Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 Temat postu: Torp vs Rygge
#1 PostWysłany: 12 Mar 2013 16:36 

Rejestracja: 28 Gru 2010
Posty: 287
niebieski
Wczoraj wrocilem z jednodnowego tripa Gdańsk - Oslo Torp - Oslo Centrum - Oslo Rygge - Gdańsk.

Co mnie zdziwilo, a wrecz zirytowalo (az musze o tym napisac :mrgreen: ) to... fakt istnienie tych dwoch lotnisk.

Rygge moze nieco wieksze, ale... tak samo wyludnione i nijakie jak Torp. Kilka (w porywach do nascie) lotow w ciagu dnia. Na lotniskach pustki. Cos sie zaczyna krecic dopiero jak przychodzi godzina kolejnego lotu.

Tego nie wiem, bo nie widzialem (bylem tylko przy lotach z/do GDN), ale domniemywam, ze Norwegowie korzystaja raczej z uslug tradycyjnych linii i Gardemoen. I w Rygge i w Torp osoby norweskojezyczne spotkalem tylko... jako obsluga lotnisk i punktow uslugowych na nich. Reszta to Polacy, w 99% udajacy sie do pracy (lot do TRF oblozenie 95%, a wieczorny z RYG jakies 80%).

Nasuwa mi sie podstawowe pytanie: Po co im dwa takie lotniska? Spokojnie wystarczyloby jedno, na ktorym pomiescilby sie i Ryanair i Wizz Air? Gdzie tu logika? Maja az tyle pieniedzy? Czy lokalne gminy tak to finansuja?

Btw. W Oslo na wystawie widzialem fajny rower turystyczny, ale w sumie zaden cud natury. Za 60 000 NOK :shock: I to byla promocja...
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Mniej znane Malediwy, czyli Atol Addu 👙🏖️ Loty już od 2390 PLN ✈️🎒🤿 Mniej znane Malediwy, czyli Atol Addu 👙🏖️ Loty już od 2390 PLN ✈️🎒🤿
Maroko od piątku do poniedziałku za 779 PLN 🌤️👣 Loty i noclegi w ⭐⭐⭐⭐ hotelu Maroko od piątku do poniedziałku za 779 PLN 🌤️👣 Loty i noclegi w ⭐⭐⭐⭐ hotelu
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#2 PostWysłany: 12 Mar 2013 17:09 

Rejestracja: 20 Paź 2012
Posty: 289
Loty: 85
Kilometry: 236 428
niebieski
Znalazłem w wikipedi :
2011 ble Torp forbigått av Rygge i passasjervolum. Rygge hadde 1 667 000 passasjerer, Torp 1 350 000.
Dla porównania w 2012
Kraków 3,4 mln
Katowice 2,55
Rzeszów 550 tys
itd
Wydaje sie że wcale nie tak mało w szczególności ze Norwegów jest dużo mniej.
Zapewne w sezonie ruch jest wiekszy, bo przecież nie lataja do pracy np do Polski.
_________________
Image
https://my.flightradar24.com/noyle
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#3 PostWysłany: 12 Mar 2013 17:31 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 Lis 2012
Posty: 5178
Zbanowany
srebrny
cheesy napisał(a):
...
Nasuwa mi sie podstawowe pytanie: Po co im dwa takie lotniska? Spokojnie wystarczyloby jedno, na ktorym pomiescilby sie i Ryanair i Wizz Air? Gdzie tu logika? Maja az tyle pieniedzy? Czy lokalne gminy tak to finansuja?
...

bardzo dobrze, że jesteś ciekawy świata ale jeszcze lepiej by było gdybyś umiał logicznie myśleć lub co najmniej sprawnie wykorzystywać podstawowe narzędzia jakie podsuwa nam internet.

wiki podaje, że oba lotniska powstały ok 1950 roku bo była zimna wojna itp itd historii nie będę opowiadał bo, jako ciekawy świata człowiek, na pewno sobie sam to doczytasz i wieczorem położysz sie dumnie do łóżka bo znów rozpracowałeś taka zagwozdkę.

norwedzy tez latają. bo muszą. bo tam nie ma słońca i jest zimno. a jest kasa wiec czemu mieliby nie latać?
i taka ciekawostka: ryan czy wizz to nie sa jakieś linie dla podludzi, tak jak sobie to wyobraża wiele zakompleksionych osób i norwedzy nie boja sie nimi latać (ależ są dzielni!).

za pewne każdy widział tanie loty do/z tych lotnisk. i pewnie sporo osób(np ja) było tam po prostu przejazdem. pytanie: jaki to % odwiedzających te lotniska?

Reszta to Polacy, w 99% udający sie do pracy jeszcze może dodaj w jakim charakterze bo przecież to tez jest takie oczywiste
(nie, nie jest. znam sporo osób, które tam jeżdżą nie tylko do pracy ale...na odpoczynek, pozwiedzać itp. wiem, ze jest drogo ALE koszty na prawdę można ciąć jeśli sie tylko bardzo chce)
_________________
Marzy Ci się wycieczka rowerowa po Hiszpanii? Zapytaj! Coś podpowiem ;)
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#4 PostWysłany: 12 Mar 2013 17:40 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13 Lut 2012
Posty: 5445
srebrny
Te dla jak to nazywasz wyludniałe lotniska mają w sumie 3x większy ruch pasażerów niż np Poznańskie lotnisko :D Więc to, że lotnisko jest na wsi, nie znaczy, że nikt tam nie lata :)
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#5 PostWysłany: 12 Mar 2013 17:55 

Rejestracja: 28 Gru 2010
Posty: 287
niebieski
namteH napisał(a):
bardzo dobrze, że jesteś ciekawy świata ale jeszcze lepiej by było gdybyś umiał logicznie myśleć lub co najmniej sprawnie wykorzystywać podstawowe narzędzia jakie podsuwa nam internet.

wiki podaje, że oba lotniska powstały ok 1950 roku bo była zimna wojna itp itd historii nie będę opowiadał bo, jako ciekawy świata człowiek, na pewno sobie sam to doczytasz i wieczorem położysz sie dumnie do łóżka bo znów rozpracowałeś taka zagwozdkę.


Jesli mozna, to prosze bez takich indywidualnych wycieczek, a moderatorow prosze o zwrocenie na to uwagi. Juz byl taki jeden (KubaRzeszow), ktory poszedl troche dalej i Kamil pokazal mu gdzie jego miejsce...

Wracajac do tematu. Kilkansacie godzin temu wrocilem z tripa, a pozniej go odsypialem. Napisalem swoje przemyslenia na goraco, nie zagladalem do Wikipedii etc.

Natomiast liczby liczbami, ale jak widze, ze jedyne linie dzialajace na lotniskach to Wizz (Torp) i Ryan (Rygge), poza nimi sometimes Norwegian, a 20 min. po przylocie lotnisko jest pusciutkie (praktycznie gtylko obsluga) to daje do myslenia.

A co do tego, ze Rzeszow czy Poznan obsuguja mniej pasazerow to nie jest jednoznaczne, bo mimo tego, ze mniej to jednak w poblizu nie ma innych lotnisk, czyli alternatywy. W rejonie Oslo jest ich trzy.

Wracajac do glownej idei mojej mysli. Czy i Ryan i Wizz nie zmiesciliby sie np. na Rygge? Wolnych slotow maja az nadto... Dla pasazerow tez lepiej, bo przykladowo majac przesiadki z Ryana na Wizz nie musza plynac promem, albo jechac 200 km przez Oslo za lacznie 380 NOK.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#6 PostWysłany: 12 Mar 2013 18:08 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 Lis 2012
Posty: 5178
Zbanowany
srebrny
cheesy napisał(a):
...
Wracajac do glownej idei mojej mysli. Czy i Ryan i Wizz nie zmiesciliby sie np. na Rygge? Wolnych slotow maja az nadto... Dla pasazerow tez lepiej, bo przykladowo majac przesiadki z Ryana na Wizz nie musza plynac promem, albo jechac 200 km przez Oslo za lacznie 380 NOK.

no i znów muszę odesłać Cie do danych i własnych przemyśleń.
tutaj masz wykaz największych lotnisk w północnej części naszego pięknego kontynentu:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_th ... _countries

i teraz pytania pomocnicze:
- widząc zmiany liczby pasażerów możemy powiedzieć, że oba lotniska nie maja już potencjału rozwojowego?
- czy rzeczywiście w interesie norwegow jest aż taka minimalizacja na sile tej branży w tym regionie?

A co do tego, ze Rzeszow czy Poznan obsuguja mniej pasażerów to nie rozumiem, czy sie cieszyc, czy plakac...
rób co chcesz ale najpierw zastanów sie po co... ;)

Zapraszam do samodzielnego myślenia i dzielenia się z nami wnioskami! :)
_________________
Marzy Ci się wycieczka rowerowa po Hiszpanii? Zapytaj! Coś podpowiem ;)
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#7 PostWysłany: 12 Mar 2013 18:44 

Rejestracja: 28 Gru 2010
Posty: 287
niebieski
Twoje merytoryczne uwagi sa na pewno cenne i daja innym poglad na sytuacje.

Natomiast:

namteH napisał(a):
Zapraszam do samodzielnego myślenia (...)


Kolejne indywidoalne wycieczki dwuznacznie i podprogowo dyskredytujace inna osobe sa w/g mnie bardziej obrazliwe niz pamietne wpisy KubyRzeszow w temacie o PolskimBusie.
Dlatego wylaczam swoja osobe z dyskusji z Toba wtym, czy jakimkolwiek innym temacie.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#8 PostWysłany: 12 Mar 2013 18:58 

Rejestracja: 01 Lut 2013
Posty: 107
da sie zauważyć, że pewność siebie i skłonności do pouczania wzrasta wraz z ilością postów. Aczkolwiek cheesy Twoje stwierdzenia ujęte zostały w sposób lekko naiwny, także nie dziw się komentarzami innych. Radzę IZI.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#9 PostWysłany: 12 Mar 2013 19:11 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 Lis 2012
Posty: 5178
Zbanowany
srebrny
przygus napisał(a):
...Aczkolwiek cheesy Twoje stwierdzenia ujęte zostały w sposób lekko naiwny, także nie dziw się komentarzami innych. Radzę IZI.

sedno sprawy!
ale zostawmy to na bok.

3 lotniska w okolicach Oslo rzeczywiście wydaja sie trochę dziwne, szczegolnie jesli zobaczymy ile tam ludzi mieszka, ale jak sie temu przyjrzeć to wszystko sie staje jaśniejsze.
_________________
Marzy Ci się wycieczka rowerowa po Hiszpanii? Zapytaj! Coś podpowiem ;)
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#10 PostWysłany: 12 Mar 2013 21:20 

Rejestracja: 28 Gru 2010
Posty: 287
niebieski
junkers napisał(a):
dziwicie się?
w 3 mieście powstaje właśnie drugie lotnisko w Kosakowie w odległości 20-30 minut jazdy od lotniska Gdańsk Rębiechowo. To jest dopiero absurd:D


Nie slyszalem, ale jezeli faktycznie tak jest to naprawde absurd.

Slyszalem tez, ze w planach rozwoju Koszalina jest lotnisko pasazerskie Koszalin-Zegrze. Nie mam nic przeciwko rozwojowi lotnictwa, ale to naprawde jakas paranoja. Przeciez w Szczecinie-Goleniowie juz teraz widac jaki jest ruch.

Wracajac do Oslo. Czy to nie jest tak, ze Wizz i Ryan tocza cicha wojne? Jezeli Ryan ma baze w RYG to Wizz sobie mysli: my bedziemy inni/lepsi/wazniejsi i bedziemy latac gdzie indziej. Dalej Ryan: tacy jestescie cwani, to my zrobimy tez kilka destynacji z TRF, zeby wam zagrac na nosie (przeciez pamietne wypowiedzi Wizza n/t mgly w Modlinie sluzyly tylko temu, aby zwrocic na siebie uwage mediow).

Oba lotniska sie rozwijaja. Jezeli Wizz i Ryan maja tam bazy, tworza nowe destynacje to sie rozwijaja. To logiczne. A gdyby zamiast dwoch lotnisk bylo jedno to mialoby lacznie ok. 3,5 mln. paxow i weszloby do pierwszej dziesiatki lotnisk polnocy.

A przekladajac to na nasze warunki to kiedys slyszalem o kolejnym lotnisku w okolicach Radomia, badz Rawy Mazowieckie, badz Minska MAzowieckiego - obslugujacego Warszawe. I wyobrazmy sobie, ze Wizz lata do Modlina, a Ryan pod Radom. Czy to byloby dobre rozwiazanie?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#11 PostWysłany: 12 Mar 2013 22:04 

Rejestracja: 01 Lut 2013
Posty: 107
cheesy - po Twoich wypowiedziach dochodzę do wniosku, że jesteś osobą, która tutaj nakręca ruch i nabijanie postów, bo sorry merytorycznie Twoje wywody to...
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#12 PostWysłany: 12 Mar 2013 22:19 

Rejestracja: 28 Gru 2010
Posty: 287
niebieski
przygus napisał(a):
cheesy - po Twoich wypowiedziach dochodzę do wniosku, że jesteś osobą, która tutaj nakręca ruch i nabijanie postów, bo sorry merytorycznie Twoje wywody to...


Faktycznie. Przez 2 lata 100 postow. Za to Ty nie napisales z czym sie nie zgadzasz w moich wywodach, tylko napisales, ze sa... nie wiadomo jakie. Ale ok. odpuszczam dyskusje bo poza ta merytoryczna rzeczywiscie wyglada to jak nabijanie postow.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: Torp vs Rygge
#13 PostWysłany: 13 Mar 2013 12:59 

Rejestracja: 09 Maj 2012
Posty: 118
Wystarczy przejechać się trochę po Norwegii i nagle okaże się, że (nie licząc obszarów niezaludnionych) średnio co 50-100 km jest jakieś lotnisko, na które lata Ryan, Wizz, Norwegian, Widerøe, SAS i inni.
Dodatkowo w okolicach dużych miast często spotyka się hangary i trawiaste lotniska wykorzystywane przez osoby prywatne.
Czasami podróż samolotem to jedyne wyjście, żeby dostać się w zimie w odległe miejsce (wiele dróg przez góry jest po prostu zamykanych i trzeba dokładać 100 - 150 km drogi na objazd).
Tam sporo ludzi może sobie pozwolić na posiadanie własnego małego samolotu, którym latają na lotniska trawiaste oraz betonowe.

A wracając do tematu:
Oczywiście można przenieść wszystkie loty z Torp na Rygge, albo odwrotnie. Albo nawet z Torp i Rygge do Gardermoen.
Tylko czy wtedy lotnisko wytrzyma taką sytuacje?
Trzeba pamiętać o czymś takim jak możliwości lotniska, a na to składa się wiele czynników: m.in. przepustowość w punktach odprawy (check-in), w punkcie kontroli bezpieczeństwa, w bagażowni, w miejscach kontroli (skanowania) bagażu rejestrowanego. Do tego trzeba się zastanowić nad powierzchnią płyt postojowych - co z tego że można obsłużyć jeszcze 1000 pasażerów w godzinę, dwie czy trzy, jak samolot nie ma gdzie stać bo płyty są zajęte... itp, itd.
Może poczekalnie świecą czasami pustkami na Torp i Rygge, ale to nie oznacza, że nic się tam nie dzieje. Na niektórych lotniskach cargo stanowi bardzo duży procent wykonywanych operacji lotniczych.

PS. Gdyby któreś z wymienianych lotnisk było zbyteczne, to już dawno byłoby zamknięte :)
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group