REKLAMA

Szef PPL pewny, że Wizz Air przeniesie się z Warszawy do Radomia

Foto: Joyfull / Shutterstock, Wikipedia

– Lotnisko w Radomiu będzie dla tanich linii zdecydowanie lepszą opcją niż Modlin czy Łódź. Dlatego nie jest tak, że trzeba będzie jakoś szczególnie przekonywać przewoźników do Radomia – mówi dla Fly4free.pl Mariusz Szpikowski, prezes PPL.

O zamierzeniach PPL wobec Wizz Aira Szpikowski mówił przy okazji komentowania raportu EY na temat kondycji lotniska w Modlinie.

– Z naszego strategicznego punktu widzenia nie jesteśmy w żaden sposób zainteresowani zamknięciem Modlina. Mało tego, chcemy, żeby latał tam Ryanair. Lotnisko w Radomiu budujemy jako przeciwwagę dla Modlina, jako lotnisko czarterowe i niskokosztowe. W Polsce mamy więcej niż jednego głównego gracza niskokosztowego i na pewno w przypadku centralnej Polski nie będzie on latał z tego samego lotniska, co Ryanair – mówi Szpikowski.

Pytany o to, w jakim zakresie Wizz Air miałby się przenieść do Radomia i czy byłoby to związane z planowanym administracyjnym podziałem ruchu, Szpikowski stwierdził, że jest za wcześnie na takie dywagacje.

– Ale nie jest tak, że muszę jakoś szczególnie przekonywać tego przewoźnika do lotów z Radomia, bo to naturalny rynek, znajdujący się przy dużym węźle komunikacyjnym. Radom będzie portem o wysokim czarterowym standardzie, który po dodaniu odpowiednich inwestycji kolejowych i infrastrukturalnych będzie zdecydowanie bardziej atrakcyjną opcją dla przewoźników niskokosztowych niż lotniska w Łodzi czy Modlinie. A skoro tak wyszło z naszej analizy, to dlaczego miałoby tak nie wyjść innym przewoźnikom? – mówi Szpikowski.

Foto: WizzAir

Chopin zablokowany - większa presja na przenosiny?

Wizz Air, czyli druga największa tania linia w Polsce i drugi największy przewoźnik na Lotnisku Chopina, jest zdecydowanie najciekawszym elementem skomplikowanej układanki zmian, która już wkrótce dokona się w centralnej Polsce. Chodzi tu przede wszystkim o zapchane lotnisko w Warszawie i dążenia PPL, aby przenieść tanich przewoźników oraz linie czarterowe z Chopina na inne lotniska, najlepiej do budowanego specjalnie dla nich portu w Radomiu. Motywacja tego ruchu jest jasna: chodzi o uzyskanie dodatkowej przepustowości dla LOT, który musi budować “masę” przed docelowymi przenosinami na Centralny Port Komunikacyjny.

Wizz Air był bardzo długo niechętny jakimkolwiek przenosinom, ale w lutym szef Wizz Aira Jozsef Varadi przyznał, że lotnisko rozgląda się za alternatywą dla Warszawy, a wśród rozważanych miejsc, gdzie Wizz chciałby przenieść część ruchu są Łódź, Radom oraz Modlin.

Teraz presja na przenosiny Wizz Aira może jeszcze mocniej wzrosnąć. Jest to związane z niedawną decyzją Ministerstwa Infrastruktury, które zdecydowało się na wstrzymanie rozbudowy Lotniska Chopina do czasu sporządzenia dodatkowych analiz i zmniejszenia skali projektu. To poważny cios dla PPL, który chciał zwiększyć przepustowość warszawskiego portu.

– Mogę tylko powiedzieć, że wstrzymaliśmy te inwestycje zgodnie z poleceniem resortu. Oznacza to, że pewna przepustowość nie zostanie uwolniona zgodnie z pierwotnym terminem – ucina krótko Szpikowski.

Dla przyszłości Wizz Aira i linii czarterowych w Warszawie ważna może być też decyzja Brukseli dotycząca administracyjnego podziału ruchu, która w sposób ujednolicony wskazałaby, które kategorie połączeń lotniczych nie mogą być realizowane z Warszawy. Decyzja w tej sprawie spodziewana jest na początku przyszłego roku.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
jak wizzairowi dobrze zapłacą to i z Pcimia Dolnego będzie latał, natomiast co o tym sądzą pasażerowie? czy będą skłonni jechać do Radomia, czy może jak już to Krakowa, w końcu Kraków jest jeszcze bardziej na południe i dzięki temu jest bliżej celu wielu wypadów ;)
wit123, 24 czerwca 2019, 23:03 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Radom spokojnie się rozkręci to tylko 100 km od Stolicy, Radom to ponad 200 tysięczne miasto dziś do Stolicy woj Świętokrzyskiego jedzie się 45min 68km, Skarżysko, Ostrowiec, Starachowice,Puławy przy dobrych połączeniach drogowych i pociągowych sporo osób z Radomia będzie latać.
Krzysiek Pietrasik, 24 czerwca 2019, 23:23 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Stolicą woj. świętokrzyskiego są Kielce.
Krzysiek Pietrasik Radom spokojnie się rozkręci to tylko 100 km od Stolicy, Radom to ponad 200 tysięczne miasto dziś do Stolicy woj Świętokrzyskiego jedzie się 45min 68km, Skarżysko, Ostrowiec, Starachowice,Puławy przy dobrych połączeniach drogowych i pociągowych sporo osób z Radomia będzie latać.
Kravkrk, 25 czerwca 2019, 9:37 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Cytując "Radom spokojnie się rozkręci to tylko 100 km od Stolicy" - oczywiście "idealna" lokalizacja na lot startujący o 6 czy 7 rano. Z perspektywy dojazdu z Warszawy trzeba wstać mniej więcej o 3 w nocy uwzględniając 1,5 h na przejazd i 1,5 h na odprawę aby skorzystać z porannych rejsów . O kosztach takich jak płatność za parkingi przy lotnisku i paliwo nie wspominając. Jeśli wizz przeniesie się do Radomia z pewnością przestanę korzystać z tej linii. Niech sobie szukają głupiego który będzie wstawał w srodku nocy aby gdzieś polecieć. Brawo WY.
Piotr Kuczyński, 25 czerwca 2019, 13:05 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Szkoda tylko, że w całej tej wojnie politycznej i demonstracji siły, nikt nie pomyślał o pasażerach... To normalna rzecz, że lotnisko ma swoją przepustowość, która w przypadku Okęcia się wyczerpuje, ale zaoferujmy w zamian jakąś rozsądną alternatywę, bo jednak koniec końców lotnisko ma służyć ludziom, bo to ludzie z lotniska korzystają. Stąd też wydaje mi się, że jeśli Wizz ma być wyrzucony z Okęcia, a Modlin nie wchodzi w grę, to jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest Łódź. Łódź, która jest w samym centrum Polski, która jest najlepiej skomunikowana, bo są autostrady do Warszawy, Trójmiasta, Poznania, jest ekspresówka do Wrocławia. Łódź, która przede wszystkim ma gotowe lotnisko. A Radom? Litości, któż z tego Radomia będzie latał, a jeszcze bardziej kto będzie chciał w Radomiu lądować? Dla Warszawy zarówno Łódź jak i Radom są rozwiązaniem beznadziejnym, bo słaby to biznes dojeżdżać 100 km na lotnisko, ale z dwojga złego wybierajmy mniejsze zło, a tym wydaje się Łódź. Chyba, że chcemy stworzyć polskie Beauvis i mieć lotnisko z Warszawą w nazwie, położone 100 km od stolicy. 
dejw, 25 czerwca 2019, 18:35 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Brzmi jak ponury żart... Jako pasażer latający enter air z Okęcia nie chcę się tłuc komunikacją publiczną do Radomia, bo to kawał drogi. Pasażerowie powinni mieć wybór, w końcu dzięki nam ten interes się kręci
mariusz89, 24 lipca 2019, 21:10 | odpowiedz

Sliema Malta
Najlepsza oferta

Tydzień na Malcie za 333 PLN!

Paweł Iwanczenko | 2019-10-18 08:02
REKLAMA
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel