REKLAMA

Paszporty szczepień dla podróżników jednak obowiązkowe? Kolejni prezesi linii są za, ale…

Foto: Daniel Schludi / Unsplash

– Optymizm związany z globalną kampanią szczepień jest uzasadniony, ale sama szczepionka czy paszport szczepionkowy nie sprawią, że nastąpi wielki powrót do podróży międzynarodowych. W dalszym ciągu przed podróżami muszą być prowadzone testy na koronawirusa na szeroką skalę, a do tego certyfikaty immunologiczne muszą zawierać bieżące informacje na temat stanu zdrowia pasażera – mówi w rozmowie z Bloombergiem Jeffrey Goh, prezes sojuszu Star Alliance. Jednocześnie prezes linii Qatar Airways stwierdził, że jego zdaniem paszporty szczepionkowe mogą stać się wkrótce obowiązkowe, bo przynajmniej na początku będą one gwarantem ożywienia branży lotniczej.

Pandemia koronawirusa i związany z nią najdłuższy i największy kryzys w historii branży lotniczej trwają już ponad rok. Nadzieją dla branży oraz dla pasażerów są trwające od kilku miesięcy szczepienia przeciw  COVID-19. Ich pozytywne efekty widzimy już w niektórych krajach, które szczepią swoich obywateli szybciej od innych. Ze szczepionkami związany jest też temat paszportów immunologicznych, czyli certyfikatów, które będą informowały o tym, czy jesteśmy zaszczepieni i czy spełniamy kryteria do tego, czy możemy podróżować do danego kraju bez żadnych restrykcji czy ograniczeń. Prace nad takimi dokumentami prowadzi m.in. IATA oraz Komisja Europejska, a linie lotnicze patrzą na nie z nadzieją. Jednak niektórzy przewoźnicy nie kryją, że… paszporty szczepionkowe to może być zdecydowanie za mało. Jedną z osób, która tak uważa, jest Jeffrey Goh, czyli prezes Star Alliance – największego sojuszu lotniczego na świecie, zrzeszającego 26 linii lotniczych (w tym LOT).

– Przez ten rok przeszliśmy bardzo długą drogę. Początkowo wydawało się, że to tylko tymczasowy kryzys i po chwili sytuacja szybko wróci do normy, ale szybko okazało się, że to największy kryzys w historii tej branży. Teraz, gdy pojawiły się szczepionki, na rynek wracają optymizm i entuzjazm. I nie chcę tego negować, ale chciałbym jasno powiedzieć, że jeśli chodzi o wznowienie podróży, to nie możemy polegać tylko na szczepieniach. Aby podróże były w pełni bezpieczne, a pasażerowie wracali do samolotów, w dalszym ciągu musimy brać pod uwagę testowanie pasażerów na koronawirusa na szeroką skalę przed lotami do niektórych państw. Druga sprawa jest jeszcze ważniejsza  – w takich paszportach immunologicznych powinny znaleźć się informacje na temat bieżącego stanu zdrowia pasażerów i ewentualnych niedawno wykonanych testów na COVID-19 – mówi Goh.

Jak wskazuje szef Star Alliance, konieczność prowadzenia takiej szerokiej polityki jest związana z często zmieniającymi się restrykcjami w wielu krajach świata.

O obowiązku szczepień w kontekście podróży lotniczych zrobiło się głośno w listopadzie, gdy prezes australijskiej linii Qantas Alan Joyce powiedział, że na pokład swoich samolotów (z nielicznymi wyjątkami) na lotach międzynarodowych będą wpuszczane tylko osoby z certyfikatami zaszczepienia. Jak mówił Joyce, jego zdanie popierają też inni przedstawiciele linii lotniczych. I jak się okazało, powoli zyskuje on nowych stronników.

qatar airways
Foto: Vytautas Kielaitis : Shutterstock

Szef Qatar Airways: Szczepienia mogą być obowiązkowe na lotach międzynarodowych

Zwolennikiem szczepień okazał się szef Qatar Airways Akbar Al Baker, który w rozmowie z CNBC stwierdził, że spodziewa się, że w przypadku lotów międzynarodowych paszporty szczepień mogą wkrótce stać się wymaganym standardem dla pasażerów.

– Myślę, że taki będzie trend na początku, ponieważ świat musi się otworzyć na ludzi, którzy musza odzyskać zaufanie do podróży lotniczych. A przynajmniej do momentu, gdy pandemia zostanie poskromiona – powiedział Al Baker podczas pierwszego lotu, którego wszyscy uczestnicy (zarówno pasażerowie jak i załoga) byli w pełni zaszczepieni.

Wykonany we wtorek lot na pokładzie Airbusa A350-1000 był klasycznym lotem donikąd – samolot wystartował z lotniska w Dosze o godz. 11 lokalnego czasu i wylądował w tym samym miejscu 3 godziny później.

Chcemy w ten sposób zademonstrować kolejny etap odrodzenia podróży międzynarodowych, których powrót na dużą skalę nie jest tak odległy, jak mogłoby się wydawać. Jesteśmy dumni z tego, że możemy przewodzić w branży lotniczej, operując pierwszy lot, na którym wszyscy pasażerowie i członkowie załogi są zaszczepieni przeciwko COVID-19. Branża lotnicza jest kluczowa dla rozwoju światowej gospodarki i jesteśmy wdzięczni władzom Kataru za wsparcie, które otrzymujemy, dzięki któremu jesteśmy w stanie szczepić naszych pracowników w tempie 1000 osób dziennie – powiedział Al Baker.

Pytany o to, kto jego zdaniem powinien odpowiadać za wprowadzeniem paszportów immunologicznych dla branży lotniczej odpowiedział, że ma pełne zaufanie do IATA, która powoli zaczyna wdrażać swój pilotażowy projekt Travel Pass.

Foto: Ryanair

W Europie wciąż niepewność

Jednocześnie najnowsze dane dotyczące największych linii lotniczych w Europie wskazują na to, że przewoźnicy potrzebują jak najszybszego ożywienia popytu. We wtorek swoje dane za marzec podały zarówno Ryanair jak i Wizz Air, dzięki czemu widzimy, jak duże spustoszenie w ich bilansach spowodowała przez ostatni rok pandemia koronawirusa. Zacznijmy od Ryanaira: w marcu irlandzka linia przewiozła zaledwie 500 tysięcy pasażerów, co oznacza spadek o 95 procent w stosunku do ubiegłego roku. A jak wygląda ten wynik w ciągu ostatnich 12 miesięcy? Ryanair przewiózł w okresie od końca marca 2020 do końca marca 2021 roku niespełna 32,7 mln ludzi, co oznacza spadek o niecałe 80 procent w stosunku do danych z poprzednich 12 miesięcy. W tym samym okresie Wizz Air przewiózł 10,2 mln ludzi, czyli 1/4 tego, co w roku fiskalnym 2019-2020, gdy linia przekroczyła barierę 40 mln przewiezionych pasażerów.

Tanie linie bardzo liczą, że motorem wzrostu będą tegoroczne wakacje i turyści z Wielkiej Brytanii, gdzie według pierwotnych założeń, już od 17 maja miały być wznowione podróże międzynarodowe, a co za tym idzie – także wtedy miał ruszyć sezon urlopowy. Patrząc pod tym kątem, dla całej branży bardzo rozczarowująca była poniedziałkowa konferencja prasowa premiera Wielkiej Brytanii Borisa Johnsona, który co prawda ogłosił zniesienie części restrykcji, ale – wbrew pierwotnym założeniom – mówił bardzo mało o wznowieniu lotów. A na dodatek poprosił Brytyjczyków, aby jeszcze się wstrzymali z kupowaniem biletów i rezerwowaniem wakacji. Spowodowało to krytykę ze strony linii lotniczych i organizacji branżowych, które chciałyby poznać bardziej dokładną mapę drogową do wznowienia podróży lotniczych.

Sytuacja jest dość skomplikowana: Wielka Brytania wprowadzi co prawda system świateł drogowych, czyli kategorie krajów mniej i bardziej bezpiecznych, na podstawie których będzie decydować o skali restrykcji i ograniczeń (o to rozwiązanie długo lobbowała branża lotnicza), jednak krytykę spowodował inny cytat z Johnsona, który stwierdził, że dla osób niezaszczepionych niezbędne będzie wykonywanie “kilku testów na koronawirusa”, nawet dla osób podróżujących do krajów z listy niskiego ryzyka.

– To znacząco zwiększy koszty i skomplikuje ożywienie w branży lotniczej. Opłata za test PCR przekracza znacząco średnią cenę biletu w linii easyJet. W efekcie doprowadzimy do sytuacji, w której nie otworzymy międzynarodowych podróży w wakacje dla wszystkich, ale tylko dla tych, których będzie na to stać – komentuje Johan Lundgren, prezes linii easyJet.

Jak dodał, jego zdaniem w wakacje turyści z Wielkiej Brytanii powinni podróżować do popularnych wakacyjnych krajów, jak Grecja czy Hiszpania, bez żadnych restrykcji.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA

Uwolnij świat podróży z Fly4free.pl

Gubisz się w obostrzeniach związanych z koronawirusem? Teraz wszystkie obostrzenia przed podróżą znajdziesz w jednym miejscu. Sprawdź restrykcje przed wyjazdem do Włoch, Grecji, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Turcji, Albanii i wielu, wielu innych krajów! Podróżuj bezpieczenie i bądź zdrów!

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.