Nówka-sztuka nieśmigana! Te linie lotnicze mają najmłodsze samoloty w swoich flotach
Narzekamy na Ryanaira i Wizz Aira, ale niewiele jest linii lotniczych na świecie, które dysponują młodszymi samolotami – wynika z analizy branżowego serwisu ch-aviation. Największy ewenement to rosyjski Aeroflot, który przez lata kojarzył się z wysłużonymi rupieciami, a dzisiaj ma najbardziej nowoczesną flotę świata wśród największych linii lotniczych.
Jak duże znaczenie ma wiek samolotu dla pasażera? Z jednej strony niewielkie, bo większość z nas nie zwraca uwagi na to, czy lecimy nową, czy nieco starszą maszyną. Z drugiej – jest chyba różnica między Dreamlinerem a kilkunastoletnim zamiennikiem, który z powodu awarii “Drimka” latał kilka miesięcy w barwach LOT. Do tego zazwyczaj nowe samoloty mają bardziej nowoczesne udogodnienia dla pasażerów czy wygodniejsze fotele (choć nie zawsze to się sprawdza, zwłaszcza u tanich przewoźników). Zatem które linie lotnicze mają najmłodsze samoloty?
W swoim raporcie znany szwajcarski serwis wziął pod lupę ponad 30 tys. latających obecnie samolotów pasażerskich. Wynika z niego, że w tej chwili średni wiek samolotu w branży lotniczej to ok. 12 lat, choć zdecydowanie najmłodsze maszyny latają w Azji, gdzie średnia wieku samolotu wynosi ledwie 8,5 roku. To jednak dość logiczne, gdyż rynek lotniczy na tym kontynencie rośnie najszybciej, a azjatyccy przewoźnicy zamawiają najwięcej nowych maszyn. Dla porównania – najstarsze samoloty mają linie lotnicze w Afryce i Oceanii, gdzie średni wiek samolotu wynosi 16 lat.
W swoim raporcie serwis ch-aviation wziął pod lupę przewoźników dysponujących flotą 5 lub więcej samolotów, zabierających na pokład minimum 30 pasażerów. Jakie płyną z niego wnioski? Z niewielkimi wyjątkami, najmłodsze samoloty mają tanie linie lotnicze, choć z drugiej strony musimy pamiętać też o tym, że to właśnie low-costy najmocniej eksploatują swoje samoloty – maszyny latają bez przerwy od rana do późnej nocy.
Najmłodsze samoloty ma Norwegian
Przy konstrukcji tego rankingu musimy pamiętać, że nie jest on do końca idealny – siłą rzeczy promowane są bowiem linie dysponujące niewielką flotą. Z tego też wynika fakt, że najmłodszymi samolotami ze wszystkich linii lotniczych na świecie dysponuje Norwegian Air Sweden – szwedzka spółka-córka norweskiego przewoźnika. 5 samolotów tej linii ma ledwie nieco ponad 9 miesięcy (licząc od momentu ich odebrania). Relatywnie nowe (poniżej roku) samoloty ma też brytyjska spółka Wizz Air – przewoźnik posiada obecnie 10 maszyn. Czołówkę zestawienia zamykają: brytyjska spółka Norwegiana, irlandzka spółka linii SAS oraz Flyadeal z Arabii Saudyjskiej, dysponująca flotą 11 samolotów, które średnio mają 1,34 roku. Ta ostatnia linia planuje zresztą dużą ekspansję – to pierwszy przewoźnik, który zerwał umowę z Boeingiem na dostawę MAX-ów i zamiast tego zamówił Airbusy A320.
Jednak znacznie bardziej reprezentatywne są wyniki raportu dla dużych i bardzo dużych linii lotniczych, które dysponują znacznie większą flotą.
W pierwszej kategorii (linii mających od 50 do 100 samolotów) zdecydowanie przewodzą linie z Azji – najmłodszą flotę ma VietJetAir (66 samolotów – średni wiek maszyny to 3,24 roku), tuż za nim znajdują się zaś linie GoAir i BatikAir. Z kolei najmłodszą linią lotniczą z Europy jest Norwegian Air International – zarejestrowana w Irlandii spółka ma 67 maszyn, a ich przeciętny wiek to 4,32 roku.
Najmłodszą flotę ma... Aeroflot?
Jednak największym zaskoczeniem są wyniki wśród największych linii, które mają ponad 100 samolotów. Okazało się bowiem, że w tej kategorii najmłodszymi samolotami (średni wiek – 4,7 roku) dysponuje… Aeroflot. Rosyjska linia, która posiada 250 samolotów, przez lata kojarzyła się ze starymi i wysłużonymi maszynami, jednak od kilku lat skutecznie zmienia swój wizerunek.
Co ciekawe, wśród największych linii lotniczych 4. miejsce zajął Wizz Air, który ma 104 samoloty, a ich przeciętny wiek to 5,43 roku. Średnia ta będzie zresztą spadała, bo Wizz Air realizuje obecnie ogromne zamówienie na Airbusy A320 i A321neo.
Dla porównania: samoloty, którymi lata Ryanair mają obecnie średnio 7,6 roku. Pamiętajmy jednak, że Ryanair, który chce radykalnie odmłodzić swoją flotę, od pół roku czeka na dostawę Boeingów 737 MAX 200, które są uziemione w związku z kłopotami amerykańskiego producenta samolotów.






Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?