REKLAMA

Szybkie koleje z tanimi biletami wypierają z rynku znaną linię. Będą ostre cięcia!

Foto: SNCF

Konkurencja z szybkimi kolejami TGV i tanimi liniami lotniczymi sprawiła, że Air France traci setki milionów EUR na trasach krajowych. W związku z tym przewoźnik planuje zwolnienia i zapowiada, że zmniejszy liczbę operacji lotniczych na krótkich połączeniach o 15 procent do 2021 roku.

Francuska linia lotnicza nie daje sobie rady ze zmasowaną konkurencją, która szczególnie mocno dotyka ją na trasach krajowych. W poniedziałek przewoźnik poinformował, że tylko w ubiegłym roku jego strata na połączeniach wewnątrz Francji wyniosła 189 mln USD, a od 2013 roku Air France dołożył z własnej kieszeni do “krajówek” ponad 700 mln EUR.

Powodem jest przede wszystkim dynamiczny rozwój szybkiej kolei TGV, która jest znacznie bardziej atrakcyjna, także cenowo, dla pasażerów i zabiera ich linii lotniczej. Tym bardziej, że kilka lat temu SNCF, czyli państwowy operator kolejowy stworzył Ouigo, czyli low-costowego przewoźnika operującego jako kolej dużych prędkości, dzięki czemu znacząco spadły koszty podróży pociągami.

Air France nie przedstawia dokładnych danych, ale…

Na trasach, gdzie koleje dużych prędkości łączą Paryż z prowincjami w czasie podróży poniżej 2 godzin jazdy, straciliśmy ponad 90 procent naszych udziałów w rynku – informuje przewoźnik.

Do tego doszły jeszcze szybko rosnące tanie linie Ryanair i easyJet, które także uruchomiły trasy krajowe, a ich agresywna polityka cenowa mocno uderzyła w Air France.

W przeciwieństwie do Air France, gdzie 90 procent załóg jest zbazowanych we Francji, większość tych tanich linii nie zwiększa zatrudnienia we francuskich regionach, z których operują. Zamiast tego, bazują one swoich pracowników w krajach ze znacznie niższymi kosztami pracowniczymi – czytamy w komunikacie Air France.

W związku z tym przewoźnik podjął decyzję o znaczącym zmniejszeniu swojej siatki połączeń i częstotliwości na lotach krajowych: do 2021 roku ma ona zostać zredukowana o 15 procent. W ślad za tym Air France planuje zwolnić do 465 osób.

Francuski przewoźnik wciąż znajduje się pod dużą presją związków zawodowych, co negatywnie wpływa na jego wyniki finansowe. Po przejęciu sterów w grupie Air France-KLM przez Bena Smitha, podpisano nowe porozumienia płacowe ze związkami zawodowymi, co oddaliło groźby strajków. Ale w efekcie Air France notuje straty – w I kwartale było to aż 303 mln EUR straty netto.

pociąg Italo

Kolejowej konkurencji nie wytrzymał nawet Ryanair

Inwestycje w szybką kolej i pojawienie się prywatnych przewoźników oferujących tanie bilety sprawia, że coraz częściej pociągi dają się we znaki liniom lotniczym i zabierają im pasażerów. Dobrym przykładem są Włochy, gdzie szybko rozwija się prywatna spółka Italo, czyli konkurencja dla państwowej Trenitalii. Na trasie z Rzymu do Mediolanu przewoźnik odniósł tak duży sukces, że nie wytrzymały tego nawet tanie linie lotnicze, jak Ryanair czy easyJet, które musiały zawiesić swoje loty między tymi miastami. Powód? Kolejowe połączenia co kilkadziesiąt minut, w dobrym czasie i dobrej cenie – szybki pociąg pokonuje niecałe 600 km w 2 godziny i 40 minut, a ceny biletów zaczynają się od 40 EUR w obie strony. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
W Polsce ciagle są problemem rzadko kursujące pociągi ze zbyt mała ilością miejsc do siedzenia. Rzecz nie do pomyślenia w krajach zachodniej Europy. Na takich trasach, jak Kraków - Gdańsk przez Warszawę czy Lublin-Warszawa-Bydgoszcz albo Wrocław -Warszawa pociągi powinny jeździć minimum co 1h. Nigdy nie powinno dochodzić do tego, ze ludzie stoją w korytarzu z przymusu.
adam36, 14 maja 2019, 19:17 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Hasło do rządzących - Konkurencja, Głupcze ! Dlaczego ciągle jest monopol pkp intercity ? Bilety średnio ponad 100 zł za mniej niż 300 km (Katowice-Warszawa, Opole-Warszawa), mało pociągów, spóźnienia itd. Spóźnienie na pociąg oznacza przepadek pieniędzy za bilet ...A w Czechach ...  . Bohumin (Ostrava) - Praga trzech przewoźników (oprócz państwowych CD, Regiojet i Leo Express) wymusiły obniżkę cen. Maksymalna cena za tę trasę (364 km - 3 godz 10 min) to ok. 441 koron (74 zł) z miejscówką na  pendolino, mniej niż połowa ceny w Polsce. Zazwyczaj 350-380 koron (59-63 zł). Ekspresy jeżdżą średnio co godzinę  (czas jazdy - 3g33min). Kupując wcześniej można bilet kupić zapłacić 210 koron (+ ewentualnie 35 za miejscówkę do pendolino) (35-41 zł). Jeśli nie zdążysz na jeden pociąg, jedziesz następnym. Aha, dzieci, młodzież, studenci do 26 roku, emeryci po 65 roku płacą tylko 25% tej ceny, czyli mogą przejechać z Bohumina do Pragi za 9-18 zł.A na Leo-Express, który jeżdzi 7 razy dziennie, od 4 do 16, co 2 godziny (2g27 min) bilety już od 129 koron (22 zł). Podobnie regiojet, ale ten jeździ dopiero od Ostravy (15 km od granicznego Bohumina).
barbo, 15 maja 2019, 10:26 | odpowiedz
phuket kajaki
Najlepsza oferta

Wypoczynek w Tajlandii za 2109 PLN

Paweł Iwanczenko | 2019-05-20 10:20
REKLAMA
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel