W jakim czasie dojedziemy do CPK z największych miast w Polsce? Plany są imponujące – 110 km w 35 minut?!?
Z Krakowa i Katowic w 75 minut, z Gdańska – w 105, a z Radomia – ledwie 35 minut! – takie są szacunkowe czasy dojazdu szybką koleją do Centralnego Portu Komunikacyjnego, które na konferencji Impact’18 w Krakowie przedstawił Mikołaj Wild.
W ostatnich dniach wokół planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego narosło wiele emocji. Przypomnijmy, że przeciw budowie wielkiego lotniska oddalonego o 40 km od Warszawy wystąpili mieszkańcy gminy Baranów, gdzie już w niedzielę odbędzie się w tej sprawie referendum. Oliwy do ognia dodają też politycy, którzy w ogniu kampanii przed wyborami samorządowymi prześcigają się w zapowiedziach i apelach, by po wybudowaniu CPK nie zamykać warszawskiego Lotniska Chopina, choć jest to pomysł niezbyt fortunny (pisaliśmy o tym TUTAJ). Pod presją opinii publicznej ugięło się zresztą Ministerstwo Infrastruktury i nadzorujący inwestycję Mikołaj Wild – ogłosił on, że w ciągu kilku dni ogłosi zlecenie na sporządzenie ekspertyzy, która wykaże, czy obok CPK może istnieć warszawskie lotnisko.
Tymczasem w czwartek Wild zaprezentował w Krakowie podczas kongresu Impact’18 docelowy plan połączeń kolejowych do nowego portu. Założenia są bardzo ambitne.
– Dzięki CPK stajemy przed możliwością budowy sprawnego systemu kolejowego, którego nie ma w żadnym kraju Europy Środkowej. Naszym celem jest połączenie stolic regionów z Centralnym Portem Komunikacyjnym z czasem dojazdu 2-2,5 godziny. Bezpośredni dostęp do CPK będzie miało 13 mln Polaków ze 120 miast – mówił Wild.
Na prezentacji widzimy m.in. że łatwy dojazd do CPK będą mieli dzięki rozbudowie szybkiej kolei mieszkańcy Radomia, gdzie teoretycznie od 2019/2020 roku ma zacząć działać lotnisko dla tanich linii i czarterów. Na planie wygląda to imponująco – odległość 115 km z Radomia do Baranowa mamy pokonać pociągiem w ciągu 35 minut.
Inne miejscowości także mają mieć dość sprawny dojazd – z Kielc do CPK dojedziemy w godzinę, z Częstochowy – 80 minut, z Bydgoszczy – 95, a z Olsztyna i Rzeszowa – do 2 godzin. Realizacja tych planów jest jednak melodią przyszłości – takie czasy przejazdu z pewnością nie będą możliwe do zrealizowania do czasu wybudowania nowego lotniska. Choćby i dlatego, że na wielu z tych odcinków w ogóle nie ma jeszcze torów kolejowych, a budowa wszystkich brakujących może zająć dobre kilkanaście lat.
Jakie terminy i koszty?
Według Mikołaja Wilda, celem minimum w ciągu najbliższych 8 lat jest wybudowanie szybkiej kolei z Warszawy przez CPK do Łodzi. Na tej trasie pociągi mają się rozpędzać do 250 km/h, dzięki czemu możliwy będzie dojazd z centrum Warszawy do nowego lotniska w ciągu 15 minut, a z Łodzi – w ciągu 25 minut. Już ta inwestycja będzie dość droga – według wstępnych szacunków koszt takiej inwestycji może wynieść nawet 8-9 mld PLN.






Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?