Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła w poniedziałek kontrakt na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Plan zakłada, że między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździły w pierwszej kolejności z prędkością 250 km/h, a odległość ze stolicy do Łodzi pociągi pokonają w 45 minut.
Trasa Warszawa-CPK-Łódź to pierwsza ze „szprych” Kolei Dużych Prędkości, która zgodnie z założeniami ma być gotowa w 2027 roku, wraz z samym Centralnym Portem Komunikacyjnym. Podpisana dziś umowa dotyczy prac przygotowawczych dla prawie 140-kilometrowego odcinka torów. W jego ramach powstanie STEŚ (czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe), a na realizacje prac, w skład których wejdą m.in. analizy przebiegów linii, a także szereg specjalistycznych opracowań, wykonawca będzie miał 10 miesięcy. Efektem umowy będzie wskazania rekomendowanego przebiegu linii między Warszawą i Łodzią, co docelowo ma znacząco skrócić czas podróży między tymi miastami.
Docelowo z Warszawy mamy dojechać do Centralnego Portu Komunikacyjnego w ok. 15 minut, z kolei z CPK do Łodzi dojedziemy w około pół godziny, a całą trasę Warszawa-Łódź pokonamy w ok. 45 minut, czyli prawie dwa razy szybciej niż obecnie.
CPK chwali się, że przyjęte przez spółkę założenia projektowe zakładają podniesienie maksymalnej prędkości pociągów kursujących na tej trasie nawet do 350 km/h, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zgodnie z założeniami, rozpoczęcie robót na budowie tej trasy ma mieć miejsce w 2023 roku.
W komunikacie prasowym czytamy, że w dalszej kolejności nowa trasa KDP Warszawa-Łódź zostanie wydłużona, a dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe z Warszawy do Wrocławia i Poznania, którego koncepcja bywa nazywana „igrekiem”.

Całkowity plan zakłada, że inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 kilometrów nowych linii (plus ok. 200 km w ramach węzła kolejowego w rejonie Portu Solidarność).
W skali całej Polski w trakcie prac przygotowawczych są już w sumie ok. 743 km nowych linii kolejowych CPK. W ciągu ostatnich dni spółka wskazała wykonawców sześciu z ośmiu przetargów na tzw. STEŚ. Jednocześnie CPK oczekuje na uprawomocnienie się wyboru ofert w postępowaniach na wykonawcę prac przygotowawczych dla węzła CPK, a także projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK (dla pociągów jadących od strony Warszawy i CPK zacznie się w tym samym miejscu co drążony obecnie przez PKP PLK tunel aglomeracyjny i regionalny – na stacji Łódź Fabryczna) – czytamy w komunikacie prasowym.