Fly4free.pl

Ryanair pogrąży flagową linię w kryzysie? Chcą uruchomić 40 nowych tras!

Foto: Ryanair

Wpuszczenie Ryanaira na lotnisko w Zagrzebiu może oznaczać poważne kłopoty dla i tak znajdującej się w kryzysie linii Croatia Airlines, czyli narodowego przewoźnika Chorwacji. Tym bardziej, że Ryanair już teraz sygnalizuje, że ma wobec Zagrzebia ogromne plany.

We wtorek Ryanair poinformował o uruchomieniu prawie 30 tras z Chorwacji: 17 nowych sezonowych połączeń otrzyma Zadar, a 12 tras Ryanair uruchomi w Zagrzebiu, gdzie we wrześniu powstanie nowa baza operacyjna irlandzkiej linii. Tak dynamiczny rozwój Ryanaira może oznaczać poważne kłopoty dla pozostającej w kryzysie państwowej linii Croatia Airlines – kłopoty, które jeszcze się powiększą, patrząc na plany ekspansji irlandzkiego przewoźnika.

Jak zauważa portal Simple Flying, aż 9 z 12 nowych tras Ryanaira ze stolicy Chorwacji to połączenia, na których linia będzie rywalizować z Croatia Airlines. Są to trasy do Londynu Stansted (Croatia lata na Heathrow), Paryża Beuavais (Croatia lata na CDG), do Brukseli Charleroi (Croatia lata na główne lotnisko w stolicy Belgii), Memmingen (Croatia lata do Monachium), a także Oslo Torp, Mediolanu Bergamo (Croatia lata na Malpensę), Frankfurt Hahn (Croatia lata na Frankufrt International) oraz… Podgorica.

Oczywiście, wystarczy rzut oka na to zestawienie, by zobaczyć, że przewoźnicy latają na inne lotniska (Croatia na główne, Ryanair na te oddalone o kilkanaście/kilkadziesiąt kilometrów od miasta). Wynika to oczywiście z innego rodzaju ruchu, bo Croatia skupia się bardziej na połączeniach transferowych i dowożeniu swoich klientów do większych hubów (linia jest członkiem sojuszu Star Alliance). Ale z drugiej strony – ostatnie miesiące pokazały nam, że w pandemii ruch typowo biznesowy (a więc będący domeną flagowych linii) drastycznie spada, więc w tej sytuacji przewaga konkurencyjna jest zdecydowanie po stronie Ryanaira (także ze względu na możliwość zaoferowania zdecydowanie niższych cen).

Ale to nie koniec problemów chorwackiej linii, bo patrząc na dalekowzroczne plany Ryanaira wobec Zagrzebia, władze linii mają prawo nerwowo przełknąć ślinę.

40 tras i 3 mln pasażerów rocznie

– W najbliższych latach planujemy tu rosnąć w bardzo szybkim tempie i stać się największą linią lotniczą w Chorwacji. W Zagrzebiu planujemy mieć siatkę 30-40 tras i obsługiwać 2-3 mln pasażerów rocznie. Nasza oferta zmieni Zagrzeb, skorzysta na niej branża turystyczna i hotele. Właściwie wszyscy – mówi Jason McGuinness, dyrektor handlowy Ryanaira.

– Podjęliśmy odważną decyzję, by od razu utworzyć tu bazę operacyjną. To pokazuje naszą wiar w Zagrzeb – dodał Eddie Wilson, prezes Ryanaira.

I jak powiedział, w dalszej perspektywie linia nie wyklucza wejścia w jeszcze jedną domenę Croatia Airlines, czyli uruchomienia lotów krajowych ze stolicy do największych miast kraju, zlokalizowanych nad Adriatykiem.

Zachwycony jest też Huseyin Bahadir Bedir, dyrektor zarządzający lotniska w Zagrzebiu.

– Pracowaliśmy nad różnymi scenariuszami, aby przezwyciężyć pandemię koronawirusa. Jesteśmy bardziej niż szczęśliwi, że staliśmy się nowym domem dla największej linii lotniczej w Europie. Dzięki temu będziemy stymulować większą liczbę turystów do odwiedzin w naszym pięknym mieście. Do tej pory Chorwacja przyciągała turystów głównie wybrzeżem, ale myślę, że to najwyższy czas, aby także Zagrzeb stał się jedną z takich atrakcji – powiedział.

Foto: Wikipedia

Croatia: linia w kryzysie

Wszystkie te informacje to złe wieści dla linii Croatia Airlines, która tak jak inni przewoźnicy jest pogrążona w kryzysie z powodu pandemii koronawirusa. W 2020 roku przewoźnik zanotował 47,6 mln EUR straty netto i przewiózł 618 tysięcy pasażerów (rok wcześniej 2,2 mln ludzi). Być może te dane nie wyglądają na fatalne, ale musimy zdawać sobie sprawę z tego, że chorwacka linai zakończyła też na minusie 2018 i 2019 roku, gdy branża lotnicza w całej Europie była w rozkwicie.

Nie jest to zresztą jedyny problem Croatia Airlines, bo już od dłuższego czasu rząd tego kraju (posiadający 97,2 procent udziałów w spółce) szuka chętnego na zakup i postawienie na nogi przewoźnika. Jak dotąd się nie udało, a zważywszy na obecną kondycję branży lotniczej w świetle pandemii COVID-19 nie wydaje się, aby ta sytuacja miała się szybko zmienić.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »