Fly4free.pl

Niedoszły nabytek LOT ma nowego właściciela. Czy postawi giganta na nogi?

Foto: Markus Mainka / Shutterstock

Angielski fundusz inwestycyjny Attestor przejął 51 procent udziałów w niemieckiej linii lotniczej Condor, którą ponad rok temu praktycznie przejęła Polska Grupa Lotnicza.

Kwota transakcji pozostaje tajemnicą, jednak patrząc na inne zobowiązania funduszu wydaje się, że umowa została skonstruowana podobnie do tej z PGL. Na mocy porozumienia Attestor przejmie 51 procent udziałów w linii Condor i dodatkowo dofinansuje działalność linii kwotą 450 mln EUR: 200 mln EUR pójdzie na dokapitalizowanie firmy, a kolejne 250 mln EUR na modernizację floty samolotów. Dodatkowo fundusz zobowiązał się, że żaden z 4 tysięcy pracowników linii nie zostanie zwolniony. W komunikacie prasowym czytamy, że nowa umowa pozwoli Condorowi spłacić wszelkie zobowiązania. W tym wartą 550 mln EUR pożyczkę od niemieckiego rządu, która była kluczowym elementem planu restrukturyzacji i ratowania tej linii.

Dla Codora ta transakcja nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Znajdujemy się bowiem u startu sezonu wakacyjnego i ożywienia w branży lotniczej, na czym Condor, czyli linia specjalizująca się w połączeniach urlopowych – powinna szczególnie skorzystać. Jednocześnie przewoźnik porozumiał się z linią Lufthansa, która jeszcze w maju zdecydowała się jednak kontynuować swoją współpracę z Condorem.

Dla Condora niezwykle ważne będzie też odnowienie floty, w której znajdują się m.in. przestarzałe Boeingi 757 (średnia wieku 22 lata) i 767 (średnia wieku 25,6 roku). Niemieckie media sugerują, że dzięki nowemu inwestorowi Condor będzie w stanie zmienić przestarzałe samoloty na nowe Boeingi 787 czy Airbusy A350.

Nie jest to zresztą wielkie zaskoczenie, bo już w styczniu 2020 roku o wielkich zakupach flotowych mówił prezes PGL i LOT Rafał Milczarski. Na konferencji prasowej stwierdził on, że PGL zamówi w sumie 30 nowych samolotów szerokokadłubowych, z czego Condor miałby dostać aż 20 nowych maszyn. Miałyby one zastąpić m.in. wysłużone Boeingi 767 w ciągu 3 lat.

Oczywiście, do tej transakcji ostatecznie nie doszło, formalnie na drodze do przejęcia Condora przez PGL stanęła pandemia.

Attestor będzie miał 51 procent udziałów w linii Condor. Pozostałe 49 procent będzie należało do SG Luftfahrtgesellschaft, czyli podmiot zarządzanego przez państwo i władze stanowe Hesji. Nowy inwestor będzie mógł jednak wykupić te udziały w przyszłości.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »