Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2264 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105 ... 114  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Re: CPK
#2021 PostWysłany: 11 Cze 2024 16:41 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5348
platynowy
@Istvan Jezeli dla Ciebie WAW vs CPK sa abstrakcyjne, to... popatrz sobie na LCY vs LHR, LIN vs MXP, ORY vs CDG i pare innych przypadkow w samej UE.
@QbaqBA Z opoznieniem ale odpowiem troche w Twoim "wszystkowiedzcym" stylu....
1. Gdzieś jest info, że CPK ma nie być hubem przesiadkowym? Albo że gdzieś w Polsce ma powstać inny? - przeca cale CPK mialo za podstawe zmarginalizowania lotnisk regionalnych i zrobienie 1 centarlnego HUBa - poczytaj 100 stron tego watku albo papiery samego CPK: https://www.cpk.pl/pl/ Dopiero w 2023 i przed wyborami zaczeli lagodzic przekaz, gdy rosl opor regionow.
2. co z komponentu kolejowego pozostanie w planie i na moje kaprawe ucho było tam spokojnie z 70% założeń CPK "w wersji PIS". To taka rewolucyjna zmiana? - chyba na razie barddziej jest mowa o samym Y waw-poz/wro, ale to sie pewnie wyklaruje. Natomiast co do samego KDP - jeszcze raz powtorze, warto zerknac do zrodla nawet na stronie cpk, przeciez oni nazywali KDP WSZYSTKO co sie rusza na PKP PLK, np. Ostoleka-Lomza projektowane na 200km/h z uzytkowa 160km/h :-)
3. Nadal nie wiem co spuszczam po brzytwie. - wyrwales z kontekstu i juz nie pamietam... nie chce mi sie sledzic calej naszej przewalanki... ale glowny zarzut jaki mam, to ze krytykujesz interolukora i wymagasz danych/linkow udowadniajacych jego teze, sam nie podajac nic w zamian
4. a propos norm halasu i slotow - Nie lekko. Są nierozerwalnie powiązane. Przy czym gdyby nawet zlekceważyć pierwszy, to drugi i tak się pojawi, choć ciut później. - wlasciwie to masz racje, ale majac na uwadze nowoczesniejsze samoloty niz gdy te normy powstawaly, oraz "zbyt duza ilosc maluchow" glownie embrionow we flocie LO, to problem jest lekko samoroziwzywalny prze glownego operatora lotniska. Z drugiej strony, jesli sie rozbudowuje juz WAW, to jakos rzadzacy i WAW, i w Warszawie, i w ministerstwie musza miec pomysl na rozwiazanie tego problemu.
Ponizej moja rewizja wlasnego zdania, wg danych glowny problem to jest... tada... terminal a nie sloty.
5. innych dwu/tri/szescioportow w EU raczyles sie nie odniesc wcale - Nie jest to prawdą. Żaden z przykładów które podałeś nie funkcjonuje skutecznie, a i tak większość z nich powstawała gdy nie było tak rygorystycznych przepisów dotyczących administracyjnych podziałów ruchu i przydzielania slotów.
No to prosze o argumenty i szczegoly - co nie funkcjonuje skutecznie? Jezeli nawet nie sa wzrocowe przyklady wspoldzialania, to po prostu dzialaja. A co do samego rozdzielania ruchu, to podpowiem, jakkolwiek wydaje sie, ze to jest niemozliwe do wykonania na drodze administracyjnej decyzcji, np. casus AMS, to co stoi na przeszkodzie odpowiedniego modelowania cennika za movements/pax/handling itp... w 2-3 lata FR i W6 przestanie sie oplacac latac z WAW i wroca chetnie na LC airports w okolicy. A ze LO tez zaplaci srogo? Ze tak powiem to raczej kasa, ktora bedzie przelewana z prawej do lewej kieszeni, bo... zostanie w grupie kapitalowej.

No kilka screenow dokumentujacych "problem" malych maszyn, slotow i terminala. Dane, a nie opinie:
- wzrost slotow o 4%
- wzrost paxow o 6%
- najwiekszy wzrost movements W6 - 27% vs LO 1% WTF
- nie ma fali odlotow porannej, ani wieczornej dystrybucja w czasie jest w godzinach dziennych w miare stala
- problem slotow - to problem TYLKO LO i jego malych maszyn - ponad 50% slotow to embriony
- chartery to ponad 10% slotow
- JEST PROBLEM pojemnosci terminala - w falach odlotow rano/popoludnie

Załączniki:
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.35.33.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.35.33.png [ 244.34 KiB | Obejrzany 1804 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.35.58.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.35.58.png [ 252.02 KiB | Obejrzany 1804 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.27.14.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.27.14.png [ 197.67 KiB | Obejrzany 1804 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.28.37.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.28.37.png [ 131.86 KiB | Obejrzany 1804 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.29.32.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.29.32.png [ 393.6 KiB | Obejrzany 1804 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.29.45.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.29.45.png [ 346.28 KiB | Obejrzany 1804 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.31.03.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.31.03.png [ 198.36 KiB | Obejrzany 1804 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.12.11.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.12.11.png [ 293.46 KiB | Obejrzany 1804 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.05.09.png
Zrzut ekranu 2024-06-11 o 16.05.09.png [ 390.94 KiB | Obejrzany 1804 razy ]
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
      
🏛️Stolica filozofów i słońca ☀️🇬🇷 Przedłużony weekend w Atenach za 739 PLN ✈️💙 🏛️Stolica filozofów i słońca ☀️🇬🇷 Przedłużony weekend w Atenach za 739 PLN ✈️💙
OKAZJA❗ Tydzień w Nowym Jorku od 3100 PLN 🇺🇸 Loty i ⭐⭐⭐⭐hotel przy Times Square 😱🤩 OKAZJA❗ Tydzień w Nowym Jorku od 3100 PLN 🇺🇸 Loty i ⭐⭐⭐⭐hotel przy Times Square 😱🤩
 Temat postu: Re: CPK
#2022 PostWysłany: 12 Cze 2024 15:14 

Rejestracja: 07 Lip 2012
Posty: 782
niebieski
jaco027 napisał(a):
@QbaqBA Z opoznieniem ale odpowiem troche w Twoim "wszystkowiedzcym" stylu....


...

jaco027 napisał(a):
1. Gdzieś jest info, że CPK ma nie być hubem przesiadkowym? Albo że gdzieś w Polsce ma powstać inny? - przeca cale CPK mialo za podstawe zmarginalizowania lotnisk regionalnych i zrobienie 1 centarlnego HUBa - poczytaj 100 stron tego watku albo papiery samego CPK: https://www.cpk.pl/pl/ Dopiero w 2023 i przed wyborami zaczeli lagodzic przekaz, gdy rosl opor regionow.


Jesteś pewien? To była/jest podstawa CPK? Abstrahuję już w tym momencie od unijnej polityki dotyczącej transportu lotniczego, jej kierunków, którzy politycy za tym głosują, jak bardzo nie przystaje ona do realiów itp itd. Bo mam dziwne wrażenie, że akurat byłoby to spójne w wielu aspektach i a nuż okazałoby się, że w unijnych strukturach znalazłoby wsparcie.
Tak czy owak nie bardzo widzę jaki to ma związek z rolą CPK jako hubu przesiadkowego - zarówno dla pasażerów transferowych z kraju, jak i międzynarodowych.

jaco027 napisał(a):
2. co z komponentu kolejowego pozostanie w planie i na moje kaprawe ucho było tam spokojnie z 70% założeń CPK "w wersji PIS". To taka rewolucyjna zmiana? - chyba na razie barddziej jest mowa o samym Y waw-poz/wro, ale to sie pewnie wyklaruje. Natomiast co do samego KDP - jeszcze raz powtorze, warto zerknac do zrodla nawet na stronie cpk, przeciez oni nazywali KDP WSZYSTKO co sie rusza na PKP PLK, np. Ostoleka-Lomza projektowane na 200km/h z uzytkowa 160km/h :-)


Ok, no i?

jaco027 napisał(a):
3. Nadal nie wiem co spuszczam po brzytwie. - wyrwales z kontekstu i juz nie pamietam... nie chce mi sie sledzic calej naszej przewalanki... ale glowny zarzut jaki mam, to ze krytykujesz interolukora i wymagasz danych/linkow udowadniajacych jego teze, sam nie podajac nic w zamian


Przepraszam, czyli mam odbierać jako zarzut to, że jeżeli ktoś przedstawia jakąś tezę, to oczekuję że będzie miał na jej poparcie coś więcej niż własne domysły, które niestety nierzadko odstają od realiów? To tak w ramach m.in. Twoich apeli o merytoryczną dyskusję? I czemu ja mam podawać w zamian argumenty odnośnie do tezy, której nie przedstawiłem? (już abstrahując od tego, że moim zdaniem za stawianymi przeze mnie "kontrtezami" przedstawiałem argumenty. Ale pewnie nie jestem obiektywny)

jaco027 napisał(a):
4. a propos norm halasu i slotow - Nie lekko. Są nierozerwalnie powiązane. Przy czym gdyby nawet zlekceważyć pierwszy, to drugi i tak się pojawi, choć ciut później. - wlasciwie to masz racje, ale majac na uwadze nowoczesniejsze samoloty niz gdy te normy powstawaly, oraz "zbyt duza ilosc maluchow" glownie embrionow we flocie LO, to problem jest lekko samoroziwzywalny prze glownego operatora lotniska. Z drugiej strony, jesli sie rozbudowuje juz WAW, to jakos rzadzacy i WAW, i w Warszawie, i w ministerstwie musza miec pomysl na rozwiazanie tego problemu.


W jaki sposób problem jest "lekko samorozwiązywalny" przez głównego operatora lotniska? I co to właściwie znaczy? Że LOT ma kupić większe samoloty i wtedy pozamiatane? Jeśli tak, to błagam nie traktuj tego jako poważnego argumentu.
"W ministerstwie muszą mieć pomysł" - wydaje mi się, że pomysły te nie były nigdzie publicznie przedstawiane jeszcze, także na tym etapie niestety ograniczę się tylko do takiego podsumowania: hehehehe...

jaco027 napisał(a):
Ponizej moja rewizja wlasnego zdania, wg danych glowny problem to jest... tada... terminal a nie sloty.


To nadal jest Twoje zdanie, a nie coś co wynika z danych. Ty je tylko tak zinterpretowałeś, przydając wagę w taki a nie inny sposób. W tym momencie slotów już nie ma, a ludzie w terminalu jeszcze się mieszczą. Co nie zmienia faktu gigantycznego problemu z nim.

jaco027 napisał(a):
No to prosze o argumenty i szczegoly - co nie funkcjonuje skutecznie?


Gwarantowane przesiadki pomiędzy lotniskami z ich racjonalnym czasem.

jaco027 napisał(a):
Jezeli nawet nie sa wzrocowe przyklady wspoldzialania, to po prostu dzialaja.


A nie, to sorry. Działają źle ale działają, więc git... No przy takim podejściu do sprawy to faktycznie nie ma co deliberować...

jaco027 napisał(a):
A co do samego rozdzielania ruchu, to podpowiem, jakkolwiek wydaje sie, ze to jest niemozliwe do wykonania na drodze administracyjnej decyzcji, np. casus AMS, to co stoi na przeszkodzie odpowiedniego modelowania cennika za movements/pax/handling itp... w 2-3 lata FR i W6 przestanie sie oplacac latac z WAW i wroca chetnie na LC airports w okolicy.


Wspaniała "podpowiedź", oparta na "wydaje mi się".
Coś na poparcie tezy o tym, że LCC się zawiną? Czy może przerzucą koszt na klientów i nadal będą latać, bo klient i tak zapłaci? Wydawać by się mogło, że nie i że jest granica, ale popatrz (zwłaszcza teraz w sezonie letnim) na ceny biletów LCC vs legacy.
BTW cenniki już są poniekąd modelowane. Biorąc pod uwagę zasady konkurencyjności legalność takich działań też jest mocno ograniczona.

jaco027 napisał(a):
No kilka screenow dokumentujacych "problem" malych maszyn, slotow i terminala. Dane, a nie opinie:

- nie ma fali odlotow porannej, ani wieczornej dystrybucja w czasie jest w godzinach dziennych w miare stala - jesteś pewien, zwłaszcza braku tej wieczornej fali? Dystrybucja jest bliżej stałej niż w 2019, ale fale nadal występują.
- problem slotow - to problem TYLKO LO i jego malych maszyn - ponad 50% slotow to embriony - kurde, kilkukrotnie już przywoływałem tu raport slotowy. Fajnie jakbyś wreszcie do niego zajrzał, jest tam pokazane ile linii dostało odmowy slotów o które requestowały. Bynajmniej nie jest to problem "TYLKO LO".

Generalnie czytając Twoją wypowiedź odnoszę wrażenie, że remedium na problem Okęcia jest zrobienie go droższym i z gorszą ofertą dla pasażera (większe maszyny rzadziej). Gdzie głównym argumentem przeciwko CPK są wyższe opłaty lotniskowe żeby zbilansować koszty budowy. Fcuk logic.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2023 PostWysłany: 12 Cze 2024 16:05 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5348
platynowy
1. doczytaj
2. doczytaj
3. teza vs. teza
4. w LHR i BA wlasnie podobnie rozwiazuja podobny problem, a propos argumentu cyt: "hehehehe ...." - no comments
5. re: "terminal a nie sloty" - twierdzisz ze liczby z WAW i koordynatora klamia?
6. re: nie funkcjonuje skutecznie - "Gwarantowane przesiadki pomiędzy lotniskami z ich racjonalnym czasem." - ale to jest Twoj wymysl. po co to?
7. re: trojporty/duporty/szescioporty - "Działają źle ale działają, więc git" - no my mamy byc lepsi niz UK, FR, IT i pare innnych i robic centralny megahub jako remedium i jedyna opcje?
8. re: remedium dla okecia - no a co Ty proponujesz? bo w sumie to nie wiem, ograniczasz sie do krytykanctwa; proponujesz 50-100mld publicznych pieniedzy wywalone w Baranow, z duzymi ryzykami inwestycyjnymi, opoznieniami, problemem operatora glownego (malo samolotow), itd, itp...? czekam na propozycje...
9. re: " raport slotowy" - poprosze link do zrodla
10. re: "TYLKO problem LO" aka embriony; czy serio Embraery sa rozwiazaniem problemu czestotliwosci? loty do regionow sa zapchane po dach przy obecnej NISKIEJ czestotliwosci w niektorych kierunkach. Chyba 737 w wieksosci przypadkow nie mialyby problmow z LF, przy obecnej czestotliwosci.
PS.
A propos slotow...widze zgrubnie to co ponizej na screenach... i co z tego wynika?

Załączniki:
Zrzut ekranu 2024-06-12 o 16.24.15.png
Zrzut ekranu 2024-06-12 o 16.24.15.png [ 254.12 KiB | Obejrzany 1692 razy ]
Zrzut ekranu 2024-06-12 o 16.24.31.png
Zrzut ekranu 2024-06-12 o 16.24.31.png [ 229.83 KiB | Obejrzany 1692 razy ]
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2024 PostWysłany: 14 Cze 2024 18:17 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 Gru 2011
Posty: 2010
srebrny
Jesli ktos jeszcze sie ludzil, ze nowa ekipa skonczy z dyletanctwem i niekompetencja poprzednikow, to slabe wiesci w tym tygodniu: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 21154.html Czyli z 8 przetargow rozpisanych przez Laska, wszystkie zostaly uniewaznione... Ewidentnie sami mistrzowie zarzadzania tam siedza :lol:

Oficjalny przekaz na poczatku roku mowil, ze "to od wyniku audytów zależeć będą decyzje dotyczące przyszłości programu inwestycyjnego CPK, w tym jego zakresu i harmonogramów" (zreszta, taka deklaracja wciaz wisi na stronie CPK). Audytow brak, ale jednoczesnie rzad juz wie co dalej z CPK i do konca czerwca zaprezentuje plany. No i czego tu nie rozumiec? :lol:
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
Grzenio1970 lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2025 PostWysłany: 17 Cze 2024 07:59 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5348
platynowy
Mam nieodparte wrazenie ze jednak przykladem "dyletanctwa i niekompetencji" jest Twoj post.
Gdybys raczyl przytoczyc conajmniej jakiekolwiek tezy z cytowanego artykulu, a nie tylko swoja bledna opinie wysnuta na jego podstawie, to moznaby dojsc do calkiem innych wnioskow niz te, ktore sugerujesz.
I tak idac za linkiem: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 21154.html
1. "Zgodnie z kosztorysem CPK maksymalna kwota zamówienia wynosiła 561 tys. zł brutto, a złożona oferta opiewała na 982 tys. zł brutto. " - gdybys mial rozeznanie w przetargach publicznych, to moze nie dziwilbys sie, ze warunki brzegowe nie zostaly spelnione.
2. "Przypomnijmy, że z udziału w przetargach zostało wykluczonych łącznie 116 firm, które wcześniej świadczyły usługi dla CPK." - no chyba nie sugerujesz, aby audytorzy oceniali sami swoja wczesniejsza prace?

Powyzsze potwierdza, to co kiedys chlapnal Horala... lecialo to mniej wiecej tak: "Kto wam te audyty zrobi? Wszyscy pracowali dla nas"

A co do "braku audytow" jak piszesz: "Audytow brak, ale jednoczesnie rzad juz wie co dalej z CPK i do konca czerwca zaprezentuje plany. No i czego tu nie rozumiec?"
Doczytaj - nawet w tym samym portalu:
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 20914.html
https://www.pasazer.com/news/465280/zak ... etrzne,cpk

A jeszcze tak ad meritum, moze jakas refleksja z Twojej strony?
https://oko.press/lasek-cpk-wywiad
Cytuj:
Krzysztof Boczek: Dostało się panu od mediów i zwolenników CPK za unieważnienie audytu obejmującego weryfikację i ocenę harmonogramów budowy lotniska i części kolejowej projektu. Padały oskarżenia, że wygrały „firmy krzaki” z łącznym kapitałem 3 mln zł. Co tam poszło nie tak?

Maciej Lasek: Badanie dotychczasowego działania spółki podzieliliśmy na kilka obszarów. W ich skład m.in. wchodziły takie zagadnienia, jak ocena jakości i stanu zaawansowania projektów kolejowego i lotniskowego, harmonogramy, struktura zatrudnienia, oszacowanie kosztów projektów czy ocena wydatków poniesionych na działania marketingowe i w tzw. programie społeczno-gospodarczym. Pierwotnie założyliśmy, że większość z tych prac wykonają firmy wyłonione w drodze konkursu ofert. Niestety okazało się, że jest bardzo mało oferentów. Spółka wcześniej zawierała mnóstwo umów z firmami, które mogłyby taki audyt rzetelnie przeprowadzić. Pamiętam, że gdy zapowiadaliśmy, że będziemy chcieli zaudytować CPK, to minister Horała, mój poprzednik na stanowisku pełnomocnika powiedział: „a kto wam to zrobi? Wszyscy pracowali dla nas”.

I rzeczywiście – zidentyfikowaliśmy aż 116 firm, które pracowały dla spółki.
A i tak nie wszystkie udało nam się od razu zidentyfikować.

Na przykład do audytu HR zgłosiła się firma, która jako jedyna spełniała warunki. Okazało się jednak, że trzy lata wcześniej robiła dla CPK wartościowanie stanowisk i strukturę zatrudnienia. Istniało więc zagrożenie, że audytowałaby sama siebie. Co ciekawsze – w spółce CPK przez sześć godzin prawnicy próbowali przekonać nowy zarząd, że nie ma tutaj konfliktu interesów. Tymczasem moi prawnicy – z biura obsługi pełnomocnika ds. CPK – stwierdzili: ryzyko konfliktu interesów istnieje, i to dosyć poważne. Rada nadzorcza CPK uznała tak samo.

Gdy przetarg został unieważniony właśnie z uwagi na ryzyko potencjalnego konfliktu interesów, pan Horała napisał na portalu X: „co za komedia – firma, która audytowała kasyna wirtualne miała audytować CPK”.

„Trzy lata temu wam to nie przeszkadzało”, odpowiedziałem również na X.

Ciekawsze jest jednak to, co zakomunikował zarząd tej firmy – a mianowicie, że na krótko przed tweetem pana Horały nastąpił atak hakerski na ich stronę internetową. Przypisano im kontakty z kasynami wirtualnymi, których nie było.

Chyba powinna się tym zająć prokuratura?

Też tak uważam, choć było to działanie na szkodę firmy, więc i na jej wniosek powinno być ścigane. Czy tak się stało – nie wiem, ale to pokazuje mechanizm, który ja nazywam gangsterką.

Co ostatecznie wykazał audyt wewnętrzny?

Nie mogliśmy czekać, więc część z zaplanowanych audytów przeprowadziliśmy siłami specjalistów zatrudnionych w spółce. W efekcie otrzymaliśmy nowe urealnione harmonogramy, podziały kosztów, wytyczne, co trzeba dalej zrobić w kwestii projektowania. Wcześniej było to robione w dużym pośpiechu, łagodnie rzecz ujmując i dobrze, że ponownie wszystko przeanalizowano.

Pieniądze wydawane przez CPK na marketing bardziej wspierały program jedynie słusznej partii PIS, niż promowały ideę Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Zwłaszcza w kampanii wyborczej. Potwierdzili to też ostatnio panowie Horała i Wild [Mikołaj, prezes spółki CPK do 2024 roku – red.] – przyznali, że błędem były np. pikniki CPK w Elblągu, przez który nie przebiega żadna szprycha Kolei Dużych Prędkości, czy w Krokowej, gdzie jest okręg wyborczy pana Horały. Po co to było? Albo amatorska gala MMA finansowana przez spółkę CPK?

To był worek z pieniędzmi, którym dysponowano po uważaniu. Stworzono sobie możliwość wydawania pieniędzy na terenie całej Polski, a potem, gdy był problem np. z jakąś drogą, to padało hasło: dajmy tam 20 mln zł. Po uważaniu.

Mamy bardzo dobry audyt oceny projektu lotniskowego, przygotowany przez zewnętrzną firmę Jacobs. Pracowali przy nim doświadczeni konsultanci. Jeden z nich powiedział – „mimo że nas zatrudnili, to nie słuchali moich rad. Mogę wam więc opisać wszystkie uwagi, które miałem do tego projektu. To pierwsza na świecie stacja kolejowa z własnym lotniskiem. To się nigdzie nie udało”– mówił.

Jakie nieprawidłowości zostały wykryte do tej pory?

To było bezsensowne gospodarowanie pieniędzmi, które nazwałbym raczej „pokładami niekompetencji”. Horała czy Wild próbują to marginalizować: tłumaczą, że te wydatki to tylko 2% całego budżetu. Jednak to dalej są pieniądze publiczne, dziesiątki milionów złotych. A oni się zachowywali, jakby były ich.

Nawet wewnątrz spółki się zastanawiano: czemu my ciągle płacimy za artykuły, kiedy ruch, który zainicjowaliśmy, sam z siebie napędza zainteresowanie projektem.

Były też teksty w mediach opłacone przez CPK, ale nieoznakowane jako sponsorowane.

Widziałem takich trochę.

Albo taka konferencja z udziałem prezydenta Dudy, w której wzięła udział część pracowników CPK i znikoma liczba innych osób. Żadnego zysku niż politycznego z niej nie było. A kosztowała – jeśli dobrze pamiętam – 600 tys. zł. To jest trwonienie pieniędzy!

Znacznie poważniejszym problemem jest jednak to, że wmawiano opinii publicznej, że lotnisko będzie działało w 2028 roku. Mimo iż i zewnętrzny doradca i pracownicy spółki uważali, że tak nie będzie. A teraz to nawet pan Mikołaj Wild doznał nawrócenia – przyznał, że szanse na utrzymanie tego harmonogramu wyniosły 15-20%.

A pan mówił, że w firmie uważano, że tylko 1%.

Poniżej 1% – tak oceniali te szanse pracownicy. Zewnętrzny doradca, który nie miał wglądu w całą dokumentację w firmie, uznał, że jest na to 5-10% szans.

Dziś urealniamy harmonogram kolejowy i lotniskowy i to jest podstawa do dalszych działań.
„Centralna Przepompownia Kasy” vel „Centralny Przekręt Kasy” – tak rozwijali skrót CPK internauci, politycy. Przesada?

Na pewno było tam sporo niewłaściwych działań, które albo znajdą finał w prokuraturze, albo powinny zostać rozliczone politycznie. Z drugiej strony nie chciałbym określać całej spółki w ten sposób, bo byłoby to nie fair wobec pracujących tam specjalistów. Sam pomysł nowej lepszej infrastruktury transportowej jest dobry. Ale można to zrobić dobrze albo źle. Dziś nie ma pytania: „czy robimy”, ale: „jak?”.

Mnie – państwowca – oburza zablokowanie rozwoju lotniska Chopina. W 2019 roku pan Wild – jako pełnomocnik rządu ds. CPK – wydał Państwowym Portom Lotniczym polecenie nakazujące wstrzymanie wszystkich inwestycji prowadzonych na Okęciu. W tym czasie prowadzono modernizację stołecznego lotniska w celu wykorzystania jego pełnej przepustowości. Część inwestycji – ta droższa – płyty postojowe, drogi kołowania, wymiana podbudowy pasów startowych – już wtedy były zrobione. Zabrakło tylko kropki nad i – części terminalowej.

Po zablokowaniu rozwoju Chopina Mikołaj Wild został prezesem CPK. Gdyby nie działania, które dla mnie miały cechy świadomego sabotażu lub ignorancji, zwłaszcza w kontekście nierealnego terminu uruchomienia nowego lotniska, to dziś modernizacja Chopina byłaby zakończona, mielibyśmy zapewnioną przepustowość na najbliższe 10 lat i spokojnie moglibyśmy patrzeć na możliwości budowy CPK oraz nieskrępowany rozwój floty i siatki połączeń PLL LOT.

A tak? W przyszłym roku skończy nam się przepustowość na Chopinie, a rzeczywisty termin ukończenia budowy CPK jest znacznie późniejszy, niż przekonywali nasi poprzednicy. Dzisiaj nadrabiamy ich zaniechania.

A to, że wydali pieniądze na kampanię PIS, trzeba rozliczyć.

Będą zawiadomienia do prokuratury?

Wiem, że kilka jest przygotowywanych. Dotyczą też instytucji, które współpracowały ze spółką.

Czego konkretnie?



Nie mogę powiedzieć.

Po co były te reklamy?
Analizowałem reklamowanie się CPK w zachodnich branżowych mediach. Wie pan, że spółka wręcz zmonopolizowała rynek artykułów sponsorowanych? Na przykład w Airports Int. na 19 takich tekstów od sierpnia 2022 tylko jednego nie zakupiło CPK. Emiraty chwaliły się przyrostem pasażerów o 44.5% na lotnisku Hamad w Katarze. CPK, reklamując wizję, kupowało więc 18 razy więcej przestrzeni reklamowej, niż bogate Emiraty pisząc o faktach.

I przyniosło to zero efektów.

Czy pan rozumie, po co się reklamowali?

Nie. W spółce też nie wiedzieli.

Mnie odpowiedziano, że w ten sposób poszukiwano inwestorów.

Ogłaszanie się w prasie z hasłami: chodźcie do nas inwestować? To jeden z najgłupszych sposobów pozyskiwania inwestorów. Zresztą widać efekty: jedno zgłoszenie.

Dwa.

Są dwie firmy, ale w jednym konsorcjum. Zawarte z nimi umowy przedwstępne z nimi podlegają obecnie analizom. Prokuratoria Generalna, która dba o majątek Skarbu Państwa i powinna się przynajmniej wypowiedzieć w takich sprawach, nawet nie miała dostępu do tych umów.

Czemu?

Bo były dopychane kolanem pod sam koniec rządów PiS i szybko trzeba było ogłosić sukces. Program wieloletni na 155 mld zł rząd uchwalił tydzień po przegranych przez PiS wyborach. Dokument wdrażający program został podpisany przez Horałę ostatniego dnia jego pracy. Przez cztery lata na pytania zadawane przez posłów podczas posiedzeń komisji infrastruktury nie podawali żadnych liczb. Gdy pytaliśmy o harmonogramy, koszty itp., reagowali unikami, komunałami. Odpowiadali: „wszystko jest w porządku, odczepcie się”.

Dziś nie powinno nikogo dziwić, że chcemy urealnić ten projekt. Bo ani w jednej czy dwóch kadencjach się tego nie skończy.

Więc zróbmy to tak, by kontynuowali to ci, którzy przyjdą po nas.
55 tys. zł na reklamę w kwartalniku „Apostoł Miłosierdzia Bożego”. Zaglądał pan do niego?

Nie. A pan?

Oczywiście. Wydawany przez ojców pallotynów w Częstochowie. O Biblii, żywotach świętych, komunii, sanktuariach itd. A między tym tekst o CPK, nieoznaczony jako sponsorowany. I reklamy państwowych SSP: Lotto, PKP, PZU, KGHM PKP Cargo, Lasy Państwowe, Enea…

Dużo emocji wzbudziło dofinansowanie CPK do trzech obiektów kościelnych.

Czterech, plus straż pożarna ojców franciszkanów w Niepokalanowie.

Mnie rozbawiło, gdy zobaczyłem, że jeden z tych wniosków o dofinansowanie został napisany na papierze firmowym… CPK.

Inna sytuacja, która wzbudziła moje zdziwienie, miała miejsce tydzień, półtora przed zmianami w zarządzie.

Czyli na początku stycznia 2024.

Tak. Poprzedni zarząd podjął wtedy uchwałę, która zdjęła klauzulę tajności ze wszystkich dokumentów, które zostaną dopiero utworzone.

Nie rozumiem.

Do tego momentu dokumenty były objęte tajemnicą przedsiębiorstwa. Po podjęciu uchwały te stworzone przez nowy zarząd jej nie miały. Zarząd dowiedział się o tych zmianach dopiero, gdy w CPK z kontrolą poselską zjawili się pan Horała i jego koledzy. Zażądali dokumentów. Przyszli jak po swoje. To pokazuje, że w spółce zorganizowano na poziomie starego zarządu ruch oporu. Ta uchwała została oczywiście cofnięta, bo działała na szkodę spółki.

Gdy przyszedłem do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – są tu pracownicy, których znam jeszcze z Ministerstwa Infrastruktury – powiedzieli mi: mamy nadzieję, że będzie można prowadzić nadzór nad CPK. Bo do tej pory byliśmy tylko biurem podawczym, a nie organem reprezentującym właściciela.

W sumie ponad 27 mln zł publicznych pieniędzy na reklamy, w tym na przykład jak podróżować z CPK ze swoim psem na wiele lat przed jego ewentualnym uruchomieniem. Po co to było?

Kampania wyborcza.

Przecież najwięcej – prawie 2.5 mln miesięcznie – wydawano już po wyborach. To nie jest kampania.

Jak to nie? To jest dalej kampania – teraz bronimy projektu. Popatrzmy na to, co się działo wtedy w mediach społecznościowych. Czytałem raport przygotowany na początku lutego 2024, który analizował w sieci intensywność tych działań. Odpowiadała ona ekwiwalentowi reklamowemu na poziomie 8 mln dolarów [ok. 32 mln zł – red.]. W ciągu roku informacje o CPK mogły dotrzeć do 1,2 mld kont.

1,2 miliarda? Na Twitterze?

Nie tylko. Analiza pokazywała, jakie metody zastosowano, by dotrzeć do ludzi: masowe używanie jednorazowych kont z brakiem historii, powielanie informacji przez podejrzane strony w tym pornostrony – to niestety standardowe techniki stosowane w brudnych kampaniach medialnych.

Do wyborów Polacy mieli neutralny stosunek do CPK – część z nich chciała budowy, część nie. A ta kampania w mediach zbudowała ten nagle pozytywny stosunek do lotniska.

Przeczytaj także:

Maciej Lasek przemawia z mównicy sejmowej
09 LUTEGO 2024

Komentarze, lajki i zmiana tonu w koalicji. Rządzący w sprawie CPK „przestraszyli się presji”?
Czy stać nas na CPK?
Jednym ze sztandarowych projektów PiS było lotnisko w Radomiu.

No i przekop mierzei Wiślanej.

To są dwa doskonałe przykłady inwestycji infrastrukturalnych PiS. Pierwsza ponad 2,5-krotnie przekroczyła budżet i jeszcze nie została skończona. Druga też mocno przekroczyła budżet i choć została ukończona, to nikt z Radomia nie lata.

Nie nikt – 106 tys. osób w 2023 roku.



W pierwszym kwartale tego roku cztery razy więcej ludzi poleciało z Łodzi niż z Radomia.

Miało być 300 tys. pasażerów.

I gdyby nie decyzje polityczne LOT-u – przeniesienie połączeń z Okęcia – to nawet tylu by ich nie było.

Wróćmy do CPK: nie wbito jeszcze jednej łopaty, w Baranowie są nadal łąki i pola, wyburzono tylko część wywłaszczonych budynków. Ile to nas dotychczas kosztowało? Pod koniec zeszłego roku była mowa o prawie 4 mld zł.

Ja podawałem w lutym 2,7 mld zł. Jest mnóstwo podpisanych umów, ale one jeszcze nie niosą skutków finansowych. Nowych zobowiązań na czas audytu nie zaciągano. Oczywiście spółka musi spłacić umowy, które zostały zawarte w poprzednich latach. Przygotowaliśmy plan naprawczy i finansowy na czas audytu, ale powoli z niego wychodzimy. W zasadzie mamy już plan finansowego montażu tego przedsięwzięcia, który powinien być zrealizowany po odpowiednim jego przeskalowaniu.

„Plan”, ale nie „wizję”, bo jesteśmy inżynierami. Donald Tusk mówił, że jak ktoś ma „wizje”, to powinien pójść do lekarza.

Airport Industry Review tworzy rankingi planowanych i rozpoczętych budów projektów lotniskowych. W 2023 roku, gdy miała się rozpocząć budowa CPK, przeanalizowano ich 117. Wie pan, na którym miejscu było CPK pod względem kosztów?

Pewnie na jednym z pierwszych.

Na pierwszym. I to przy niższych kosztach budowy – dopiero po wyborach 15 października okazało się, że potrzeba aż 65 mld złotych.

A CPK ma być tylko hubem regionalnym. Tutaj jest też element manipulacji. Nasi poprzednicy mówili, że lotnisko ma kosztować 44 mld zł. Ale nie dodawali inwestycji stowarzyszonych, kolei, sieci dróg itd. A sama tylko kolej – aby doprowadzić ją do CPK – to co najmniej 30 mld zł. Musimy się zmierzyć z dużymi kosztami, rzędu 70-80 mld zł.

Jak pan sądzi, ile kosztuje dziewięć pozostałych projektów lotniskowych z rankingu?

Pewnie tyle samo co CPK.

Nie. Mniej. Wszystkie razem kosztują mniej niż 65 mld złotych.

(śmiech).

Pana to dziwi?

Nie. I utwierdza mnie w konieczności ponownego przeanalizowania wszystkich projektów, w tym ich skali.

Bo plany były robione na zasadzie: wszystko, wszędzie, naraz – w spółce twierdzono, że głównym problemem było to, że chcieliśmy wszędzie wszystko budować jednocześnie. Wywołało to olbrzymie emocje okolicznych mieszkańców. Przestraszyli się, że zaraz ktoś będzie ich wywłaszczał, a tymczasem niektóre elementy projektu miały być realizowane dopiero po 2035, a niektóre nawet po 2040 roku. A najbardziej uderzyło mnie hasło „mamy pieniądze, ale nie mamy czasu”. To w zasadzie tłumaczy, dlaczego ten projekt jest tak drogi.

Po prostu nie liczono się z kosztami.
Posłanka Paulina Matysiak z Razem, która m.in. z posłem Horałą wchodzi w skład sejmowego zespołu lobbującego za budową CPK, twierdzi, że powinniśmy budować CPK, „bo nas stać”. Stać nas?

Nie wiem, skąd takie przekonanie, bo sytuacja finansów państwa odziedziczona po rządach PiS jest, delikatnie mówiąc, nie najlepsza. To drogi projekt i trochę mnie dziwi, że przedstawicielka Lewicy, której powinno być bliżej do popularyzacji taniej komunikacji zbiorowej i likwidacji wykluczenia komunikacyjnego, promuje tak drogi i ekskluzywny system transportu, jakim jest KDP i transport lotniczy.

Ministra ds. funduszy europejskich Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz też powiedziała, że nas stać.

Zasadniczo potrzebujemy rozbudowy systemu transportowego kraju. Ale nie stać nas na to, by wydać do 2030 roku 155 mld na drugi etap CPK, który nie jest nawet końcowy. Konkurujemy równocześnie z 200 mld złotych, które trzeba wydać na elektrownię atomową i olbrzymimi wydatkami na uzbrojenie – bo żyjemy w trudnych czasach.

Jeśli więc spojrzymy na to rozsądnie, to wszystkie te projekty są potrzebne. Tylko trzeba się zastanowić, jak je fazować.

Jeżeli chodzi o energię, to minister Maciej Bando z Ministerstwa Klimatu i Środowiska powiedział mi kiedyś:

„A ty wiesz Maciek, że potrzebujesz na każdy twój pociąg dużych prędkości po 5 MW energii?

„Wiem – dlatego potrzebuję stałego źródła energii”.

„Ale my konkurujemy o te same pieniądze. Zróbmy tak, byśmy o nie nie konkurowali. Abyśmy obaj mogli budować, nawet jeśli będziemy musieli fazować te projekty”.

Pani minister powiedziała, że nas stać na wiele projektów wynikających z KPO. Jednak niedawno KE odrzuciła nam finansowanie projektów dotyczących CPK w zakresie dokumentacji technicznej. Chcieliśmy z tych środków sfinansować właśnie dokumentację projektową dla trasy Łódź-Wrocław. To najważniejszy odcinek KDP, bo tam możemy liczyć na największy zysk i jesteśmy zaawansowani w pracach nad przygotowaniem dokumentacji. W KPO było przeznaczone na to 100 mln euro. Urzędnicy Komisji Europejskiej orzekli jednak: nie refinansujemy wydatków na prace przedprojektowe i projektowe, tylko prace budowlane.

To był jedyny projekt związany z CPK, który miał szansę na realizację w założonym czasie – do 2026 roku. Teraz musimy szukać gdzie indziej środków na tę część projektu, bo oczywiście prace będziemy kontynuowali.

Niektórzy mogą uważać, że jestem zbyt ostrożny w działaniach, ale to przejaw roztropności. Nie chciałbym, aby ktoś potem powiedział, że bezstresowo i bezsensownie wydawałem publiczne pieniądze. A tak się to działo w czasach ministra Horały.

Mówię tak dla inwestycji w nową infrastrukturę transportową, ale nie opartych na dogmatach i wizjach, tylko mądrze zaprojektowanych i dostosowanych do potrzeb podróżnych oraz możliwości finansowych państwa.
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
le_szek lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2026 PostWysłany: 17 Cze 2024 08:16 

Rejestracja: 31 Paź 2017
Posty: 324
Nie czytam tego wątku, raz na miesiąc tu zaglądam żeby dalej się utwierdzić, 0 merytoryki tylko naparzanie pomiędzy zwolennikami PIS a PO, tyle.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: CPK
#2027 PostWysłany: 17 Cze 2024 08:16 

Rejestracja: 27 Lut 2015
Posty: 453
niebieski
@jaco027
Za ostro. Dobrze byłoby zobaczyć kosztorysy na podstawie którego wyliczyli 561 tys. Ile to już przetargów uwalono przez złe wyliczenie tej kwoty. A u nich żadnej refleksji, że nawet jednego nie doprowadzili do końca.
A występ Laska w oko.press to jak robienie audytu czy też recenzowanie samego siebie.

Tak czy inaczej, odcinając się od CPL, szybka koleją nie dojadę nigdy z Wrocka do Warszawy, atom duży jak i SMRy rozwalone - wyliczanka takich zdarzeń niestety robi się coraz dłuższa.
_________________
Patron Radio WNET
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2028 PostWysłany: 17 Cze 2024 08:29 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5348
platynowy
@Grzenio1970 Moze faktycznie za ostro... ale bardzo mnie irytuje bezrefleksyjne wyciaganie wrecz przeciwnych wnioskow z tekstu, ktory jest oczywisty.
Zgadzam sie co do bardzo slabego efektu tych audytow zew. Tez mi sie nie podoba, ze nie potrafia tego dociagnac do konca. Ale.. jak sie daje tak niskie kwoty, za skadinand skomplikowane analizy, do tego obarczone duzym ryzykiem polityczno/PRowym... to ja sie nie dziwie, ze chetnych brak (poza oczywista oczywistoscia - czyli potencjalnym konfliktem interesow potencjalnych wykonawcow)
@pajacyk Chyba jedna za zadko zagladasz... od czasu do czasu jest "przepychanka" w miare merytoryczna... zerknij chociazby na niektore uwagi @QbaqBA albo @j_a sa bardziej niz sensowne, czesto . A swoja droga, jesli dane z samego PPL i koordynatora nie sa dla Ciebie merytoryczne, to ciekaw jestem co w takim razie jest? Jakas definicja merytorycznosci please?
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2029 PostWysłany: 26 Cze 2024 13:46 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 Sie 2010
Posty: 5078
HON fly4free
https://www.fly4free.pl/tusk-daje-zielo ... jrDyyLBIaA

;)
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2030 PostWysłany: 26 Cze 2024 13:55 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 Gru 2011
Posty: 6157
HON fly4free
Wykastrował CPK i karze się nam cieszyć, że je w takiej formie łaskawie zbuduje :evil:
Góra
 Profil Relacje PM off
jimi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2031 PostWysłany: 26 Cze 2024 13:55 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 Sty 2016
Posty: 422
Loty: 192
Kilometry: 367 645
srebrny
Trójskok, zupełnie jak chiński Wielki skok naprzód... :lol: Są i 3 czerwone sztandary, czy tam filary.

Czyli: bez większych zmian, ten projekt tak samo nie powstanie, bo nie ma sensu, co wielu udowadniało przez poprzednich 100 stron tego wątku.
Kolejna ekipa musi się nachapać kasy, którą jak wiemy z klasyka: najlepiej robi się na słomianych inwestycjach.

@kemot: karze od karać, każe od kazać...
_________________
Lądy i morza przemierzam, kulę ziemską z otwartym czołem. Polski mam paszport na sercu. Skąd, pytam, skąd go wziąłem? A wziąłem go z dumy i trudu, ze znoju codziennej pracy, ze stali, z żelaza, z węgla. A węgiel to koks, to antracyt.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2032 PostWysłany: 26 Cze 2024 14:23 

Bardzo dobra informacja - Okęcie zostaje.

A w Baranowie coraz mniej pasażerów:
"- Lotnisko w Baranowie powstanie (...). To będzie najnowocześniejsze lotnisko w Europie, obsługiwać będzie 34 mln pasażerów (...).  - ogłosił Donald Tusk."

... czyli nawet nie top10 w Europie.

Czy to dobrze czy źle to nie mi oceniać.
Góra
 PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2033 PostWysłany: 26 Cze 2024 14:35 

Rejestracja: 04 Gru 2017
Posty: 755
Loty: 203
Kilometry: 691 388
niebieski
kemot napisał(a):
Wykastrował CPK i karze się nam cieszyć, że je w takiej formie łaskawie zbuduje :evil:


Ale kto kogo karze, jeśli już?
Poza tym, wg tych informacji CPK ma być budowane wraz z dojazdem koleją, ma pozostać Okęcie w ograniczonej roli (zobaczymy, bo to pewnie jeszcze może się zmienić). Czy to kara?
Z tych ogólnych informacji nie widzę kary czy karania. A cieszenie się nie jest obowiązkowe, do narzekania zawsze można znaleźć okazję. Sam uwielbiam nieco ponarzekać od czasu do czasu. :D
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2034 PostWysłany: 26 Cze 2024 15:07 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5348
platynowy
@kemot Ale co wykastrowal? W czym problem?
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2035 PostWysłany: 26 Cze 2024 16:30 

Rejestracja: 11 Wrz 2021
Posty: 117
To jakby to ktoś mógł podsumować to ten projekt jest lepszy czy gorszy od poprzedniego? Czy oba są złe?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2036 PostWysłany: 26 Cze 2024 17:58 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 Lis 2013
Posty: 2787
Loty: 219
Kilometry: 597 248
srebrny
kemot napisał(a):
Wykastrował CPK i karze się nam cieszyć, że je w takiej formie łaskawie zbuduje :evil:

jaco027 napisał(a):
@kemot Ale co wykastrowal? W czym problem?

Jemu? Pewnie słownik ortograficzny... :twisted:
Góra
 Profil Relacje PM off
le_szek lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2037 PostWysłany: 26 Cze 2024 18:00 

Rejestracja: 23 Wrz 2019
Posty: 1422
Loty: 42
Kilometry: 111 152
niebieski
Fake?


https://dorzeczy.pl/ekonomia/603117/hub ... z-cpk.html
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#2038 PostWysłany: 26 Cze 2024 18:09 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5348
platynowy
No to demontaz fake'a... albo CPK - licza sie podkreslenia:
Cytuj:
"Jak się okazało, tamtejszy premier Viktor Orban ogłosił plany przekształcenia lotniska Liszt Ferenc w największy węzeł lotniczy w Europie Środkowej. Przedsięwzięcie Węgry mają realizować w porozumieniu z firmą Vinci, która miała być inwestorem strategicznym Centralnego Portu Komunikacyjnego.
...
Plan rozwoju obejmuje inwestycje o wartości ponad 1 miliarda euro na następną dekadę, obejmujące budowę nowego terminalu i usprawnienie działalności lotniska, aby osiągnąć ten ambitny cel – potwierdził sekretarz stanu ds. komunikacji międzynarodowej Węgier Zoltan Kovacs."

Czyli jak... wystarczy 1mld EUR aby zrobic najwieksze lotniskow w CEE poprzez dodanie 1 nowega termianala?
Toz to poprzednicy prawie tyle juz przewalili na "PLANOWANIE" CPK...

Wiec, albo Orbanowi tu sie cos nie spina, albo poprzedniej ekipie planaujacej 10x tyle, aby... osiagnac ten sam cel.
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
j_a lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2039 PostWysłany: 26 Cze 2024 18:49 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 Sie 2012
Posty: 5499
Loty: 720
Kilometry: 996 938
platynowy
Tak paczę i widać, że lotnisko ma miejsce do rozbudowy. Nie jest w Baranowie, ale pewnie to też sposób na zarobienie sporej kasy przez kolegów.

Przypominam, że BUD już raz zbankrutował, ma terminal bliżej miasta, który nie jest wykorzystywany. On jest tam gdzie stacja kolejki

Używanie Vinci jako atutu do niczego nie służy, oni jeśli w to wejdą (w PL zostali wybrani przez CPK bodaj, ale sami o tym nie wiedzieli) to liczą na swój zarobek

Załącznik:
Screenshot_20240626-184514.jpg
Screenshot_20240626-184514.jpg [ 116.81 KiB | Obejrzany 1097 razy ]
Góra
 Profil Relacje PM off
j_a lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#2040 PostWysłany: 26 Cze 2024 20:13 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 Sty 2011
Posty: 2094
złoty
Cóż, bratankowie podpatrzyli nasz pomysł z CPK, a Rumuni z trójportem WAW-RDO-WMI :lol:
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/rumunski-cpk-bukareszt-zyska-trzecie-lotnisko-21013.html
Góra
 Profil Relacje PM off
j_a lubi ten post.
 
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2264 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105 ... 114  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 7 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group