Ryanair odwoła 2000 lotów! Co robić, jeśli Twój jest jednym z nich
Wczoraj poinformowaliśmy was jako pierwsi o bezprecedensowej decyzji Ryanaira. Dzisiaj pomożemy wam w zrozumieniu całej sytuacji. Postanowiliśmy przygotować małe podsumowanie tego, co już wiemy – oraz zamieścić krótki przewodnik postępowania (w formie pytań i odpowiedzi).
P: Co się właściwie stało?
O: Do końca nie wiadomo. W oficjalnym komunikacie Ryanair informuje, że do końca października musi odwołać około 2 proc. swoich lotów, aby m.in. poprawić punktualność całego systemu. Komunikat cytowaliśmy we wczorajszym artykule, możesz się z nim zapoznać => tutaj
P: Jaki jest efekt decyzji Ryanair?
O: Chaos. Pasażerowie nie wiedzą, czy ich przyszłe loty nie zostaną odwołane. Brak jest informacji o tym, które połączenia nie dojdą do skutku w najbliższych tygodniach – Ryanair nie zamieścił szczegółowego harmonogramu.
P: Skąd mam wiedzieć, czy mój lot jest odwołany?
O: Każdy pasażer powinien otrzymać e-mail lub SMS z informacją o odwołaniu lotu od Ryanaira. Przewoźnik informuje, że taka informacja będzie wysyłana na adres mailowy, użyty podczas rezerwacji. Zalecamy zatem sprawdzanie swojej skrzynki mailowej. Aktualną listę odwołanych lotów możesz również sprawdzić, klikając => tutaj
P: Czy powinienem poprosić o zwrot kosztu zakupu biletów? Gdzie można poprosić o taki zwrot?
O: Tak, możesz otrzymać zwrot kosztów zakupu biletów, jeżeli twój lot jest odwołany lub opóźniony o więcej niż trzy godziny. Możesz to zrobić na stronie https://refundclaims.ryanair.com/ . Ryanair informuje, że zwrot nastąpi w ciągu 7 dni roboczych, w takiej samej formie, w jakiej była dokonywana płatność. Pamiętaj jednak o tym, że jeśli poprosisz o zwrot kosztów zakupu biletów – możesz narazić się na ewentualną utratę prawa do odszkodowania w późniejszym terminie. Zalecamy ostrożność w podejmowaniu decyzji.
P: Co mam zrobić, jeśli nie mogę skontaktować się z Ryanairem?
O: Próbuj aż do skutku. Pamiętaj, że nie jesteś jedyną osobą, która stara się skontaktować z przewoźnikiem. Jeśli codziennie będzie odwoływanych 60 lotów, oznacza to, iż w takiej samej sytuacji są tysiące innych pasażerów.
P: Co mam zrobić, jeśli nie mogę wrócić z wakacji lub wyjazdu?
O: Najpierw spróbuj dokonać samodzielnej zmiany lotu na inny, klikając => tutaj. Niestety, nie ma żadnej gwarancji, że twój kolejny lot także nie będzie odwołany. Możesz również próbować skontaktować się z Ryanairem poprzez czat (kliknij => tutaj), lub dzwoniąc na numer telefonu +48 703 303 033 / +48 703 703 007.
P: Czy na lotnisku będę mógł przebookować bilet na inne połączenie Ryanair?
O: Nie licz na obsługę na lotnisku – prawdopodobnie nie będą mogli ci pomóc.
P: Czy mogę mieć pewność, że mój lot się odbędzie?
O: Ryanair nie informuje z wyprzedzeniem o odwołanych lotach. Najczęściej ich lista jest udostępniana w dzień odlotu. Możesz jednak na bieżąco sprawdzać status swojego lotu na stronie ryanair.com, lub klikając => tutaj
P: Czy mogę liczyć na zwrot kosztów poniesionych wydatków na jedzenie, noclegi i inne przejazdy, które musiałem ponieść w związku z decyzją Ryanair o odwołaniu mojego lotu?
O: Tak. Linia lotnicza, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego (261/2004), musi zwrócić koszty, które pasażerowie musieli ponieść. Należy zachować wszystkie paragony i faktury, dokumentujące zakupy.
P: Gdzie znajdę wszystkie niezbędne dokumenty i formularze?
O: Na stronie przewoźnika oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC):
Formularz wniosku o odszkodowanie: kliknij => tutaj
Formularz wniosku o zwrot wydatków: kliknij => tutaj
Formularz wniosku o zwrot kosztów biletu: kliknij => tutaj
Prawa pasażera: kliknij => tutaj