Fly4free.pl

Które linie lotnicze i lotniska w Europie zyskają zimą najwięcej nowych tras? Lider dostanie aż 44 połączenia – pasażerowie zachwyceni!

lotnisko w Amsterdamie
Foto: photosounds / Shutterstock

W nadchodzącym sezonie zimowym przewoźnicy otworzą 450 tras w całej Europie – ponad 45 proc. z nich uruchomi wielka low-costowa trójka, czyli Ryanair, Wizz Air i easyJet. Które lotniska zanotują największe wzrosty? Podział ruchu jest bardzo ciekawy.

Wielkimi krokami zbliża się zimowy rozkład lotów, który zostanie uruchomiony pod koniec października i potrwa do końca marca. Dla pasażerów z Polski oznacza on otwarcie kilku ciekawych połączeń, np. tras do Jordanii lub uruchomionych przez Ryanaira tanich połączeń do Lwowa i Kijowa. Niestety, oprócz zysków są też straty, bo w jesiennym rozkładzie kilkanaście tras z polskich lotnisk zamknie Wizz Air.

Jednak rynek lotniczy w całej Europie ma się świetnie, co potwierdzają dane serwisu Anker Report. Przebadał on dane najważniejszych przewoźników i lotnisk w Europie i znalazł te, które w najbliższym sezonie zimowym będą rosły najmocniej. Wnioski są bardzo ciekawe.

“Wielka trójka” rozdaje karty, ale najszybciej rośnie... LOT

Z danych Anker Report wynika, że linie lotnicze ogłosiły już w tej chwili ponad 400 nowych tras na zimowy rozkład lotów, jednak serwis szacuje, że docelowo lista nowych połączeń wyniesie nawet do 450 tras. Co ciekawe, aż 45 procent z nich otworzą największe low-costy w Europie. Najwięcej, bo aż 82 trasy otworzy Ryanair, 57 nowych połączeń w sezonie zimowym ma zaplanowane Wizz Air, a 54 – easyJet.

Najszybciej rosnące linie lotnicze w Europie
Foto: Anker Report

Tak jak pisaliśmy kilka dni temu, węgierski przewoźnik rośnie w imponującym tempie, a jego oferowanie, czyli liczba dostępnych foteli w sezonie zimowym, jest wyższa aż o 24 proc. w skali roku. Jednak co ciekawe, najszybciej rosnącym przewoźnikiem w Europie pod względem oferowania jest LOT – w jego przypadku według danych FlightGlobal wzrost oferowania wyniósł nieco ponad 25 proc.

Znamy już najszybciej rosnących przewoźników, spójrzmy teraz na to, które lotniska zyskają najwięcej nowych tras.

Lotnisko w Wiedniu
Foto: EQRoy / Shutterstock

Wiedeń i długo, długo nic

Dla śledzących wydarzenia w branży lotniczej nie jest to wielkim zaskoczeniem, ale w sezonie zimowym zdecydowanie najwięcej nowych połączeń, bo aż 44 zyska lotnisko w Wiedniu. Głównymi rozgrywającymi są tu Laudamotion oraz Wizz Air. Ten pierwszy przewoźnik od końca października otworzy w stolicy Austrii aż 20 nowych tras, m.in. do Ammanu, Barcelony, Bolonii, Bukaresztu i Krakowa. Kilkanaście połączeń do tej puli dołożył też Wizz Air. Nowe połączenia w Wiedniu dodadzą też m.in. LEVEL czy Vueling.

Sytuacja w Wiedniu jest zresztą dość ciekawa, bo choć pasażerowie mogą się cieszyć nowymi połączeniami, to linie lotnicze w długiej perspektywie mogą za tak dużą ekspansję zapłacić wysoką cenę.

Andrew Lobbenberg, analityk banku HSBC przedstawia bardzo negatywną wizję.

“Nie mamy wątpliwości, że wszystkie nowe linie lotnicze, które się tu pojawiły poniosą w Wiedniu dotkliwe straty finansowe” – mówi w rozmowie z dziennikiem “Financial Times”.

Z czego to wynika?

Lotnicza bitwa o Wiedeń

Port lotniczy w stolicy Austrii od lat uchodził za drogie lotnisko, jednak upadek Air Berlin oraz linii Niki sprawił, że lotnisko stanęło przed dylematem, jak przyciągnąć nowych pasażerów. Aby to osiągnąć, Wiedeń poszedł drogą świetnie znaną w Polsce – przedstawił bardzo atrakcyjny cennik dla nowych przewoźników.

Jakie to warunki? W “Financial Times” czytamy, że każdy przewoźnik, który zbazuje w Wiedniu przynajmniej 3 samoloty i będzie w stanie obsłużyć przynajmniej 750 tys. odlatujących pasażerów rocznie, może liczyć na rabat w opłatach lotniskowych w wysokości 540 EUR za każdych 100 pasażerów. Warunki są więc bardziej niż atrakcyjne, tym bardziej, że są możliwe większe zniżki, jeśli tylko przewoźnicy będą w stanie rosnąć jeszcze bardziej.

Doprowadziło to do wyścigu zbrojeń, w którym przewoźnicy na wyścigi otwierają nowe połączenia, często się dublując.

– To świetna informacja dla pasażerów, ale znacznie trudniejsza dla linii lotniczych. Wiedeń już wcześniej był trudnym rynkiem, a teraz będzie jeszcze trudniejszy – mówi rzecznik Lufthansy w rozmowie z “FT”.

I pierwsze ofiary już widać: Eurowings kilka dni ogłosił, że z końcem października zamknie połączenia do Nicei, Larnaki i Londynu Stansted. Na tej ostatniej trasie 2 dni później zacznie latać Laudamotion, powodem jest więc niewielkie zainteresowaniem ze strony pasażerów.

Spójrzmy jednak teraz na pozostałe najszybciej rosnące lotniska w Europie i okolicach.

Lotniska z największą liczbą nowych tras
Foto: Anker Report

Z zestawienia wynika, że kolejnymi lotniskami z największą liczbą nowych tras są marokański Marrakesz i Londyn Luton, który dostanie zimą 16 nowych tras – większość z nich otworzy Wizz Air, dla którego to lotnisko jest drugim po Wiedniu najważniejszym hubem w Europie Zachodniej.

Patrząc na to zestawienie, wyraźnie widzimy, że tanie linie rozdają karty na lotniskach. Spójrzmy na Kijów: wysoka pozycja lotniska w Boryspolu jest możliwa tylko dzięki temu, że Ryanair otworzy stąd 11 nowych połączeń. Tak samo z Ammanem – na 10 nowych tras aż 9 uruchomi Ryanair. Z kolei Wizz Air odpowiada aż za 4 z 9 nowych tras na izraelskie lotnisko Ejlat Ovda.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »