Fly4free.pl

Linie spoza też UE będą wypłacać odszkodowania. TSUE znów po stronie pasażerów!

united airlines piloci
Foto: United Airlines
Nawet lecąc linią zarejestrowaną poza Unią Europejską należy nam się odszkodowanie za opóźnienie – jeśli ta realizuje lot w imieniu europejskiego przewoźnika. To świetna wiadomość i idealna podkładka prawna dla pasażerów, bo przewoźnicy często próbują wymigać się z tego obowiązku.

Najnowsze orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ucieszy wielu pasażerów.  W czwartek unijny organ zdecydował, że nawet, jeśli nie lecimy na pokładzie unijnej linii, to bez problemu możemy uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot. 

United nie chciał wypłacić, ale TSUE uznał, że musi

Tym razem sprawa dotyczyła pasażerów, którzy kupili bilety na lot Lufthansy. Mieli lecieć z Brukseli do San Jose. Niemiecki przewoźnik sprzedał bilety, ale nie realizował połączenia. Całość podróży obsługiwały bowiem United Airlines.

Ale jak to często bywa, samolot nie doleciał na czas. Ostatecznie niemieccy pasażerowie dotarli do San Jose dopiero prawie 4 godziny później niż planowali. W efekcie domagali się od United Airlines odszkodowania, ale ten nie zamierzał wypłacić im żadnych pieniędzy.

Pasażerowie opóźnionego lotu mogą ubiegać się o odszkodowanie od przewoźnika lotniczego spoza UE, jeśli ten przewoźnik obsługuje całość lotu w imieniu przewoźnika z UE – wyjaśnili sędziowie trybunału, cytowani przez agencję Reuters. – Obsługujący przewoźnik lotniczy (United Airlines), który jest zobowiązany do wypłaty pasażerowi odszkodowania, zachowuje prawo do dochodzenia odszkodowania od dowolnej osoby, w tym od stron trzecich, zgodnie z obowiązującym prawem krajowym – zaznaczono jednak.

Rozwiązań z korzyścią dla pasażera jest więcej!

To nie pierwszy raz, gdy Trybunał pomaga pasażerom odzyskać pieniądze lub otrzymać odszkodowanie. Unijny organ często wydaje opinie w ważnych dla podróżników sprawach.

W grudniu orzekł na przykład, że nie tylko opóźnienie, ale i przyspieszenie lotu kwalifikuje nas do odszkodowania. I to nawet w sytuacji, gdy będzie on przyśpieszony choćby o godzinę! Rozstrzygał również kwestię biletów łączonych, które często realizowane są przez dwie różne linie (zrzeszone ze sobą umową code share). TSUE zdecydował (podobnie jak w wyżej opisywanym przypadku), że niezależnie od tego, kto obsługuje dany odcinek, odpowiedzialność za całą podróż ponosi linia, która sprzedała bilet. Dzięki temu grupa 11 czeskich pasażerów korzystających z usług Czech Airlines mogła odzyskać należne im odszkodowanie.

Zdarzały się też jeszcze ciekawsze sprawy, jak chociażby ta, w której organ uznał, że w Hiszpanii opłata za priority boarding pobierana przez Ryanaira jest… niezgodna z prawem. W jednym z wyroków zdecydował też, że nie musimy mieć karty pokładowej, by starać się o odszkodowanie – linie przecież doskonale wiedzą, kto był pasażerem danego lotu.

Pewnemu pasażerowi udało się też uzyskać odszkodowanie za „dodatkowe koszty” poniesione w wyniku odwołania lotu. Mowa o noclegu, którego nie dało się już odwołać, rezerwacji na wynajem samochodu, za którą zostaliśmy obciążeni i innych tego typu usługach.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »