REKLAMA

„Żadne poważne biuro podróży nie przeniesie lotów do Radomia”. Będzie bunt przewoźników wyrzucanych z Okęcia?

Samoloty na płycie lotniska Katowice
Foto: Katowice Airport

– Zarówno PPL jak i minister Wild zdają się nie dostrzegać realiów rynkowych. Na szczęście nikt nie może nam nakazać, z jakiego lotniska mamy latać. A prawda jest taka, że im większa odległość od Warszawy, tym więcej pasażerów stracimy – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Maciej Nykiel, prezes biura podróży Neckermann Polska.

Mariusz Piotrowski: W ostatnich tygodniach gorącym tematem w mediach jest przyszłość Lotniska Chopina, które docelowo ma być zamknięte. Zanim tak się stanie, jako pierwsze wylecą z niego linie czarterowe i pójdą… no właśnie, dokąd? Co sądzisz o planach budowy lotniska w Radomiu, do czego usilnie całą branżę namawia PPL?

Maciej Nykiel: Pewne decyzje są już podjęte i nie ma tu pola do dyskusji. Na ostatnim spotkaniu przedstawicieli biur podróży z ministrem Wildem poinformowano nas, że będzie administracyjny podział ruchu i lotów czarterowych nie będzie na Okęciu. Na szczęście nikt nie może nam nakazać, z jakiego lotniska będziemy wykonywać nasze operacje.

W mediach czytamy, że pomysł przenosin do Radomia raczej nie cieszy biur podróży.

Bo moim zdaniem jest to całkowicie nieprzemyślana idea i jestem przekonany, że nasi klienci nie będą zainteresowani kupowaniem wycieczek z wylotem z Radomia. Pamiętajmy, że Lotnisko Chopina obsługuje głównie czartery dla mieszkańców Warszawy – to 40 proc. całego rynku w Polsce, czyli ok. 1,5 mln pasażerów.

Czy Modlin jest dla biur podróży lepszą opcją?

Wydaje się, że to lotnisko będzie naturalnym beneficjentem wyjścia linii czarterowych z Lotniska Chopina. Co prawda PPL blokuje rozbudowę Modlina, ale zarząd tego lotniska przekonuje nas, że ma wszystkie zgody do rozbudowy terminala. Nie wiem, jaki jest stan faktyczny, ale mam nadzieję, że tak jest. Rozmawiając z innymi prezesami biur podróży dochodzę do wniosku, że żaden duży i rozsądny touroperator nie pójdzie do Radomia.

Foto: Fotokon / Shutterstock

Do kiedy linie czarterowe zostaną na Lotnisku Chopina?

Na pewno będziemy operować normalnie jeszcze w przyszłym roku, ale już w 2020 prawdopodobnie nie będzie to możliwe. Proponowaliśmy różne rozwiązania – chcieliśmy np. wprowadzenia parytetu, czyli stopniowego wyprowadzania ruchu i pozostawienia części operacji na Okęciu, w zależności od wielkości touroperatora, ale napotykamy na ścianę niezrozumienia. Przyczyna jest oczywiście taka, że LOT stale powiększa flotę i siatkę połączeń i trzeba usunąć innych, robiąc dla niego miejsce. Problemy na Lotnisku Chopina mogą się zresztą zacząć już w obecnym jesiennym sezonie – chodzi o handling i opóźnienia, przydział slotów, zakaz latania w nocy…

No dobrze. A jeśli nie Modlin, to co?

Myślę, że w drugiej kolejności biura podróży będą rozważały loty z Łodzi. Lotnisko na Lublinku jest dobrze przygotowane pod czartery, jest puste, więc ma odpowiednią przepustowość i ma dodatkową zaletę w postaci dużego rynku – miasta liczącego 700 tys. mieszkańców. Z całą pewnością biura podróży będą też zwiększać liczbę operacji z lotniska w Pyrzowicach. A Radom… Radom będziemy rozważać w trzeciej kolejności.

W czym właściwie przeszkadza wam ten Radom i czy faktycznie są przesłanki, by twierdzić, że Wasi klienci nie będą chcieli stamtąd latać?

Klient zachowuje się racjonalnie i wybiera najlepszą dla siebie ofertę. Niestety, zarówno PPL jak i minister Wild zdają się nie dostrzegać realiów rynkowych. Na spotkaniu z biurami podróży padła z ich strony sugestia, że klient czarterowy jest bardziej ugodowy i skłonny do poświęceń, że może dłużej czekać na swój lot…

Lotnisko Chopina
Foto: EQRoy / Shutterstock

Co jest bzdurą?

Zdecydowaną większość naszych klientów w okresie wakacyjnym stanowią rodziny z dziećmi. Proszę sobie wyobrazić ich reakcję na to, że każemy im dojeżdżać 2 godziny do lotniska i tam czekać z małymi dziećmi na samolot. Ta teza o “ugodowości klienta czarterowego” jest absolutnie fałszywa i nie wiem skąd się wzięła. Jakakolwiek dłuższa odległość czy czas dojazdu do lotniska to z naszego punktu widzenia bardzo zła informacja. Modlin jest dla nas względnie do zaakceptowania, ale przy dalszych odległościach musimy liczyć się z tym, że touroperatorzy stracą część pasażerów z Warszawy, którzy przesiądą się do low-costów, linii regularnych czy własnych aut i znajdą lepszy sposób, by wyjechać na wakacje.

Modlin to jednak też mniejsze zło dla biur podróży. Czy w takim razie Neckermann będzie zainteresowany uruchomieniem lotów z Centralnego Portu Komunikacyjnego, kiedy i jeśli to lotnisko powstanie?

Dodatkowe lotnisko to dodatkowe koszty operacyjne. CPK jest w tej chwili dla nas jedną wielką zagadką, głównie z tych samych powodów, o których mówiliśmy przy okazji lotów z Radomia, czyli rodzin z dziećmi, które chcą na lotnisko dojechać blisko i wygodnie. Jeśli CPK będzie faktycznie dobrze skomunikowane z centrami dużych miast, a dojazd z Warszawy pociągiem zajmie, tak jak w zapowiedziach, 20 minut, to wtedy jak najbardziej bylibyśmy zainteresowani operowaniem z tego lotniska.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Nikt nie wspomina, że: Warszawa - Modlin:   - samochodem 42 minuty - pociągiem, z 1 przesiadką 1-1:15  Warszawa - Radom  - samochodem 1:20  - pociągiem 1:40  Ale: - Do 2020 roku będzie zmodernizowana linia kolejowa Nr 8 Warszawa Okęcie - Radom, gdzie pociągi będą jeździć do 160km/h co pozwoli dojechać z Warszawy w około 1 godzinę, a więc porównywalnie z czasem WWA – Modlin. -  Do 2019 roku zostanie oddany brakujący odcinek S7 (obwodnica Radomia) a do 2021 zostanie wybudowany południowy wylot S7 z Warszawy.  Czas dojazdu samochodem wyniesie około 45 minut. Czy naprawdę Radom dyskwalifikuję odległość od Warszawy?. Jest dalej niż Modlin, ale czy aż tak bardzo daleko,  żeby przegrać od razu walkę? Nie wydaję mi się.  Cześć pasażerów zasili Radom a część Modlin. 
dopajka, 22 czerwca 2018, 8:05 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Panie Redaktorze, nawet jeśli jest Pan prywatnie z Prezesem na Ty, w tekście prasowym wypada jednak zastosować formę grzecznościową "pan"
smerfmaruda, 22 czerwca 2018, 10:23 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Wszystkie te inwestycje, o których piszesz, to na razie jedynie ulotne słowa i pobożne życzenia. Przypomnę, że w 2018r. wciąż nie doczekaliśmy się 5km torów do WMI. A z przedstawionym przez Ciebie obrazem obecnej sytuacji też nie do końca mogę się zgodzić. 1:20 samochodem do Radomia? Zgodnie z przepisami? Skąd? Warszawa to nie jakaś tam kropka na mapie, sprawdziłem więc prognozy GMaps podróży z centrum, teraz, w piątek o 13:15:WAW: 8.4km, 0h19m, WMI: 40km, 0h44m, LCJ: 142km, 1h52m, RDO: 108km, 2h00m. Trasy do WAW i WMI robię w miarę regularnie. Z LCJ nie latałem, ale czasami bywam w Łodzi, niedaleko od Lublinka i mam podobne do tej prognozy doświadczenie. Nie mam powodu przypuszczać, żeby czas do RDO był zawyżony. Także w mojej ocenie, RDO nie jest alternatywą.Ktoś, kto płaci własnymi, ciężko zarobionymi pieniędzmi, szanuje ich wartość i ma prawo oczekiwać że w zamian za nie otrzyma odpowiedniej jakości towar czy usługę. Wydając cudze, łatwo o tym szacunku zapomnieć (ta uwaga oczywiście nie jest skierowana do Ciebie).Wcale nie dziwię się, że kolejne biura podróży i przewoźnicy wypowiadają się krytycznie o przenosinach do Radomia. Wydaje mi się oczywiste, że konieczność dorzucenia półtorej czy dwóch godzin do czasu dojazdu na lotnisko (a potem kolejne tyle na powrót) sprawi, że jakaś część ich potencjalnych klientów zniechęci się i zrezygnuje z wyjazdu. A chyba nie o to chodzi?Pozdrawiam i życzę wszystkim udanych podróży!
mimochodem, 22 czerwca 2018, 13:54 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Rozumiem pobożne życzenia, ale w dalszym ciągu: Modlin z centrum Warszawy jest ok. 40 km, Radom - grubo ponad 100 km. Linia kolejowa pozwoli na dojazd do centrum Radomia (o ile rzeczywiście tak będzie). Mam wrażenie, że mieszka Pan w Radomiu i na siłę próbuje bronić tego absurdalnego lotniska (lotniska ze ścieżką podejścia NAD CENTRUM MIASTA). 
dopajka Nikt nie wspomina, że: Warszawa - Modlin:   - samochodem 42 minuty - pociągiem, z 1 przesiadką 1-1:15  Warszawa - Radom  - samochodem 1:20  - pociągiem 1:40  Ale: - Do 2020 roku będzie zmodernizowana linia kolejowa Nr 8 Warszawa Okęcie - Radom, gdzie pociągi będą jeździć do 160km/h co pozwoli dojechać z Warszawy w około 1 godzinę, a więc porównywalnie z czasem WWA – Modlin. -  Do 2019 roku zostanie oddany brakujący odcinek S7 (obwodnica Radomia) a do 2021 zostanie wybudowany południowy wylot S7 z Warszawy.  Czas dojazdu samochodem wyniesie około 45 minut. Czy naprawdę Radom dyskwalifikuję odległość od Warszawy?. Jest dalej niż Modlin, ale czy aż tak bardzo daleko,  żeby przegrać od razu walkę? Nie wydaję mi się.  Cześć pasażerów zasili Radom a część Modlin. 
mkb9, 24 czerwca 2018, 13:43 | odpowiedz

plaża nad bałtykiem
Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.