Fly4free.pl

Linie lotnicze apelują do pasażerów: Samolot? E tam! Lepiej pojedźcie pociągiem!

Foto: Kapi Ng / Shutterstock

Brzmi absurdalnie, ale absurdem nie jest. BDL, czyli niemieckie stowarzyszenie branży lotniczej oraz przewoźnik kolejowy Deutsche Bahn uruchomiły wspólny plan, którego celem jest większa integracja między transportem kolejowym i lotniczym. Główny cel to przekonanie części pasażerów, aby po kraju zamiast samolotem podróżowali koleją, bo to bardziej ekologiczne rozwiązanie.

Plan jest dość ambitny, bo jego inicjatorzy liczą, że około 1/5 korzystających z lotów krajowych w Niemczech przesiądzie się do pociągów. To… grubo ponad 4,3 mln pasażerów rocznie, licząc według danych sprzed pandemii. Nie da się bowiem ukryć, że krajowy sektor lotniczy w kraju naszych zachodnich sąsiadów jest mocno rozbudowany – w 2019 roku na trasach krajowych w Niemczech przewieziono w sumie 23 mln pasażerów, z czego 8 mln to pasażerowie transferowi, przesiadający się na inny lot, a aż 15 mln – pasażerowie podróżujący po kraju w systemie point-to-point.  I to właśnie ich ma przede wszystkim dotyczyć nowa kampania. Celem jest oczywiście zmniejszenie emisji CO2 i innych szkodliwych substancji, które “produkują” samoloty i postawienie na nieco bardziej ekologiczny środek transportu, jakim są pociągi.

W jaki sposób? Jak czytamy w “International Railway Journal”, jest kilka pomysłów. Przede wszystkim Lufthansa i inne linie lotnicze zmniejszą liczbę lotów na niektórych trasach, takich jak Kolonia-Frankfurt czy Berlin-Norymberga, czyli tam, gdzie istnieje alternatywa w postaci szybkiej kolei. Plany zakładają też modernizację sieci kolejowej i dokładanie większej liczby szybkich połączeń.

W 2021 roku DB ma dodać m.in. dodatkowe pociągi klasy ICE na trasach Berlin-Monachium czy Berlin-Frankfurt. W 2022 roku mają wystartować szybkie pociągi na trasie z Monachium i Norymbergii do Zagłębia Ruhry i z Zagłębia Ruhry do Belina. Pojawi się też szybkie połączenie z Frankfurtu przez Siegen do Dortmundu i Munster.

Z kolei w 2023 roku znacząco przyspieszą pociągi na trasie Stuttgart-Monachium, a w 2024 roku pociągi z Hannoveru i Berlina zaczną jeździć co pół godziny. To jednak wierzchołek góry lodowej, bo takich zmian jest zdecydowanie więcej.

Jednym z celów tej operacji jest też sprawienie, by zamiast lotów krajowych i podróży własnymi autami pasażerowie wybierali pociąg jako sposób dojazdu na lotnisko. Tu jednak nie wszystko wygląda tak kolorowo, bo jak na razie dostęp do lokalnych i długodystansowych połączeń kolejowych ma tylko 5 portów. Są to Berlin, Dusseldorf, Frankfurt, Kolonia-Bonn i Lipsk-Halle, a kolejne 7 portów ma dostęp tylko do kolejowych połączeń lokalnych. W niektórych przypadkach tu też dojdzie do zmian: w grudniu 2025 roku przez nowy terminal kolejowy na lotnisku w Stuttgarcie przejeżdżać będą długodystansowe szybkie pociągi. Z kolei władze Bawarii zastanawiają się, jakich zmian dokonać, aby wprowadzić podobne rozwiązania na lotnisku w Monachium, czyli drugim największym hubie lotniczym w Niemczech.

Eksperci wskazują na to, że to krok w dobrą stronę, ale jednak nie do końca da się zastąpić w każdym przypadku samoloty pociągami, zwłaszcza w przypadku pasażerów transferowych.

Foto: Air France

Inne kraje też próbują

Niemcy nie są jedynym krajem w UE, które próbuje ograniczyć poziom emisji CO2 przez wprowadzanie ograniczeń w branży lotniczej. Kilkanaście dni temu pisaliśmy o tym, że Francja przegłosowała wprowadzenie zakazu lotów krajowych na trasach, gdzie szybkim pociągiem można dotrzeć w ciągu 2,5 godziny.

Także linia KLM apelowała jeszcze w 2019 roku do swoich pasażerów, aby latali bardziej odpowiedzialnie i – jeśli to możliwe – wybierali podróże pociągiem.

Wszystkie te operacje są częściowo związane ze zjawiskiem “flygskam”, czyli “wstydu przed lataniem”, który przed pandemią koronawirusa szturmem wziął serca wielu pasażerów, zwłaszcza w Europie Zachodniej. Jakiś czas temu pisaliśmy więcej na ten temat na naszych łamach.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »