Latamy coraz więcej. Państwo zarobi na tym krocie. A nas czeka… plaga opóźnień
Coraz szybciej rozwijający się w Polsce ruch lotniczy wymaga poprawy infrastruktury, przepustowości oraz reorganizacji systemu zarządzania ruchem lotniczym. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) wraz z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Przewoźników Lotniczych (IATA) opracowała pierwszą Strategię Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski.
Strategia została podpisana i ogłoszona podczas odbywającego się w Madrycie kongresu Wings of Change organizowanego przez IATA. Według jej szacunków ruch w Polsce w 2030 roku osiągnie przepustowość 68 mln pasażerów rocznie. W ciągu dwóch dekad powstanie także 65 tys. nowych miejsc pracy, a wpływy z rynku lotniczego w Polsce przyniosą polskiemu budżetowi 25 mld PLN. Liczba operacji lotniczych wzrośnie do 1,5 mln rocznie.
Największym problemem opóźnienia
Jednak sprostanie wymaganiom dynamicznie rozwijającego się rynku lotniczego w Polsce, przy jednoczesnym utrzymaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa będzie wymagało od naszego kraju poprawy przepustowości lotnisk, redukcji kosztów oraz opóźnień. Modernizacji będą wymagać także systemy zarządzania ruchem lotniczym. Zmiany zajdą również w strukturach przestrzeni powietrznej. Poprawienie szwankujących elementów według prognoz IATA może przełożyć się na wspomniane wzrosty w liczbie pasażerów, nowych miejsc pracy i wpływów do budżetu.
– Jestem przekonany, że działania Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej będą stanowiły istotny wkład w modernizację przestrzeni powietrznej w Europie. Aktualne potrzeby rynku lotniczego, w szczególności w zakresie zwiększania przepustowości, są głównym powodem, dla którego IATA i PAŻP podjęły tę oddolną inicjatywę – powiedział Janusz Janiszewski, prezes PAŻP.
Strategia Rozwoju Przestrzeni Powietrznej w Polsce zawiera szereg uzgodnionych inicjatyw pomiędzy PAŻP i IATA, które są ściśle związane z rozwojem struktur przestrzeni powietrznej oraz zarządzaniem ruchem lotniczym w naszym kraju.
Według IATA poważną niedogodnością dla pasażerów są opóźnienia rejsów w europejskiej przestrzeni powietrznej i to właśnie tym problemem trzeba się zająć w pierwszej kolejności. To także negatywny wpływ na gospodarkę.
– Przewidywany wzrost liczby pasażerów, szczególnie intensywny w Polsce, spowoduje nasilenie tego problemu. Stąd też tak ważne jest, by dalsze prace nad Strategią Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski przebiegały w kooperacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i przewoźników lotniczych. Bliska współpraca z PAŻP pozwala nam być spokojnym o optymalny rozwój żeglugi powietrznej w Polsce, przynoszący zarazem wymierne zyski ekonomiczne – wtórował Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA na Europę.

Założenia oraz cele
Jednym z głównych założeń opracowanej strategii jest kompleksowe uwzględnienie planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oznaczać to będzie m.in. modernizację przestrzeni powietrznej poprzez zwiększenie przepustowości w Polsce oraz bardziej wydajne trasy dla przewoźników lotniczych, które zmniejszą zużycie paliwa i poprawią wyniki środowiskowe.
Linie lotnicze nie mogą latać gdzie chcą i jak chcą. Wszystkie trasy lotu są zatwierdzane i regulowane przez państwowe agencję zarządzanie ruchem lotniczym i umowy międzynarodowe pomiędzy danymi krajami. Nowo podpisany dokument ma ułatwić współpracę z europejskimi partnerami w zakresie zarządzania ruchem lotniczym.
W strategii możemy także wyczytać, że bardzo ważnym aspektem przed uruchomieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie okres bezpośrednio przed operacyjnym uruchomieniem CPK, który będzie kluczowy dla płynnego transferu ruchu lotniczego do nowo powstałego hubu.
Wśród innych założeń znalazło się uwzględnienie kwestii związanych z wpływem operacji lotniczych na środowisko naturalne, w szczególności w zakresie redukcji emisji hałasu poprzez optymalizację tras dolotowych/odlotowych z lotnisk czy rozwój systemów zarządzania ruchem lotniczym jaki PAŻP prowadzi we współpracy z europejskimi partnerami.

CPK alternatywą dla transportu drogowego
Według prognoz zapisanych w treści strategii Centralny Port Komunikacyjny wraz z uruchomieniem będzie mógł obsłużyć w pierwszym roku funkcjonowania 45 mln pasażerów rocznie. Infrastruktura ma być docelowo przystosowana i rozbudowana do nawet 100 mln pasażerów rocznie. Celem CPK ma być ustanowienie uniwersalnego systemu transportu pasażerskiego poprzez rozwój nowego hubu, który będzie związany ściśle także z transportem kolejowym. Port Lotniczy Solidarność ma według założeń stać się alternatywą dla transportu drogowego, a także jednym z największym hubów w Europie.
Na nowym lotnisku będą funkcjonować dwie równoległe, niezależne drogi startowe. Brak ograniczeń w infrastrukturze oraz przyrodzie oznacza, że CPK będzie mógł funkcjonować przez całą dobę.
Wraz z otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego będą musiały być także przeorganizowane korytarze powietrzne oraz ścieżki podejścia do lotnisk w jego okolicy w tym m.in. do Łodzi, Warszawy czy mniejszych lotnisk w jego bliskiej odległości.
Głównym celem projektu CPK w zapisie Strategii Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski jest jego kluczowa rola w rozwoju rynku lotniczego w naszym kraju.