Ryanair odwoła 2000 lotów! Co robić, jeśli Twój jest jednym z nich

16 września 2017, 8:51||komentarze 54
Ryanair odwoła 2000 lotów! Co robić, jeśli Twój jest jednym z nich

Decyzja Ryanaira wywołała prawdziwy wstrząs wśród pasażerów, którzy posiadają bilety na połączenia irlandzkiego przewoźnika. Co robić? Jak zmienić lot? Czy należy się odszkodowanie?

Szukasz lotu? Nie przegap następnej okazji - włącz powiadomienia! Obserwuj: #ryanair

Wczoraj poinformowaliśmy was jako pierwsi o bezprecedensowej decyzji Ryanaira. Dzisiaj pomożemy wam w zrozumieniu całej sytuacji. Postanowiliśmy przygotować małe podsumowanie tego, co już wiemy – oraz zamieścić krótki przewodnik postępowania (w formie pytań i odpowiedzi).

Q&A

P: Co się właściwie stało?
O: Do końca nie wiadomo. W oficjalnym komunikacie Ryanair informuje, że do końca października musi odwołać około 2 proc. swoich lotów, aby m.in. poprawić punktualność całego systemu. Komunikat cytowaliśmy we wczorajszym artykule, możesz się z nim zapoznać => tutaj

P: Jaki jest efekt decyzji Ryanair?
O: Chaos. Pasażerowie nie wiedzą, czy ich przyszłe loty nie zostaną odwołane. Brak jest informacji o tym, które połączenia nie dojdą do skutku w najbliższych tygodniach – Ryanair nie zamieścił szczegółowego harmonogramu.

P: Skąd mam wiedzieć, czy mój lot jest odwołany?
O: Każdy pasażer powinien otrzymać e-mail lub SMS z informacją o odwołaniu lotu od Ryanaira. Przewoźnik informuje, że taka informacja będzie wysyłana na adres mailowy, użyty podczas rezerwacji. Zalecamy zatem sprawdzanie swojej skrzynki mailowej. Aktualną listę odwołanych lotów możesz również sprawdzić, klikając => tutaj

P: Czy powinienem poprosić o zwrot kosztu zakupu biletów? Gdzie można poprosić o taki zwrot?
O: Tak, możesz otrzymać zwrot kosztów zakupu biletów, jeżeli twój lot jest odwołany lub opóźniony o więcej niż trzy godziny. Możesz to zrobić na stronie https://refundclaims.ryanair.com/ . Ryanair informuje, że zwrot nastąpi w ciągu 7 dni roboczych, w takiej samej formie, w jakiej była dokonywana płatność. Pamiętaj jednak o tym, że jeśli poprosisz o zwrot kosztów zakupu biletów – możesz narazić się na ewentualną utratę prawa do odszkodowania w późniejszym terminie. Zalecamy ostrożność w podejmowaniu decyzji.

P: Co mam zrobić, jeśli nie mogę skontaktować się z Ryanairem?
O: Próbuj aż do skutku. Pamiętaj, że nie jesteś jedyną osobą, która stara się skontaktować z przewoźnikiem. Jeśli codziennie będzie odwoływanych 60 lotów, oznacza to, iż w takiej samej sytuacji są tysiące innych pasażerów.

P: Co mam zrobić, jeśli nie mogę wrócić z wakacji lub wyjazdu?
O: Najpierw spróbuj dokonać samodzielnej zmiany lotu na inny, klikając => tutaj. Niestety, nie ma żadnej gwarancji, że twój kolejny lot także nie będzie odwołany. Możesz również próbować skontaktować się z Ryanairem poprzez czat (kliknij => tutaj), lub dzwoniąc na numer telefonu +48 703 303 033 / +48 703 703 007.

P: Czy na lotnisku będę mógł przebookować bilet na inne połączenie Ryanair?
O: Nie licz na obsługę na lotnisku – prawdopodobnie nie będą mogli ci pomóc.

P: Czy mogę mieć pewność, że mój lot się odbędzie?
O: Ryanair nie informuje z wyprzedzeniem o odwołanych lotach. Najczęściej ich lista jest udostępniana w dzień odlotu. Możesz jednak na bieżąco sprawdzać status swojego lotu na stronie ryanair.com, lub klikając => tutaj

P: Czy mogę liczyć na zwrot kosztów poniesionych wydatków na jedzenie, noclegi i inne przejazdy, które musiałem ponieść w związku z decyzją Ryanair o odwołaniu mojego lotu?
O: Tak. Linia lotnicza, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego (261/2004), musi zwrócić koszty, które pasażerowie musieli ponieść. Należy zachować wszystkie paragony i faktury, dokumentujące zakupy.

P: Gdzie znajdę wszystkie niezbędne dokumenty i formularze?
O: Na stronie przewoźnika oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC):

Formularz wniosku o odszkodowanie: kliknij => tutaj
Formularz wniosku o zwrot wydatków: kliknij => tutaj
Formularz wniosku o zwrot kosztów biletu: kliknij => tutaj
Prawa pasażera: kliknij => tutaj

Foto: Alexandra Lande, Shutterstock

Zobacz więcej podobnych zestawień

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby skomentować.

Komentarze 54 komentarze

  1. +5 Dobre Słabe Odpowiedz
    gieroy 16 września 2017, 8:55

    A co z lotami opłaconymi voucherem? Jaka forma zwrotu?

  2. +43 Dobre Słabe Odpowiedz
    Razem 16 września 2017, 8:57

    zapotrzebowanie na pilotów coraz większe…

  3. +7 Dobre Słabe Odpowiedz
    Ela92 16 września 2017, 9:04

    A co jeżeli na chwilę obecną odwołali mi lot z Anglii do Polski (17.09) a z Polski do Anglii nie (24.09)? Czy należy mi się zwrot pieniędzy za oba loty?

  4. -4 Dobre Słabe Odpowiedz
    Isskaa 16 września 2017, 9:14

    Ela92 A co jeżeli na chwilę obecną odwołali mi lot z Anglii do Polski (17.09) a z Polski do Anglii nie (24.09)? Czy należy mi się zwrot pieniędzy za oba loty?

    A zakupiony był na jednym bilecie czy na dwóch osobnych?

    (Lecę w tym samym dniu z Polski do Anglii i boje się że ten też odwołają :/ )

  5. +14 Dobre Słabe Odpowiedz
    Adżi 16 września 2017, 9:22

    Nigdy za nimi nie przepadałem i jak widać słusznie. Irlandzki cyrk akrobatyczny!

  6. +23 Dobre Słabe Odpowiedz
    Kian 16 września 2017, 9:48

    jak oni to ogarna??? zrwory,zmiany,reklamacje,odszkodowania,

    najgorsza praca na swiecie to teraz infolinia ryanair

  7. +50 Dobre Słabe Odpowiedz
    rafal410 16 września 2017, 9:59

    Sprawdza się stare powiedzenie: nie życz drugiemu, co tobie niemiłe…
    A dopiero co pan MOL mówił, że Norwegian może przestać latać niebawem.

    Wiadomo, że już wtedy wiedział, że muszą się ratować megaanulacją lotów, stąd ta wypowiedź była „zasłoną dymną” przed prawdziwymi problemami Ryanaira z pilotami.

  8. +2 Dobre Słabe Odpowiedz
    bartusek60 16 września 2017, 10:10

    gieroy A co z lotami opłaconymi voucherem? Jaka forma zwrotu?

    Zwracają Ci Voucher

  9. +34 Dobre Słabe Odpowiedz
    Kashpir 16 września 2017, 10:40

    Czyżby kolos miał gliniane nogi? Wczorajsze tłumaczenie czytało się jakby był 1 kwietnia. A z punktu widzenia pasażerów lepsze 80% punktualności niż brak lotu.

  10. +4 Dobre Słabe Odpowiedz
    Jackstrong 16 września 2017, 10:53

    Krajówki tez odwołują. WAW-SZC i SZC-WAW 18 i 19.09 odwołane

  11. +1 Dobre Słabe Odpowiedz
    Rysiek 16 września 2017, 11:17

    @Jackstrong.gdzie mozna znalezc info o lotach w dniu 19.09 w Polsce?

  12. +3 Dobre Słabe Odpowiedz
    Jackstrong 16 września 2017, 11:26

    Rysiek @Jackstrong.gdzie mozna znalezc info o lotach w dniu 19.09 w Polsce?

    Ja dostałem maila że odwołany i sprawdziłem inne dni na stronie. Na szczęście udało mi się jeszcze kupić LOT w dobrej cenie

  13. +13 Dobre Słabe Odpowiedz
    katerina2110 16 września 2017, 13:59

    Mam wykupione bilety 30.10-6.11 . Hotel bez możliwości zwrotu, czy w razie odwołanego lotu mogę ubiegać się o zwrot opłaconych noclegów ?

  14. +179 Dobre Słabe Odpowiedz
    anja09 16 września 2017, 14:05

    Jestem pracownikiem firmy Ryanair i pracuje w szeroko rozumianej infolinii (czat, email również). Na początku nie wiedzieliśmy, jakie są przyczyny kasowania lotów, bo nasz przewoźnik nie raczył nas o tym poinformować. Byliśmy zdania, że loty kasują, ponieważ są strajki w różnych państwach, ale niestety nie.
    Nie tylko pasażerowie z Polski, ale także z Niemiec (zajmujemy się też infolinią niemiecką) kontaktują się z nami w sprawie skasowanych lotów, wręcz błagają o zmianę, szukanie innych połączeń.
    Drodzy Państwo, naprawdę robimy wszystko co w naszej mocy, byście Państwo polecieli, – szukamy alternatywnych lotów, zostali swoje pieniądze z powrotem na konto w ciągu tych wymienionych 7 dni. Ale z drugiej strony też prosimy o wyrozumiałość, ponieważ to nie nasza wina, a krzyki czy rzucanie najgorszymi epitetami, jakie istnieją w języku polskim, przez 8 godzin naszej ciężkiej pracy nam w niczym nie pomagają. Pozdrawiam 🙂

  15. +3 Dobre Słabe Odpowiedz
    anja09 16 września 2017, 14:20

    Ela92 A co jeżeli na chwilę obecną odwołali mi lot z Anglii do Polski (17.09) a z Polski do Anglii nie (24.09)? Czy należy mi się zwrot pieniędzy za oba loty?

    Tak, zwrot przysługuje na obydwa loty.

  16. +14 Dobre Słabe Odpowiedz
    zapinio 16 września 2017, 14:26

    Nie pierwszy to przypadek kiedy okazuje się ,że Ryanair nie jest firmą wiarygodną.Strategia „jeszcze taniej,jeszcze taniej,jeszcze taniej” nie sprawdza się.Pracownikom tez nie musi odpowiadać jak widać.

  17. +21 Dobre Słabe Odpowiedz
    Kian 16 września 2017, 14:29

    anja09 Jestem pracownikiem firmy Ryanair i pracuje w szeroko rozumianej infolinii (czat, email również). Na początku nie wiedzieliśmy, jakie są przyczyny kasowania lotów, bo nasz przewoźnik nie raczył nas o tym poinformować. Byliśmy zdania, że loty kasują, ponieważ są strajki w różnych państwach, ale niestety nie.Nie tylko pasażerowie z Polski, ale także z Niemiec (zajmujemy się też infolinią niemiecką) kontaktują się z nami w sprawie skasowanych lotów, wręcz błagają o zmianę, szukanie innych połączeń.Drodzy Państwo, naprawdę robimy wszystko co w naszej mocy, byście Państwo polecieli, – szukamy alternatywnych lotów, zostali swoje pieniądze z powrotem na konto w ciągu tych wymienionych 7 dni. Ale z drugiej strony też prosimy o wyrozumiałość, ponieważ to nie nasza wina, a krzyki czy rzucanie najgorszymi epitetami, jakie istnieją w języku polskim, przez 8 godzin naszej ciężkiej pracy nam w niczym nie pomagają. Pozdrawiam 🙂

    trzymaj sie mocno. plus jest taki ze jak ten najblizszy okres przezyjesz to juz wszystko przezyjesz.

  18. +23 Dobre Słabe Odpowiedz
    marcel.79 16 września 2017, 14:42

    Absurdem jest to, że R nadal sprzedaje loty na wrzesień i październik. Ktoś kto planuje podróż staje się hazardzistą przy decyzji zakupu biletu.
    Rzekomo maja odwoływać 40-50 lotów dziennie ale czy na tym poprzestaną, ciężko w to wierzyć. Rano kontaktowałem się z infolinią i Pani poinformowała mnie, że ona wie tylko o odwołanych kierunkach na dzisiaj, na inne dni nie ma wiedzy! Jeżeli ludzie dostają już maila o odwołanych lotach na 21.09, nie rozumiem dlaczego R nie uaktualnia info na swojej stronie.
    POWINNI POINFORMOWAĆ o wszystkich planowanych odwołaniach i każdy by wiedział na czym stoi. Tak czekanie na tykającą bombę.

  19. -2 Dobre Słabe Odpowiedz
    Kian 16 września 2017, 14:55

    moze licza ze szybko ugasza pozar

  20. +37 Dobre Słabe Odpowiedz
    quatro1 16 września 2017, 15:21

    Ryanair już się pogrążył. To co zrobili to kompletny brak odpowiedzialności za klientów albo początek końca tej firmy. Odwoływanie 50 lotów dziennie niespodziewanie, bez uprzedzenia, niektórzy dowiedzieli się w dzień wylotu, inni muszą czekać w niepewności. Taka sytuacja ma potrwać jeszcze miesiąc. Idiotyczne tłumaczenie że to jest normalne i nic się nie dzieje, zamiast przyznania, że mają kryzys. Nikt rozsądny ponownie nie zaufa takiej firmie. Lepiej dopłacić, ale nie mieć z nimi więcej do czynienia. Zapłaciłem 1500 zł za lot w dwie strony z wyprzedzeniem 4 miesięcznym – oni dwa dni przed wylotem nie są w stanie potwierdzić, że lot się odbędzie.

Zobacz także

Tygodniowy urlop na Sri Lance za 2126 PLN (loty z Warszawy + noclegi w hotelu z wyżywieniem)

16 stycznia 2018, 18:10||Dodaj komentarz

Tygodniowy urlop na Sri Lance za 2126 PLN (loty z Warszawy + noclegi w hotelu z wyżywieniem)

Tygodniowe wczasy all inclusive na Kubie za 1569 PLN (wylot z Dusseldorfu)!

16 stycznia 2018, 17:34||komentarze 2

Tygodniowe wczasy all inclusive na Kubie za 1569 PLN (wylot z Dusseldorfu)!

LOT znowu powiększa flotę. Dwa Boeingi trafią do przewoźnika

16 stycznia 2018, 16:55||Dodaj komentarz

LOT znowu powiększa flotę. Dwa Boeingi trafią do przewoźnika

Walentynki w Toskanii: tanie loty do Pizy z Krakowa za 110 PLN

16 stycznia 2018, 16:20||Komentarze: 1

Walentynki w Toskanii: tanie loty do Pizy z Krakowa za 110 PLN

Wiosną na Lazurowe Wybrzeże – Nicea za 681 PLN (loty z Warszawy + noclegi)

16 stycznia 2018, 15:45||Dodaj komentarz

Wiosną na Lazurowe Wybrzeże – Nicea za 681 PLN (loty z Warszawy + noclegi)