Wizz Air i inne tanie linie za kilka lat przeniosą się z Warszawy do Radomia! W środę list intencyjny

Foto: PL Radom
Zarządzające Lotniskiem Chopina Państwowe Porty Lotnicze podpiszą w środę list intencyjny z prezydentem Radomia w sprawie inwestycji w radomskie lotnisko.

Oznacza to, że jednak nie będzie duoportu z Modlinem, a tanie linie i czartery z Warszawy za kilka lat przeniosą się do Radomia.

O planowanym podpisaniu listu intencyjnego poinformował w sobotę dziennikarzy prezes PPL Mariusz Szpikowski, podczas konferencji prasowej w Radomiu. Nie oznacza to jednak jeszcze, że PPL przejmie udziały w radomskim porcie, choć wszystko jest na dobrej drodze. Ścieżka dalszej współpracy jest jasna.

Do końca stycznia znane będą wyniki szczegółowego audytu funkcjonowania spółki zarządzającej lotniskiem. Według Szpikowskiego, umowa dotycząca inwestycji w lotnisku w Radomiu mogłaby zostać podpisana na początku drugiego kwartału. Wtedy będziemy też znali szczegóły dotyczące tego, ile udziałów przejmie PPL i ile za nie zapłaci.

Podpisanie listu intencyjnego oznacza, że PPL wybrał właśnie Radom jako miejsce, gdzie za kilka lat przeniesione będą tanie linie lotnicze i czartery z zapychającego się Lotniska Chopina. O tych planach Mariusz Szpikowski mówił po raz pierwszy na łamach Fly4free.pl.

Odrzucił on wówczas pomysł przeniesienia tych operacji do Modlina i zadeklarował, że do 2021 roku chce zbudować drugie tanie lotnisko dla Warszawy, w które należy zainwestować ok. 500 mln PLN.

W pierwszym rzędzie to lotnisko (czyli najpewniej Radom) będzie w stanie obsługiwać do 6 mln pasażerów rocznie, a jego docelowa przepustowość to 10 mln podróżnych.

I co ciekawe, za budowę lotniska zapłacą najpewniej… podatnicy.

– Proszę pamiętać, że tu trzeba będzie zaangażować olbrzymie pieniądze z budżetu państwa – powiedział w sobotę wicemarszałek Senatu Adam Bielan. Choć podczas sobotniej konferencji w Radomiu nikt nie chciał mówić o konkretnych kwotach.

Czemu PPL wybrał Radom?

– Analizując umiejscowienie tego lotniska, wzięliśmy pod uwagę nie tylko lokalizację na mapie, możliwości infrastrukturalne, możliwości dojazdu, bo pod tym względem linie lotnicze i pasażerowie wybierają lotniska, ale też popatrzyliśmy pod względem demografii. Analizy pokazały, że na południe od Warszawy jest większa gęstość zaludnienia niż na północny wschód, analizowaliśmy też możliwości rozwoju biznesu i potencjał gospodarczy regionu i tu też jest on zdecydowanie większy. Zakładamy, że dobre skomunikowanie pozwoli na rozwój tego potencjału, a z drugiej strony ten potencjał zapewni rozwój połączeń. Trzeci element to siatka połączeń. W przypadku lotów czarterowych mówimy głównie o lotach na południe. Lokalizacja z tej strony Warszawy da krótszy czas lotu i niższe jego koszty. W porównaniu z Okęciem dla 15 kierunków w sezonie to oszczędności rzędu 12 mln PLN – mówi Szpikowski, cytowany przez „Wyborczą”.

Komentarze

na konto Fly4free, aby dodać komentarz.
W takich sytuacjach widać jak politycy potrafią kluczyć, by uzasadnić swoje decyzje. Wybór Radomia zamiast Modlina jest stricte polityczny - Modlin jest symbolem władzy PSLu w województwie. Co najgorsze - po raz kolejny zapłacą podatnicy...
WojtekGA, 13 stycznia 2018, 17:06 | odpowiedz
Już to widzę, wizz będzie robił co tylko się da żeby zostać w centrum. Właśnie - planuje się budowę CPL i rozbudowę Radomia tylko po to żeby zamknąć lotnisko w centrum miasta? Paranoja
to_ja, 13 stycznia 2018, 18:11 | odpowiedz
A próbowałes kiedyś dojechać na pastwisko w szczerym polu z dostawionym blaszanym garażem Modlinem zwane? :D Przecież lotnisko Modlin to jakaś porażka ad usytuowania: szczere lasy i pola, na północ od Warszawy, gdzie ludzie z południa Polski mają kiepski dojazd, do tego wokół podmokło. Radom leży w idealnym miejscu, na często uczeszczanej trasie Warszawa-Kraków, która i tak będzie w przyszłości rozbudowywana, a do tego zagęszczenie ludności na południu od Wawy jest większe niż na pónocnych polach :D Przestańmy w końcu mieszać we wszystko politykę. Jeśli nie odpowiada CI życie w Polsce, zawsze mozesz się przenieść, a nie tylko biadolić jak tutaj źle i niedobrze :P
WojtekGA W takich sytuacjach widać jak politycy potrafią kluczyć, by uzasadnić swoje decyzje. Wybór Radomia zamiast Modlina jest stricte polityczny – Modlin jest symbolem władzy PSLu w województwie. Co najgorsze – po raz kolejny zapłacą podatnicy…
kronopio, 13 stycznia 2018, 18:18 | odpowiedz
Jeśli Radom jest taki super w porównaniu z Modlinem to dlaczego zadna linia nie chce z niego latać? To jest decyzja polityczna zarządzających LOTem. Grube miliony utopiono w inwestycje w lotnisko w Radomiu i nadal są topione w utrzymanie radomskiego lotniska bez lotów. Tylko tego typu decyzja może wymusić loty z lotniska w Radomu. Ja nie będę latać z Radomia.
LiMag, 13 stycznia 2018, 20:21 | odpowiedz
kronopio A próbowałes kiedyś dojechać na pastwisko w szczerym polu z dostawionym blaszanym garażem Modlinem zwane? 😀Przecież lotnisko Modlin to jakaś porażka ad usytuowania: szczere lasy i pola, na północ od Warszawy, gdzie ludzie z południa Polski mają kiepski dojazd, do tego wokół podmokło.Radom leży w idealnym miejscu, na często uczeszczanej trasie Warszawa-Kraków, która i tak będzie w przyszłości rozbudowywana, a do tego zagęszczenie ludności na południu od Wawy jest większe niż na pónocnych polach 😀Przestańmy w końcu mieszać we wszystko politykę. Jeśli nie odpowiada CI życie w Polsce, zawsze mozesz się przenieść, a nie tylko biadolić jak tutaj źle i niedobrze 😛
WojtekGA W takich sytuacjach widać jak politycy potrafią kluczyć, by uzasadnić swoje decyzje. Wybór Radomia zamiast Modlina jest stricte polityczny – Modlin jest symbolem władzy PSLu w województwie. Co najgorsze – po raz kolejny zapłacą podatnicy…
Podmokło ? :) to że Wisła jest w pobliżu to nie znaczy że teren jest podmokły. Dodatkowo ludzie z północy mają lepszy dojazd do Modlina. Zgadzam się że lotnisko to blaszak, w szczerym polu, ale taki był zamysł, miało być tanio.
KenyBDG, 13 stycznia 2018, 20:59 | odpowiedz
Koszt budowy 500 mln, oszczędności roczne 12 mln, inwestycja zwróci się po 50 latach. Chory pomysł, chorych ludzi. Tak samo, jak budowa hubu w Warszawie ....
depeszman, 13 stycznia 2018, 21:07 | odpowiedz
LiMag Jeśli Radom jest taki super w porównaniu z Modlinem to dlaczego zadna linia nie chce z niego latać? To jest decyzja polityczna zarządzających LOTem. Grube miliony utopiono w inwestycje w lotnisko w Radomiu i nadal są topione w utrzymanie radomskiego lotniska bez lotów. Tylko tego typu decyzja może wymusić loty z lotniska w Radomu. Ja nie będę latać z Radomia.
LiMag, mam dla Ciebie super wiadomość: Nie będziesz musiał latać z Radomia. Najlepiej wcale nie wsiadaj w samolot. Przecież może się rozbić. Albo, na skutek błędu pilotów opuścić orbitę okołoziemską. Wylądujesz na Ksieżycu albo Marsie i co wtedy biedaku zrobisz? Otwórz browara, włącz telewizor i oglądaj spoty i teledyski. Ile się da. A o lataniu zapomnij. Zostaw to prawdziwym turystom.
Leszek.Warszawa, 13 stycznia 2018, 22:57 | odpowiedz
Cały naród ratuje polskie Castellon...
Kashpir, 13 stycznia 2018, 22:57 | odpowiedz
Cała Polska ratuje lotnisko Radom ;)
zby3szek, 14 stycznia 2018, 9:56 | odpowiedz
"Lokalizacja z tej strony Warszawy da krótszy czas lotu i niższe jego koszty. W porównaniu z Okęciem dla 15 kierunków w sezonie to oszczędności rzędu 12 mln PLN" W sumie od razu można przenieść wszystkie czartery do Katowic (a może nawet do Ostrawy), tam pewnie będą jeszcze większe oszczędności. :)
adam1987, 14 stycznia 2018, 12:08 | odpowiedz
Linie lotnicze będą latać z tych lotnisk gdzie będzie potencjał i gdzie będą pasażerowie a nie będą o tym decydować politycy.
DXmaniac, 14 stycznia 2018, 12:44 | odpowiedz
lamezia

Lamezia Terme z Warszawy za 88 PLN

kilka chwil temu