Fly4free.pl

CPK ma plan generalny do 2060 roku. Jak będzie wyglądało megalotnisko nad Pisią za 40 lat?

Foto: Zaha Hadid Architects
W pierwszym pełnym roku swojego działania Centralny Port Komunikacyjny ma obsłużyć ok. 29,3 mln pasażerów, a w 2060 – już 64,8 mln podróżnych. Władze spółki CPK przedstawiły w poniedziałek plan generalny, który zakłada kolejne etapy rozbudowy lotniska.

Prace koncepcyjne nad budową Centralnego Portu Komunikacyjnego wciąż trwają. We wtorek przedstawiciele CPK przedstawili plan generalny dla lotniska, który zawiera kolejne etapy rozbudowy lotniska w związku z zakładanym wzrostem popytu na podróże lotnicze. Jak to wygląda w praktyce?

Pierwszy etap dotyczy okresu od uruchomienia lotniska w 2028 roku do 2035 roku i zakłada, że będzie lotnisko z dwiema równoległymi drogami startowymi i infrastrukturą na ok. 330 tysięcy operacji lotniczych rocznie oraz terminalem dostosowanym do przepustowości ok. 40 mln pasażerów rocznie. Całkowita powierzchnia CPK to w tym momencie ok. 2150 hektarów – w planie generalnym obiekt został nieco zmniejszony w północnej części względem wariantu inwestorskiego CPK, który został wyznaczony w czerwcu na potrzeby wniosku o decyzję środowiskową. Granica w fazie 1 przechodzi w rejonie Strumian, na południe od miejscowości Szymanów i Kaski.

Foto: CPK

Co ciekawe, CPK zakłada, że baranowskie lotnisko wypełni się dość szybko i opiera się przy tym na prognozach IATA. Zakładają one, że ruch z Lotniska Chopina przeniesie się do CPK praktycznie w stu procentach w 2028 roku, gdy Okęcie zostanie zamknięte. Ilu ich będzie?

Z danych IATA wynika, że w 2024 roku Lotnisko Chopina obsłuży 19,9 mln pasażerów, czyli właściwie dojdzie do granicy swojej przepustowości. Do roku 2028 roku liczba pasażerów ma się zwiększyć do ok. 23 mln pasażerów, którzy potem „przejdą” do CPK. W pierwszym pełnym roku funkcjonowania lotniska w Baranowie Centralny Port Komunikacyjny miałby obsłużyć ok. 29,3 mln pasażerów. Skąd tak duży przeskok?

– Popyt na Lotnisku Chopina będzie przytłumiony, a doświadczenia z innych lotnisk pokazują, że w momencie powstania nowego lotniska atrakcyjność nowej oferty ściąga dodatkowych przewoźników i dodatkowy ruch na lotnisko – mówi Jakub Łoch, zastępca dyrektora Biura Strategii i Planowania Podprogramu Lotniskowego CPK.

Foto: CPK

Jak dalej ma wyglądać rozwój lotniska?

Zawarte w planie generalnym prognozy zakładają, że przepustowość lotniska wyczerpie się ok. 2044 roku. Dlatego już kilka lat wcześniej zaplanowana będzie rozbudowa m.in. terminala, płyt postojowych czy części cargo. W efekcie maksymalna liczba operacji zwiększy się do 390 tysięcy rocznie i terminal dostosowany do przepustowości ok. 50 mln pasażerów rocznie. W tym wariancie całkowita powierzchnia lotniska zwiększy się do ok. 2700 hektarów.

Warto podkreślić, że oba etapy fazy 1 będą realizowane na podstawie decyzji środowiskowej, dla której spółka CPK w najbliższych dniach złoży wniosek do RDOŚ. To ogromny, liczący ponad 30 tysięcy stron dokument. Wydanie decyzji środowiskowej spodziewane jest na przełomie I i II kwartału przyszłego roku.

Foto: CPK

Kiedy kolejna droga startowa?

Kolejny etap rozbudowy portu dotyczy lat 2045-2060. Wówczas zbudowana zostanie trzecia równoległa droga startowa z infrastrukturą zdolną do przyjęcia 450 tysięcy operacji rocznie i terminalem dostosowanym do przyjęcia ok. 65 mln pasażerów rocznie.

CPK zastrzega, że realizacja tej fazy może być etapowana i że będzie ona uzależniona od skali ruchu lotniczego i realizacji zakładanych obecnie prognoz.

Jak wygląda harmonogram?

Oprócz decyzji środowiskowej w najbliższym czasie będziemy mieli do czynienia z rozstrzygnięciem kilku niezwykle ważnych przetargów. W ciągu kilkunastu dni powinien zostać ogłoszony projektant inżynierii lądowej, który będzie odpowiedzialny m.in. za projekt dróg startowych i dróg kołowania. Z kolei jesienią wyłoniony zostanie master architekt, który zaprojektuje terminal i intermodalny dworzec kolejowy. W III kwartale spodziewana jest decyzja lokalizacyjna, po której powoli będzie można myśleć o rozpoczęciu prac. Będzie to jednak uzależnione od tego, jak szybko będzie postępował proces wykupu gruntów i potencjalnych wywłaszczeń. Do tej pory do programu dobrowolnych nabyć zgłosiło się ok. 500 osób, a łączna wielkość nabytych terenów to ok. 1100 hektarów.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Nie w Polsce. W 2060 będzie dalej tak samo, czyli snucie planów i wizji, a lotniska jak nie było, tak dalej nie będzie.
pawel84, 28 września 2022, 10:57 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »