REKLAMA

Wiemy, jak LOT radzi sobie na dalekich trasach. Kolejna trasa do USA notuje kiepskie wyniki

Foto: Creativity Lover / Shutterstock

Są już dostępne najnowsze dane dla dalekich tras z drugiego domu LOT, czyli hubu w Budapeszcie – na ich podstawie widzimy, jak narodowy przewoźnik i jego rywale radzą sobie na trasach do USA i Azji. A na razie idzie mu… tak sobie.

Lotnisko w stolicy Węgier  może się cieszyć, bo w 2019 roku pobiło rekord liczby pasażerów bezpośrednio podróżujących z Budapeszu na dalekich trasach – w sumie w obie strony do Ameryki Północnej i Azji podróżowało ponad 335 tysięcy ludzi. To efekt mocniejszej obecności LOT (linia otworzyła nową trasę do Seulu), ale też American Airlines czy Air China. Jak poszczególni przewoźnicy radzili sobie na dalekich trasach? Sprawdził to właśnie węgierski urząd statystyczny KSH, który podał wyniki połączeń z Budapesztu za 2019 rok.

Wynika z nich, że zdecydowanie najlepiej radziła sobie linia American Airlines, która w letnim rozkładzie uruchomiła sezonowe połączenie z Budapesztu do Filadelfii. Z oficjalnych wyliczeń wynika, że wykonała ona na tej trasie 340 lotów i przewiozła w sumie 62221 pasażerów, co oznacza load factor na poziomie 87,5 procenta (loty wykonywane 209-miejscowym Boeingiem 767-300 ER).

Drugi najlepszy wynik z Budapesztu osiągnęła linia Air Canada Rouge – sezonowe połączenie do Toronto zanotowało średnie wypełnienie na poziomie 85,8 procenta, a trzeci – linie Shanghai Airlines, które w czerwcu uruchomiły trasę do Szanghaju. Przewoźnik zanotował na nim wypełnienie rzędu 82,4 procenta.

Jak na tle najlepszych przewoźników wypada LOT? Najlepiej napisać: raz lepiej, raz gorzej. O  początkowym sukcesie trasy do Seulu już pisaliśmy – w sumie w okresie od września do końca roku LOT przewiózł na tej trasie 17612 pasażerów, a średnie wypełnienie samolotów wyniosło 80,3 procenta. Dodajmy, że w przyszłym roku LOT będzie miał na tej trasie konkurenta – sam doda czwartą rotację z Budapesztu do Seulu, jednak od maja połączenie na tej trasie zacznie też realizować linia Korean Air.

dreamliner
Foto: Szymon Mucha / Shutterstock

Trasy do USA ze słabszymi wynikami

Najciekawiej przedstawia się jednak sprawa z trasami z Budapesztu do Chicago i Nowego Jorku. Na pierwszej z nich lot wybitnie sobie nie poradził – bywały miesiące, gdy wypełnienie samolotów wynosiło niewiele ponad 30 procent. LOT tłumaczył kiepskie wyniki sezonowością danej trasy i początkowo planował, że trasa do Chicago będzie realizowana tylko w sezonie letnim. Ostatecznie jednak wywiesił białą flagę i zrezygnował z tej trasy na dobre, gdy okazało się, że na tej samej trasie w sezonie letnim zacznie latać linia American Airlines. Po wynikach widać, że była to dobra decyzja – w 2019 roku LOT przewiózł z Budapesztu do Chicago i z powrotem 21140 pasażerów, co oznacza wypełnienie samolotów na poziomie ledwie 60,3 procenta. Swoją drogą – to jeszcze gorszy load factor niż LOT zanotował w 2018 roku.

Zamykając połączenie do Chicago LOT tłumaczył, że chce rzucić wszystkie siły w Budapeszcie na Nowy Jork, gdzie na wiosnę chce zacząć latać 7 razy w tygodniu. Po statystykach widać jednak, że także w przypadku tej trasy wiele zależy od sezonu. Ale trzeba zaznaczyć, że wyniki połączenia na lotnisko JFK też nie są powalające. Z danych serwisu BudFlyer, który powołuje się na dane KSH wynika, że w 2019 roku LOT przewiózł na tej trasie 59268 pasażerów, co oznacza wypełnienie samolotów na poziomie ledwie 68,3 procenta – o 1 punkt procentowy mniej niż w 2018 roku. Serwis pasazer.com, który powołuje się na dane OAG Schedule Analyser, podaje jeszcze słabsze dane – według niego load factor na trasie Budapeszt-Nowy Jork wyniósł zaledwie 64,8 procent. Według pasazer.com oznacza to, że trasa ta notowała prawdopodobnie najsłabsze wyniki ze wszystkich połączeń długodystansowych LOT.

Sytuację mogą poprawić połączenia regionalne do Budapesztu, które wystartują wiosną – ich celem ma być dowożenie pasażerów do Budapesztu na dalekie trasy LOT.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Niezłe copy paste
oskiboski, 14 lutego 2020, 19:26 | odpowiedz

Most w Porto
Najlepsza oferta
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.