REKLAMA

Koniec z biletami za 39 PLN? Wysoki podatek uderzy w naszych sąsiadów, ale stracą też Polacy

Ryanair
Foto: Dziurek / Shutterstock

Szef Lufthansy postawił na swoim: bilety poniżej 10 EUR zapewne znikną wkrótce z Niemiec, a pewnie też z innych krajów. W myśl planu rządu kanclerz Angeli Merkel, podatek lotniczy ma wzrosnąć od przyszłego roku nawet o 16 EUR za jeden odcinek lotu. Zmiany na gorsze odczują też pasażerowie z Polski, co widać już teraz w siatkach połączeń tanich linii.

Projekt nowych przepisów dotyczących opłat lotniczych został już złożony w parlamencie i wszystko wskazuje na to, że wejdzie w życie w 2020 roku – donosi Bloomberg. Cel? Długofalowo jest to oczywiście redukcja poziomu emisji CO2, tak jak w innych krajach, ale też dbanie o zbilansowane finanse publiczne. Bo jednocześnie niemiecki rząd stawia na kolej i chce zachęcić Niemców, by przesiedli się do pociągów. Jak? Obniżając od stycznia stawkę VAT na podróże koleją z 19 do 9,5 procent, a także inwestując w Deutsche Bahn, który podpisał umowę na zakup 30 nowoczesnych szybkich pociągów, które spółka otrzyma w 2022 roku. To duże pieniądze, które będą ściągnięte z linii lotniczych, a bardziej bezpośrednio – z pasażerów. Rząd szacuje, że z tytułu zwiększonych stawek pasażerskich, budżet zyska dodatkowe 500 mln EUR rocznie.

Jest to też pokłosie kilku innych czynników – popularnego w Europie ruchu “flygskam”, który ma na celu skłonienie pasażerów do wybierania pociągów kosztem samolotów i dyskusji o tanich liniach lotniczych, które stosują dumpingowe ceny biletów. Tu głównym krytykiem jest Carsten Spohr, czyli prezes Lufthansy, który od kilku miesięcy mocno krytykuje Ryanaira i easyJeta. A przy okazji forsuje karkołomną tezę, by zakazać tanim liniom możliwości sprzedawania biletów kosztujących 10 EUR i mniej, bo z ekonomicznego punktu widzenia nie mają one żadnego sensu. Po wprowadzeniu wyższych podatków wydaje się, że postawił na swoim, bo w najtańszym wariancie podróży właśnie tyle będzie kosztowała nowa opłata pasażerska.

No właśnie, spójrzmy na to, jak wyglądają obecne stawki podatku pasażerskiego i o ile mają wzrosnąć?

  • loty krajowe i po Europie: z 7,50 do 10,43 EUR za odcinek lotu
  • loty średniodystansowe: z 23,43 EUR do 32,57 EUR
  • loty długodystansowe: z 42,18 do 58,63 EUR.

Oczywiście, nowy projekt podwyżek krytykuje Ryanair i inne podmioty lotnicze, m.in. zrzeszająca je organizacja BDL, która chciałaby, aby zamiast podwyżek wprowadzić raczej ogólnounijne rozwiązanie, gdyż w ten sposób zmniejsza się konkurencyjność niemieckiej branży lotniczej. Nie ukrywa też, że linie lotnicze z całą pewnością przerzucą koszty na pasażerów, co spowoduje podniesienie cen biletów.

Twórcy projektu też specjalnie nie owijają w bawełnę. Bloomberg cytuje zapis z projektu ustawy, z którego jasno wynika, że “pasażerowie linii niskokosztowych odkryją, że podatek stanowi istotną część całkowitej ceny biletu”.

Foto: Vytautas Kielaitis / Shutterstock

Pasażerowie z Polski też odczują zmiany

Na nowych stawkach opłaty pasażerskiej stracą też pasażerowie z Polski i widać to już teraz, bo tanie linie znacząco redukują ofertę lotów do Niemiec na najmniej rekordowych trasach. Branżowy portal Business Traveller jasno sugeruje, że zawieszenie przez easyJeta od końca października trasy z Warszawy do Berlina to właśnie efekt wyższych opłat pasażerskich. Ale takie ruchy widać też w przypadku Ryanaira – już wcześniej przewoźnik zamknął trasę z Modlina do Baden-Baden, a całkiem niedawno z siatki wypadło też połączenie do Memmingen. W efekcie na liście połączeń Ryanaira z Modlina do Niemiec zostało tylko połączenie do Kolonii, jednak bilety są znacznie droższe niż o analogicznej porze rok czy 2 lata temu, gdy spokojnie można było kupić bilety na czas jarmarków bożonarodzeniowych za ok. 100 PLN w jedną stronę.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
No i  super. W końcu zacznijmy dbać o naszą planetę. Ograniczenie lotów to jeden z tego elementów. 
Rocobarox, 7 października 2019, 18:38 | odpowiedz
Znajac zycie to uderzy to glownie w Lufthanse i linie operujace z Niemiec. Lot powinien sie cieszyc, bo moze juz roznica w cenie na lotach dlugodystansowych nie bedzie taka duza, wiec Polacy beda czesciej latac z Warszawy niz z Niemiec, Oby tylko nie wprowadzili tego w calej UE. Na szczescie jest Brexit,wiec nikt nie bedzie zajmowal sie takimi rzeczami w parlamencie obecnie.
Tom Drapichrust, 7 października 2019, 20:07 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Wrocław zaprasza tanie linie lotnicze do przeniesienia swojej siatki lotów z Berlina :)
xionc, 7 października 2019, 20:40 | odpowiedz

Bangkok tajlandia
Najlepsza oferta

Bangkok w sezonie za 1803 PLN

Paweł Iwanczenko | 2019-10-15 18:15
REKLAMA
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel