Fly4free.pl

Które dworce kolejowe w Polsce są najlepiej oceniane przez podróżnych? Różnice w opiniach są ogromne!

Dworzec Wrocław
Foto: TP71 / ShutterStock
Wrocław Główny i Kraków Główny mogą się pochwalić najlepszymi ocenami wystawianymi przez podróżnych w Google, biorąc pod uwagę największe polskie stacje kolejowe. Z opinii internautów wynika, że mają one najwięcej plusów, jeśli chodzi o dostępność potrzebnych pasażerom usług czy nawet sam wygląd budynku. Na szarym końcu listy znalazły się natomiast dwie warszawskie stacje, w przypadku których podróżni dość dosadnie i krytycznie wyrażali swoje zdanie.

Obiektywna ocena stacji kolejowych w wielu przypadkach opiera się na punktualności pociągów bądź jej braku, liczbie dostępnych połączeń czy skomunikowaniu dworca z innymi częściami miasta. Ale miejsca te, poza głównym celem w postaci obsługi podróżnych, przynajmniej w teorii powinny być funkcjonalne również na innych płaszczyznach. Ich jakość, stan wizualno-techniczny oraz umiejscowienie najpotrzebniejszych informacji często determinuje to, jak są postrzegane przez podróżnych. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jakie opinie na temat tych największych stacji w Polsce mają internauci.

Wrocław, Poznań i Kraków, czyli trzy największe stacje kolejowe w kraju

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w ubiegłym roku na wszystkich trasach w całym kraju odnotowano łącznie 374,44 mln pasażerów. Oznacza to ustanowienie nowego rekordu; poprzedni padł w 2022 roku i wyniósł 342,23 mln pasażerów (wzrost w 2023 o 9,4 proc.). Najlepszym miesiącem był natomiast październik, kiedy to z ofert przewoźników skorzystało 34,53 mln podróżnych, a najsłabszym luty (27,30 mln).

Za przewóz ponad jednej czwartej wszystkich pasażerów w 2023 roku odpowiadał Polregio S.A. – przewoźnik obsłużył 25,98 proc. wszystkich podróżnych. Kolejne miejsca zajęły PKP Intercity S.A. (18,15 proc.), Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o. (16,43 proc.) i PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. (12,01 proc.). Najniższy udział miał z kolei przewoźnik Arriva RP (0,71 proc.).

Jeśli chodzi o stacje, które obsłużyły najwięcej pasażerów, na dane za 2023 rok będzie trzeba nieco poczekać. Mamy za to dane UTK za 2022 roku, które zostały opublikowane w lipcu. Wynika z nich, że niezmiennym liderem pod względem obłożenia jest Wrocław Główny – w 2022 roku stacja obsłużyła łącznie 26,4 mln pasażerów, co średnio dawało ponad 72 tys. podróżnych w ciągu dnia. Ponadto utrzymała miano krajowego lidera, którym jest od 2020 roku.

Na drugim miejscu w 2022 roku pod względem liczby obsłużonych pasażerów w 2022 roku znalazł się Poznań Główny z wynikiem 22,06 mln i średnią blisko 60,5 tys. podróżnych w ciągu dnia. Podium natomiast zamknęła stacja Kraków Główny z liczbą 20,13 mln pasażerów i średnią 55,14 tys. każdego dnia. W czołowej 10. tego zestawienia znalazły się trzy stołeczne stacje – Wschodnia, Centralna i Zachodnia.

10 największych stacji kolejowych w Polsce w 2022 roku pod względem liczby obsłużonych pasażerów

1. Wrocław Główny – 26,40 mln
2. Poznań Główny – 22,06 mln
3. Kraków Główny – 20,13 mln
4. Katowice – 16,35 mln
5. Warszawa Wschodnia – 13,46 mln
6. Gdynia Główna – 13,41 mln
7. Warszawa Centralna – 13,27 mln
8. Gdańsk Główny – 11,39 mln
9. Gdańsk Wrzeszcz – 10,78 mln
10. Warszawa Zachodnia – 10,75 mln

Skoro więc znamy czołówkę polskich stacji pod względem liczby podróżnych, to pojawia się pytanie – jak są oceniane? Co podróżnym podoba się najbardziej, a za co najczęściej je krytykują? Z pomocą przychodzi niezawodna wyszukiwarka Google i moduł ocen.

Wrocław Główny – największa, a jednocześnie najlepiej oceniana stacja

Lider zestawienia za 2022 rok, czyli Wrocław Główny, jest także jedną z dwóch najlepiej ocenianych polskich stacji w Google. Jej łączna ocena to 4,4, na co złożyło się niemal 4,2 tys. opinii internautów. Nie sposób nie pochwalić dolnośląskiego dworca za jego wygląd i architekturę, co znajduje swoje potwierdzenie w komentarzach.

– Przepiękny budynek dworca. Perełka. Reszta też na plus – liczne punkty gastronomiczne, poczekalnie, przestrzeń i cała infrastruktura. Obok dworzec autobusowy, jak we wszystkich normalnych miastach. Przed dworcem dwie figurki krasnali – od razu więc wiemy, że jesteśmy we Wrocławiu!
– Niezwykle piękny neogotycki dworzec. Posiada wiele zakamarków, które można zwiedzić, między innymi nieco dziwną kaplicę. Samej bryle w Polsce może dorównać jedynie dworzec w Gdańsku oraz Zabrzu.
– Najpiękniejszy dworzec w Polsce, duży ruch pasażerski, usytuowany obok dworca PKS i Wroclavii. Parking podziemny fajny, tylko mały. Ceny za 24h rozsądne. Wybór gastronomiczny olbrzymi. Sprawna obsługa kas. Ogólnie bardzo fajny dworzec.
– Dworzec Główny PKP jest przepiękny. Został wyremontowany i pomalowany na żółty kolor, co powoduje, że jest bardzo widoczny i przyjemnie się patrzy na niego. W środku dworca są dwa punkty obsługi klienta, w których często kupuję bilety.


Jeśli chodzi o te mniej pozytywne recenzje, to podobnie jak w przypadku niedawnego, opublikowanego na Fly4free.pl rankingu lotnisk w Polsce, spora część z nich dotyczyła osobistych wrażeń z obsługi czy kontaktu z pracownikami. Tym razem skupimy się na obszarach stricte związanych z budynkiem dworca i jego minusami w oczach internautów. Na co więc narzekali?

– Większość kawiarni, barów czy toalety są na wzniesieniu powyżej poziomu 0! Osoby niepełnosprawne, matki z wózkami, ludzie z dużymi bagażami, na dworcu we Wrocławiu nie mogą jeść i pić? Korzystać z toalet? Bo jak mają się tam dostać?! Przykro, że nikt nie pomyślał o tych którzy są trochę ograniczeni ruchowo.
– Dworzec klasa – piękny, co widać w komentarzach, ale lata mijają i bez czyszczenia i konserwacji popadnie w ruinę. Widać ewidentny brak odkurzacza i myjki parowej. Powinno to być bardziej pilnowane, bo to jedna z wizytówek miasta.
– Architektura budynku nawet ładna, jednak dworzec wewnątrz już nie wygląda tak dobrze. Dezinformacja i dezorientacja na linii podróżujący-obsługa kas i informacja. Brak możliwości kupna pamiątek (dla podróżnych to może być istotne).
– Bardzo dużym minusem dworca jest znikoma liczba miejsc siedzących na peronach. Na tak duży dworzec to zdecydowanie za mało.


Co ciekawe, we wspomnianym wcześniej rankingu polskich lotnisk pod względem opinii w Google, na szczycie listy również znalazł się Wrocław – tamtejszy port ma ocenę 4,4. Czy to oznacza, że infrastruktura transportowa w stolicy Dolnego Śląska po prostu jest najlepsza Polsce? To być może zbyt łatwe tłumaczenie, co nie zmienia faktu, że z pewnością jest najlepiej oceniana przez internautów.

Kraków Główny z mianem najlepszej stacji w Polsce?

Trzecia stacja pod względem liczby obsłużonych pasażerów w 2022 roku – Kraków Główny również może się poszczycić oceną 4,4 w Google, ale w tym przypadku złożyło się na to aż 20 tys. opinii. Można więc teoretycznie wskazać, że to właśnie jej należy się miano najlepszej w Polsce według internautów – w końcu trudniej utrzymać tak wysoką notę przy niemal pięciokrotnie większej liczbie recenzji. Ale do rzeczy – przeglądając komentarze, wśród największych zalet wyróżniają się zarówno bliskość galerii handlowej, jak i sam budynek oraz jego okolica.

– To nie tylko pociągi, ale mnóstwo najróżniejszych lokali.(…) Inwestycja, która co roku zwiększa swoje rozmiary i zasięg. Można byłoby poprawić nagłośnienie, a wtedy byłoby super.
– Bardzo nowoczesny dworzec, na którym jest gdzie usiąść. Zaraz obok galeria i sklep spożywczy – wszystko, co potrzebujemy pod ręką. Wszystko jest świetnie oznakowane, bardzo dużo tablic z informacjami nt. przyjazdów i odjazdów.
– Dworzec dobrze oznakowany, komunikaty głośne i wyraźne. Połączenie z Dworcem Autobusowym i Galerią Krakowską powoduje, że ludzi tu nigdy nie brakuje. Na szczęście miejsc do oczekiwania na pociąg jest dużo. Sam budynek dworca czysty i ładnie utrzymany.


Żeby jednak nie było tak kolorowo, część opisywanych przez internautów zalet dla innych stanowi wadę krakowskiej stacji. Przykładem jest jej położenie i dostępność galerii handlowej.

– Połączenie dworca autobusowego, głównego dworca kolejowego oraz galerii handlowej wydaje mi się niefunkcjonalne i niewydolne. Krzyżuje się tu zbyt wiele strumieni ludzi. Całość jest raczej źle zaplanowana, brakuje też wyraźnych oznaczeń dla pasażerów. Przyjezdni z bagażami wychodzą przez i tak zatłoczoną galerię.
– Mam złe wspomnienia. Prawie niewidzialne oznakowania dojścia do peronów, kasy biletowej i hali głównej dworca, niewygodne ławki na peronie. Można byłoby poprawić nagłośnienie na peronach, co jest ważną rzeczą dla podróżujących.
– Architektura peronów najniższej jakości, a zamiast budynku dworca wielkie centrum handlowe. Widok z peronu na zaplecze, dostawy i śmietniki Galerii Krakowskiej. Na tyłach sklepu zachował się jedyny ładny element architektury (zadaszony pasaż).
– Dworzec bardzo chaotyczny. Złe oznakowanie, brak jasnej informacji którędy należy się kierować, aby wyjść z dworca bądź aby dostać się na inny peron – szczególnie o 22:00, gdy schody jak zwykle są już wyłączone z użytku.


Można odnieść wrażenie, że kwestia położenia krakowskiej stacji tuż przy galerii handlowej i opinie na ten temat są po prostu uzależnione od osobistych preferencji. Sporo komentujących twierdzi, że jest to duże ułatwienie podczas podróży, ponieważ można na ostatnią chwilę skorzystać z usług czy zaopatrzyć się w jedzenie i picie. Innym mocno przeszkadza natłok ludzi, szczególnie uciążliwy w przypadku posiadania sporej liczby bagaży.

Poznański "chlebak" nieustannie doskwiera podróżnym

Ciekawym przypadkiem jest Poznań Główny, czyli wicelider zestawienia największych stacji za 2022 rok. Patrząc na komentarze w Google, można wysnuć wniosek, że co prawda korzysta z niego mnóstwo osób, ale również dużo… ma o nim złe zdanie. Łączna ocena 3,7 to jedna z najniższych, jeśli chodzi o największe dworce w naszym kraju, a biorąc pod uwagę, że opinii jest ponad 5,7 tys., to powodów do nieprzychylnych recenzji wydaje się być całkiem sporo. Na co więc podróżni narzekają?

– Duży dworzec w dużym mieście – przydałyby się znacznie lepsze oznaczenia peronów, gdyż te nie są bezpośrednio koło siebie, co nastręcza wielu podróżującym problem z odnalezieniem ich. (…) Kolejny problem to bardzo często niedziałające schody ruchome, a rzadziej windy – i jakikolwiek brak informacji o tym.
– Tragicznie oznakowany dworzec, brudno i w dodatku kilka jednocześnie popsutych ruchomych schodów i wyłączone windy, co powoduje duże utrudnienia, szczególnie przy tak wysokich schodach. Poza tym brak miejsca, gdzie można usiąść i poczekać na pociąg.
– Dużo podróżuję, ale tak źle oznakowanego dworca chyba nie widziałam. Moda na dworcowe molochy z galerią handlową wymaga naprawdę dobrego oznaczenia. Dziś pokonał mnie brak sensownego oznaczenia dojścia z peronów PKP do autobusu 159, czyli transferu na lotnisko.
– Stary dworzec był kiedyś estetyczny i bardzo funkcjonalny oraz bardziej przyjazny pasażerom. Nowy wygląda jak tandetny pojemnik na chleb i jest właściwie galerią handlową z peronami pod spodem. Spragnionym rozrywki może służyć za miejsce gry miejskiej „Jak trafić na czas do pociągu” lub „Znajdź na czas właściwy tor i peron”.


Być może w całkiem niedalekiej przyszłości opinie na temat niefunkcjonalnego i niewygodnego dworca Poznań Główny ulegną poprawie. W połowie 2024 roku mają zostać przeprowadzone konsultacje społeczne, a w drugiej połowie roku dojdzie do ogłoszenia projektu nowego dworca. Z obecnych planów wynika, że „chlebak” ma zostać zastąpiony znacznie ładniejszą, a przede wszystkim bardziej funkcjonalną konstrukcją.

Warszawa na szarym końcu rankingu

Największą liczbę reprezentantów w czołowej 10. zestawienia największych stacji kolejowych, co całkowicie zrozumiałe, ma stolica naszego kraju. Jeśli chodzi o recenzje w Google, najlepiej wypada Warszawa Centralna, która ma ocenę 4,1. To dobry wynik, ponieważ złożyło się na to ponad 17,6 tys. opinii. Największym plusem dla wielu internautów jest przede wszystkim lokalizacja (samo centrum) i duża liczba połączeń. Na minus, co nie powinno dziwić, palący od dłuższego czasu problem w postaci bezdomnych.

Każdy, kto w ostatnich latach wsiadał bądź wysiadał na Warszawie Zachodniej, najpewniej spotkał robotników, natknął się na maszyny lub szukał drogi, którą może wyjść z terenu stacji. Jest to efekt kompleksowej, zapoczątkowanej w 2020 roku przebudowy. Wstępnie miała dobiec końca w 2023 roku, ale obecnie termin zakończenia prac to koniec grudnia 2024 roku. Czy zostanie dotrzymany? Trudno powiedzieć. Wiadomo jednak, że przedłużające się prace mocno irytują podróżnych. Warszawa Zachodnia ma w Google ocenę zaledwie 3,6 i choć złożyło się na to niemal 750 recenzji, to możemy zgadywać, że podobnie nieprzychylnych komentarzy mogłoby być znacznie więcej.

Na szarym końcu listy, biorąc jedynie pod uwagę 10 największych stacji za 2022 rok, znalazła się Warszawa Wschodnia. Recenzje od około 200 internautów dały średnią 2,7, co, mówiąc wprost, jest bardzo słabym wynikiem. Wśród nich pojawiły się narzekania na praktycznie wszystko – od braku schodów, nierzetelne tablice informacyjne czy czystość w budynku, aż po natłok bezdomnych czy nieprofesjonalną zdaniem podróżnych obsługę. Pewnym ratunkiem wobec tak niskiej oceny może być fakt małej liczby komentarzy, ale czytając ich treść, trudno mieć dobre zdanie na temat stacji.

Oceny w Google – 10 największych stacji kolejowych w Polsce w 2022 roku

1. Kraków Główny: 4,4 (20 tys. opinii)
2. Wrocław Główny: 4,4 (4,2 tys.)
3. Katowice: 4,3 (9,6 tys.)
4. Gdynia Główna: 4,2 (1,6 tys.)
5. Warszawa Centralna: 4,1 (17,6 tys.)
6. Gdańsk Główny: 3,9 (916)
7. Gdańsk Wrzeszcz: 3,8 (586)
8. Poznań Główny: 3,7 (5,7 tys.)
9. Warszawa Zachodnia: 3,6 (747)
10. Warszawa Wschodnia: 2,7 (197)

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »