Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



 [ 18 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
#1 PostWysłany: 11 Mar 2016 11:59 

Rejestracja: 03 Lis 2015
Posty: 5
Cześć,

Bagaż został zgubiony przez Wizzair. Wysłałem im w excelu listę rzeczy, które były w bagażu. Część z tych rzeczy określili jako te "za które nie mogą dokonać zwrotu, bo produkty wykluczone z przewozu w bagażu rejestrowanym". Jakoś to przebolałem, ale po wykreśleniu tych produktów z listy odpisali, że jednak nie tak szybko:

Cytuj:
Dziękuję za wiadomość. Pragnę wyjaśnić, że nie otrzymaliśmy deklaracji interesu w dostawie potwierdzającej, że przedmioty wymienione w przesłanym pliku o wartości ponad 6 tysięcy złotych znajdowały się w zaginionym bagażu.


Proponują odszkodowanie na podstawie wagi bagażu i to wychodzi ok. 2 tysięcy. Doradzicie, w jaki sposób można wywalczyć większą kwotę? I co to jest ten "interes dostawy"? W życiu tego nie wypełniałem. Czy zostaje spamowanie ich na social mediach?

Cytuj:
Dziękuję za wiadomość. Pragnę wyjaśnić, że nie otrzymaliśmy deklaracji interesu w dostawie potwierdzającej, że przedmioty wymienione w przesłanym pliku o wartości ponad 6 tysięcy złotych znajdowały się w zaginionym bagażu.
Zgodnie z warunkami zawartej umowy art.17.1.2: Wysokość odszkodowania wyznaczona będzie zgodnie z przepisami Konwencji, a zakres odpowiedzialności Wizz Air nie przekroczy wysokości udowodnionej szkody; Wizz Air będzie odpowiedzialny jedynie za dostatecznie udowodnione szkody, oraz Art. 6 Kodeksu Cywilnego: ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne”.

W nawiązaniu do otrzymanych dokumentów jesteśmy gotowi do wypłacenia odszkodowania za zaginiony bagaż w wysokości 608 XDR (2,079.15 PLN) i 26 EUR. Kwota 2,079.15 PLN wynika z pomnożenia ilości zaginionego bagażu w kilogramach przez 19 XDR (Specjalna jednostka ciągnienia).
waga zaginionego bagażu szacowana jest na ok. 20 kg, dlatego 20 kg x 19 XDR = 380 XDR
380.00 XDR
=
2,079.15 PLN
IMF Special Drawing Rights

Polish Zloty
1 XDR = 5.47144 PLN
1 PLN = 0.182767 XDR
Góra
 Relacje PM off  
 
#2 PostWysłany: 11 Mar 2016 12:14 

Rejestracja: 20 Sty 2016
Posty: 219
Zbanowany
To co Tobie pisze Wizzair to mają w pełni rację. Aby to wszystko zrozumieć Ty musisz zapoznać się z Konwencją Montrealską. Np. http://www.konsument.gov.pl/files/Konwe ... 380038.pdf

Poniżej screen fragmentu konwencji.

Jeśli przed przekazaniem bagażu Ty nie wydałeś przewoźnikowi specjalnego dokumentu potwierdzającego wartość bagażu, to nie jesteś w stanie niczego udowodnić przewoźnikowi. W bagażu rejestrowanym nie powinno się przewozić zbyt wielu cennych przedmiotów.


Nie posiadasz wymaganych uprawnień, by zobaczyć pliki załączone do tej wiadomości.
Góra
 Relacje PM off  
 
#3 PostWysłany: 11 Mar 2016 12:15 

Nie prościej zapytać u źródła? Niech wskażą gdzie napisali, iż taką deklarację interesu (debilne tłumaczenie? ) masz przesłać i co to oznacza po polsku a nie po polskiemu.
Góra
 PM off  
 
#4 PostWysłany: 11 Mar 2016 12:31 

Rejestracja: 27 Mar 2014
Posty: 3554
złoty
@singielka_1976
Co merytorycznego wnosi twoj post, poza biciem piany?
Mozesz uwazac prawo i jego terminologie za "debilna", to twoj problem. Nie poprawi, to jednak w niczym sytuacji prawnej pytajacego!
Greg20 sprawe wyjasnil.
Góra
 Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
 
#5 PostWysłany: 11 Mar 2016 12:37 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 Lis 2015
Posty: 1626
niebieski
@zywy można też doczytać w lengłidż, np. http://www.which.co.uk/consumer-rights/ ... t-can-i-do czy http://www.airpassengerrights.eu/en/los ... ggage.html i sprawdzić warunki przewozu Wizza pod kątem zgodności z postanowieniami konwencji.
Góra
 Relacje PM off
grreg20 lubi ten post.
 
 
#6 PostWysłany: 11 Mar 2016 12:40 

Rejestracja: 20 Sty 2016
Posty: 219
Zbanowany
@singielka_1976 - to nie jest debilne tłumaczenie linii lotniczych. "Deklaracja interesu" to specjalny dokument, który można nadać wraz z bagażem rejestrowanym. Oczywiście taki dokument nie jest obowiązkowy - 99% pasażerów w Polsce tego nie robi, gdyż nie mają o tym pojęcia. W USA taki dokument jest powszechnie używany.

Jest to specjalny kwit, w którym wpisujesz jakie wartościowe rzeczy są przewożone w bagażu rejestrowanym. Należy określić m.in. ich nazwę, wagę, wartość itp. Ja taki dokument regularnie przygotowuję przy dłuższych lotach, gdy w bagażu rejestrowanym umieszczam kosztowne przedmioty.

Generalnie wzór takiego dokumentu może być dowolny, ogólnie każda linia lotnicza wyjaśni Tobie o co chodzi, gdy się z nimi skontaktujesz przed lotem. Niektórzy nawet wysyłają szablon takiego dokumentu.

Jeśli np. w bagażu znajdują się przedmioty o wartości 10 tys. zł, to tylko na podstawie takiego dokumentu przekazanego linii lotniczej wraz z bagażem rejestrowanym, można odzyskać pełną kwotę w przypadku zagubienia bagażu. Jest to dowód potwierdzający co faktycznie było przewożone w bagażu. W przeciwnym wypadku - gdy bagaż zostanie zagubiony - nie ma możliwości udokumentowania co faktycznie było przewożone w bagażu, tj. nie można tego w żaden sposób zweryfikować.

"Deklaracja interesu" częściowo przypomina list przewozowy. Taki dokument należy sporządzić przed przekazaniem bagazu rejestrowanego przewoźnikowi, a nie w momencie jego zagubienia.
Góra
 Relacje PM off
szarik lubi ten post.
8 ludzi uważa post za pomocny.
 
 
#7 PostWysłany: 11 Mar 2016 13:05 

@grreg20 -super, co nie zmienia faktu, że polska nazwa tego dokumentu MOIM jest co najmniej dziwaczna.

Czyli jeśli autor wątku tejże "deklaracji interesu" nie miał to dostanie tyle ile mu wyliczą z SDR, chyba, że miał jakieś ekstra ubezpieczenie bagażu.

Po edycji: tak właściwie to nie do końca rozumiem czemu swój wywód skierowałeś tylko do mnie, póki co to nie mnie zgubili bagaż :P .
Góra
 PM off
grreg20 lubi ten post.
 
 
#8 PostWysłany: 11 Mar 2016 13:10 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 Sie 2012
Posty: 3493
złoty
wyglądasz na majętna singielkę ;D
_________________
Image
Góra
 Relacje PM off  
 
#9 PostWysłany: 11 Mar 2016 13:18 

Rejestracja: 20 Sty 2016
Posty: 219
Zbanowany
@singielka_1976 - to było tylko pośrednio do Ciebie kierowane (taki dokument może kiedyś Tobie bardzo pomóc, gdyby Tobie zagubili bagaż). Tak z ciekawości, to zobacz, w którym roku powstała Konwencja Montrealska :) To było tak dawno temu, że od tego czasu język polski przeszedł wiele "modyfikacji". Nazwa ogólnie jest "głupia", ale zapewne wtedy było wszystko OK.

Ogólnie dziwi mnie to, że w polskich portach lotniczych (ogólnie w europejskich) nie ma nigdzie informacji itp., które by wskazywały w jaki sposób można zabezpieczyć wartość bagażu na wypadek jego zagubienia. Do tego celu nie są potrzebne ubezpieczenia :) Taki dokument z natury przekazuje się przewoźnikowi za darmo (tylko niektóre linie lotnicze mogą chcieć dodatkowe opłaty z tytułu przyjęcia takiego dokumentu).

[...]


Ostatnio edytowany przez Roku, 11 Mar 2016 14:56, edytowano w sumie 1 raz
Wypowiedź łamiąca prawo, bądź namawiająca do łamania polskiego prawa.
Góra
 Relacje PM off  
 
#10 PostWysłany: 11 Mar 2016 13:25 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Gru 2015
Posty: 273
Ciekawy temat, przyznaję. Nie miałem pojęcia o takowej praktyce.
Czy ktoś obeznany w temacie mógłby napisać jak wygląda procedura złożenia "specjalnej deklaracji interesu"? grreg20?
Góra
 Relacje PM off
grreg20 lubi ten post.
 
 
#11 PostWysłany: 11 Mar 2016 13:37 

Rejestracja: 20 Sty 2016
Posty: 219
Zbanowany
@micnur - nie wiem jak to wygląda w przypadku tanich linii lotniczych (tam zawsze korzystam z bagażu podręcznego), ale w przypadku tradycyjnych przewoźników ja postępuje w bardzo prosty sposób.

Tworzę dokument w programie WORD, w którym znajdują się takie pozycje jak:

a) nagłówek (Deklaracja interesu lub Deklaracja specjalnego interesu w dostawie);
b) data i miejsce sporządzenia dokumentu;
c) numer lotu;
d) data lotu;
e) lot OD - DO;
f) dane pasażera;
g) dane linii lotniczych;
h) tabelka z przedmiotami:
- nazwa produktu (np. pełna nazwa notebooka);
- typ produktu (np. notebook);
- waga produktu;
- ewentualnie gabaryty produktu (rzadko to wypełniam);
- ewentualnie nr katalogowy produktu (tak na wszelki wypadek, o ile istnieje);
- aktualna wartość produktu;
- ewentualnie data zakupu produktu;
- ewentualnie cena zakupu produktu.
i) podsumowanie: łączna wartość zadeklarowanych produktów.
j) inne: ewentualnie dodatkowe ważne informacje.
k) miejsce na podpisy.

Taki dokument można sobie przygotować w EXCEL-u lub programie WORD (ważne by były 2 kopie).

Z takim wydrukowanym dokumentem na lotnisku ja idę do odprawy u danego przewoźnika. W zależności od przewoźnika, to albo od razu dokument zostaje podpisany albo linia lotnicza każe wypełnić własną deklarację.

Będąc za granicą, taki dokument należy sporządzić w języku angielskim.
Góra
 Relacje PM off
jaco027 lubi ten post.
2 ludzi uważa post za pomocny.
 
 
#12 PostWysłany: 11 Mar 2016 15:58 

Rejestracja: 15 Gru 2015
Posty: 2
A sporządzenie takiego dokumentu jest gwarantem późniejszego odszkodowania czy trzeba w całe "przedsięwzięcie" angażować osoby trzecie (policja, ubezpieczalnia, itp.)? Zawsze mnie zastanawiało w jaki sposób można później wyegzekwować od linii lotniczych zadośćuczynienie z tytułu straty bagażu.
Góra
 Relacje PM off  
 
#13 PostWysłany: 11 Mar 2016 16:06 

Rejestracja: 22 Gru 2015
Posty: 145
Takie coś znalazłem

http://www.fly4free.pl/uokik-12-praw-pa ... scie-znac/

http://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=11800

Cytuj:
Jeśli pasażer zadeklaruje wyższą wartość bagażu i złoży specjalną deklarację interesu (czyli ubezpieczy swój bagaż), to przewoźnik odpowiada do wysokości zadeklarowanej przez pasażera;
Góra
 Relacje PM off  
 
#14 PostWysłany: 17 Mar 2016 22:14 

Rejestracja: 03 Lis 2015
Posty: 5
Dzięki za odpowiedzi. Dopiero teraz je przeczytałem. Jakimś cudem pominąłem lekturę Konwencji Montrealskiego i rzeczywiście nie wypełniłem tej deklaracji :(

Na marginesie, ciekawi mnie przewóz płynu do szkieł kontaktowych. Z jednej strony nie można go przewozić w podręcznym, a z drugiej strony jest on "wykluczony z przewozu w bagażu rejestrowanym".
Góra
 Relacje PM off  
 
#15 PostWysłany: 17 Mar 2016 22:22 

@zywy - Nie można przewozić w podręcznym nawet jak ma np.50ml?
Góra
 PM off  
 
#16 PostWysłany: 17 Mar 2016 22:44 

Rejestracja: 12 Kwi 2010
Posty: 670
niebieski
Żona zawsze ma w podręcznym opakowanie 100 ml
_________________
Image
Góra
 Relacje PM off  
 
#17 PostWysłany: 17 Mar 2016 22:51 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 Mar 2013
Posty: 91
Loty: 77
Kilometry: 250 316
zywy napisał(a):
Na marginesie, ciekawi mnie przewóz płynu do szkieł kontaktowych. Z jednej strony nie można go przewozić w podręcznym, a z drugiej strony jest on "wykluczony z przewozu w bagażu rejestrowanym".


Od dobrych kilku lat przewoże płyny do soczewek : duży w rejestrowanym a małą butelkę 90ml w podręcznym i jeszcze nikt nigdy sie nie przyczepił.
Góra
 Relacje PM off  
 
#18 PostWysłany: 17 Mar 2016 22:58 

Rejestracja: 08 Lut 2012
Posty: 473
Loty: 248
Kilometry: 395 056
niebieski
ja zapasowe soczewki i płyn mały tez mam zawsze w podręcznym i nie zdarzyło mi się nigdzie na świecie żeby się ktoś do tego przyczepił...chyba jakiś martwy przepis :)
Góra
 Relacje PM off  
 
 [ 18 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: CommonCrawl [Bot] oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

  
phpBB® Forum Software © phpBB Group