REKLAMA

Mocny cios dla Radomia? Duże biura podróży nie chcą się tam przenosić, wolą Modlin. Cieszyć mogą się też w Łodzi i…

Modlin Airport
Foto: Modlin Airport

Touroperatorzy jeszcze przez 2-3 lata będą mogli oferować loty czarterowe z Lotniska Chopina, a potem zostaną poproszeni o przeniesienie się do Radomia – czytamy w “Pulsie Biznesu”. Biura podróży są z tego bardzo niezadowolone i… niektóre już głośno mówią, że raczej wybiorą Modlin. Choć to też nie jest dla nich szczyt marzeń.

W tle dyskusji o Centralnym Porcie Komunikacyjnym toczy się równie zażarta batalia o zwiększenie przepustowości Lotniska Chopina i zrobienie miejsca dla LOT, który w ostatnich latach rozwija się bardzo dynamicznie. Scenariusz na najbliższe lata zakreślił już zarządzający Okęciem PPL: operator chce przenieść linie niskokosztowe oraz czartery z Lotniska Chopina do rozbudowanego lotniska w Radomiu. PPL ma wkrótce przejąć udziały w Radomiu i jasno zapowiada, że zainwestuje w to lotnisko ponad 420 mln PLN. W efekcie pierwsze samoloty miałyby wylecieć z Radomia już jesienią 2019 roku (choć obecnie wydaje się, że opóźnienie wyniesie przynajmniej pół roku). Tyle tylko, że… sami zainteresowani niekoniecznie chcą się do Radomia przenosić.

“Projekt Radomia może się skończyć, zanim się na dobre zacznie"

W “PB” czytamy, że w zeszłym tygodniu odbyło się spotkanie przedstawicieli biur podróży z Mikołajem Wildem, pełnomocnikiem rządu ds. budowy CPK. Podczas spotkania przedstawiciele biur podróży mieli usłyszeć, że mogą spokojnie operować z Warszawy jeszcze przez 2-3 lata, a potem będą musieli przenieść się do Radomia. Tyle czasu według “PB” potrwa procedura administracyjnego podziału ruchu, na którą PPL musi uzyskać zgodę z Brukseli. PPL nie ma innego wyjścia, bo biura podróży… nie chcą się przenosić.

Jeśli na Okęciu nas nie chcą, pierwszym wyborem jest Modlin. O Radomiu wiemy, że jest dwa razy dalej, dojazd jest gorszy i nie ma tam infrastruktury. Jeśli port będzie spełniał wymogi ruchu czarterowego będziemy rozmawiać. Dla nas byłoby idealnie, gdyby inwestycje w rozwój trafiły w jedno miejsce. Chcielibyśmy mieć jasność, co nas czeka. Musimy zacząć odpowiednio kontraktować linie lotnicze, wyliczyć cenę, a przede wszystkim przygotować klientów – mówi Piotr Henicz, wiceprezes Itaki.

Jeszcze bardziej dosadnie o przenosinach z Chopina wypowiada się Grzegorz Baszczyński, prezes Rainbow.

Ruch częściowo przeniesie się do Modlina, Łodzi i Szyman. O ile Modlin będzie potrafił spełnić potrzeby touroperatorów, a na to wygląda, właśnie to lotnisko zyska najwięcej. Przedstawiciele Modlina mówią, że dzięki planowanym inwestycjom będą w stanie przyjąć do 2 mln pasażerów rocznie więcej – mówi Grzegorz Baszczyński.

Wtóruje im Grzegorz Polaniecki, prezes największej linii czarterowej w Polsce, czyli Enter Air, według którego projekt rozbudowy lotniska w Radomiu „może zakończyć się szybciej niż powstał”.

Czy Modlin ma się z czego cieszyć?

Jest na to zdecydowanie za wcześnie. Z naszych rozmów z touroperatorami i liniami czarterowymi wynika bowiem, że głównie ze względu na odległość Modlin traktują oni jako “mniejsze zło”, bo port też ma szereg wad. Poważnym problemem Modlina jest np. brak stanowisk postojowych, co w tej chwili sprawia, że linie czarterowe praktycznie nie mogłyby bazować tam samolotów. Nie ma też infrastruktury towarzyszącej, np. odpowiedniej liczby parkingów czy nawet sklepów lub bazy gastronomicznej, która dla klientów biur podróży ma bardzo duże znaczenie. Są też bardzo poważne ograniczenia środowiskowe – obecnie w Modlinie można wykonywać jedynie 66 operacji lotniczych na dobę, a w sezonie letnim zdarzają się dni, gdy sam Ryanair wykonuje ich ponad 50. Oczywiście, lotnisko może aplikować o zwiększenie tego limitu, jednak jest to bardzo czasochłonny proces.

Problemy te tylko po części rozwiążą budowa dodatkowej hali o powierzchni 2 tys. mkw., która powiększy przepustowość lotniska do 6 mln pasażerów rocznie (mogłaby ona ruszyć jesienią 2019 roku).

– Pasażer linii czarterowej to zupełnie inny profil klienta niż pasażer tanich linii lotniczych. Wydaje dużo pieniędzy na wycieczkę i ma wymagania: nie chce daleko dojeżdżać na lotnisko, a oczekując na samolot chce mieć gdzie zjeść i zrobić zakupy. Jeśli nie zapewnimy mu tego, to po prostu nie będzie korzystał z naszych usług – mówi nam nieoficjalnie przedstawiciel jednego z biur podróży.

Jak czytamy w “PB”, w tym tygodniu przedstawiciele biur podróży zaczną rozmowy z zarządem lotniska w Modlinie.

A co z Radomiem?

Choć już w styczniu podpisano list intencyjny w sprawie przejęcia przez PPL lotniska w Radomiu, to w dalszym ciągu do transakcji nie doszło. Obecnie mówi się o tym, że PPL może objąć udziały w lipcu, ale to pod znakiem zapytania stawia podany wcześniej przez prezesa PPL Mariusza Szpikowskiego termin oddania lotniska do użytku, czyli późną jesień 2019 roku. A jeśli brać za dobrą monetę słowa Mikołaja Wilda, że czarterów z Chopina jeszcze przez 3 lata nikt nie będzie wyrzucał, może to oznaczać, że… do rozbudowy Radomia nikomu nie będzie się szczególnie spieszyć. Tym bardziej, że równie mocno przenosinom z Chopina sprzeciwia się drugi największy operator w Warszawie, czyli Wizz Air. W niedawnej rozmowie z Fly4free.pl prezes tego przewoźnik Jozsef Varadi zadeklarował, że z Radomiem mu nie po drodze, a jeśli na lotnisku w Warszawie dalej będzie panowało faworyzowanie LOT, to zamiast w Warszawie, zacznie mocniej się rozwijać w portach regionalnych, np. w Katowicach czy Gdańsku.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?

plaża w Dominikanie
Najlepsza oferta

Karaiby na 10 dni za 2153 PLN

2018-11-11 18:00 | Karolina Solecka
REKLAMA
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel