Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2264 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 114  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Re: CPK
#921 PostWysłany: 17 Sie 2023 13:42 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5359
platynowy
Taka zabawa - zostan Prezesem (PPL) i ubij megaprojekt CPK/KDP - oszczedzajac 140mld PLN dla budzetu panstwa i reazlizujac identyczna strategie rozwoju za 10% (15mld PLN) i w 20% czas (3 lata) :-)
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
pozycje zaznaczone w arkuszu na zolto mozna zmianiac, aby dopasowac symulacje do wlasnych upodoban :-)
oryginal, gdyby ktos rozwalil dane :-) https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Zabawa teoretyczna, ale wiele mowiaca jak osiagnac mniej wiecej to samo, ale... inaczej
Prolog
Od kilku(nastu) dni czytam nt. neoWAW aka CPL/CPK/KDP i czym wiecej czytam tym bardziej wlos mi sie jezy. Stwierdzenie przedmowcow dot. megalomani wladzy jest jak najbardziej na miejscu. Dzisiaj rano w ramach cwiczenia intelektulanego zrobilem symulacje, jak mozna osignac cele stawiane przed tym megaprojektem w inny sposob. I zapobiec megawydatkowm i megautrudnieniom dla wiekszosci korzystajacych z tego rozdetego projektu. CPK/KDP zaklada osiagniecie w 2028/2035/2040 (rozne daty, bo rozne wersje i rozne komponenty):
- 40 mln pax
- 1 mln ton cargo
- KDP - Y + dodatkowe set km torow...
No to policzmy - kalkulator otwarty dla kazdego - mozecie skopiowac, sciagnac, zmieniac dane, poprawiac, symulowac co sie zywnie podoba. Pola zaznaczone na zolto to input (mozna zmieniac) reszta to formuly lub wyniki.
Zalozenie bylo takie:
- wykorzystac to co juz jest WAW/WMI/RDO
- rozbudowac ile sie da - wszedzie 1 pas, a jak w WAW sie zrobi 2, to mozna jeszcze zwiekszyc parametry
- bazowac na realnych ekwiwalentach - przyklad z LON, WAW jako "kopia" LGW, WMI i RDO np, jako STN/LTN
- LGW jako benchmark - najwieksze lotnisko w Europie z 1 pasem
- przyjety max 55 operacji na 1h tak jak to bylo podane w jakiejs analizie, mozliwe przy malej rozbudowie WAW
- obecnie: LGW+STN+LTN - operacji dziennie 850 + 600 + 400 / rocznie 283k + 200k + 142k, PAX 2019 mln rocznie: 46 + 28 + 18

Zasymulowane rozbudowanie WAW+WMI+RDO daje wyniki: operacji dziennie 800 + 190 + 180 / 283k + 63k + 63k PAX np. po rozbudowie za 3 lata daje: 45 + 10 + 10 = circa 65mln PAX/rok
Cargo WMI: 60 operacji dziennie, 22k rocznie, wynik 1 mln ton rocznie


kilka uwag:
- niezalezne obliczenia dla dni roboczych i weekendow, rozne srednie PAX/lot, i ton cargo - wszystko mozna zmienic i dostosowac
- mozna zmienic profil wykorzystania/utylizacji slotow w ciagu calej doby - zapraszam do zmian...
- cisza nocna w WAW i RDO i brak takowej w WMI
- do tej pory w WAW przy sredniej maksymalnej 500-600 operacji dziennie maksymalna liczba PAX to 18-19mln rocznie, teoretyczny potencjal do zwiekszenia 2-2,5x
- 800 operacji na WAW to "tylko" wrzost o niecale 300szt/dobe od dzisjeszych poziomow - wiec ok. 50-60% - pytanie czy trzeba budowac nastepna droge startowa, czy wystarczy obecna jak w LGW
- WMI i RDO mozna zwiekszyc liczbe i czsookres operacji - pytanie o uwarunkowania lokalne i koszty rozbudowy - na dzisiaj bardzo zachowawczo 20 operacji na 1h
Wnioski +
- uzyskanie podobnych parametrow wrozstu ruchu PAX i cargo przy rozbudowie x3 RDO 2mld PLN i WMI 3mld PLN, WAW np. 5mld PLN, koleje dojazdowe 3mld, terminal cargo 2mld PLN = 15mld PLN - to jest 30% kwoty na CPK i "jedyne" 10% na calosc CPK/KDP
- zamieszanie zamkniete za 2-3 lata - 2025/26 - na 2 lata (lub 10-15 lat) przed planowanym CPK i bez problemow, ktore sie beda ciegnely do osiagniecia pelnej mocy przerobowej przez KDP/CPK - 2035/40
- brak marginalizacji, czy wrecz zabicia portow regionalnych
- brak koniecznosci realizowania skomplikowanego projektu przez nastepna dekade albo dwie, oszczednosc 135mld PLN
- dywersyfikacja w przypadku problemow: diverts, security issuues, itp...
- otwarta dalsza mozliwosc rozwoju: 2 pas WAW, wieksza operacja WMI (moze RDO).
Wnioski -
- znajomi krolika nie zarobia nad Pisia Tuczna
post scriptum:
Poprosze Horale o consulting fee no powiedzmy w wysokosci polowy wyplaty dla Kearney, ah.... moze nie byc checi (patrz wnioski -)
A zwolennikow CPK poprosze o merytoryczna krytyke - ciekaw jestem czy mozna udowodnic potrzebe neoWAW?
Jesli sa jakies bledy, to chetnie poprawie ten uproszczony model...
dodatkowe informacje/zrodla:
https://www.pasazer.com/news/462654/prz ... y,byc.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Gatwick_Airport
https://en.wikipedia.org/wiki/London_Stansted_Airport
https://en.wikipedia.org/wiki/Luton_Airport
https://en.wikipedia.org/wiki/Warsaw_Chopin_Airport
https://en.wikipedia.org/wiki/Warsaw_Modlin_Airport
dol strony:
https://flightaware.com/live/airport/EPWA
https://flightaware.com/live/airport/EPMO
https://flightaware.com/live/airport/EGKK
https://flightaware.com/live/airport/EGSS
https://flightaware.com/live/airport/EGGW

Załączniki:
Zrzut ekranu 2023-08-17 o 13.31.14.png
Zrzut ekranu 2023-08-17 o 13.31.14.png [ 477.63 KiB | Obejrzany 1385 razy ]
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
7 ludzi lubi ten post.
6 ludzi uważa post za pomocny.
 
      
Przygoda w Wietnamie! 🏯🐉🏮 Hanoi i Ho Chi Minh w jednej podróży za 2564 PLN 🛵🍜 Przygoda w Wietnamie! 🏯🐉🏮 Hanoi i Ho Chi Minh w jednej podróży za 2564 PLN 🛵🍜
🌴Ciepło, luksus i rajskie plaże☀️✨ Wycieczka na Zanzibar za 3412 PLN 🏖️✈️ Loty z dużym bagażem i 4⭐ hotel 😍 🌴Ciepło, luksus i rajskie plaże☀️✨ Wycieczka na Zanzibar za 3412 PLN 🏖️✈️ Loty z dużym bagażem i 4⭐ hotel 😍
 Temat postu: Re: CPK
#922 PostWysłany: 17 Sie 2023 16:54 

Rejestracja: 27 Lut 2015
Posty: 453
niebieski
jaco027 napisał(a):
Taka zabawa - zostan Prezesem (PPL) i ubij megaprojekt CPK/KDP - oszczedzajac 140mld PLN dla budzetu panstwa i reazlizujac identyczna strategie rozwoju za 10% (15mld PLN) i w 20% czas (3 lata) :-)



Chyba tylko ja czytam Twoje publikacje od deski do deski ;)

Z procentów które przedstawiłeś wynika, że założony koszt CPK+KDP wyniesie 150 mld PLN, w tym koszt budowy lotniska 50 mld PLN.
W sieci krążą różne dane, np. samo lotnisko to 40 mld, a KDP nawet 190-210 mld.

Automatycznie oszczędzasz 100 mld (a może 210 mld) na wyeliminowaniu KDP, czyli Twoim zdaniem nie potrzebujemy rozwoju kolei w Polsce. Ciągotki UE do ograniczenia latania oraz parcie na jedynie słuszne eko samochody wskazują na wzrost znaczenia pociągów, więc moim zdaniem zaniechanie KDP jest strategicznym błędem.

Trzy porty dla Warszawy niech będą, nie mnie oceniać jak optymalne jest takie rozwiązanie dla mieszkańców, podróżujących, zarządzających, itp.
Czy będzie to kosztować 15 czy 25 mld nie będzie znane do czasu rozpisania przetargów, bez większego znaczenia ile wezmą znajomi tego czy innego królika.
Na przykład z SSC wiadomo, że warunkiem budowy drugiego pasa jest wpuszczenie S2 pod ziemię, czego nie zrobiono w 2012. Ile może kosztować taki remoncik ekspresówki?
Czy jest miejsce na trzeci pas?
Do liczb na plus budżetu można dołożyć kasę za 830 hektarów po Chopinie, może 7 mld PLN.

Wniosek:
Zamiennik KDP nie został zaproponowany, więc nowy prezes realnie zaoszczędziłby jakieś 20 mld.
Idąc dalej brak KDP może być dużą stratą finansową w przyszłości; spójrzmy w przeszłość do nie tak dawnych czasów kiedy nie było u nas autostrad.

Publicystycznie: a jeśli za 40-60 lat okaże się, że „trójport” dla Warszawy wymaga rozbudowy, a może zburzenia części i budowy czegoś innego, to nowy prezes będzie już w sanatorium lub w krainie wiecznych łowów, podobnie jak odpowiedzialni konkurencyjnej opcji jeśli CPK odniesie taki „sukces” jak BER.
_________________
Patron Radio WNET
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
ZENNNEK lubi ten post.
2 ludzi uważa post za pomocny.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#923 PostWysłany: 17 Sie 2023 17:10 

@jaco027, zrób pdfa i na serio żądaj od Horały odpalenia jego wynagrodzenia, bo mam wrażenie, że to, co tutaj zrobiłeś w ramach hobbystycznego udziału na forum, oni tego nie zrobili przez już 5 lat, gdy zaczęli pobierać za to wypłatę. ;)

Bo przypominam wniosek z przytoczonej przeze mnie kilka razy analizy zamieszczonej na pasażer.com:

Cytuj:
CPK to inwestycja, którą my, podatnicy mamy sfinansować. Gdyby inwestorom prywatnym zaproponowano sfinansowanie inwestycji stukrotnie tańszej niż CPK, przedstawiając uzasadniające ją dokumenty o tej samej jakości, co Master Plan dla mega lotniska i powiązanej z nim infrastruktury, to propozycję odrzuciliby po 24 godzinach nie siląc się nawet na uzasadnienie.
https://www.pasazer.com/news/463544/analiza,streszczenia,master,planu,dla,cpk.html


Swoją drogą... Dziś rozmawiałem z jednym z ludzi, którzy w ramach badań Politechniki Warszawskiej dekadę temu próbowali odpowiedzieć gdzie byłaby najlepsza lokalizacja neoWAW. Wychodziło im wtedy, że to powinny być okolice Radomia (choć bardziej północ, a nie wschód, gdzie teraz jest RDO), ale wszystko się zmieniło, gdy nastała era bombastycznego wstawania z kolan i zadziwiania świata, a nie realnego lotniska ponadregionalnego.
Góra
 PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#924 PostWysłany: 17 Sie 2023 18:56 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5359
platynowy
@Grzenio1970 To nie jest formalna analiza, ale proba zlapania rzeczywistosci... plus troche zabawy. Bledy sa i beda, ale jest co poprawic w zalozeniach. No i w wyliczeniach... A ja nie Horala wszystkowiedzacy i zespol dobrze oplacanych skrybow z CPK...no wiec... :-)

1. "...więc moim zdaniem zaniechanie KDP jest strategicznym błędem." - OK - nie twierdze ze tak trzeba, ale na PKP znam sie jeszcze mniej niz na LO, wiec przyjalem zalozenie: mozna zrealizowac KDP lub inne infra projekty w tory NIEZALEZNIE i w dobrym czasie a nie KONIECZNIE pod neoWAW, dla ktorego FULL KDP jest warunkiem sine qua non sensownego/finansowego istnienia neoWAW.
Jako przyklad jakie sa/moga byc problemy z KDP...IMO 10x wieksze niz CPK, wywlaszczenia, opiznienia, kasa, "process inwestycyjny" PKP... znawcy tematy moga zapewne dodac cla litanie tutaj... podam jako przyklad HS2 z UK, juz ponad 10 lat temu byl ten etap co u nas i... nie sledze tego juz wcale ale zdaje sie ze nie jada z tematem... a plany i korzysci byly jeszcze fajniejsze niz u nas. I byla to znacznie skromniejsza inwestycja.
https://www.gov.uk/transport/hs2
https://assets.hs2.org.uk/wp-content/up ... al_WEB.pdf
https://assets.publishing.service.gov.u ... dlands.pdf

2. "Czy będzie to kosztować 15 czy 25 mld nie będzie znane do czasu rozpisania przetargów, ..." na oko - tak z 10-15mld zalezy co i jak sie liczy i kiedy i jak sie bedzie budowac.
- RDO zalozenie - 3mln pax za 1mld/12 saisnow, to nastepne 6-7mln pax za 2mld
- WMI pax - podobnie jak wtzej ale wlasciwie kurnik trzeba zbudowac od nowa albo pozostawic go dla ultra LCC/cargo i neoRDO zrobic, czyli jak wyzej - 3mld
- WMI cargo - a niech tam lekka reka 1mld budynki techniczne cargo i infra wokolo chyba starczy, Panattoni buduje gigantyczne hale za ulamek tego :-)
- WMI + RDO - dojazd pkp - tak po 1mld na kazde lotnisko - nie mam pojecia - popraw mnie jesli znacznie przestrzelilem - ale wyglada na kilka km torow + stacja
RDO https://www.google.com/maps/dir/Lotnisk ... ?entry=ttu
WMI https://www.google.com/maps/dir/Warsaw+ ... ?entry=ttu
- WAW - analizy na pewno juz byly - zalozmy ze 2 mld extra terminal + 2 mld infra wokolo
zalozenie takie, ze zostajemy przy 1 pasie - specjalnie wzialem do pownania LGW - 48mln pax/rok przy max 800 operacjach dziennie, WAW - na razie max 19mln pax, 500 operacji dziennie, teoretyzujac jest poziom do wzrostu prawie 300% - tak z pod grubego palucha, ale nawet jesli "tylko" 200% wzrostu przyjac, to mamy w WAW liczbe PAX z...CPK w 2028/2035 :-)

3. "Na przykład z SSC wiadomo, że warunkiem budowy drugiego pasa jest wpuszczenie S2 pod ziemię... " - caly czas zakladam ze w WAW mozna zrobic to co w LGW albo podobnych lotniskach - zapraszam do przenalizwoania danych, chociazby tych z wikipedii, albo eurocontrol... dlaczego w LGW mozna pchnac ponad 45mln pax/rok a w WAW nie?

4. "Do liczb na plus budżetu można dołożyć kasę za 830 hektarów po Chopinie, może 7 mld PLN." Do liczb na minus trzeba dodac wykup gruntow pod neoWAW, zabawe o nazwie spolka CPK, consulting fees, itp.. itd... a powaznie jest chyba gigantyczne pole na oszczednosci na zarzadzanieu przedsiewzieciami za 50 lub 150 mld PLN w porowaniu z malym bajzlem za 10-15mld :-) Mozna jeszcze zalozyc "standardowe" przekroczenia budzertu i czasu i IMO - 7 mld za grunta sie zneutralizuja z nawiazka.

5. "Idąc dalej brak KDP może być dużą stratą finansową w przyszłości; " robmy KDP w swoim czasie i tak jak nalezy. a jak nalezy? nie wiem... czy koncepcja szprych i piasty jest najlepsza, czy lepsze jest dozbrajanie regionow, pozostawiam to madrzejsszym. Ale powtorze warunkiem sukcesu newWAW nie bedzie powstanie KDP, ktore i tak bedzie opoznione w stosunku do CPK o min. 7 lat 2035 vs. 2028 i to zakladajac wariant podstawowy Y POZ+WRO plus troche ekstra torow. Nie jest to kompletna gotowa inwestycja. Na pewno nie przed 2040.

6. nie zrozumialem kwestii publicystycznej, ale zarowno i prezes trojportu jak i zarzadzjacy bajzlem CPK/KDP za 40-60 lat bedzie juz po drugiej stronie teczy wiec inni ocenia czy bylo warto. Ale... przeciez nic nie stoi na przeszkodzie wybudowania nastepnego lotniska, pytanie czy mega-lotniska, nawet za 20lat jesli sie okaze ze pokazany teoretyczny potencjal 65mln PAX +1mln cargo w 3 lata i za 15mld PLN nie bedzie wystaczajacy.

Ogolnie to chodzi o przedstawieniue jakies realnej alternatywy dla megalomanii i rozrzutnosci.
Ja moge powyciagac bzdury z tych roznych opracowan, masterplanow, strategii i poddam pod watpliwosc/ocene zwolennikom CPK, ciekaw jestem konkretnych argumentow ZA :-)
I nie jest to personalnie do Ciebie skierowana uwaga. Tu na forum jest kilku innych zawodnikow, ktorzy uwielbiaja beletrystyke, ale nie odnosza sie do konkretow...
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#925 PostWysłany: 18 Sie 2023 20:59 

Rejestracja: 27 Lut 2015
Posty: 453
niebieski
@jaco027
kontynuujmy więc zabawę w prezesa i tak ja na kilku innych forach tę niekończąca się dyskusję, pomimo że centralne lotnisko poza grupką zainteresowanych nie jest istotnym tematem dla większości Polaków, więc Lewica ma coś takiego w programie (źródło SSC):

„69. Nie dla CPK, tak dla kolei dalekobieżnej. Odstąpimy od budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, zachowując towarzyszące CPK inwestycje kolejowe. Przy wytyczaniu tras kolei będziemy brali pod uwagę głos społeczny. Zamiast tego skupimy się na rozbudowie sieci szybkich kolei dalekobieżnych. Wzorem austriackim będziemy rozwijać ofertę polskich kolei na trasach międzynarodowych.„

Na chłodno słuszne podejście gdyż według unijnego "Fit for 55" czy też światowo-warszawskiego C40 podróże samolotem będą ograniczane.

Ad Twojego 1.
"Jako przyklad jakie sa/moga byc problemy z KDP...IMO 10x wieksze niz CPK"
Pełna zgoda, że złożoność budowy/rozwoju KDP znacznie przewyższa budowę centralnego lotniska. Od 2005 bujamy się z tym tematem, efekt jest taki, że IC z Wrocławia do Łodzi jedzie prawie cztery godziny, a do Warszawy prawie sześć. Modernizacje postępują, ale tak czy inaczej bez osobnej infrastruktury sytuacja nie polepszy się. Nie wiem czy większym problemem jest że obecnie będąc w kontrze ze wszystkiego robi się medialne szopki, czy brak kogoś umocowanego i bardziej odważnego aby przyspieszyć obecne prace przynajmniej z projektem Y.

Ad 2.
Większość zgoda poza uwagą do:
"WMI + RDO - dojazd pkp - tak po 1mld na kazde lotnisko - nie mam pojecia - popraw mnie jesli znacznie przestrzelilem - ale wyglada na kilka km torow + stacja"
Pewnie byłoby taniej. Uzbrojenie WMI i RDO w dworce kolejowe i łącznie około 10 km torów może kosztować teoretycznie jakieś 0,5 mld. PKP ogłosiło przetarg na łącznik z Modlina do WMI, koszt na dziś za ok. 5 km torów plus stację ma zamknąć się w 200 mln. Pytanie czy takie rozwiązanie wystarczy aby w każdym z tych portów osiągnąć 10 mln pasażerów? Moim zdaniem powinna być zbudowana/dobudowana bezpośrednia z priorytem przejazdu linia WMI/WAW/RDO aby rozwiązanie trójportu nabrało jakości i było kompletne, a to już jest zupełnie inny rząd kosztów. Kilometr metra plus dwie stacje w stolicy kosztowało prawie miliard.

Ad 3. i 2. w częścia dla WAW.
"caly czas zakladam ze w WAW mozna zrobic to co w LGW albo podobnych lotniskach - zapraszam do przenalizwoania danych, chociazby tych z wikipedii, albo eurocontrol... dlaczego w LGW mozna pchnac ponad 45mln pax/rok a w WAW nie?"

Zgodnie z Twoją radą poczytałem o Gatwick AirPort jako wzorze do rozwoju Chopina.

W oczy rzuca się udział przewoźników na LGW, a zgodnie z f4f https://www.fly4free.pl/czas-postoju-sa ... zy-lotami/ niskokosztowy znacznie szybciej rotuje niż tradycyjny. Nie mam danych dla WAW ale na czuja nie wygląda to tak jak na LGW.
Image
Dodatkowo co było już poruszane tutaj ale chyba pozostało bez odpowiedzi, brak wiedzy do ilu operacji dziennie można zwiększyć ruch na WAW, aby mieszkańcy stolicy nie burzyli się oraz normy hałasu i inne były zachowane. LGW ma zezwolenie na około 5% ruchu w odniesieniu do 2019 (~2 mln pasażerów) w godzinach nocnych, na razie ma to pomijalne znaczenie.

Kolejne zadanie do osiągnięcia 45 mln pasażerów to ich transport do/z WAW.

Fakty dotyczące stacji kolejowej lotniska LGW:
Dworzec kolejowy Gatwick to number 1 stacji lotniskowych w UK pod względem liczby pasażerów.
https://simpleflying.com/uk-busiest-air ... ck-airport
W 2019 obsłużył ponad 21 milionów pasażerów. Oczywiście nie wszyscy to "air travellers", ale pewnie stanowią zdecydowaną większość.
Image
Image

Dla porównania kolejka S2 wyjeżdża (obecnie nie jeździ) z Chopina 34 razy w ciągu dnia, czyli tyle ile składów ze stacji LGW w godzinę.
Image

... a dla przyjeżdzających samochodem - liczba własnych miejsc parkingowych wynosi 33,5 tys. LGW vs 3 tys. WAW.
Oczywiście zarówno tu i tu są parkingi okołolotniskowe. Kwestia taka, że w LGW one już są, a czy w okolicach WAW znajdzie się miejsce na ich rozbudowę?

Ad 4.
"wykup gruntow pod neoWAW, zabawe o nazwie spolka CPK, consulting fees"
Zakładam, że koszty wykupu i inne są wyestymowane i wliczone do 150 mld.

Ad 5.
"Ale powtorze warunkiem sukcesu newWAW nie bedzie powstanie KDP"
Do ilu więc pasażerów spadłby ruch na LGW po zamknięciu ich super połączonego z krajem dworca kolejowego? Chcąc czy nie chcąc ponownie wracamy do czegość w stylu kolejowego węzła/dworca lotniskowego, które nowy prezes wyciął bez zaproponowania alternatywy.
Ile skomunikowanie neoWAW z krajem na poziomie LGW będzie kosztować? Chyba, że nie ma potrzeby takiej inwestycji.
_________________
Patron Radio WNET
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
ZENNNEK lubi ten post.
2 ludzi uważa post za pomocny.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#926 PostWysłany: 19 Sie 2023 09:59 

@Grzenio1970, czy możesz w swoich postach unikać politycznie nacechowanych określeń typu: "gdyż według unijnego "Fit for 55" czy też światowo-warszawskiego C40"? Skutecznie zniechęca ten wtręt do dalszego wgłębiania się w tekst. BTW: jesteśmy częścią Unii, Unia współfinansuje CPK.

Wczoraj musiałem niestety oglądać jakiś program telewizyjny z reklamami. Trafiłem akurat na zapowiedź CPK. Wizki zatykające dech w piersiach, terminal wielkości jednej dzielnicy Warszawy. Zero informacji, że to, co na wizkach nawet według oficjalnych zapowiedzi stanie się za 20 lat.


Ostatnio edytowany przez Anonymous, 19 Sie 2023 11:37, edytowano w sumie 1 raz
Góra
 PM off
6 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#927 PostWysłany: 19 Sie 2023 10:25 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 Wrz 2012
Posty: 2195
Loty: 343
Kilometry: 587 022
niebieski
@warsawreceiver zbliża się październikowy termin "0" więc natężenie reklam pokazujących imponujący rozwój naszego kraju, inwestycje (w tym CPK) dzięki obecnej władzy będzie zapewne coraz większy.
Co do samej inwestycji,która w mojej opinii niezmiennie nigdy nie powstanie to myślę, że nawet jeśli obecna władza się utrzyma to i przez kolejne 4 lata niewiele się wydarzy poza propagandowymi hasłami, wizualizacjami ;)
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
Kothson lubi ten post.
 
      
 Temat postu: CPK
#928 PostWysłany: 19 Sie 2023 11:11 

Rejestracja: 27 Lut 2015
Posty: 453
niebieski
@warsawreceiver
Przedstawiłem suche fakty jakie są zawarte w planach FF55 czy C40.

Nie tylko ja o tym tutaj napisałem, więc dlaczego akurat teraz wychodzą Twoje ciągotki do cenzury?
Masz jakieś uprzedzenia i po raz kolejny coś mi sugerujesz, znajdź jeden post w którym krytykuję UE. Chcący lub niechcący w ten sposób rozkręcasz polityczną dyskusję i jak widzisz po kolejnym poście @Legion1, Twój input w dyskusji sprowokuje kolejne strony polityki której jest już pełno w tym wątku.

Pierwsze z brzegu z ostatnich Twoich:
„Problem polega na tym, że ETCS nie zbudują bez środków z KPO, które to środki są zablokowane z powodów takiego a nie innego stosunku do demokracji i praw człowieka obecnej władzy. „ - teoretycznie na słowie „zablokowane” mogłeś skończyć, ale nie - musi być polityka

„Cały czas się zastanawiam czy oni są tak wielkimi cynikami, że powiedzą wszystko, byleby ciemny lud kupił, …” - klasyk politycznego populizmu.

Wracając do tematu, na razie jesteśmy w ogonie państw europejskich, z natury Polacy lubią podróżować samochodami. Istnieje pewna szansa, aby wykorzystać ten duży potencjał wzrostu pasażerskiego ruchu lotniczego. Z drugiej strony pojawiają się wymienione plany ograniczenia ruchu lotniczego.
W takiej sytuacji każda decyzja czy budujemy coś nowego, czy tworzymy trójport czy zostawiamy tak jak jest będzie miała swoich zwolenników i przeciwników.
Image
_________________
Patron Radio WNET
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
DMW lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#929 PostWysłany: 19 Sie 2023 11:14 

Twoje przedstawianie suchych faktów jako żywo przypomina przedstawianie suchych faktów przez Horałę. EOT.


Ostatnio edytowany przez Anonymous, 19 Sie 2023 11:37, edytowano w sumie 1 raz
Góra
 PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#930 PostWysłany: 19 Sie 2023 11:28 

Rejestracja: 31 Maj 2013
Posty: 1508
Loty: 960
Kilometry: 1 495 798
niebieski
Anonymous napisał(a):
@Grzenio1970, czy możesz w swoich postach unikać politycznych określeń

Aż nie mogłem uwierzyć - pisze ten co najbardziej politykuje na tym forum podróżniczym.
A może tak moderacja zaczęłaby wycinać czysto polityczne wstawki.
Góra
 Profil Relacje PM off
Grzenio1970 lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#931 PostWysłany: 19 Sie 2023 11:44 

A może coś na temat analiz i wyliczeń, które razem z kolegą @jaco027 zamieściliśmy na ostatnich stronach? Jeśli nie, to nie zaśmiecaj tematu.

Pisanie, że środki z KPO są zablokowane z powodu takiego a nie innego stosunku do demokracji i praw człowieka obecnej władzy czy zastanawianie się czy oni są tak wielkimi cynikami, że powiedzą wszystko, byleby ciemny lud kupił, to nie polityka, a przytoczenie faktów i wniosek, który narzuca się sam po analizie Masterplanu. Wniosek, który nasuwa się nie tylko mi:

Cytuj:
CPK to inwestycja, którą my, podatnicy mamy sfinansować. Gdyby inwestorom prywatnym zaproponowano sfinansowanie inwestycji stukrotnie tańszej niż CPK, przedstawiając uzasadniające ją dokumenty o tej samej jakości, co Master Plan dla mega lotniska i powiązanej z nim infrastruktury, to propozycję odrzuciliby po 24 godzinach nie siląc się nawet na uzasadnienie.
https://www.pasazer.com/news/463544/ana ... a,cpk.html
Góra
 PM off
j_a lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#932 PostWysłany: 19 Sie 2023 11:57 

Rejestracja: 27 Lut 2015
Posty: 453
niebieski
Obiecałeś EOT w temacie polityki.

Aby nie było tak jak napisał @jaco027
„….Tu na forum jest kilku innych zawodnikow, ktorzy uwielbiaja beletrystyke, ale nie odnosza sie do konkretow...”

Czy mógłbyś przedstawić analizę finansową budowy na WAW trzeciego pasa? Plus oczywiście brakującej drugiej drogiej startowej.

Anonymous napisał(a):
….A może się okazać, jak kiedyś pisałem, że zmodernizowane Okęcie (trzeci pas i terminal na miejscu rządowej wygódki) plus rozbudowany Modlin z Radomiem wystarczyłyby jeszcze na kilkadziesiąt lat...

_________________
Patron Radio WNET
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
DMW lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#933 PostWysłany: 19 Sie 2023 11:59 

Rejestracja: 31 Maj 2013
Posty: 1508
Loty: 960
Kilometry: 1 495 798
niebieski
@warsawreceiver uwaga typu "według unijnego "Fit for 55" czy też światowo-warszawskiego C40 podróże samolotem będą ograniczane." jest mniejszym zaśmiecaniem tematu niż Twój post powyżej.
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#934 PostWysłany: 19 Sie 2023 12:15 

Grzenio1970 napisał(a):
Obiecałeś EOT w temacie polityki.


EOT odnosił się do końca dyskusji z postami, w których pojawia się polityka, takimi jak twoje czy powyżej.

A teraz do brzegu, czyli do merytoryki. Czeka cię długa lektura tego tematu, tak na początek.
Góra
 PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#935 PostWysłany: 19 Sie 2023 13:49 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5359
platynowy
Relax, nie ma co politykowac, wiadomo i tak, ze projekt jest w 100% polityczny - dlatego dobrze by bylo wydzielic watek przesmiewczy CPK - jak w przypadku RDO, tam mozna by walic wszelkie memy i dyskusje polityczna i pozostawiac watek merytoryczny aby przynajmniej probowac w miare powaznie podyskutowac i przedstawiac racje za i przeciw...
Ja serio chcialbym uslysze racje za, bo te z raportu Kearney do mnie nie przemawiaja, zwlaszcza ze firma zrobila IMO po prostu podkladke na zamowienie.... nawet wprost to jest do tego odniesienie w tekscie, mozemy o tym tez porozmawiac... zobaczymy co wyjdzie

A teraz do brzegu, najpierw ad vocem wczesniejszych 6 pkt. dyskusji z zabawy w prezesa trojportu, a potem 20 polprawd i przeinaczen z... oficjalnej strony CPK

"Ad Twojego 1.
"Jako przyklad jakie sa/moga byc problemy z KDP...IMO 10x wieksze niz CPK"
Pełna zgoda, że złożoność budowy/rozwoju KDP znacznie przewyższa budowę centralnego lotniska...."
I dlatego jesli warunek posiadania KDP w 2028 jest niespelniony, a tylko 500km Y bedzie gotowe w 2035 - to bajduzenie o CPK nalezy wlozyc miedzy bajki. Wracamy tylko do CPL, a wlasciwie nieskomunikowanego neoWAW. Dla 90-95% podroznych czas dotarcia do lotniska wydluzy sie o 200-300% jesli krajowki beda ubite.

Ad 2.
Większość zgoda poza uwagą do:
"WMI + RDO - dojazd pkp - tak po 1mld na kazde lotnisko - nie mam pojecia - popraw mnie jesli znacznie przestrzelilem - ale wyglada na kilka km torow + stacja"
Pewnie byłoby taniej....
Wlasciwie znacznie taniej - sam rzad przyjal zalozenia pkp ze 1km linii kategorii P1 to jest 50-60mln PLN, wiec calosc powinna sie zamknac w 1mld PLN - WMI+RDO (10km +10km i 2 stacje przelotowe) strona 24.
https://sipdata.lex.pl/dane/monitory/20 ... C4wLjAuMA..

Ad 3. i 2. w częścia dla WAW.
"caly czas zakladam ze w WAW mozna zrobic to co w LGW albo podobnych lotniskach - zapraszam do przenalizwoania danych, chociazby tych z wikipedii, albo eurocontrol... dlaczego w LGW mozna pchnac ponad 45mln pax/rok a w WAW nie?"
"W oczy rzuca się udział przewoźników na LGW" - odnosnie samych przewoznikow - dla opcji trojportu i tak wiekszosc LCC zostanie pewnie w WMI+RDO, sukces Okecia/WAW moze byc w tym czym i tak jest dla LGW/LHR - znacznie wieksze maszyny - avPAX 160-190 i juz jest OK. Dashe przeszly do historii, Emirates zdaje sie mysli o A380 w WAW, Wiecej MAXow i Dreamlinerow i zamiast od razu 800operacji na dobe, to przy 600 juz bedzie 30mln PAX/rok. Radze pobawic sie kalkulatorem, ktory zapodalem, duzo mozna sobie zobrazowac.

"Kolejne zadanie do osiągnięcia 45 mln pasażerów to ich transport do/z WAW."
Ani kolejka ani samochod nie sa najwazniejsze dla WAW obecnie. Lotnisko jest prawie w miescie, dojazd autobusami/komunikacja miejska/taxi i podwozenie podroznych to obecnie wiekszosc "dowozow". Bus 15-30min z cenrtum Warszawy, pociag, co stoi na przeszkodzie zwiekszenia czestotliwosci i dlugosci skladow? Parkingi sa w okolicy miejsca. Jak juz sie bawilismy w wyliczenia dla RDO, skoro uslugi okolo lotniskowe sa takie dochodowe, to co stoi na przeszkodzie, aby wybudowac za 10-50mln PLN kilka parkigow wielopoziomowych w okolicach Okecia i kosic kase?
A co do samego pomyslu rozbudowy terminali i kosztow, faz, plus ew. braku potrzeby robienia torow, taki przyklad z planowanej rozbudowy WRO - wg mnie idealny do przeniesienia do tego cwiczenia - rozbudowa z 3mln do 8-10mln PAX do 2028 - na razie widze kwote 350mln PLN ale pewnie to n ie jest calosc.
https://www.pasazer.com/news/463620/tak ... lawiu.html
https://www.wroclaw.pl/dla-mieszkanca/p ... w-tym-roku
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 15827.html

Ad 4.
"wykup gruntow pod neoWAW, zabawe o nazwie spolka CPK, consulting fees"
"Zakładam, że koszty wykupu i inne są wyestymowane i wliczone do 150 mld." - na CPK pewnie tak - ale czy na pewno na KDP? zwlaszcza Y idacy nowa trasa?

Ad 5.
"Ale powtorze warunkiem sukcesu newWAW nie bedzie powstanie KDP" - blad u mnie powinno byc "...warunkiem sukcesu newWAW bedzie KDP"
Do ilu więc pasażerów spadłby ruch na LGW po zamknięciu ich super połączonego z krajem dworca kolejowego?
LGW to calkiem inne zwierze - oddalone od city o dobre 50km, czyli jak Baranow, dobry kawalek za M25 czyli "zewnetrznym" ringiem Londynu, wiec nie ma innej opcji, trzeba miec dobra kolej.
WAW+RDO+WMI - pierwsze jak pisalem jest w miescie i wlasciwie bez kolei obejdzie sie do 20mln PAX, przy inwestycji, zwiekszeniu czestotliwosci i pojemnosci skladow nawet bez robienia drogiej stacji przlotwej a bazujac dalej na busach/taxi i sam/ prywatnych IMO do 30mln PAX da rade. Dla 40-50mpn PAX pewnie kolej przlotowa bedzie niezbedna.
RDO+WMI - jw. zapodalem, za "male" 1mld mozna zrobic transport kolejowy circa 40-60min z WAW
___________________________________
A teraz 20pkt tylko z 1 oficjalnej strony CPK
Dlaczego wiekszosc uwaza ze temat jest polityczny, bombastyczny, propagandowy, itd, itp...
Mozna jechac tak do 100-200 polprawd i przeinaczen lub wrecz klamst i PR propagandy, ale a) nie chce mi sie, b) nikt tego i tak nie przeczyta...

CPK polprawdy, przeinaczenia i mity https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/cat ... wieloletni
1 "centralnego lotniska dla Polski i hubu przesiadkowego dla Europy Środkowej i Wschodniej"
dlaczego hub dla CEE? LO i pozycja w PL OK, zrozumiale. Czy samo powstanie megalotniska spowoduje wyssanie ruchu z 10krajow CEE do neoWAW - czy to nie LO musi tgen ruch wygenerowac lub "ukrasc"?

2 "zlokalizowanego 37 km od centrum Warszawy"
nie, bo ok. 50km - no chyba, ze licza do rogatek Piaseczna... https://www.google.com/maps/dir/Warszaw ... ?entry=ttu

3 "Inwestycja obejmie także sieć 1800 km linii kolejowych"
conajmniej 3 wartosci sa podawane: 1600km, 1800km lub 2230km +2430km
https://sipdata.lex.pl/dane/monitory/20 ... C4wLjAuMA..
https://www.cpk.pl/wp-content/uploads/r ... 0-2020.pdf

4 "Przedsięwzięcia składające się na część lotniskową przewidziane są do realizacji do końca 2027 r. Wraz z nowym węzłem przesiadkowym zostanie uruchomionych pierwszych ponad 530 km nowych linii kolejowych, w tym: trasa Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – granica z Czechami, skrócony zostanie czas przejazdu ze stolicy do Rzeszowa i Zamościa,pociągi wrócą m.in. do Łomży dzięki przedłużeniu linii kolejowej z Ostrołęki."
NIE, bo wg Kearney (czyli danych z CPK) w 2023 juz jest w budowie 531km? Gdzie? wg innych dokumentów te 531km ma byc gotowe w 2028, a nie 2027 - takie tam 1 rok w ta lub tamka...
I co ma Ostroleka i Lomza albo Rzeszow i Zamosc do tego w pierwszym etapie?

5 "W 2021 r. zostanie przygotowany projekt tzw. master planu lotniska"
nie, bo powstał w 2023

6 "Przyjęty program wieloletni obejmuje etap I, który dotyczy okresu 2020-2023. Łączne koszty finansowania I etapu CPK zostały oszacowane na ok. 12,8 mld zł. Program nie wymaga zaangażowania w latach 2020-2023 środków z budżetu państwa. Inwestycje będą realizowane w przeważającej części z wyemitowanych na ten cel skarbowych papierów wartościowych."
uwaga na marginesie - czyli do końca 2023 i tak znajomi krolika przewala prawie 13mld PLN jako dlug budżetu państwa, bo w 2023 moze nie bedzie trzeba splacac tych 12.8mld PLN, ale od 2024 juz tak.

7 "Według obecnych założeń, w pierwszej fazie lotnisko będzie posiadało dwie drogi startowe, umożliwiające obsługę 400 tys. operacji lotniczych rocznie i terminal pasażerski o przepustowości do 45 mln pasażerów rocznie." 
wg symulacji Okęcie jest w stanie obsluzyc 45mln pax i 400k operacji rocznie na 1 pasie - jak LGW, wiec jaka jest wartosc dodana?

8 Kolei: "Do 2023 r. planowane jest ukończenie prac przygotowawczych na długości 1,6 tys. km."
czyli do stycznia 2023 powinna być przygotowana inwestycja/plan/itp - gdzie to jest dostepne?

9 "W 2023r. Rozpoczniemy prace budowlane na terenie Portu Solidarnosc i na pierwszych 531km nowych linii kolejowych"
Nad Pisia Tuczna jeszcze nie wjechali, na razie jakies minimalne wyburzenia, i chyba 10% gruntow wykupionych.. brak pozwolenia na budowe, czyli sie buduej? ile km linii kolejowych jest w budowie? te 531km to jest chyba caly Y WAW POZ/WRO

10 Kolei "Ciąg nr 9 (CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – granica PL/CZ / Kalisz – Poznań – Szczecin / Ostrów Wlkp, – Zielona Góra / granica PL/DE / Gorzów Wielkopolski) i
Ciąg nr 10 (CPK – Łowicz – Kutno – Koło – Poznań)"
- po co 2 równolegle ciągi KDP do POZ? A poza tym właśnie jest koniec modernizacji ciagu 10 WAW-POZ, wiec nie rozumiem, wyglada na wrzucenie do 1 gara wszystkiego co sie robi na kolei juz teraz.

11 "Budowa drogi S10 łączącej OAW z autostradą A1 w rejonie Torunia."
juz tak troche przesmiewczo  - po co? wg mapki to nie ma sensu - czyżby Wiejska-Ojciec Dyrektor? :-)

12 "Rozbudowa autostrady A2 na odcinku Łódź – Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku."
może jedyny sensowny pomysł - ale dlaczego tylko +1 pas? Obecnie juz należy sie +1 (korki), a przy CPK, to +2pasy i powiekszenie do 4pasow? To wydaje nie min.

13 "Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW): ring w standardzie drogi ekspresowej lub autostrady przebiegający w odległości około 40-50"
czy sa juz jakieś plany i przymiarki, bo nic nie słychać w temacie, skąd środki?

14 "Liczba nowych miejsc pracy dzięki CPK w 2040r. - 290tys. A w 2028 238tys."
czyli przez 13 lat rozwoju wzrośnie 52tys. A ile miejsc zostanie utraconych w Warszawie i przy Okęciu do 2028/2035/2040?

15 "Ten raport pokazuje, że CPK opłaci się Polsce, Polakom i gospodarce. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że finansowanie budowy portu lotniczego ma się odbywać w znacznej części na zasadach komercyjnych, a inwestycje kolejowe będą współfinansowane z funduszy unijnych, widać czarno na białym, że przygotowania do tej inwestycji powinny być kontynuowane MÓWI WICEMINISTER INFRASTRUKTURY MARCIN HORAŁA, PEŁNOMOCNIK RZĄDU DO SPRAW CPK."
12,7 mld PLN do 2023 z długu publicznego, Kolej około 100mld PLN - pieniądze EU mogą sie nie pojawić i na pewno nie na calosc skoro KPO jest zablokowane i inne fundusze być może tez…

16 "CPK to ułatwienie transportowe, nowe miejsca pracy i wpływy podatkowe. Nasza inwestycja przeobrazi całe sektory gospodarki. CPK nie tylko zmieni sposób, w jaki podróżujemy, w jaki prowadzimy inwestycje publiczne, w jaki rozwijamy miasta i w jaki współpracujemy z innymi gospodarkami, jednocześnie będzie znaczącym bodźcem dla Polski i dla regionu MÓWI MIKOŁAJ WILD, PREZES CPK"
jako ułatwienie jeśli dojazd z POZ do CPK wydłuży nie realnie do 5h - MCT CPK kolej samolot 2h, dojazd 2-3h, a odlot z POZ by LO 1h+MCT WAW 45-60min, wiec max 2h, czyli ekstra 2-3h i ok. +150% wiecej czasu. Dla takich miast jak Rzeszow, Szczecin, Wroclaw bedzie min. +300-400% wiecej jesli krajowki beda zaorane, a KDP w tych reojonach zawita okolo 2035/2040 wiec 7-12 lat utrudnien jest wpisane po cichu w plan...a reklamowane jako ulatwienie

17 "Jak wyliczają twórcy raportu Kearney, już w 2028 r. Port Solidarność zapewni w gospodarce 238 tys. nowych miejsc pracy. W 2040 r. zatrudnienie związane z lotnictwem wzrośnie do 217 tys. miejsc pracy, podczas gdy segment powiązany z koleją osiągnie pułap 73 tys. nowych etatów. Łącznie daje to w 2040 r. 290 tys. miejsc pracy związanych z CPK."
a ile miejsc pracy ubędzie w Warszawie i na Okęciu? A czy ten sam efekt nie byłby wywołany rozbudowując Okecie?

18 "W odróżnieniu od etapu budowy CPK, podczas którego poziom oddziaływania na gospodarkę kalkulowaliśmy na podstawie nakładów inwestycyjnych, po planowanym na 2027 r. otwarciu portu lotniczego korzyści ekonomiczne będą uzależnione w dużej mierze od obsługiwanej liczby pasażerów i ilości towarów. Na wpływ składają się też zarówno ukończone do 2027 r., jak też trwające po tej dacie inwestycje kolejowe oraz infrastruktura drogowa i otoczenie portu MÓWI TOMASZ SZYKULSKI, SENIOR CONSULTANT FIRMY KEARNEY."
czy to znaczy ze po otwarciu CPK automatycznie liczba PAX skoczy do 40mln w WAW? A cargo do 1mln? :-) poz tym pan T juz nie ewakuował sie K i jest w MK&C a o jego doświadczeniu można poczytać tu :-) https://www.linkedin.com/in/szykulski
Prawde mowiac szkoda mi go, wsadzili go na niezla mine, zarowno CPK, jak i K. Ale chcciarz juz teraz nie musi odpowiadac za raport...

19 "wzrost produkcji globalnej w Polsce w latach 2028-2040:986mld PLN"
tak jak przytaczałem w wątku o RDO dykteryjkę z życia z bardzo dużej firmy w Polsce, której obroty wynoszą dziesiątki mld PLN, takie analizy oparte na kilkuset wskaźnikach można wyrzucić do kosza jeśli np. zmieni sie 1 parametr wejściowy o 1% ale w złym miejscu… 940mld PLN może być prawda, a może nie być, a do tego dlaczego nie mialoby byc przy trojporcie?

20 "Według wyliczeń firmy Kearney, już w pierwszym roku funkcjonowania nowego lotniska i pierwszego etapu części inwestycji kolejowych – czyli ponad 500 km z 1 800 km planowanych km linii kolejowych CPK wygeneruje wzrost całkowitej produkcji w Polsce o 71 mld zł. Z kolei wartość dodana brutto, czyli suma dodatkowych zysków przedsiębiorstw, wynagrodzeń pracowników i amortyzacji środków trwałych za sprawą CPK zwiększy się w 2028 r. o ponad 50 mld zł."
wielopoziomowe kłamstwo,
A) w 1wszym - 2028 roku nie będzie 500km nowych torów,
B) wzrost całkowity ze sprzedaży to jest po prostu inwestycja w 3 komponenty: CPK, inwestycje kolejowe, dzialalność kolejowa,
C) wartość dodana brutto w dużej czesci może być utrzymana przy budowie KDP w swoim tempie a cześć CPK zastanie „ukradziona” z Okęcia, wiec ta wartość dodana nie jest generowana od 0 a w przeniesieniu z Okęcia, czyli trzeba ja odjąć od utraconej wartości w Warszawie.

Ogolnie caly "raport" Kearney opiera sie na jednym glownym bledzie, ktore stanowi podstawowe zalozenie tego dokumentu. Ogolnie i troche upraszczajac, ze CPK powstaje w prozni, tak jak by nie bylo WAW i torow w Polsce. Wszystko co jest robione i kupowane stanwi wartosc dodana, a koszt pieniadza jest "0". A nie sa przyjete zalozenia co sie dzieje po zamknieciu operacji w WAW/WMI/RDO. Nie jest uwglednione, ze nastepuje przesuniecie operacji z jednego miejsca do drugiego. Brak zalozen negatywnych wplywow na regionalne gospodarki przy marginalizacji lub wylaczaniu portow lokalnych. Jeszcze sporo by mozna tutaj dywagowac nad bledami, ale po co. Takie bylo zlecenie wiec wykonali.

A te powyzsze, nazywajac znowu bardzo eufemistycznie, materialy PRowe opieraja sie na krytyce 1 strony www CPK, po analizie paru domuentow rzadowych i raportu K, polityce rozwoju lotnictwa itd... mozna zapewne znalezc nie 100-200 kolorowych PRowych bull^&%$%^$ ale kilkaset bledow. Ale czy to cos zmieni...kasa i tak juz sie przepala tam gdzie trzeba.. a za prawie 13mld PLN planowanych do konca 2023, mozna bylo sfinasowac teoretyczna zabawe naszego prezesa trojportu...
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
DMW uważa post za pomocny.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#936 PostWysłany: 19 Sie 2023 14:33 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 1069
niebieski
Trochę na marginesie pasjonującej (bez złośliwości) dyskusji. Mignęło mi w wątku, że argumentem przeciw WAW jest ograniczenie godzin lotów, nie zakłócanie ciszy nocnej. To źle? Lubicie latać o 3-4 nad ranem, bo przewoźnik wykorzystuje swoją pozycję na jakiejś trasie? Pasażer często ma wybór, lecisz albo nie. Moim zdaniem warto takie kwestie ucywilizować.

Druga rzecz, to bajdury o WAW jakie to tereny inwestycyjne powstaną. Jednocześnie ma pozostać nieduże lotnisko "wojskowe" (czytaj: żeby za daleko nie dojeżdżać do rządowych samolotów ;) ). Czyli wciąż będą prowadzone operacje. To jak mają powstać te budynki? Jakiej wysokości? Kto zechce mieszkać przy pasie startowym? Itd, wystarczy chwilę się nad tym zastanowić. Bajki. Co najwyżej powstanie trochę magazynów, jeśli grunty sprzedadzą niedrogo.
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#937 PostWysłany: 19 Sie 2023 16:09 

W ogóle temat zamknięcia Okęcia pokazuje czarno na białym, że decyzje w sprawie "największej inwestycji infrastrukturalnej w Europie w I połowie XXI wieku" są podejmowane nawet nie bez pogłębionej analizy, ale bez żadnej analizy. Przypomnę: najpierw ze strony zarządu CPK pojawiła się informacja, że otwarcie CPK spowoduje zamknięcie WAW. Gdy zaczęto publicznie zwracać uwagę, że tego się zwyczajnie nie da zrobić w roku, w którym według założeń CPK ma ruszyć, to się pojawiła najpierw informacja, że ruch będzie stopniowo przenoszony, a potem, że na CPK będzie ruch główny, czyli że na Okęciu zostaną lowcosty. Potem jeszcze że jednostka wojskowa na Okęciu zostanie, czyli że nici ze sprzedaży całości terenu Okęcia. A przecież według Masterplanu finansowy bilans CPK zepnie się tylko i wyłącznie gdy zamknie i sprzeda się Okęcie całkowicie, a lowcosty będą obsługiwać CPK (po stawkach linii tradycyjnych - to nie moje założenie, tak wynika z Masterplanu!). Czyli Horała i s-ka lekką ręką odwołali podstawowe założenie swojego biznesplanu. Jak można poważnie ich traktować?

Można się spierać czy CPK jako lotnisko zaWAW powinno powstać czy nie, ale dla każdego, kto choć pobieżnie przejrzał założenia CPK i umie liczyć, jest oczywiste, że decyzja zwiększenia CPK do rozmiarów "największej inwestycji infrastrukturalnej w Europie w I połowie XXI wieku" to decyzja tylko i wyłącznie polityczna, niepoparta w żadnym punkcie realną analizą, a wręcz odwrotnie - podjęta wbrew realiom finansowo-biznesowo-komunikacyjnym. I mam wrażenie, że niektórzy, doskonale wiedząc, że jedynym argumentem za horałowskim CPK jest mitologia wstawania z kolan, chcą zakrzyczeć pisanie o tym, co się rzuca na pierwszy rzut oka. Nie! Jeśli rozmawiamy konkretnie to podajemy wszystkie informacje z jakiego powodu CPK się nie spina.

jaco027 napisał(a):

Ja serio chcialbym uslysze racje za, bo te z raportu Kearney do mnie nie przemawiaja, zwlaszcza ze firma zrobila IMO po prostu podkladke na zamowienie...


Chyba się tego nie doczekamy...

jaco027 napisał(a):

"Kolejne zadanie do osiągnięcia 45 mln pasażerów to ich transport do/z WAW."
Ani kolejka ani samochod nie sa najwazniejsze dla WAW obecnie. Lotnisko jest prawie w miescie, dojazd autobusami/komunikacja miejska/taxi i podwozenie podroznych to obecnie wiekszosc "dowozow". Bus 15-30min z cenrtum Warszawy, pociag, co stoi na przeszkodzie zwiekszenia czestotliwosci i dlugosci skladow? Parkingi sa w okolicy miejsca. Jak juz sie bawilismy w wyliczenia dla RDO, skoro uslugi okolo lotniskowe sa takie dochodowe, to co stoi na przeszkodzie, aby wybudowac za 10-50mln PLN kilka parkigow wielopoziomowych w okolicach Okecia i kosic kase?


Podczas pandemii uczestniczyłem w panelu WTP nt. przyszłości transportowej Warszawy. Pytania były także o teraźniejszość. Jedno dotyczyło możliwości zwiększenia przepustowości transportu publicznego do/z Okęcia. Z odpowiedzi wynikało, że gdyby była potrzeba, to spokojnie jest miejsce na dodatkowe 6 linii autobusowych i zwiększenie częstotliwości pociągów do 6 na godzinę.

KDP... Nie zapominajmy o tym, że obecny armaggedon w Warszawie przy okazji budowy Zachodniej i wrzucenia całego ruchu na Gdańską, którą, jakie zdziwienie!, PKP wbrew deklaracjom zupełnie do tego nie przygotowało, to jest nic w porównaniu z tym, co będzie gdy PKP zacznie remont pierwszej średnicówki i budowę drugiej. W praktyce więc do jakiegoś 2040 jedyna linia kolejowa przez całą Warszawę (bo końcówki Wschodnia i Zachodnia dostępne będą), która będzie dostępna bez dużych opóźnień, to... połączenie Okęcia z Modlinem. Horała o tym jakoś zupełnie nie wspomina. Ciekawe dlaczego? Nie dostał materiałów z PKP?
Góra
 PM off
5 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#938 PostWysłany: 19 Sie 2023 18:42 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 1069
niebieski
Utrzymanie bazy wojskowej na Okęciu po zamknięciu lotniska ma sens wyłącznie dla ruchu oficjeli, delegacji itp. Wojsko ma 50 km od centrum Warszawy Janów k. Mińska M. Przy autostradzie, można to lotnisko rozbudować niemal dowolnie.
Góra
 Profil Relacje PM off
jaco027 lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#939 PostWysłany: 21 Sie 2023 11:31 

Rejestracja: 27 Lut 2015
Posty: 453
niebieski
jaco027 napisał(a):
.. a za prawie 13mld PLN planowanych do konca 2023, mozna bylo sfinasowac teoretyczna zabawe naszego prezesa trojportu...


@jaco027 bawimy się dalej w prezesa.
O koncepcji ponieważ mam wrażenie, że mamy dwa różne podejścia.
Idea trójportu (CPL w Warszawie a nie w Baranowie) jest w porządku, podoba mi się, jednakże tutaj kosztowo widzę rozwój trzech osobnych portów, zamiast jednego ogranizmu.
Brakuje krwiobiegu czyli szybkiego transportu na miarę XXI wieku łączącego WMI/WAW/RDO. Bus, taxi czy podwózka przez sąsiada to coś innego.
Przetarg PKP w toku na łącznik Modlin-WMI i podobny na Radom-RDO to też łatki, w praktyce użyteczne dla mieszkańców aglomeracji stolicy ponieważ inne możliwości i wymagania ma pasażer lokalny, a inne pasażer który przyjeżdza do WAWy z daleka (wiem po sobie co mnie męczy w drodze, na miejscu, gdzie tracę czas), a jeszcze inne pasażer korzystający z dwóch lotnisk na przesiadce.

Prezes po korekcie zaakceptował KDP dla podmiotu tego przedsięwzięcia czyli pasażera z Polski, jednakże w projekcie/kosztach cisza.
Rozwijamy możliwości do 65 milionów, @j_a nie lubi wylotu w nocy mając lotnisko pod nosem, ale emeryt z Wrocławia (społeczeństwo starzeje się) skazany jest na turlanie się kombinacją nie wiadomo ilu środków transportu i nie wiadomo jak długo aby dotrzeć na którekolwiek z trzech lotnisk.
Poziom usług w Polsce (stąd i oczekiwań) znacznie podskoczył w ostatnich latach, więc dlaczego w tym przypadku ma być stagnacja?
Takie rozwiązanie nie przyciągnie masy nowych pasażerów.
I pomińmy wagony sypialne by @warsawreceiver, tutaj nie chodzi o kolej transsyberyjską czy Orient Express do Konstantynopola, lecz coś sprawnego co w trzy godziny dowiezie do WAW/WMI/RDO.

Ersatz w wersji za 13 mld robi dobrze mieszkańcom aglomeracji stolicy, nie tworzy trójportu-CPL dla Polski, właściwie poza możliwością rozbudowy siatki lotów gdzieś na lotniskach w Warszawie i oklicy, nic się nie zmienia dla reszty Polski.

Trochę o kosztach tych podanych i nie dla neoWAW:
Image

Wskazałeś aby wziąć przykład z LGW. Okazuje się, że po analizie jedynym podobieństwem z LGW jest wykorzystywanie jednego pasa.
Wszystko pozostałe jest inne. Ponieważ załóżenia (kalkulatory) to jedna strona medalu, a praktyka druga, w takim razie poproszę o przykład innego lotniska z jednym pasem, obsługującego w więkoszości linie tradycyjne (to Twoja propozycja dla neoWAW) i liczbą pasażerów ~45 mln. Jeśli takie nie istnieje, to dodajemy koszt budowy kolejnego pasa, który według speców z SSC wymaga wpuszczenia S2 pod ziemię, podobno @warsawreceiver wie ile to kosztuje ale nie chce powiedzieć.

„WAW - analizy na pewno juz byly - zalozmy ze 2 mld extra terminal + 2 mld infra wokolo” - Są podane miliardy i luźne nawiązania do analiz rozbudowy, których nigdzie nie znajduję. Bogate źródło czyli SSC milczy na ten temat.
Nie wiemy więc skąd te kwoty i w którym miejscu ma być to zbudowane.
Dobrze gdyby matematyka była na poziomie naszych wyliczeń dla RDO. Oczywiście rozbudowa WMI/RDO/WAW to inny poziom trudności, jednakże bez analizy wykonalności / finansowej taka forma jest bliższa beletrystyce, którą sam negujesz.

Nie pierdoła czyli parkingi gdy trójport osiągnie 45+10+10 mln pasażerów, potraktowane zbyt pobieżnie „co stoi na przeszkodzie, aby wybudowac za 10-50mln PLN kilka parkigow wielopoziomowych w okolicach Okecia i kosic kase?”
Gdzie w okolicach? Skąd taki koszt?

Parking na 3200 miejsc na Gatwick kosztował 4 lata temu 150 mln, koszty budowlanki wzrosły około 30-40%, więc za jakieś 1 mld mamy 16000 miejsc + istniejące 3000 vs 40000 na LGW plus potencjalny koszt gruntu czyli do kosztorysu dochodzi dodatkowo minimum milard.

Last but not least - brak kosztu stacji przelotowej w neoWAW, oczywiście z jakimś kilometrami torów pod ziemią. To będą miliardy.
_________________
Patron Radio WNET
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
DMW uważa post za pomocny.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#940 PostWysłany: 21 Sie 2023 12:31 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 1069
niebieski
Może emeryt z Wrocławia po prostu najwygodniej poleci z tego Wrocławia? Bo jeśli mu zamkną lotnisko a lot będzie o 4 rano z CPK to trudno mówić o komforcie i wysokiej jakości usług . Czy tylko dla mnie wygodniejsza jest przesiadka na lotnisku a nie tłuczenie się gdzieś pociągiem?
Wracamy do podstawowego pytania o model ruchu lotniczego. Giga lotnisko czy porty lokalne. Ciekawe dlaczego kończą produkcję 747 i A380.
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2264 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 114  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group