755
Loty: 203
Kilometry: 691 388
niebieski
A może niech pokażą jak to się robi, skoro tacy fachowcy z nich i zbudują sami odpowiednie lotnisko z linią kolejową. Najlepiej w 3,5 roku, jak niedawno M. Wilk twierdził, że da się. A skoro rząd i spółka CPK jest tak niewydolna, to może dojdą potem do porozumienia z rządem i sprzedadzą to lotnisko i będzie takie CPK-bis, może nawet lepsze niż oryginał - wszyscy mają szanse być wówczas zadowoleni. A M. Wilk i jego współpracownicy będą wówczas chodzić w chwale zbawców narodu i polskiego lotnictwa.
Góra
 Profil Relacje PM off
jaco027 lubi ten post.
 
      
Dubaj, Hongkong i Wietnam za 2605 PLN 😲 Do Polski wrócisz bezpośrednio z Phu Quoc❗ Dubaj, Hongkong i Wietnam za 2605 PLN 😲 Do Polski wrócisz bezpośrednio z Phu Quoc❗
🏝️ Egipt na wyciągnięcie ręki 😎 All inclusive w 5* hotelu z aquaparkiem za 2575 PLN 🏝️ Egipt na wyciągnięcie ręki 😎 All inclusive w 5* hotelu z aquaparkiem za 2575 PLN
 Temat postu: Re: CPK
#1982 PostWysłany: 15 Maj 2024 15:02 

Nieśmiało zasugeruję:
1) Lotnisko w Radomiu jest puste.
2) Samolot z komisji Macierewicza jest już wolny.
3) Poseł Suski z chęcią ogarnąłby bezpośrednią (bo chwilowo do telefonów ma awersję) akwizycję kierunków południowych.
4) Bracia Wildowie też mają wolne moce przerobowe i pisaki aż się im palą w rękach. Mogą wyrysować takie trasy Radom-Warszawa, że hej!
Góra
 PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#1983 PostWysłany: 15 Maj 2024 15:34 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5346
platynowy
Bardzo "profesjonalne" to stowarzyszenie. Brakuje tylko Horaly :-)
2 tygodnie dzialania, a juz takie wymagania :-)
https://wyszukiwarka-krs.ms.gov.pl/dane ... D%3D;typ=S

Załączniki:
Zrzut ekranu 2024-05-15 o 15.33.14.png
Zrzut ekranu 2024-05-15 o 15.33.14.png [ 39.72 KiB | Obejrzany 2577 razy ]
Zrzut ekranu 2024-05-15 o 15.30.31.png
Zrzut ekranu 2024-05-15 o 15.30.31.png [ 94.44 KiB | Obejrzany 2577 razy ]
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#1984 PostWysłany: 18 Maj 2024 16:40 

Rejestracja: 23 Wrz 2019
Posty: 1422
Loty: 42
Kilometry: 111 152
niebieski
https://x.com/tonyxiinn/status/17913901 ... mIShpALBwA Jaka piękna katastrofa.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#1985 PostWysłany: 18 Maj 2024 19:42 

No tak, tylko że to nic nie zmienia. Ci, którzy interesują się tematem, od dawna wiedzieli, że Wilk tak jak Horała brał z budżetu wynagrodzenie za nic, za okrągłe zero wyników i działań i jako taki jest kompletnie skompromitowany jako "specjalista" od linii lotniczych i lotnisk. Wiele razy to tutaj podawaliśmy, a i tak pojawiali się wklejający kolejne brednie Wilka z jutuba, bowiem dla tych, którzy wierzą w św. CPK im. Solidarności Baranów, kompletne zero Wilka to argument jak najbardziej na tak, bo przecież chciał, a nie wyszło, bo "Tusk, Niemce, Ruski, pandemia, koklusz, Czaskoski i Łunia".

BTW: na razie nie ma dementi, więc trzeba przyjąć roboczą hipotezę, że to prawda:

Cytuj:
Prezydent Andrzej Duda powiedział, że szef rządu Donald Tusk poinformował go o zamiarze kontynuacji projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego z korektami w planowej sieci kolejowej.
https://tvn24.pl/biznes/najnowsze/rzad-donalda-tuska-bedzie-kontynuowal-budowe-cpk-andrzej-duda-ujawnil-kulisy-rozmow-st7922805
Góra
 PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1986 PostWysłany: 19 Maj 2024 04:21 

Rejestracja: 07 Lip 2012
Posty: 780
niebieski
Ale widzisz hipokryzje tego, ze sam wskazujesz ze projekt przy którym za rzekome nicnierobienie brali wg Ciebie pieniądze Wilk i Horala będzie teraz kontynuowany przez władze która wskazywales jako zbawcę racjonalności? To gdzie tu logika? I to nie mając żadnej wiedzy na temat tego na czyn maja polegać te”korekty”. To akurat zakładam, ale z kontekstu Twojej wypowiedzi jasno można wyczytać ze nie wysiliłeś się nawet na obejrzenie komisji infrastruktury na której była o tym mowa… A myśle, ze powinieneś. Rada od serca.
BTW jak tam audyty powyborcze?
O narracji przedstawiającej Twoja opinie jako prawdy objawione nie wspomnę.
Bo ze nadal nie za bardzo masz pojęcie o czym piszesz świadczy chociażby podawanie tego twitta, czy tam Xa.
Góra
 Profil Relacje PM off
pablo1603 lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1987 PostWysłany: 19 Maj 2024 08:40 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 755
Loty: 203
Kilometry: 691 388
niebieski
A jaki projekt, za udział w którym (czy jego prowadzenie) miał brać publiczne pieniądze M. Wilk ma być kontynuowany przez obecna władzę? Czyż w odróżnieniu od M. Horały, nie zajmował się prowadzeniem projektu CPK z ramienia poprzedniego rządu, przynajmniej oficjalnie? No chyba, że brał pieniądze za propagandę internetową (nie twierdzę, że tak było) jako "niezależny" i do tego "ekspert".
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1988 PostWysłany: 19 Maj 2024 09:26 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5346
platynowy
Dokladnie. Przedmowca raczylbyl niezauwazyc, ze CPK poszlo do kosza (urealnienia) i co najwyzje bedzie CPL z urealnionym/zmienionym KDP. Plus harmonogramem i wynikajacym z niego okresem przejsciowym (dodatkowymi planami ratunkowymi).

Pozwole sobie zadac pytanie co by sie stalo w 2028 na WAW (planowana data oddania CPK), gdyby jednak nie udalo sie wybdowac CPK w 4 lata, dociagnac KDP/Y, wybudowac airport city (hotele, infra wspomogajaca), lacznikow drogowych (chyba najmniejszy problem), lacznikow kolejowych, itp, itd...?
Wybierz prawidlowoa odpowiedz:
- BER / IST - aka wieloletnie opoznienie / zmiany (okrajanie zakresu) / wielomiliardowe przekreoczenia budzetu
- zapchane WAW / zmiejszenie szans LO na linie hubowa poprzez ograniczenia slotowo/terminalowe
- dowoz na connecting flights by LO, no bo przeciez nie by PKP
- brak infra wokolo CPK - hotele
- wystkie powyzsze + kilka pomniejszych problemow

A co do audytow, to zdaje sie ze wew. sa ukonczone i na ich podstawie wlasnie podejmowane sa obecne decyzje. A co do zew. audytow. Jak juz to opisywano albo co wieksi gracze sa "umoczeni" w CPK i nie moga audytowac ze wzgledu na zwykly konflikt interesow. Kilka innych firm na A ,E K, M, itd.. nie za bardzo chce sie podkladac politycznie. A firmy krzaki wzbudzaja zazenowanie i niechec nie tylko u przeciwnikow ale i zwolennkow/zleceniodawcow.

A wracajac na chwile do hipokryzji... @QbaqBA nie czujesz jej u panow W & W + H & M? Ktorzy robili, robili, tak dlugo i zaciekle mega projekt, ze....niedorobili, a od kontynuatorow wymagaja na TU i TERAZ zobowiazan z datami, zakresem i kwotami... to jest nie tylko smieszne, ale wrecz zenujace. To tyle z weekendowych wynaturzen pseudofilozoficznych.

I jeszcze maly postulat na koniec. Skoro "uczestniczysz" w dyskusji, to podawaj argumenty kontrargumenty, powoluj sie na zrodla, zapodaj dane. Samo krytykowanie interlokutora, nie sprawia, ze tak zrobie paralele do tej dyskusji: "od mieszania herbata nie staje sie slodsza". Starajac sie opisac to delikatnie wyglada na to, ze wpadasz na impreze z zadka, mowisz innym, ze sie nie znaja, trzaskasz drzwiami i wychodzisz na dluzszy czas.
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1989 PostWysłany: 19 Maj 2024 09:36 

Przemm napisał(a):
A jaki projekt, za udział w którym (czy jego prowadzenie) miał brać publiczne pieniądze M. Wilk ma być kontynuowany przez obecna władzę? Czyż w odróżnieniu od M. Horały, nie zajmował się prowadzeniem projektu CPK z ramienia poprzedniego rządu, przynajmniej oficjalnie? No chyba, że brał pieniądze za propagandę internetową (nie twierdzę, że tak było) jako "niezależny" i do tego "ekspert".


Daj spokój. Gość nie potrafi przeczytać i przyswoić góra kilkanaście postów przed nim, a pisaliśmy w nich wyraźnie i o tym co będzie zmienione w projekcie CPK, i o tym, że de facto to już się nie powinno nazywać CPK, bo z projektu Horały został tylko Baranów i Pisia Tuczna. To, "ze nadal nie za bardzo ma pojęcie o czym pisze, świadczy chociażby to, że" nie był w stanie prawidłowo przeczytać dwa posty nad nim i błędnie stwierdził, że to ja podałem "twitta, czy tam Xa".

Wiemy już, że rozbudowywane będzie Okęcie i Modlin. Wiemy też jak i kiedy. Wiemy też, że zabawy pisakiem Wildów przy trasach PKP będą wyzerowane. Wiemy też, że CPK będzie li tylko (lub aż) zaWAW.

To wszystko pozwala nam powiedzieć, że projekt CPK został urealniony i o to nam (wszystkim realistom) chodziło.
Góra
 PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1990 PostWysłany: 20 Maj 2024 00:42 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 Gru 2011
Posty: 2010
srebrny
FUX napisał(a):
https://x.com/tonyxiinn/status/1791390100137410992?s=46&t=EMWMCR8BQJ95mIShpALBwA Jaka piękna katastrofa.
Ale w zasadzie o co chodzi z katastrofa? O historie Wilka, czy o ten twitterowy post szukajacy taniej sensacji? ;) Gosciu stawia teze ze "Wilk nie jest żadnym specjalistą od lotnictwa/transportu/czegokolwiek", a jedyne argumenty jakie na to ma to: bo Wilk po 10 latach pracy w Locie odszedl, bo Wilk zamienil LO na lowcosta Flair Airlines, bo Wilk pelnil funkcje w zarzadzie spolki celowej LotAir, i jeszcze bral za to wynagrodzenie, a spolka finansowana byla przez PGL... Przeczytalem to, bo liczylem ze w koncu ktos odslonil jakies ukryte motywacje stojace za propaganda TakDlaCPK. Ale te wrzutki kompletnie nie odnosza sie do kompetencji Wilka, zwykle czepianie sie na sile. Poziom tabloidow, szkoda czytac. Zreszta teraz to i sam Wilk odpisal tam: https://x.com/MacVVilk/status/1792095477480997219

Anonymous napisał(a):
jako taki jest kompletnie skompromitowany jako "specjalista" od linii lotniczych i lotnisk
Bo? Ja kiedys pytalem Cie kilkukrotnie, o co chodzi z Wilkiem i jego przekretami o ktorych napisales. Oczywiscie nigdy nie odpowiedziales, wiec zakladam ze to po prostu kolejny element twojej narracji bez pokrycia.
Gregggor napisał(a):
Gregggor napisał(a):
Anonymous napisał(a):
Dlaczego Wilk wyłazi teraz z każdej lodówki? Bo im więcej czarnego luda mówi: "O! To ten od CPK", tym mniej mówi: "O! To ten od przekrętów w Locie". ;)

W sensie, ze to za jego i Mikosza czasow wiekszosc zalog zostala przeniesiona na smieciowki (za co lotowscy zwiazkowcy - jak widac w postach powyzej - maja do niego uraz do dzis, co zrozumiałe, choc w sumie dla LOTu przynioslo to oszczednosci w czasach restrukturyzacji), czy cos chodzi o jakies jeszcze inne "przekrety"?

@warsawreceiver dasz znac, jakie to przekrety robil Wilk w Locie? Czy tylko tak sobie napisales? ;)
Wciaz masz jeszcze szanse odpowiedziec :)
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
5 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1991 PostWysłany: 20 Maj 2024 01:03 

Rejestracja: 31 Maj 2013
Posty: 1508
Loty: 960
Kilometry: 1 495 798
niebieski
@warsawreceiver dasz znac, jakie to przekrety robil Wilk w Locie? Czy tylko tak sobie napisales? ;)Wciaz masz jeszcze szanse odpowiedziec :)

@Gregggor Zadałeś mu KONKRETNE pytanie - a więc nie oczekuj odpowiedzi...
Góra
 Profil Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1992 PostWysłany: 20 Maj 2024 07:48 

Niezmiennie mnie wzrusza wiara tych, którzy znikają gdy zaczyna się merytoryczna dyskusja, a pojawiają się, gdy chcą rozkręcić gównoburzę, że przyjmę ich zaproszenie do uczestnictwa w niej. :D

Wracając do merytoryki: trochę jak to z tym kultem cargo za Horały było:

Cytuj:
Relacje między PPL a CPK należy przemyśleć, ale postawa państwowej spółki wobec portów w Modlinie i Łodzi już uległa zmianie na lepsze – uznali uczestnicy debaty podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Zwłaszcza Modlin ma odegrać ważną rolę w przygotowaniu „masy” pasażerów, która zostanie następnie przeniesiona do CPK. Poruszono także temat roli ruchu cargo w bilansie ekonomicznym przyszłego lotniska.

Zdaniem radcy prawnego, partnera w kancelarii LWW Łyszyk, Wesołowski i Wspólnicy sp. k. Krzysztofa Łyszyka rola PPL od początku była umniejszana aż do całkowitej marginalizacji. – Spółka była tylko dostawcą kapitału – ocenił prawnik. Zastrzegł jednak, że – ponieważ był związany zawodowo z PPL – jego diagnoza może nie być obiektywna. – Tymczasem PPL z powodzeniem pełniły rolę zarządcy lotnisk, które rozbudowywały. Dlaczego więc nie uczestniczą w przedsięwzięciu CPK, ale zostały do niego włączone jako spółka zależna? To niezrozumiała decyzja, która powinna zostać zbadana w audytach. Dlaczego wpuszczamy partnera prywatnego na rynek, na którym już działamy z sukcesem? Przywróćmy wiodącą rolę PPL w projekcie CPK – zaapelował Łyszyk.

Modlin: Koniec ideologicznego blokowania

– Po raz pierwszy od lat PPL i CPK prowadzą przejrzystą politykę informacyjną – stwierdził z uznaniem pełniący obowiązki prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin Tomasz Szymczak. Pozytywnie ocenił też odejście od prób – jak się wyraził – „zagłodzenia” zarządzającej modlińskim lotniskiem spółki. Oznacza to – między innymi – odblokowanie planowanych od dawna inwestycji. Od 2017 r. zarządca ma pozwolenie na rozbudowę terminala o dwa nowe skrzydła z bramkami dla pasażerów spoza strefy Schengen.

Prezes zwrócił uwagę na przewagę nad Lotniskiem Chopina, jaką jest otwarcie przez 24 godziny na dobę we wszystkie dni tygodnia. – Nocne godziny przylotów są atrakcyjne dla tanich linii np. z Indii. To przewaga do wykorzystania za relatywnie małe pieniądze: konieczna będzie np. budowa linii kolejowej – stwierdził. Inwestycja – według ostatnich informacji – ma zostać oddana do użytku nie wcześniej, niż w roku 2028. – Mądrze etapowana budowa pozwoli uniknąć błędów. Szacunek do pieniędzy publicznych pozwoli uniknąć błędów znanych np. z Elbląga – dodał Szymczak.

Prezes MPL jest zdecydowanym zwolennikiem rozbudowy Okęcia. – Jej wstrzymanie było błędem. Były to decyzje ideologiczne – dziś jednak powróciło podejście transparentne i racjonalne. Do czasu otwarcia CPK przepustowość trzeba zapewnić, poświęcając dość oszczędne środki, by LOT mógł rozwijać się dalej – przekonywał Szymczak. Jak uzupełnił, 38% polskiego eksportu usług to usługi transportowe (LOT odgrywa tu ważną rolę), których wartość wynosi ok. 21 mld euro – a mimo rozpoczętego procesu reindustrializacji nadal to na usługach opiera się rozwój gospodarek państw rozwiniętych. Podczas budowy CPK należy, zdaniem Szymczaka, być gotowym na niespodzianki. – Doświadczenia ze świata pokazują, że oszczędności na budowie potrafią się zemścić, a żaden budowany od zera port lotniczy nie powstaje w terminie i bez przekroczenia kosztów – całkowicie eksperymentalny system „szprych” – przestrzegał.

(...)

Cargo: Najpierw „masa”, potem „rzeźba”

Olga Palec-Furga z R-BAG Poland – firmy zajmującej się lotniczym cargo i integrowaniem ładunków – stwierdziła, że komponent cargo dołączył do koncepcji CPK ok. 2021 r. – Okazało się wtedy, że może pomóc w podniesieniu rentowności. Zmarnowano jednak co najmniej 7 lat, kiedy to Lotnisko Chopina mogło być rozbudowane – wytknęła, zwracając uwagę na utracone przez to korzyści. – Radom to natomiast symbol tego, że sama infrastruktura nic jeszcze nie oznacza. Ważne, by zbudować biznes, czyli „masę”. Kolej na „rzeźbę” przychodzi dopiero później – przedstawiła obrazowo.

(...)

Lasek: Cargo – ważne, ale nie najważniejsze

– Cargo lotnicze to ważny element zapewnienia rentowności lotnisk i zwiększania ich dochodów – zapewnił pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Maciej Lasek. Dostępne prognozy (wykonywane np. przez IATA i Urząd Lotnictwa Cywilnego) potrafią jednak radykalnie różnić się od siebie. – Dziś lotnicze cargo to w naszym kraju ok. 130 tys. ton rocznie. Według IATA w 2040 r. wolumen miał wynieść 1,25 mln ton, ale w myśl prognozy ULC z tego samego roku miał być 3,5-krotnie mniejszy. Jeśli jednak przyjąć 1,25 mln ton, po przeliczeniu na ładowność frachtowców i na 365 dni w roku otrzymamy wynik 36 w pełni wyładowanych lotów dziennie. Ze względu na obiegi na dłuższych odcinkach będzie więc potrzeba 72 maszyn – wyliczył. W przypadku uwzględnienia belly cargo (ładunków zabieranych przez samoloty pasażerskie na dolnym pokładzie) byłoby to ok. 140 samolotów szerokokadłubowych na dobę.

Lotnicze przewozy towarowe nie będą jednak głównym elementem przedsięwzięcia. Z drugiej strony nie będą też ograniczały się ani do lotniska centralnego, ani do rejsów LOT, dla którego CPK będzie główną bazą. Pełnomocnik odniósł się też do przyszłych wyzwań dla operatorów i integratorów cargo związanych z przenoszeniem ruchu. – Nie można zmuszać firm do utrzymywania podwójnej infrastruktury, ale czasami – w okresach przejściowych – jest to konieczne. Ruch lotniczy z Chopina w pewnym momencie będzie musiał zostać przeniesiony, a proces ten potrwa co najmniej kilka dni – uprzedził.
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/branza-lotnicza-ocenia-zmiany-w-ppl-20942.html
Góra
 PM off
FUX lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1993 PostWysłany: 20 Maj 2024 08:24 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 755
Loty: 203
Kilometry: 691 388
niebieski
Pan M. Wilk odpisał na X ładnymi okrągłymi słowami (już dawno stwierdziłem, że mu to nieźle wychodzi) o sukcesach spółki LOTAIR pod jego wodzą i czytamy np.

p 3. Pozostałe koszty (oprócz jego wynagrodzenia), to przede wszystkim wynagrodzenie kilku osób współpracujących ze spółką (a więc nie pracowników tejże) opracowujących dokumentację operacyjną.
p 4. Spółka opracowała od zera kilka tysięcy stron dokumentacji operacyjnej. Czyli należy to czytać wg mnie tak, ze spółka wynajęła zespół osób, zapłaciła im a oni opracowali dokumentację operacyjną przewoźnika. Jaką? Pewnie Instrukcję operacyjną, może podręcznik personelu pokładowego (Cabin Crew Manual), procedury operacyjne powiązane z MEL (Minimum Equipment List - lista minimalnego wyposażenia). Zabrakło mi tu jeszcze dokumentacji technicznej wymaganej u przewoźnika, ale rozumiem, że widocznie pan M. Wilk skupił się na kwestiach operacyjnych a nie technicznych.

I to ma być sukces spółki, że wynajęła ludzi a oni coś zrobili, co notabene okazało się zupełnie niepotrzebne? W Locie było parę osób, którzy by to bez problemu zrobili, tak jak robili to przez lata. Np. przygotowywali stosowne zmiany do dokumentacji, gdy wdrażali nowe typy samolotów, choćby ERJ-170, -190 a potem B787. Być może to były te właśnie osoby, ale tego nie wiemy.

Już wcześniej wypowiedziałem moja opinie na temat fachowości tego pana i jak na razie nie mam podstaw do zmiany zdania.
A w wątku nr 1654 przytoczyłem ciekawe artykuły - doniesienia z mediów, jak to pion operacyjny za p. M. Wilka starał się wymusić i wprowadzić bez wymaganego zatwierdzenia w ULC zmiany w Instrukcji Operacyjnej, tj. wprowadzić zliberalizowane kryteria doboru personelu. Wprowadzono, rozesłano personelowi a potem zaraz się z tego wycofano tłumacząc, że trzeba uzyskać zatwierdzenie jednak. Czy to można uznać za przekręt? Wg mnie właściwsze słowo, to nadużycie (aczkolwiek nie mające finansowego charakteru) i postępowanie niezgodnie z obowiązującymi zasadami.
Góra
 Profil Relacje PM off
FUX lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1994 PostWysłany: 20 Maj 2024 08:55 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5346
platynowy
Bazujac na powyzsszym moznaby zlosliwie przypuszczac, ze pan W rozwinal tworczo, ekstremalnie i do perfekcji wydawanie publicznych pieniedzy z niecniedowiezieniem w roli glownej. Vide kilka MLN w LotAir vs. kilka MLD CPK. Strach pomyslec do czego by sie posunal w odniesieniu do PKP/KDP... :oops:
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
FUX lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1995 PostWysłany: 20 Maj 2024 13:48 

Rejestracja: 07 Lip 2012
Posty: 780
niebieski
jaco027 napisał(a):
Dokladnie. Przedmowca raczylbyl niezauwazyc, ze CPK poszlo do kosza (urealnienia) i co najwyzje bedzie CPL z urealnionym/zmienionym KDP.


Napisz proszę dokładnie jaka część została, a jaka poszła do kosza. Tak żeby dokładnie zobrazować jaka będzie różnica między rozbuchanym i złodziejskim PiSowskim projektem Horałowo-Wildowo-Wilkowym, a tym oświeconym, rzetelnym i apolitycznym nowej koalicji. Żebyśmy mieli jasność.

jaco027 napisał(a):
Pozwole sobie zadac pytanie co by sie stalo w 2028 na WAW (planowana data oddania CPK), gdyby jednak nie udalo sie wybdowac CPK w 4 lata, dociagnac KDP/Y, wybudowac airport city (hotele, infra wspomogajaca), lacznikow drogowych (chyba najmniejszy problem), lacznikow kolejowych, itp, itd...?
Wybierz prawidlowoa odpowiedz:
- BER / IST - aka wieloletnie opoznienie / zmiany (okrajanie zakresu) / wielomiliardowe przekreoczenia budzetu
- zapchane WAW / zmiejszenie szans LO na linie hubowa poprzez ograniczenia slotowo/terminalowe
- dowoz na connecting flights by LO, no bo przeciez nie by PKP
- brak infra wokolo CPK - hotele
- wystkie powyzsze + kilka pomniejszych problemow


Nie wiem czy to do mnie, ale stałoby się to, co zapewne i tak się stanie. Czyli dramat. Bo te proponowane teraz "inwestycje" na Okęciu i tak są tylko marną protezą... Tyle, że ja nigdy nie ukrywałem że decyzje o braku inwestycji w EPWA jak i o braku budowy alternatywy dla EPWA są moim zdaniem strzałem w stopę

jaco027 napisał(a):
A co do audytow, to zdaje sie ze wew. sa ukonczone i na ich podstawie wlasnie podejmowane sa obecne decyzje.


"Zdaje się" tzn? Gdzieś można się z nimi zapoznać?
I czyli w takim razie są jakieś rzetelne/wiarygodne/wykonane przez właściwych ludzi z odpowiedniej zmiany politycznej audyty które uzasadniają budowę? Jak to się ma do tych wszystkich wypisywanych tu wyliczeń, zgodnie z którymi to absurdalne palenie kasy? Jednak samoloty wożą paxów w obie strony?

jaco027 napisał(a):
A co do zew. audytow. Jak juz to opisywano albo co wieksi gracze sa "umoczeni" w CPK i nie moga audytowac ze wzgledu na zwykly konflikt interesow. Kilka innych firm na A ,E K, M, itd.. nie za bardzo chce sie podkladac politycznie. A firmy krzaki wzbudzaja zazenowanie i niechec nie tylko u przeciwnikow ale i zwolennkow/zleceniodawcow.


A nie no, to jak tak to elegancko. Rozumiem, że to były fakty nieznane w czasie kampanii wyborczej, gdzie machano szabelkami o audytowaniu i rozliczaniu? Gdzieś już ukazano skalę tych malwersacji? Jakieś zarzuty prokuratorskie?

jaco027 napisał(a):
A wracajac na chwile do hipokryzji... @QbaqBA nie czujesz jej u panow W & W + H & M? Ktorzy robili, robili, tak dlugo i zaciekle mega projekt, ze....niedorobili, a od kontynuatorow wymagaja na TU i TERAZ zobowiazan z datami, zakresem i kwotami... to jest nie tylko smieszne, ale wrecz zenujace. To tyle z weekendowych wynaturzen pseudofilozoficznych.


Oczywiście że czuję. Tylko mam na tyle dużo lat i na tyle dużo doświadczenia życiowego (niestety także bezpośredniego,), że dla mnie dość oczywiste jest, że polityka = hipokryzja. I że występuje ona po każdej stronie sceny politycznej. Także warto dostrzegać te śmieszność i żenadę działań ws CPK nie tylko przed 10.2023, ale też po tej dacie.

jaco027 napisał(a):
I jeszcze maly postulat na koniec. Skoro "uczestniczysz" w dyskusji, to podawaj argumenty kontrargumenty, powoluj sie na zrodla, zapodaj dane. Samo krytykowanie interlokutora, nie sprawia, ze tak zrobie paralele do tej dyskusji: "od mieszania herbata nie staje sie slodsza". Starajac sie opisac to delikatnie wyglada na to, ze wpadasz na impreze z zadka, mowisz innym, ze sie nie znaja, trzaskasz drzwiami i wychodzisz na dluzszy czas.


Argumenty dotyczące konkretnie jakiej kwestii masz na myśli? I prosiłbym o konsekwencje, bo ostatnio zarzuty były, że moje posty są zbyt obszerne, czy jakoś tak..

Anonymous napisał(a):
Daj spokój. Gość nie potrafi przeczytać i przyswoić góra kilkanaście postów przed nim, a pisaliśmy w nich wyraźnie i o tym co będzie zmienione w projekcie CPK


Anonymous napisał(a):
Wiemy też, że zabawy pisakiem Wildów przy trasach PKP będą wyzerowane. Wiemy też, że CPK będzie li tylko (lub aż) zaWAW.

To wszystko pozwala nam powiedzieć, że projekt CPK został urealniony i o to nam (wszystkim realistom) chodziło.


To skąd wiecie i co dokładnie wiecie, towarzyszu?Ponownie - poproszę o wskazanie konkretu.

Anonymous napisał(a):
To, "ze nadal nie za bardzo ma pojęcie o czym pisze, świadczy chociażby to, że" nie był w stanie prawidłowo przeczytać dwa posty nad nim i błędnie stwierdził, że to ja podałem "twitta, czy tam Xa".


Masz rację - kajam się. To nie Ty podałeś tego twitta. Ty tylko go skomentowałeś zgadzając się z jego narracją, podbijając jego przekaz, wskazując jakie to "oczywistości" w imieniu tych "którzy interesują się tematem". A jednocześnie nie potrafisz odpowiedzieć na proste i dość podstawowe dla dyskusji pytanie zadane Ci bezpośrednio w trzech kolejnych postach nad Twoim wpisem. Podbije więc jako czwarty - czym skompromitował się Wilk jako pracownik linii? Gdzie dostrzegasz jego brak kompetencji? I jakie masz kompetencje, żeby to ocenić?
(ja akurat nie twierdzę, że Wilk jako postać od operacji krystaliczną postacią był, ale akurat nie są to aspekty związane z przedmiotową dyskusją)

jaco027 napisał(a):
Bazujac na powyzsszym moznaby zlosliwie przypuszczac, ze pan W rozwinal tworczo, ekstremalnie i do perfekcji wydawanie publicznych pieniedzy z niecniedowiezieniem w roli glownej.


Przemm napisał(a):
I to ma być sukces spółki, że wynajęła ludzi a oni coś zrobili, co notabene okazało się zupełnie niepotrzebne? W Locie było parę osób, którzy by to bez problemu zrobili, tak jak robili to przez lata. Np. przygotowywali stosowne zmiany do dokumentacji, gdy wdrażali nowe typy samolotów, choćby ERJ-170, -190 a potem B787. Być może to były te właśnie osoby, ale tego nie wiemy.


Nie wiem czym się zajmujecie zawodowo, ale w poważnym (a właściwie w każdym się powinno) biznesie jest tak, że tworzy się plany awaryjne. I zazwyczaj ich stworzenie nie jest darmowe, ale koszt ten jest marginalny w porównaniu z potencjalną stratą, gdyby ryzyko na wypadek którego tworzony jest taki plan się zmaterializowało. Może będziecie kiedyś mieli okazje porozmawiać z kimś zaznajomionym z tego rodzaju realiami i zapytać go, czy "zainwestowanie" 1,3mln pln w stworzenie rozwiązania mającego zabezpieczyć przed upadłością przedsiębiorstwo o skali LOT (zysk za 2022 - 113 mln pln) to złodziejstwo i skandal, czy może promocja? A gdyby trafił Wam się interlokutor z branży lotniczej, to zapytajcie czy 250-300k Eur to wygórowana kwota za stworzenie kompletnej dokumentacji i przeprowadzenie procesu rejestracji nowej linii lotniczej.

A gdyby się nie udało, to wysilcie się chociaż na tyle, żeby zerknąć na resztę twitterowego feeda (czy jak to się nazywa) tego kogoś. Może skłoni do refleksji, choć może akurat dla @warsawreceiver to powód do dumy...
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1996 PostWysłany: 20 Maj 2024 14:48 

jaco027 napisał(a):
Bazujac na powyzsszym moznaby zlosliwie przypuszczac, ze pan W rozwinal tworczo, ekstremalnie i do perfekcji wydawanie publicznych pieniedzy z niecniedowiezieniem w roli glownej. Vide kilka MLN w LotAir vs. kilka MLD CPK. Strach pomyslec do czego by sie posunal w odniesieniu do PKP/KDP... :oops:


Podam taki przykład z mojej działki, sprzed kilku lat:

Gość na stanowisku kierowniczym, od którego w zasadzie zależy cała działalność kulturalna pewnej uczelni. Przed bite 5 lat nie robi nic. Działalność odgórna nie istniała, działalność oddolna była spławiana na poziomie sekretarki. Cały czas oczywiście pensja brana, premie przyznawane itp. Pieniądze na sponsoring oddawane do kasy w całości itp. Środowisko było tak wkurwione, że dało radę przekonać rektora, żeby gościa w końcu odwołać.

Po kilku latach uczestniczę (w jury) w pewnym konkursie (branża taka sama - kultura). Ze zdziwieniem stwierdzam, że jednym z oceniających ma być ten gość. Co więcej - ma oceniać przede wszystkim wcześniejszą aktywność kulturalną uczestników. Biorę przewodniczącego na stronę i taka mniej więcej wywiązała się rozmowa:
- Panie przewodniczący, ten pan nie powinien być w jury.
- A dlaczego, panie kolego? Z jakiego powodu? Przestępca?
- Nie.
- Sprawy obyczajowe? Komuś dzieciaka zrobił?
- Nie.
- No to co?
- Wykazał, że w tym temacie nie ma kompetencji.
Wyjaśniłem mu sytuację. On na mnie spojrzał z politowaniem i rzekł: "Panie kolego... W dzisiejszych czasach brak kompetencji nie jest przeszkodą. Nie mówię, że powodem do dumy, ale to nie zmienia faktu, że on tu będzie, bo tak chce ktoś ważniejszy od nas".

Niezmiennie smuci, gdy nastaje czas, w którym brak kompetencji nie jest żadną przeszkodą i można potem być w tej dziedzinie ekspertem, bo to nie jest to powód do wstydu. Ale potem zawsze ten czas odchodzi, czas politruków i towarzyszy Szmaciaków. I wtedy w końcu można zrobić coś pożytecznego. ;)

Tak a propos:

Cytuj:
Po ponad trzech miesiącach spółka Centralny Port Komunikacyjny uzupełniła wniosek o wydanie decyzji lokalizacyjnej dla lotniska w Baranowie — wynika z informacji Onetu. To kluczowy dokument, konieczny, by uzyskać pozwolenie na budowę i ruszyć z robotami w terenie. Sprawa w ostatnich tygodniach budziła duże kontrowersje ze względu na opieszałość nowych władz spółki przy uzupełnianiu braków we wniosku.
https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/przelom-w-sprawie-budowy-cpk-spolka-zlozyla-kluczowy-wniosek/fx0d24z
Góra
 PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1997 PostWysłany: 20 Maj 2024 14:49 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 755
Loty: 203
Kilometry: 691 388
niebieski
QbaqBA napisał(a):
Nie wiem czym się zajmujecie zawodowo, ale w poważnym (a właściwie w każdym się powinno) biznesie jest tak, że tworzy się plany awaryjne. ...............................
A gdyby trafił Wam się interlokutor z branży lotniczej, to zapytajcie czy 250-300k Eur to wygórowana kwota za stworzenie kompletnej dokumentacji i przeprowadzenie procesu rejestracji nowej linii lotniczej.


Jeśli nie wiesz, czym się zajmujemy (ta wypowiedź odnosiła się do moich słów) zawodowo, to skąd ta sugestia, żeby porozmawiać z kimś z branży lotniczej o szczegółach procesu certyfikacji - czyż nie jest to założenie, że nie znamy się na tym, w tym na tworzeniu dokumentacji operacyjnej? A może znamy się, może przez lata ja tworzyliśmy albo współtworzyliśmy? Sugeruję więcej konsekwencji i unikanie robienia założeń co do ludzi, o których - jak sam twierdzisz - nie wiesz czym się zajmują czyli na czym się znają.
A w swojej wypowiedzi nie krytykowałem wydania na dokumentację kilkuset tysięcy (PLN) ale wskazywania jako sukces spółki tego, że spółka wynajęła ludzi, aby to stworzyć. Każdy głupi (że tak kolokwialnie to określę) potrafi wynająć fachowca ale niekoniecznie pokazuje to jako główny sukces. Warto bardziej wczytać się w treść wypowiedzi rozmówców, a w przypadku trudności ze zrozumieniem można poprosić mądrzejszych o wyjaśnienia zamiast pisać coś bez sensu.
Można też ze zrozumieniem (w tym poprosić o wyjaśnienia mądrzejszych w razie konieczności) przeczytać to, co jest przedmiotem dyskusji. Czy został przeprowadzony proces rejestracji nowej linii? W tekście pana M. Wilka czytamy, że "przygotowano tysiące stron dokumentacji, która została złożona do ULC" i "proces certyfikacji został zawieszony". Nie wynika z tych słów, czy dokumentacja była kompletna i prawidłowo przygotowana. Byłbym ostrożny z tym "przeprowadzeniem procesu rejestracji linii", chyba że zawieszenie procesu oznacza "zarejestrowanie linii" i wydanie certyfikatu przewoźnika (AOC).
Może warto zastanowić się, co się pisze, w tym wyrażać się precyzyjnie? Aczkolwiek pisanie bez sensu nie jest zakazane, zwłaszcza jeżeli nikomu nie szkodzi.
Góra
 Profil Relacje PM off
jaco027 lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1998 PostWysłany: 20 Maj 2024 15:00 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5346
platynowy
A ja wcale nie twierdze, ze nowy pomysl bedzie "..tym oświeconym, rzetelnym i apolitycznym nowej koalicji..", na razie to Ty to sugerujesz, a wlasciwie ironizujesz na ten temat.
Mi podoba sie koncepcja krotko-srednioterminowego "malego" inwestowania w WAW/WM i proba ratowania RDO, po przez ew. wyniesienie jakiegos ruchu tamze.
Nie podoba mi sie big-bang czy to w wersji Horalowej, czy ew nowo-Laskowej.
Zmiany - no chyba juz nowa ekipa odeszla od wersji:
- Baranow - centralny hub przesiadkowy w Polsce,
- CPK jako alternatywa dla lotnisk regionalnych
- KDP - jest urelaniane - nie ma planow ostatecznych - zdaje sie ze na to potrzeba tez troche czasu (ale zalazenia sa), ale i to co bylo wczesniej, to bylo wrzucenie wszystkiego co sie rusza np. w PKP PLK do wielkiego wora podciagniecie pod KDP
- skalowalnosc - terminala - juz sa przebakiwania, ze pierwotny byl przewymiarowany i byc moze nie potrzeba tyle pirsow na poczatkowym etapie. Mowa byla o przewymiarowaniu stacji kolejowej dla CPK - tez przebakiwania o zmianach
Materialy zrodlowe - prosze - chocby tu:
https://intermodalnews.pl/2024/02/20/be ... kolejowym/
https://www.money.pl/gospodarka/prawdzi ... 4128a.html
https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/ ... trzeb.html
https://www.rynek-lotniczy.pl/szukaj.html?searchVal=CPK
itd.... kolega google pomoze

Co do
Cytuj:
"Nie wiem czy to do mnie, ale stałoby się to, co zapewne i tak się stanie. Czyli dramat. Bo te proponowane teraz "inwestycje" na Okęciu i tak są tylko marną protezą... Tyle, że ja nigdy nie ukrywałem że decyzje o braku inwestycji w EPWA jak i o braku budowy alternatywy dla EPWA są moim zdaniem strzałem w stopę"

Nie rozumiem? No bo krytykujesz i jednoczesnie... pochwalasz?

Re: audyty:
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 20914.html

re: "...Gdzieś już ukazano skalę tych malwersacji? Jakieś zarzuty prokuratorskie?..."
No jak sam piszesz: "..Tylko mam na tyle dużo lat i na tyle dużo doświadczenia życiowego (niestety także bezpośredniego,), że dla mnie dość oczywiste jest, że polityka = hipokryzja. I że występuje ona po każdej stronie sceny politycznej..." no jka kazda ekipa, jest mocna w gebie przed wyborami i... taka se lub wrecz zenujaca po. I to w mniejszym lub wiekszym stopniu dotyczy wszystkich. No takie smutne i banalne. Ale ze wzgledu na swoje latka i doswiadczenie powinienes byc tego swiadom. Ja nie twierdze, ze nowa ekipa jest cacy. W tej materii polemizujesz sam ze soba.


re: "Argumenty dotyczące konkretnie jakiej kwestii masz na myśli? I prosiłbym o konsekwencje, bo ostatnio zarzuty były, że moje posty są zbyt obszerne, czy jakoś tak.."
Ja ma problem z komentowaniem Twoich wpisow, bo sa wlasdnie takei jakie sa. Wyrywasz kilka zdan wypowidzi, wszystko spuszczasz po brzytwie, czasami sam polemizujac do swoich przemyslen. Ja nie mam problemu z czytaniem zrodel.
To tak na szybko - relanie WAW ma na dzisiaj 2 glowne problemy: normy halasu (i ogolnie halas nad aglomeracja) i dostepnosc slotow. Obydwa sa lekko powizane.
Ale, jak podawalem przyklady innych dwu/tri/szescioportow w EU raczyles sie nie odniesc wcale. Powyzsze problemy sa realne, ale tez cala Twoja argumentacja oipiera sie na zalozeniu ze WAW/WMI/RDO jest niezmienne, czyli stan przyszly po powstaniu "protezy na 30-40mln PAX" nie bedzie wymagal zadnych zmian do stanu dzisiajeszego. To takie zalozenie nie fair, ze tak powiem. Zrobienie CPK/KDP to jest 50/150 mld PLN w wersji bez opoznien i przekroczen kosztow. A robienie "protezy" na najblizsze 5-10 lat z wykorzystaniem tego co jest to 5-10mld PLN na oko w porywach. I to jest prawdopodobnie i tak niezbedny koszt w zwiazku z nierealna i huraoptymistyczna wersja projektowa panw W W H i spolki.
Jak sam piszesz "Nie wiem czym się zajmujecie zawodowo, ale w poważnym (a właściwie w każdym się powinno) biznesie jest tak, że tworzy się plany awaryjne. I zazwyczaj ich stworzenie nie jest darmowe". Zgadzam sie i dlatego w glowe zachodze, dlaczego w CPK nic takeigo nie istanialo. No chyba ze nie wiem co powstalo w tym zakresie...
Zdaje sie ze wspomniana trojca podeszla tak hurraoptymistycznie jak tworcy BER / IST i niczego sie nie nauczyli "na koszt innych" na podobnych mega-projektach.

I wracajac na koniec do tych 2 glownych/realnych problemow, a wlasciwie 3 (bo wspominales jeszcze cos o sciezkach podejscia) - jak to jest mozliwe, ze jednak teraz normy sreodowiskowe, ilosc operacji i sciezki nie beda problemem na WAW i WMI jesli ilosc PAXow na samym waw ma sie zwiekszyc z obecnego maxa 20mln PAX do 35-40mln PAX? Panowie L i M (oraz zespol PPL/CPK) zapomnieli o tym? :-)

E: Problem przepustowosci terminala pozosawiam jako pochodna limitu PAX/movements. Zwikszenie powyzszych musi stety/niestety wygenerowac koszt zwiazane z rozbudowa infra okolo/terminalowej.
Jescze raz sie spytam, gdzie bylibysmy w 2028 na WAW, jesli wszystkie hurraoptymistyczne plany CPK/KDP/Y nie zostyalyby dowiezione na koniec 2027?
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#1999 PostWysłany: 20 Maj 2024 15:38 

Rejestracja: 24 Sty 2014
Posty: 84
Anonymous napisał(a):
Podam taki przykład z mojej działki, sprzed kilku lat:
Alez z ciebie bajkopisarz :lol: :lol: Tak glosno wolasz o merytorycznosc, ale sam pytania o konkrety omijasz szerokim lukiem, tylko co jakis czas wrzucajac sensacyjne newsy bez zrodla (ps. jak tam Foster, wciaz sie wycofuje?).

Przemm napisał(a):
QbaqBA napisał(a):
...
Nie wynika z tych słów, czy dokumentacja była kompletna i prawidłowo przygotowana.(...)Może warto zastanowić się, co się pisze, w tym wyrażać się precyzyjnie? Aczkolwiek pisanie bez sensu nie jest zakazane, zwłaszcza jeżeli nikomu nie szkodzi.
I to jest rozsadny komentarz! Ale tez mam wrazenie, ze piszecie o tym samym, tylko ubieracie to w inne slowa. Na forum brakuje wywazonych informacji, ludzie majac jakies skrawki informacji i plotki z twittera daja soba manipulowac i skacza od razu do oceniania, a politykom w to graj.

jaco027 napisał(a):
W rozwinal tworczo, ekstremalnie i do perfekcji wydawanie publicznych pieniedzy z niecniedowiezieniem w roli glownej. Vide kilka MLN w LotAir
Swietny przyklad postu z wywodami jak spod budki z piwem - anonimowo w internecie mozna napisac wszystko. Wilk w LOT pracowal kilka(nascie?) lat, w tym czasie linia urosla ponad dwukrotnie, lata na ponad 100 kierunkowach z flota ktora zwiekszyla sie do prawie 80 samolotow. Czy to zasluga tylko Wilka? Oczywiscie, ze nie. Ale bedac w tym czasie w zarzadzie, jakis wplyw na firme pewnie mial. Wiec pisanie "niecniedowiezieniu" bardziej pasuje do rozmowy z pochmielonym wujkiem na weselu, a nie na forum zwiazanym z lotnictwem.
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2000 PostWysłany: 20 Maj 2024 15:48 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5346
platynowy
@Istvan raczyles jednak wyrwac czesc zdania z konteksu - calosc: "Bazujac na powyzsszym moznaby zlosliwie przypuszczac, ze pan W rozwinal tworczo, ekstremalnie i do perfekcji wydawanie publicznych pieniedzy z niecniedowiezieniem w roli glownej. Vide kilka MLN w LotAir vs. kilka MLD CPK. Strach pomyslec do czego by sie posunal w odniesieniu do PKP/KDP..."
Oczekujesz sam bardziej precyzyjnych/dokaldnych informacji na forum, ja zas oczekiwalbym od Ciebie zwrocenia uwagi na: ironie, tryb przypuszczajacy, paralele i porownanie :-)
_________________
navigare necesse est
Image


Ostatnio edytowany przez jaco027, 20 Maj 2024 15:55, edytowano w sumie 1 raz
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2264 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103 ... 114  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 8 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group