REKLAMA

WOW Air kończy działalność. To najgłośniejsze bankructwo linii lotniczej od lat

wow air samolot
Foto: Peter Gudella / Shutterstock

Choć do ostatniej chwili wszyscy liczyli, że WOW Air znajdzie rozwiązanie swoich problemów finansowych, to właśnie zgasł ostatni promyk nadziei. Przewoźnik oficjalnie ogłosił zakończenie działalności i odwołał wszystkie loty. To jednocześnie symboliczny koniec ery supertanich podróży z Europy do USA.

Jeszcze dwie godziny temu wydawało się, że WOW Air znalazł rozwiązanie. Rano ogłosił bowiem, że zawiesza wszystkie dzisiejsze loty i czeka na spotkanie ze wszystkimi akcjonariuszami i wierzycielami. Tymczasem już wiadomo, że islandzka tania linia przestanie istnieć.

– Jesteśmy w końcowej fazie finalizacji podwyższenia kapitału z grupą inwestorów. Wszystkie loty zostały odłożone do czasu sfinalizowania dokumentacji – zapewniał WOW Air w porannym komunikacie.

Jednak nowe oświadczenie nie pozostawia złudzeń.

WOW AIR przestał działać. Wszystkie loty WOW AIR zostały anulowane – ogłosiła linia. – Pasażerom zaleca się sprawdzenie dostępnych lotów z innymi liniami lotniczymi. Niektóre mogą oferować loty po obniżonej stawce, tzw. taryfy ratunkowe – dodano.

Pierwszym z przewoźników, który ogłosił, że wesprze niedoszłych pasażerów islandzkiej linii jest Wizz Air.

– Pasażerowie WOW Air mogą skorzystać ze specjalnej taryfy obejmującej cztery loty tygodniowo z Rejkiawiku do Londynu-Luton i Warszawy w cenie 79,99 i 99,99 EUR. Oferta dotyczy podróży odbywających się do 10 maja 2019 roku i zależy od dostępności miejsc w samolocie – informuje Wizz Air. – Rezerwacji można dokonywać za pośrednictwem specjalnej strony do 7 kwietnia 2019 roku. Do zakupu niezbędny jest dowód rezerwacji biletu WOW Air na lot z Warszawy lub dowolnego lotniska w Londynie.

Linia zapewnia, że wszyscy pasażerowie zostali poinformowani o sytuacji. Przewoźnik sugeruje, żeby poszkodowani pasażerowie spróbowali odzyskać swoje pieniądze na różne sposoby.

– Pasażerom, których bilet został opłacony kartą kredytową, zaleca się skontaktowanie z wystawcą karty kredytowej w celu sprawdzenia, czy jest możliwy zwrot kosztów biletu – tłumaczy WOW Air. – Pasażerowie, którzy kupili bilet w europejskim biurze podróży są chronieni dyrektywą w sprawie wyjazdów zorganizowanych i powinni kontaktować się z biurem podróży – dodaje.

W najgorszej sytuacji są klienci, których nie dotyczy żadna z wyżej wymienionych sytuacji. Ci oczywiście mogą ubiegać się o standardowe odszkodowanie wynikające z europejskiego rozporządzenia dot. praw pasażerów, ale muszą się w tej sprawie zwrócić już nie do linii lotniczej, tylko do zarządcy długów.

Pełny komunikat z instrukcjami dla pasażerów dostępny jest na stronie WOW Air. 

wow air upadlosc
Foto: WOW Air

Już dwa dni temu informowaliśmy o tragicznej sytuacji WOW Air, który postawił wszystko na jedną kartę. Po długich negocjacjach udało się przekonać wierzycieli, żeby zamienili długi na akcje spółki. Dzięki temu zadłużenie znacząco spadło, a WOW Air przynajmniej w teorii znów stał się całkiem atrakcyjną inwestycją. Wiadomo było jednak, że jeśli naprędce nie znajdzie się przedsiębiorca gotowy zainwestować blisko 42 mln USD, przewoźnik będzie musiał ogłosić upadłość. Choć poranne oświadczenie sugerowało, że być może udało się dojść z kimś do porozumienia, nowy komunikat nie pozostawia żadnych wątpliwości.

Upadek WOW Air to kolejne bankructwo linii, która przynajmniej w teorii zdobywała rynek szturmem. W ubiegłym roku podobny los spotkał linię Primera Air i Cobalt. Wcześniej bankructwo ogłosił także Air Berlin. Według gigantów branży to nie koniec spektakularnych zakończeń.

– Wielu słabych graczy znajduje się w trudnej sytuacji z powodu wysokich cen ropy. W niedalekiej przyszłości zobaczymy jeszcze niejedno fiasko – zapewniał już pół roku temu Johan Lundgren, szef easyJeta. – Jeśli masz problemy z powodu podwyżek cen paliwa, bo wcześniej się nie zabezpieczyłeś, nie jesteś elastyczny ani nie masz produktu i usługi, za którą ludzie zapłacą dodatkowo, to powinieneś zacząć się martwić – dodał.

Koniec WOW Air, podobnie jak wcześniej bankructwo Primera Air, to jednocześnie koniec eksperymentu pod hasłem: ile jest w stanie znieść pasażer, aby tanio polecieć z Europy do USA? Założenie przyświecające tym przewoźnikom było proste: oferować tanie bilety, ale za każdą inną, dodatkową usługę (np. duży bagaż podręczny) liczyć pasażerom bardzo wysokie opłaty. Na tym właśnie opierał się WOW Air, który oferował bilety do USA w cenach zaczynających się od 50-100 USD w jedną stronę. Okazało się, że niska cena biletu nie jest dla pasażerów wystarczającą zachętą.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Szkoda :( Trochę z nimi polatałem.
grimsey, 28 marca 2019, 9:54 | odpowiedz

REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.