REKLAMA

American Airlines oficjalnie przeprasza Kraków. Chodzi o reklamę z wódką

krakow
Foto: TTstudio / Shutterstock

Spot, który American Airlines stworzył z okazji ogłoszenia nowych tras, w błyskawicznym tempie obiegł polskie media. Wiele osób poczuło się urażonych tym, że gdy inne miasta docenia się za kulturę czy zabytki, to Kraków wychwalano jedynie za… wódkę. Stanowcza reakcja krakowskich władz przyniosła efekty, bo teraz linia przeprasza i miasto, i mieszkańców.

Oburzenie wielu mieszkańców miasta, gorąca dyskusja lokalnych polityków i aktywistów, a nawet stanowisko miasta, w którym przedstawiciele władz zapewniali, że „koncepcja promocji nowego połączenia lotniczego do Krakowa, która znalazła swój wyraz w spocie American Airlines absolutnie nie wpisuje się w politykę turystyczną i promocyjną Krakowa”. To efekt krótkiego spotu, jakim amerykańskie linie zachęcały swoich klientów do skorzystania z nowego połączenia do stolicy Małopolski, które pojawi się w siatce przewoźnika w maju 2020 roku. Motywacją do podróży miała być możliwość wypicia tu wódki z przyjacielem.

Dziękujemy za zwrócenie nam uwagi na mnogość zabytków, muzeów, pięknej architektury oraz tętniących życiem atrakcji artystycznych i kulturalnych, z których słynie Kraków, i które zapewniły Polsce obecność na liście światowego dziedzictwa UNESCO – piszą Tom Lattig i Richard Muise w liście do prezydenta miasta Krakowa.

Poza grzecznościowym zwrotem, znalazło się też miejsce na przeprosiny.

Serdecznie przepraszamy za to, że mieszkańcy Krakowa mogli się poczuć urażeni naszym filmem (…). Celem postu było zaangażowanie osób obserwujących nasze kanały społecznościowe i wzbudzenie zainteresowanie tak ekscytującym kierunkiem, jakim jest Kraków – czytamy w liście. – Jesteśmy wdzięczni miastu za przyjęcie American Airlines w Polsce. Z niecierpliwością oczekujemy współpracy z Urzędem Miasta, lokalnymi izbami turystyki i krakowskim lotniskiem – dodają przedstawiciele linii.

Chodzi o oficjalny spot American Airlines, który linia wypuściła niedługo po ogłoszeniu nowych tras m.in. do Europy, Maroka czy Izraela. Powodem oburzenia nie było jednak samo przedstawienie Polski jako kraju z dobrym alkoholem, a kontekst całej reklamy. Tel Awiw zaprezentowany jest jako miasto pięknych plaż, w Budapeszcie zachęcają, aby wybrać się na rejs po Dunaju, w Casablance odwiedzić targ z przyprawami, a w Pradze teatr lalek. Widać więc, że reklama skupia się na kulturze i przyrodzie danych krajów. To dlatego wybranie akurat wódki na najciekawszy element odwiedzin Krakowa wzbudził tak gorącą dyskusję, bo jak podkreślali przeciwnicy reklamy – w takim towarzystwie i takim kontekście wygląda to dość niefortunnie.

Wiele osób zwróciło uwagę, że wygląda to tak, jakby Polska nie miała do zaoferowania nic więcej. W opozycji do oburzonych znalazło się jednak wiele osób, które uważa, że akurat alkohol to jedna z niewielu rzeczy, którymi Polskę można promować bez cienia wątpliwości. I że zamiast wstydzić się tego, powinniśmy korzystać z możliwości jakie daje rozpoznawalność polskiej wódki na świecie.

– (…) Specjaliści od reklamy tej linii lotniczej słabo przygotowali się do zadania, posługując się stereotypowymi wyobrażeniami o naszym kraju sprzed lat. Bardziej jednak smuci niska ocena preferencji własnych klientów przez marketingowców American Airlines. Szkoda, że na takim potencjale projektowany jest rozwój tego przewoźnika – oświadczył wtedy Urząd Miasta Krakowa.

Teraz jednak wszystko wskazuje na to, że przez UMK przeprosiny zostały przyjęte.

– Cieszymy się, że argumenty, które prezydent przedstawił w swoim liście, zostały zrozumiane i krakowianie, którzy poczuli się urażeni reklamą, doczekali się przeprosin ze strony linii lotniczych – mówi Monika Chylaszek, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Krakowa w rozmowie z Fly4free.pl. – Liczymy za obietnicę, która padła w liście, że American Airlines przedstawi Kraków swoim klientom z zupełnie innej strony – miasto wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, które warto odwiedzić ze względu na zabytki i ciekawą ofertę kulturalną.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.