Fly4free.pl

Ryanair poleci z Polski jedynym samolotem w swoim rodzaju. Drugiego takiego nie mają w swojej flocie!

Foto: WDNet Creations / Shutterstock
Nie 189 i nie 197, ale tylko 148 foteli ma Boeing 737-700 – jedyny tego typu samolot we flocie Ryanaira, który kilka dni temu został przerejestrowany do polskiego rejestru i dołączył do floty Buzz. Ten nietypowy samolot, który w przeszłości był m.in. samolotem biznesowym tylko z fotelami klasy biznes, ma zacząć latać z Polski już w przyszłym tygodniu. A konkretnie z lotniska w Pyrzowicach.

Jednym ze znaków rozpoznawczych tanich linii lotniczych jest maksymalnie uproszczona flota, czyli najczęściej latanie jednym modelem samolotów, co przynosi duże oszczędności. Nie inaczej jest w przypadku Ryanaira: irlandzka linia dysponuje flotą ponad 530 samolotów, z czego ponad 500 to Boeingi 737. Z tej liczby irlandzka linia dysponuje 403 egzemplarzami Boeingów 737-800, a 99 samolotów to nowszy model tego samolotu, czyli dostarczane obecnie Irlandczykom Boeingi 737-8200. Maszyny te mają lepsze osiągi, niskie spalenie, a do tego zabierają na pokład o 8 pasażerów więcej niż dobrze znane i często wysłużone modele 737-800. Owszem, we flocie Ryanaira jest jeszcze 25 Airbusów A320 (latające w ramach maltańskiej spółki-córki Lauda), ale co do zasady flota Ryanaira jest bardzo jednorodna.

Ryanair dysponuje jednak jednym samolotem, który kompletnie różni się od innych maszyn. To Boeing 737-700 – maszyna dość wiekowa (według Planespotters ma 24 lata), znacznie mniejsza niż standardowe samoloty Ryanaira i z bardzo ciekawą historią. Jej epilogiem jest to, że od przyszłego tygodnia Ryanaira zacznie latać tym samolotem na trasach z Polski. Jak do tego doszło?

Przerobiony business jet

O nietypowym samolocie Ryanaira pisaliśmy kilka lat temu na naszych łamach, gdy maszyna pełniła jeszcze inną funkcję – była tzw. corporate jetem, który czarterowo mogły sobie wynajmować np. firmy czy drużyny sportowe udające się na mecze. W środku przewoźnik oferował 60 w pełni rozkładanych, skórzanych foteli o standardzie klasy biznes i w układzie 2×2 (na zdjęciu poniżej możecie zobaczyć, jak wyglądał wnętrze kabiny). Ceny wynajmu maszyny zaczynały się od 5000 GBP za godzinę. Oprócz tego Ryanair używał tego samolotu do potrzeb treningowych, np. do szkolenia załóg. Jednak ponieważ zapotrzebowanie na takie czartery nie było szczególnie duże, Ryanair podjął decyzję o przerobieniu samolotu do swoich standardów i wypuszczeniu go na regularne trasy.

Foto: Ryanair

Dokąd polecimy nietypowym samolotem Ryanaira?

Jak informuje branżowy serwis ch-aviation, kilka dni temu Boeing 737-700 Ryanaira został przerejestrowany do polskiego rejestru, czyli trafił do floty Buzza i otrzymał rejestrację SP-RUM. Samolot przeszedł już retrofit i obecnie zabiera na pokład 148 pasażerów (w standardowej konfiguracji 3×3), ma więc o ponad 40 foteli mniej niż standardowe Boeingi 737-800 latające we flocie Ryanaira.
Dokąd poleci? W rozmowie z Fly4free.pl Michał Kaczmarzyk, dyrektor generalny linii Buzz, przyznał, że nowa maszyna będzie zbazowana w Pyrzowicach i od przyszłego tygodnia zacznie realizować stąd loty czarterowe, przede wszystkim na zlecenie TUI. 

Zarządzający bazami Ryanaira w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej Buzz dysponuje obecnie flotą 61 samolotów. Jednak jak mówi Kaczmarzyk, do końca kwietnia flota przewoźnika zwiększy się o 3 kolejne maszyny.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Czy to jeszcze Ryanair...? :D 
Kiwas, 11 kwietnia 2023, 9:58 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »