Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2264 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 114  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Re: CPK
#1001 PostWysłany: 06 Wrz 2023 19:55 

@jaco027, czyżby panowie konsultowali się z Tobą przed napisaniem tego tekstu? :D

Cytuj:
CPK: Absurdy obowiązującej koncepcji transportu intermodalnego

Marek Serafin przy współpracy Piotra Malepszaka, byłego prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny, analizuje główne elementy koncepcji transportu intermodalnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Analizując projekt CPK skupialiśmy się na części dotyczącej transportu lotniczego. Tylko stosunkowo niewielką uwagę poświęcaliśmy koncepcji dowozu pociągami, głównie KDP, pasażerów, którzy w CPK mieliby przesiadać się na połączenia lotnicze. Pokazywaliśmy, jak relatywnie niewielki będzie popyt na tę ofertę. Jeszcze mniejszą uwagę poświęcano tej części projektu w oficjalnych dokumentach i materiałach przedstawianych opinii publicznej. Tak naprawdę zatrzymywano się na etapie ogólnych pomysłów i dobrze brzmiących haseł: transport intermodalny, węzeł kolejowy sprzężony z węzłem lotniczym itp. Nigdy nie przedstawiono nawet ogólnych prognoz pokazujących potencjał rynkowy takich ofert. A o jakichkolwiek estymacjach finansowych w ogóle nie wspomina się.

Cargo lotnicze wożone pociągami

Jeżeli absurdy można stopniować to rekordem jest pomysł wożenia frachtu lotniczego pociągami. Projekt CPK przewiduje nową, kosztowną infrastrukturę do obsługi takich przesyłek. Między innymi specjalna bocznicę kolejową itp. Ten typ transportu intermodalnego jest jednym z uzasadnień całej koncepcji.

Z natury rzeczy fracht lotniczy nie jest przewożony pociągami lecz truckami. W niedawnym wywiadzie Piotr Malepszak, były szef CPK, wyjaśniał, że z punktu widzenia firm kolejowych wolumeny przesyłek są zdecydowanie zbyt małe, aby miało sens tworzenie dla nich oddzielnego systemu. Na przykład przy hubie cargo obsługującym rocznie 500t ys. ton, czyli ponad cztery razy więcej niż obsłużyło Lotnisko Chopina w rekordowym roku, wolumen dzienny wynosi około 1370 ton. To wystarcza na jeden pociąg! Milion ton cargo to tylko dwa pociągi. Nadal wolumen zupełnie nieinteresujący dla kolei.

Jak wygląda proces obsługi cargo lotniczego:

Około 50 proc. światowego, cargo lotniczego jest transportowana samolotami pasażerskimi, jeżeli uwzględnimy przewozy kurierskie. W Polsce ten udział przekracza 90 proc.,
Przewóz towarów drogą lotniczą jest najdroższym transportem w przeliczeniu na kg dlatego też jest bardzo wymagający pod względem jego czasu, bezpieczeństwa, ilości i jakości przeładunków,
Użycie kolei, między innymi wydłuży czas transportu oraz zmniejszy jego bezpieczeństwo, jeśli chodzi o możliwość uszkodzeń a co za tym idzie konkurencyjność wylotu z CPK. Zwiększy ilość przeładunków. A przesyłki lotnicze to cenne, a czasami bardzo cenne towary. Często łatwo psujące się.
Cargo które jest transportowane samolotami musi przejść kontrolę bezpieczeństwa i być dalej transportowane w bezpieczny łańcuchu (przepisy IATA, ICAO). Cargo które przeszło kontrolę bezpieczeństwa nie może być transportowane razem z innymi ładunkami.
Linie lotnicze używają ciężarówek aby przewozić cargo do swoich hubów (RFS) Przewóz ciężarówkami z/do lotniska odbywa się w bezpiecznym łańcuchu wyspecjalizowanej firmy, zatrudniające personel, który przeszedł wymagane przez ULC szkolenia. Inaczej mówiąc nie mógłby być użyty dowolny pociąg i dowolny personel.
Linie lotnicze mają sieć połączeń truckowych (RFS) wpisane do swojego rozkładu pod numerami rejsów. Odbywają się one według rozkładu. Podane są dzień i godzina wyjazdu z lotniska A do lotniska B. Klient może śledzić trasę swojego towaru. Średnia waga przesyłki lotniczej w Polsce to tylko 700 kgs

Pokazujemy te informacje, aby laikowi pokazać, jakim absurdem i dowodem ignorancji jest pomysł wożenia frachtu lotniczego koleją. Dodatkowo cargo lotnicze jest bardzo zdywersyfikowane geograficznie. Po prostu nie da się go skonsolidować w taki sposób, aby wykorzystać transport kolejowy. Bo pamiętajmy, mówimy nie tylko o frachcie z/do Polski, ale i z/do dość odległych punktów europejskich. Położonych w odległych punktach na Ukrainie, w krajach bałtyckich i bałkańskich. To dlatego używane są trucki, które przyjeżdżają blisko dostawcy/odbiorcy.

Tu też widzimy, dlaczego ogromną przewagę konkurencyjną mają największe linie lotnicze. Na przykład w Bratysławie znacznie łatwiej wypełnić jest trucki linii, która ma gigantyczna siatkę połączeń do Ameryki Północnej, Chin, Japonii, Korei. A dodatkowo na kierunkach o ogromnym wolumenie przewozów, również takich, gdzie ruch pasażerski jest relatywnie mały, na przykład w Chinach, może wykorzystać samoloty all-cargo.

Tak, jak rynek przewozów pasażerskich, ale jeszcze w znacznie większym stopniu, rynek air-cargo podlega drastycznej konsolidacji. Giganci zawierają umowy joint venture, do których dołączają ogromni spedytorzy. Air France i KLM zawarły umowę JV z Grupą CMA CGM, globalnym gigantem zajmującym się transportem kontenerów wszystkimi środkami transportu, w tym oczywiście samolotami i truckami. Ułatwia to konsolidację przewozów naziemnych i ułatwia zapewnić transporty truckami na najważniejszych rynkach. Analogiczne znaczenie ma umowa JV Lufthansa Cargo z DHL-em w Lipsku oraz umowa JV LH Cargo z japońskim gigantem ANA. A polscy włodarze snując plany o przewożeniu cargo z/do CPK pociągami zapominają, że jeszcze większym wyzwaniem jest rozwożenie frachtu na rynkach obcych. Giganci mają tu rozwiązania. A LOT, z planami niebywałego awansu rynkowego?

Humorystycznie brzmi argument, że przewożenie cargo lotniczego pociągami będzie wspierane przez ekologicznie nastawione rządy i UE. 1 mln ton frachtu rocznie to niecałe 70 trucków dziennie. To śladowa wielkość zanieczyszczeń w porównaniu z innymi rodzajami transportu drogowego.

Pomysły tworzenia nowatorskiego kolejowo-lotniczego typu transportu frachtu są niestety podtrzymywane przez niektórych pseudo-ekspertów. To świetny dowód na ich ignorancję w tych kwestiach.

Giga infrastruktura dla garstki podróżnych

Przejdźmy do pasażerskiej koncepcji węzła kolejowego. Wiemy, że jego zadaniem będzie obsługa pasażerów korzystających łącznie z pociągów i samolotów oraz przesiadających się z pociągu na pociąg. Ta druga to iście nowatorska koncepcja hubu kolejowego utworzonego na pustyni. Obecnie terminale kolejowe obsługujące największe aglomeracje – Paryż, Rzym itp. mają dodatkową funkcję obsługi ruchu transferowego. Jest on prawie mikroskopijny w porównaniu z ruchem z punktu do punktu. Koszt tej nowej infrastruktury to około 20 mld złotych.

Popatrzmy na wolumeny ruchu, jakie ta gigantyczny i kosztowna, nowa infrastruktura ma obsługiwać:

W rekordowym roku 2019 na kierunkach, na których kolej ma, jak rozumiemy całkowicie zastąpić samolot, czyli z KRK, GDN, WRO, POZ, KTW i LUZ – do WAW, LOT przewiózł około 1,4 mln pasażerów. Piszemy około, gdyż od danych ULC podających przewozy z tych portów regionalnych musieliśmy odjąć przewozy regionalne pomiędzy tymi portami, np. KRK-GDN. Szacunek jest dokonany z oferowania i margines błędu wynosi tylko kilka procent.
Z tych 1,4 mln pasażerów około 0,8 mln był to ruch tranzytowy kraj - zagranica.
Nawet jeżeli przyjmiemy niebywały wręcz wzrost przewozów LOT-u w układzie kraj - zagranica to bardzo optymistyczna prognoza dla roku 2030 wynosi 1,2 mln pasażerów, a dla roku 2035 – 1,4 mln. I jak za chwilę zobaczymy wielkości dzienne ruchu są tak niewielkie, że nie ma sensu spierać się o 100, a nawet 500 tys. pasażerów rocznie. I podkreślmy, tu przyjmujemy wartości hurra-optymistyczne. Obecny, trwały trend rynkowy pokazuje, że niebywale szybko rozwijają się siatki połączeń bezpośrednich tanich linii z największych portów regionalnych. Już niedługo liczba kierunków zagranicznych, obsługiwanych z Krakowa przekroczy 100. Potencjał ruchu tranzytowego kraj - zagranica będzie coraz mniejszy.
1,2 mln pasażerów tranzytowych kolej – samolot to niecałe 3,3 tys. pasażerów dziennie. Jak widać nawet kilkadziesiąt procent więcej niczego nie zmienia. Wartości są mikroskopijne. I nie dajmy się zwieść opowieściom o ruchu kolejowym do CPK z aglomeracji zagranicznych. To się po prostu nie ma prawa wydarzyć.
A teraz transfery kolej – kolej, czyli na przykład podróż pociągiem z Radomia do CPK a potem do Gdańska. Wiemy, że nawet w okresie wakacji PKP Intercity obsługuje dziennie do 5 tys. takich pasażerów w węźle warszawskim. Jeżeli dla wszystkich możliwych rodzajów transferów kolejowych w CPK liczba dzienna wyniesie 10 tys. pasażerów to będzie to hiper-optymistyczna prognoza. I tu również kilka tysięcy pasażerów mniej lub więcej nie czyni istotnej różnicy. Pozostajemy przy wielkościach absolutnie minimalnych.

Ogromne koszty dodatkowe a szczęśliwców garstka

A z punktu widzenia wolumenu ruchu w pociągach KDP i regionalnych? Według znanych obecnych planów na stacji CPK ma zatrzymywać się 400 pociągów KDP dziennie i 600 pociągów regionalnych. Na przykład pociąg ze Skierniewic miałby zjechać z trasy do Warszawy. Zatrzymać się przy CPK i jechać dalej do stolicy. A łączny dzienny potencjał ruchu transferowego pociąg – samolot oraz pociąg – pociąg może zbliży się do 10-12 tys. To oznacza przeciętnie 10-12 pasażerów na pociąg. Z czego w relacji pociąg – pociąg można by nadal przesiadać się w warszawskich stacjach kolejowych przy wykorzystaniu istniejącej, zmodernizowanej infrastruktury.

Tymczasem obecna koncepcja generuje gigantyczne, dodatkowe koszty:

Wspomnianą już nową infrastrukturę węzła przesiadkowego kolejowego. Nieporównywalnie większą od zwykłej stacji kolejowej, która obsługiwałaby pasażerów dojeżdżających z Warszawy i Łodzi oraz pociągi KDP, dla których CPK byłoby naturalną stacją pośrednią, na przykład na trasie z Gdańska do Katowic. To koncepcja, którą możemy nazwać paryską. Przy CDG zatrzymują się pociągi KDP, dla których to taka właśnie naturalna stacja, na przykład dla pociągu z Lyonu do Brukseli. Nie stają tam pociągi do Paryża, aby nie wydłużać podróży dla zdecydowanie dominującej części podróżnych. Łącznie zatrzymuje się tam dziennie 40 - 50 pociągów KDP, czyli liczba, która nie wymaga giga-infrastruktury. A pamiętajmy, że CDG jest i będzie co najmniej trzykrotnie większym lotniskiem od warszawskiego.
Dla potrzeb ruchu tranzytowego, szczególnie samolot - pociąg planowane są dodatkowe pociągi.
Niektóre trasy np. z/do Krakowa są sztucznie wydłużane, aby pociąg do Warszawy przejechał przez stację CPK. Konieczne są nowe tory kolejowe.
Dodatkowy postój tej ogromnej liczby pociągów to dłuższy czas podroży dla milionów pasażerów i dodatkowe, ogromne koszty.

Oczywiście nie ma śladu jakiejkolwiek kalkulacji, zestawienia dodatkowych kosztów z przychodami. Ale najzwyklejszy zdrowy rozsądek mówi, że taka koncepcja to gigantyczna niszczarka pieniędzy, za która my, podatnicy mielibyśmy zapłacić. Oczywiście nie sami podróżni, bo wtedy ceny biletów kolejowych musiałyby być nieprawdopodobnie, horrendalnie wysokie. Ktoś może zapytać, jak to jest możliwe, że zaczęto planować ogromny węzeł kolejowy i ogromną liczbę pociągów do CPK dla takiej garstki podróżnych.

Jak wypełniać pociągi nieistniejącymi pasażerami

Chyba mamy tu cząstkową, prawdopodobną odpowiedź. Pierwotne założenia projektu IATA odzwierciedlała pierwsza prognoza IATA. Tu chodzi nam o załamanie się, ogromny spadek ruchu w największych portach regionalnych po uruchomieniu CPK. Wyniosło ono prawie 5 mln pasażerów. Niewątpliwie „oni sami” tego nie wymyślili. Otrzymali je, jako założenie od spółki, jako tzw. efekt CPK. Tylko część z tego spadku tłumaczy brak ruchu krajowego z tych portów do Warszawy.

W roku 2019 wynosił on około 1,4 mln pasażerów. Przyjęty przez IATA indeks wzrostu w tych portach regionalnych pomiędzy latami 2019 i 2027 to 36,2 proc. Czyli brak ruchu krajowego do WAW oznaczał spadek o około 1,9 mln pasażerów. A pozostałe 3 mln zamiast lecieć w świat przez FRA, MUC, VIE itd. miałoby wsiąść w pociąg i odlecieć z CPK. Jednak, nawet gdyby prawie wszyscy pasażerowie Lufthansy et consortes zmienili preferencje i wybrali LOT i CPK, co jest założeniem nie z tej planety, to nie tłumaczyło by to tak ogromnego spadku ruchu. Istotna część pasażerów tanich linii musiałaby wybrać wariant – kolej – samolot z CPK zamiast tania linia z portu regionalnego. Ale w ten sposób pojawiło się w kalkulacjach spółki dodatkowe 3 mln pasażerów KDP podróżujących do CPK. Wielbiciele klasycznej literatury humorystycznej wiedzą, że to sposób mnożenia bytów według metody Lejzorka Rojtszwańca, który multiplikował na papierze króliki. 4,5 mln pasażerów w pociągach zamiast 1,5 mln wygląda zdecydowanie lepiej.

Po ogromnej krytyce tej części prognozy IATA, w drugiej wersji „efekt CPK” najwyraźniej zniknął, ale założeń i koncepcji nie zmieniono.

Podsumowanie

Jeżeli rozłożymy na czynniki pierwsze nowatorską część koncepcji CPK i odłożymy na bok zwykłe modyfikacje systemu transportowego Polski, a przede wszystkim, poprawę stanu kolejnictwa to mamy:

Nowy, wielki hub lotniskowy, konkurujący wspólnie z LOT-em z istniejącymi gigantami, najpierw europejskimi, a potem światowymi. W wielu szczegółowych analizach udowadnialiśmy, że szanse na osiągnięcie takiego celu są mniej niż minimalne. W przedstawianych opinii publicznej materiałach brak jest rzetelnych, wielowariantowych analiz, kompletnie ignorowane są dominujące trendy rynkowe i sytuacja konkurencyjna.
Zupełnie nowy pasażerski węzeł kolejowy, którego głównym zadaniem jest realizacja koncepcji transportu intermodalnego kolej – samolot. Jak pokazaliśmy powyżej rozziew pomiędzy wielkością nowej infrastruktury, kosztami jej wybudowania i utrzymywania, a możliwymi do uzyskania przychodami jest absolutnie niebotyczny.
Zupełnie nowatorska koncepcja węzła towarowego kolej – samolot. Czysta abstrakcja, gdyż cargo lotnicze pociągami nie jeździ.

I to powinno wystarczyć do wykazania, że projekt CPK w obecnym kształcie i przy obecnych założeniach jest nie do obrony. Błędy są tak ogromne, że nie wystarczą poprawki i modyfikacje. Sama koncepcja jest po prostu księżycowa. Nie nowatorska, ale kompletnie oderwana od jakichkolwiek realiów rynkowych i systemowych.

Marek Serafin przy współpracy Piotra Malepszaka, byłego prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny
https://www.pasazer.com/news/463811/cpk,absurdy,obowiazujacej,koncepcji,transportu,intermodalnego.html
Góra
 PM off
5 ludzi lubi ten post.
2 ludzi uważa post za pomocny.
 
      
Tydzień na Teneryfie za 1829 PLN 🌤️🏖️ Loty z Warszawy i pobyt w ⭐⭐⭐⭐ hotelu Tydzień na Teneryfie za 1829 PLN 🌤️🏖️ Loty z Warszawy i pobyt w ⭐⭐⭐⭐ hotelu
Wypoczynek w Egipcie 🏝️🎄 4* hotel nad Morzem Czerwonym za 1998 PLN Wypoczynek w Egipcie 🏝️🎄 4* hotel nad Morzem Czerwonym za 1998 PLN
 Temat postu: Re: CPK
#1002 PostWysłany: 06 Wrz 2023 22:47 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5359
platynowy
A dziekuje @warsawreceiver :-) Ale tu chyba wystarczy poczytac ze zrozumieniem zalozenia tych masterpanow i strategii i kazdemu wychodzi w miare to samo. Oczywiscie oprocz pracownikow CPK... lub bezposrednich beneficjentow wiktow i konfitur.
@boots mial racje w innym watku, jesli na nieszczescie dojdzie do realizacji tej gigantomanii, to za bilety lotnicze nie beda placili juz tylko Ci co lataja, ale rownierz pielegniarki, sklepikarze, emeryci, itd... Ogolnie wszyscy sie zloza na przyszle latanie. Bedzie "rownosc". hmm... skad my to znamy...
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#1003 PostWysłany: 09 Wrz 2023 20:45 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5359
platynowy
Poziom abstrakcji i aberracji (tylko nie wiem kogo GW, czy producenta) zbiezny z poziomami absurdu CPK/KDP/PGL :-)
Taki humorystyczny tekst na weekend:
"Lewitujące pociągi w Polsce coraz bliżej. Wiemy, kiedy kolej magnetyczna zabierze pierwszych pasażerów"
https://next.gazeta.pl/next/7,151243,30 ... =BoxOpImg5
PS. Sorry, juz nie moge edytowac poprzedniego posta
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#1004 PostWysłany: 10 Wrz 2023 08:13 

Rejestracja: 18 Lip 2011
Posty: 681
Loty: 1
Kilometry: 3 789
niebieski
Wczoraj słuchał w radio o rozbudowie u mnie kolei dolnośląskich. Odcinek do Bogatyni ze Zgorzelca. Tam już prace wstępne trwają ok 2021roku -teraz wyłaniają projektantów, a sam projekt ze wszystkimi uwarunkowaniami zajmie ok 3 lat i potem 3 lata min na budowę i modernizacje istniejących fragmentów trasy (kiedyś była tu kolej). Także taki odcinek to min 6 - 7 lat prac +2 lata na poślizg w realizacji. Tu podane wstępne koszty "Główne założenia realizacja zadania w latach 2023-2028, czas przejazdu około 47 minut, szacowana wartość zadania 320 mln zł, dofinansowanie rządowe 85% ok. 272 mln. zł, województwa 7,5% ok. 24 mln. zł , gmina 7,5% ok. 24 mln zł. Partycypacja w kosztach utrzymania to 50/50."
To taki mały odcinek takie około 30 km trasy.
Teraz niech każdy myślący przełoży to na wizję CPK - co ile i w jakim czasie ma powstać.
Góra
 Profil Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1005 PostWysłany: 10 Wrz 2023 08:49 

Tak, wiele razy tu pisaliśmy, że przy obecnym poziomie "profesjonalności" PKP to ilość torów związanych z CPK, które sobie Horała wymyślił, PKP będzie budowało jeszcze przez 100 lat albo i dłużej. To właśnie ten komponent kolejowy jest de facto najbardziej niemożliwy do spełnienia. Obok ilości samolotów LOTu oczywiście.

jaco027 napisał(a):
Poziom abstrakcji i aberracji (tylko nie wiem kogo GW, czy producenta) zbiezny z poziomami absurdu CPK/KDP/PGL :-)
Taki humorystyczny tekst na weekend:
"Lewitujące pociągi w Polsce coraz bliżej. Wiemy, kiedy kolej magnetyczna zabierze pierwszych pasażerów"
https://next.gazeta.pl/next/7,151243,30 ... =BoxOpImg5
PS. Sorry, juz nie moge edytowac poprzedniego posta


Gdy będzie mowa o dronach z Centralnego do CPK, to będę mógł ogłosić się prorokiem (lub futurystą). :lol:


Ostatnio edytowany przez Washington, 11 Wrz 2023 09:36, edytowano w sumie 1 raz
„Off topic” odbieganie w wypowiedzi od istoty sprawy w danym temacie.
Góra
 PM off
Legion1 lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1006 PostWysłany: 10 Wrz 2023 09:27 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 Wrz 2012
Posty: 2195
Loty: 343
Kilometry: 587 022
niebieski
Patrząc na rozmach obecnej władzy. Zaczynali parę lat temu od polskich samochodów elektrycznych (chętnie posłucham zwolenników CPK gdzie one są) potem był kanał na mierzei wiślanej, który ciągle jest podobno w budowie i niedługo ruch na nim będzie jak na kanale Panamskim chyba :lol: obecnie mamy CPK, zaraz będą elektrownie atomowe, a następnie to cbyba zostanie już im kolonizacja księżyca i wyciąganie na to kasy ;)
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
Sudoku lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1007 PostWysłany: 10 Wrz 2023 20:29 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 1069
niebieski
@Legion1 Oj zapomniałeś o paru "projektach", z elektrownią Ostrołęka na czele. Poszedł ponad miliard publicznej kasy na nierealny projekt? Poszło nawet nie wiadomi ile, bo diabli wiedzą ile kosztów poukrywano. Pisali wszyscy, że elektrownia w tym miejscu nie ma sensu ekonomicznego? Pisali. Są jakieś konsekwencje? Pytanie retoryczne.

Na YT atakuje mnie niestety reklama polityczna z CPK. "Oni chcieli, żebyśmy latali z Berlina" i dalej podobny stek bzdur. Ot czemu służy projekt CPK.
Góra
 Profil Relacje PM off
Legion1 lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1008 PostWysłany: 11 Wrz 2023 12:21 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 Wrz 2012
Posty: 2195
Loty: 343
Kilometry: 587 022
niebieski
@j_a fakt o tym zapomniałem. Co do reklam CPK to teraz wiadomo jest ich mnogość. Wczoraj wieczorem leciała również w radiu i tam głównym argumentem i tym co dzięki CPK powstanie to ileś tam kilometrów nowych torów,a no i było hasło przewodnie "prace na budowie CPK ruszyły" hmmm ciekaw jestem jakie to niby prace :lol:
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
j_a lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1009 PostWysłany: 12 Wrz 2023 08:56 

Rejestracja: 15 Kwi 2015
Posty: 1307
Loty: 713
Kilometry: 899 175
niebieski
CPK czyli polityka bez limitów kosztów :idea:
https://businessinsider.com.pl/gospodar ... ty/nk4e5yy
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1010 PostWysłany: 12 Wrz 2023 21:22 

Rejestracja: 31 Lip 2016
Posty: 555
Loty: 55
Kilometry: 120 474
niebieski
Roboty rozbiórkowe w gminie Wiskitki:

Załączniki:
obraz_2023-09-12_212124248.png
obraz_2023-09-12_212124248.png [ 552.52 KiB | Obejrzany 1085 razy ]
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#1011 PostWysłany: 12 Wrz 2023 21:44 

Rejestracja: 25 Sie 2011
Posty: 9871
Loty: 1083
Kilometry: 1 070 970
platynowy
Tylko nazwisko kierownika budowy coś się nie zgadza. :D
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
j_a lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1012 PostWysłany: 12 Wrz 2023 21:49 

Rejestracja: 12 Lut 2019
Posty: 1069
niebieski
Horała wypadł z łaski. Nr 4 na liście do sejmu, teraz zmienili kierownika budowy... ;)
Góra
 Profil Relacje PM off
Sudoku lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1013 PostWysłany: 12 Wrz 2023 22:22 

Rejestracja: 31 Lip 2016
Posty: 555
Loty: 55
Kilometry: 120 474
niebieski
Szkoda tych domów i tych ludzi.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#1014 PostWysłany: 13 Wrz 2023 12:35 

Rejestracja: 25 Sie 2011
Posty: 9871
Loty: 1083
Kilometry: 1 070 970
platynowy
Robi się chyba coraz ciekawiej:
https://wiadomosci.wp.pl/strazacy-podpa ... 303851104a
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#1015 PostWysłany: 13 Wrz 2023 12:40 

O, to może testowali ten słynny wóz strażacki:

Cytuj:
Spółka Centralny Port Komunikacyjny przeznaczy 920 tys. zł na wóz ratowniczo-gaśniczy dla Ochotniczej Straży Pożarnej Niepokalanów, działającej przy klasztorze franciszkanów. Jak tłumaczy, strażacy w habitach "będą linią pierwszego wsparcia" dla przyszłego lotniska w Baranowie.
https://www.money.pl/gospodarka/cpk-wyda-prawie-milion-zlotych-na-woz-strazacki-dla-zakonnikow-beda-linia-pierwszego-wsparcia-6921926167321184a.html
Góra
 PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#1016 PostWysłany: 13 Wrz 2023 12:43 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 Sty 2016
Posty: 422
Loty: 192
Kilometry: 367 645
srebrny
Sudoku napisał(a):
Robi się chyba coraz ciekawiej

To nic nowego, służby jeśli tylko mogą to ćwiczą w takich budynkach.
https://pomorska.policja.gov.pl/pom/inf ... IORKI.html
Tak samo nie kupują do ćwiczeń samochodów z salonu, tylko biorą ze skupu złomu.
_________________
Lądy i morza przemierzam, kulę ziemską z otwartym czołem. Polski mam paszport na sercu. Skąd, pytam, skąd go wziąłem? A wziąłem go z dumy i trudu, ze znoju codziennej pracy, ze stali, z żelaza, z węgla. A węgiel to koks, to antracyt.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
 Temat postu: Re: CPK
#1017 PostWysłany: 21 Wrz 2023 21:07 

Rejestracja: 31 Maj 2013
Posty: 1508
Loty: 960
Kilometry: 1 495 798
niebieski
https://www.dw.com/pl/centralny-port-ko ... a-66866776

Wybrane fragmenty:
CPK może zostać największym lotniskiem Europy Środkowo-Wschodniej. Dotychczas rolę tę pełniły dla pasażerów tego regionu lotniska niemieckie, takie jak np. lotnisko w Berlinie (BER), z którego skorzystało w 2022 roku 19,8 mln pasażerów.

..charakterystyka i systematyka realizowanych lotów z Berlina jest całkiem inna niż ta, która będzie prawdopodobnie realizowana przez CPK. – BER nie jest lotniskiem przesiadkowym, ale lotniskiem typu point-to-point. Berlin pierwotnie chciał (tak jak większość dużych lotnisk) stać się także hubem przesiadkowym, ale nie udało się to.

..konkurencyjność transportu lotniczego w Niemczech słabnie – głównie przez coraz wyższe opłaty i podatki, co odbija się niekorzystnie na kondycji portów lotniczych. Do tego dochodzi jeszcze rosnąca szybciej niż w innych krajach europejskich liczba pasażerów w Polsce.

W Niemczech transport kolejowy i lotniczy są postrzegane jako sprzeczność i są rozgrywane przeciw sobie. Ich infrastruktury dzielą, zamiast łączyć – wyjaśnia ekspert. Tymczasem w Polsce – jak mówi – rząd koncentruje się na rozbudowie sieci kolei dużych prędkości, a transport kolejowy i lotniczy postrzegane są jako całość i razem wzmacniane.

Partie opozycyjne uważają, że projekt jest nieprzewidywalny pod względem kosztów, które już teraz szacowane są na ponad 40 mld złotych. Trudna jest także realizacja techniczna i prawna tak skomplikowanego projektu.
Nikt o tym nie wie lepiej niż sami berlińczycy, którzy na swoje lotnisko BER czekali aż 14 lat. Pierwotnie nowe lotnisko miało zostać uruchomione w 2011 roku. Jeszcze w 2006, gdy zaczęto jego budowę, koszty szacowano na 2,5 miliarda euro. Skończyło się na kwocie ponad 7 miliardów.
Góra
 Profil Relacje PM off
Grzenio1970 lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1018 PostWysłany: 21 Wrz 2023 22:00 

Rejestracja: 24 Paź 2012
Posty: 1387
niebieski
DMW napisał(a):
https://www.dw.com/pl/centralny-port-komunikacyjny-konkurencja-dla-berli%C5%84skiego-lotniska/a-66866776

(...)
W Niemczech transport kolejowy i lotniczy są postrzegane jako sprzeczność i są rozgrywane przeciw sobie. Ich infrastruktury dzielą, zamiast łączyć – wyjaśnia ekspert. Tymczasem w Polsce – jak mówi – rząd koncentruje się na rozbudowie sieci kolei dużych prędkości, a transport kolejowy i lotniczy postrzegane są jako całość i razem wzmacniane.


Jezeli w Niemczech to jest postrzegane jako sprzecznosc to ja nie wiem jak nazwac to co jest w Polsce. Wspomne tylko o dworcu przy lotnisku we Frankfurcie, do ktorego mozna bez problemu dojechac szybkim pociagiem w max pare godzin z kazdego konca kraju albo o mozliwosci kupienia jednego biletu lotniczego na loty Lufthansa i pociagiem. To nie jest scisla integracja i jest sporo do zrobienia ale to jest konkret dzialajacy juz teraz w przeciwienstwie do "koncentrowania sie (polskiego) rzadu na rozbudowie sieci kolei" bedacego poki co w sferze myslenia zyczeniowego.
_________________
Yukon - tworzy sie
Azerbejdżan - zakończona

Laponia | Komory | Bahrajn | Senegal | Santiago de Chile | Guca | Ladakh | Palestyna | Athos | Ziemia Ognista | Syberia zimą

Instagram: @podruuznik
Góra
 Profil Relacje PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1019 PostWysłany: 05 Paź 2023 18:46 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 Sty 2012
Posty: 5359
platynowy
To tak dla tych którzy są zwolennikami CPK. Aby nie zapomnieć że warunek sine qua non to KDP i oczywiście termianal na czas. Juz nie pisząc o Aerocity.
Niemcom się BER nie udał. Anglikom nie wychodzi HS2. Ale nam się uda... 🫣
https://edition.cnn.com/2023/10/05/econ ... index.html
https://www.bbc.co.uk/search?q=Hs2&seqI ... MEPAGE_GNL
_________________
navigare necesse est
Image
Góra
 Profil Relacje PM off
j_a lubi ten post.
 
      
 Temat postu: Re: CPK
#1020 PostWysłany: 05 Paź 2023 18:51 

Aleś mnie ubiegł! Właśnie pisałem posta w temacie, ale o trochę innym przypadku. :D

Tak, mam świadomość, że to w tej chwili kopanie leżącego, bo już wiadomo, że CPK poszedł w odstawkę, a na tapetę wjechały letnie igrzyska olimpijskie, ale mimo wszystko warto jeszcze ten nieszczęsny CPK przeflancować od strony udziału w nim LOTu. ;)

Cytuj:
CPK drugim Dubajem?

W CPK tranzyty mają stanowić 45 proc. całego ruchu. Aby było to możliwe Polskie Linie Lotnicze LOT musiałyby powtórzyć sukces Emirates.

Debata o CPK ma wciąż charakter ułomny. Jeden z głównych powodów to zdawkowy charakter konkretnych informacji dotyczących między innymi lotniska. Wielu danych brak. To świadoma polityka informacyjna czy też dezinformacyjna. Ostatnio na Kongresie Rynku Lotniczego menadżer spółki CPK podał informację, że przy planowaniu nowego lotniska zakłada się udział ruchu tranzytowego na poziomie 45 proc. To ważne założenie, gdyż ma bezpośredni wpływ na infrastrukturę portu. Jedna liczba, a jak wiele z niej możemy wyczytać.

Zacznijmy od porównania z kilkoma ważnymi hubami europejskimi. Dane oficjalne portów za 2019 rok, czyli najlepszy okres dla linii tradycyjnych pokazują, że we Wiedniu ruch tranzytowy osiągnął 23 proc., w Zurychu – 29 proc., w Helsinkach 19 proc., zaś w Amsterdamie 36 proc.

Baza KLM-u jest tu zdecydowanym liderem, gdyż holenderski przewoźnik ma gigantyczną, globalną siatkę, a dodatkowo do AMS operuje wielu przewoźników z innych kontynentów i wozi ruch tranzytowy korzystając z umów code-share z KL. Na przykład jest to ważny hub europejski dla Delty, która ma umowę Joint Venture z AF i KLM-em. Helsinki mają tak mały udział tranzytów, gdyż ich oferta tranzytowa jest w ogromnym stopniu ograniczona geograficznie do ruchu azjatyckiego. A tak ważny rynek tranzytowy, jak wewnątrzeuropejski jest prawie zupełnie wykluczony. Austrian ma relatywnie bardzo małą siatkę interkontynentalną. Zaś Zurych i Swiss to duże europejskie średniaki.

CPK i LOT mają przebić sufit. 45 proc. udział tranzytów musi robić wrażenie. Tym bardziej, że część ruchu tranzytowego, krajowego ma dojeżdżać pociągami. Wątpliwe jest aby Warszawa stała się interesującym hubem dla północno-atlantyckich i azjatyckich gigantów. Musiałoby to wiązać się z wejściem w ścisłą współpracę z LOT-em, do której, z oczywistych względów, w ogóle się nie palą. Czyli ogromną część tego ruchu tranzytowego musiałby przewozić sam LOT.

Zróbmy symulację liczbową przy łącznych przewozach w CPK na poziomie 30 mln pasażerów. Ruch tranzytowy musiałby wynosić 13,5 mln. Z tego pewnie 13 mln obsługiwałby LOT. Przy bardzo ambitnym założeniu, że udział ruchu tranzytowego w łącznych przewozach LO wyniesie 55 proc. to łączne przewozy LO wyniosłyby wtedy 23,6 mln pasażerów. Obecnie udział ruchu tranzytowego w łącznych przewozach linii to około 50 proc. a liczą się tu pełne przewozy krajowe, z których część ma przejść na pociągi. Założenie jest proste - CPK ma być bazą dużego, a w przyszłości wielkiego, LOT-u i koniec. Musiałby powtórzyć, na początku w znacznie mniejszej skali, sukces Emirates, czyniąc z Warszawy drugi Dubaj. Pomimo ogólnikowych zaprzeczeń, w ogóle nie planuje się dużych przewozów tanich linii z/do CPK. Bo przewozy zagranicznych linii sieciowych i hybrydowych powinny wynieść wtedy około 5 – 5,5 mln pasażerów. Zostaje 1 – 1,5 mln dla tanich linii. Oczywiście mamy tu do czynienia z proporcjami absolutnie niespotykanymi w Europie – lokalny przewoźnik sieciowy wozi prawie pięć razy więcej pasażerów niż wszyscy konkurenci. Ta jedna liczba potwierdza też tezę powtarzaną przez autora od sześciu lat. CPK może być sukcesem tylko wtedy, gdy LOT dokona niebywałego skoku i awansu rynkowego. A gdy się to nie uda to mamy gigantyczna porażkę. Jeszcze przed pandemią taki awans trzeba było uznać za bardzo bardzo mało prawdopodobny, teraz to musiałby być najzwyklejszy cud rynkowy.

Co jakiś czas słyszymy, że planowanie w projekcie jest elastyczne, a sukces lotniska może się wydarzyć bez ogromnego udziału w nim LOT-u. Teraz widzimy, że to tylko szum medialny. W CPK nie ma miejsca dla tanich linii. Według obowiązującej prognozy IATA, która jest powtarzana w projekcie Polityki Rozwoju Transportu Lotniczego do roku 2030, z perspektywą do roku 2040, ruch w Modlinie ma zatrzymać się na poziomie 4,1 mln. Czyli zakłada się, że wbrew obecnym trendom tani ruch, w najszerzej rozumianej aglomeracji warszawskiej, nie gigantycznie wzrośnie, ale dramatycznie spadnie. A może planuje się, że warszawiacy będą jeździć KDP do Katowic i Gdańska i stamtąd odlatywać tanimi liniami? Choćby ostatnie dane dotyczące rozkładów linii lotniczych w Zimie 2023/24 pokazują, że udział tanich linii w łącznym oferowaniu drastycznie rośnie. One już zdecydowanie przekroczyły poziomy sprzed pandemii – o kilkadziesiąt procent. A LOT i jego sieciowi konkurenci dopiero do tych poziomów zbliżają się.

Tymczasem planując gigantyczne inwestycje infrastrukturalne zdecydowanie preferuje się linie sieciowe, prawie ignorując potrzeby tanich linii, czyli również pasażerów bardzo wrażliwych cenowo. Czy taka strategia nadaje się w ogóle do obrony? Największe porty regionalne notują już rekordowe przewozy możliwe, gdyż nie utrudniają życia tanim liniom. Natomiast w aglomeracji warszawskiej popyt jest duszony, gdyż tanie lotnisko w Modlinie doszło już do ściany, a właściwie ją próbuję przebić, natomiast oferowany port w Radomiu nie nadaje się do pełnienia roli lotniska warszawskiego. I ta dramatyczna sytuacja ma w CPK ulec dalszemu pogorszeniu. I to wszystko wynika z tej jednej liczby – 45 proc.

W swoim Raporcie Rynkowym o CPK, z roku 2018, niżej podpisany dokonał symulacji, jak gigantycznie musiałby wzrosnąć ruch tranzytowy, aby port doszedł do pierwszego kluczowego poziomu – 30 mln pasażerów. Przyjąłem wtedy jasno potwierdzone w Uchwale Rządowej założenie, że CPK nie będzie lotniskiem dla linii tanich i czarterowych. Wychodząc z najbardziej prawdopodobnej struktury ruchu uzyskałem poziom międzynarodowych przewozów tranzytowych LO – 14 mln. Nieco wyższy niż w kalkulacji przedstawionej w tym artykule, gdyż tu uwzględnione są niewielkie przewozy linii innych niż sieciowe. Tam było to zero. Taka ciekawostka.
https://www.pasazer.com/news/463963/cpk,drugim,dubajem.html
Góra
 PM off
2 ludzi lubi ten post.
 
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2264 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 114  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group