UE chce nowego podatku lotniczego. Bilety zdrożeją. Chcą zakazać „krajówek”
Francja zaproponowała, by Komisja Europejska wprowadziła nowy “podatek lotniczy”, który będzie obowiązywał w całej UE. Chodzi o ograniczenie emisji szkodliwych substancji, ale “dziwnych” pomysłów jest więcej. Jeden z francuskich polityków kilka dni temu zawnioskował, by wprowadzić zakaz lotów krajowych na wszystkich trasach, na których jesteśmy w stanie w ciągu 5 godzin dojechać pociągiem.
Projekt ogólnounijnego podatku lotniczego przedstawiła w czwartek francuska minister transportu Elisabeth Borne. Szczegóły projektu nie są na razie znane. Wiadomo tyle, że rozważane są różne pomysły: może to być dopłata do biletu lub do kosztów paliwa. Tak czy inaczej, koszty podatku z pewnością zostaną przerzucone na pasażerów.
– Zważywszy na skalę zmian klimatycznych, uważamy, że musimy działać szybko – mówią przedstawiciele rządu.
Transport lotniczy według danych ONZ odpowiada za ok. 2 procent zanieczyszczenia powietrza na świecie.
Jest pewne, że branża lotnicza z całą stanowczością wystąpi przeciwko jakimkolwiek nowym podatkom. Podczas niedawnej konferencji IATA w Seulu, krytycznie na temat wprowadzania dopłat wypowiadał się szef IATA, Alexandre de Juniac. Jego zdaniem, linie lotnicze robią bardzo dużo, by ograniczyć zanieczyszczenie środowiska – inwestując w biopaliwa i nowe, bardziej ekonomiczne i ekologiczne samoloty.
Problem tkwi jednak w powszechności transportu lotniczego. W zeszłym tygodniu Ryanair, jako pierwsza linia w Unii Europejskiej, podał swoje dane dotyczące emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji. Pochwalił się też, że w przeliczeniu na jednego pasażera, emisja CO2 jest najmniejsza w całej branży, a takie linie jak: Lufthansa, British Airways czy Air France-KLM notują 2 razy gorsze wyniki.
Problem tkwi jednak w skali zjawiska – w zeszłym roku Ryanair został uznany za 10 największego truciciela w Unii Europejskiej. Więcej szkodliwych substancji do atmosfery emitują tylko elektrownie węglowe.

Zlikwidować loty krajowe? Na razie nierealne, ale pomysły już padają
Kolejnym “ciekawym” zagadnieniem jest projekt zgłoszony przez Delphine Batho, byłą francuską minister środowiska. Zaproponowała ona bowiem, aby w trosce o środowisko… wprowadzić zakaz lotów krajowych w całej UE na wszystkich trasach, na których można dojechać pociągiem w ciągu 5 godzin. Jednak ten pomysł został szczęśliwie odrzucony.
Jak stwierdził obecny minister środowiska Francji Francois de Rugy, w tym przypadku lepiej pozwolić działać siłom wolnego rynku. Dobrym przykładem jest właśnie Francja, gdzie z powodu istnienia szybkiej kolei TGV loty krajowe tracą na znaczeniu. Świadczy o tym choćby niedawna decyzja linii Air France, która do 2021 roku zmniejszy oferowanie na lotach krajowych o 15 procent.