Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.
REKLAMA

Singapur i najlepsze lotnisko świata chcą budować Centralny Port Komunikacyjny. Ale jest jeszcze minimum 2 chętnych z Azji

Lotnisko Changi Singapur
Foto: Changi Airport

– Entuzjazm, który zaobserwowałem tutaj podczas rozmów na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego jest znacznie większy niż w Polsce – mówi w Singapurze Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. Oprócz Singapuru zainteresowane inwestycją w lotnisko w Baranowie są jeszcze m.in. Korea Poludniowa i Chiny.

Przy okazji uruchomienia przez LOT nowej trasy do Singapuru, w podróż wybrali się też przedstawiciele rządu, którzy prowadzili rozmowy z tamtejszymi instytucjami na temat inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny. Singapur znalazł się na tej liście nieprzypadkowo, bo miejscowe lotnisko Changi od lat jest uznawane za najlepszy port lotniczy na świecie. Jest to też jeden z największych hubów przesiadkowych w Azji.

– Nie wyobrażam sobie, by planując budowę nowego lotniska CPK, nie brać przykładu z Changi, które jest świetnie zorganizowanym lotniskiem i z całą pewnością może stanowić wzór dla innych portów lotniczych – powiedział Wild w rozmowie z dziennikarzami.

Które rozwiązania z Singapuru chciałby wprowadzić w CPK?

– Specyfiką portu z aspiracjami do bycia hubem powinno być dążenie do maksymalnego komfortu dla pasażerów. Changi spełnia te warunki. Lotnisko w Singapurze może być też dla nas wzorem, jeśli chodzi o model biznesowy oparty na zapewnieniu pasażerom szeregu możliwości spędzania czasu na lotnisku. To bezpośrednio przekłada się na zyski portu – ponad 50 proc. stanowią przychody pozalotnicze – mówi Wild.

I wiele wskazuje na to, że władze lotniska w Singapure będą współpracowały z Polską w procesie projektowania CPK. Ale to nie koniec dobrych wiadomości.

– W czasie wizyty w Singapurze rozmawialiśmy z Enterprise Singapore [rządowa agencja inwestycyjna – przyp. mp] na temat inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny, a także z lotniskiem Changi na temat współpracy w zakresie know-how związanego z projektowaniem i funkcjonowaniem lotniska. Mogę powiedzieć, że strona singapurska jest bardzo otwarta na wzięcie udziału w budowie CPK. A entuzjazm związany z projektem budowy centralnego portu, który tutaj obserwuję, jest znacznie większy niż momentami w Polsce – mówi Wild.

Singapur nie jest jednak jedynym azjatyckim krajem zainteresowanym projektem budowy CPK. Podobne wstępne deklaracje zaangażowania finansowego w budowę lotniska w Baranowie wyraziły Chiny oraz Korea Południowa (tu z kolei wsparciem w budowie portu miałyby służyć władze lotniska Incheon). Poważnie zainteresowany jest też przynajmniej jeszcze jeden duży inwestor finansowy spoza Europy.

– Znajdujemy się w takim momencie, w którym to pieniądz szuka dobrych okazji do inwestowania pieniędzy, a nie na odwrót. Nie narzekamy na brak zainteresowania – mówi Wild.

Specustawa o CPK przegłosowana

Niezależnie od rozmów z potencjalnym inwestorem kończą się prace legislacyjne dotyczące budowy nowego lotniska. W środę Senat przyjął bez bez poprawek specustawę dotyczącą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Teraz czeka ona już tylko na podpis prezydenta.

Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Ma on powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 r. Specustawa nie rozstrzyga tego, gdzie powstanie nowe lotnisko. Rząd w rozporządzeniu określić ma maksymalny teren, na którym mają być prowadzone inwestycje. Ustawa składa się z dwóch części: prawnego umocowania pełnomocnika rządu ds. CPK oraz spółki celowej, której zadaniem będzie budowa portu; druga część poświęcona jest procesowi inwestycyjnemu.

Komentarze

na konto Fly4free, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?

Malta

Malta z Katowic za 218 PLN

kilka chwil temu
REKLAMA
Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.