REKLAMA

American Airlines zaprosił do Krakowa na wódkę. Stanowcza reakcja miasta

krakow
Foto: Agnes Kantaruk / Shutterstock

Spot reklamowy American Airlines, który linia wypuściła z okazji ogłoszenia nowych połączeń w swojej siatce, szybko zdobywa popularność. Problem polega jednak na tym, że zamiast zachwycić wszystkich oglądających, część z nich oburzył. W tym m.in. władze miasta Krakowa.

Wideo opublikowane w serwisie Youtube na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się niczym specjalnym. Mężczyzna siedzi w ciemnym pomieszczeniu i opowiada o nowych miastach, do których już w najbliższym czasie będą mogli polecieć klienci American Airlines.

Bezpośrednie połączenie między Chicago a Krakowem wystartuje 7 maja 2020 roku. Loty American Airlines będą realizowane 5 raz w tygodniu. Jednocześnie jednak amerykańska linia uruchamia wiele nowych połączeń do Europy, a także Afryki i na Bliski Wschód. I tak Tel Awiw zaprezentowany jest jako miasto pięknych plaż, w Budapeszcie możecie wybrać się na rejs po Dunaju, w Casablance odwiedzicie targ z przyprawami, a w Pradze teatr lalek. Co w takim razie można zrobić w Krakowie? Pójść do filharmonii, odwiedzić zamek na Wawelu, zjeść obwarzanki albo zwiedzić Kazimierz? Oj nie. W Krakowie możecie… pójść na wódkę z przyjacielem.

Polska pokazywana w kontekście dobrej wódki to nic niezwykłego i pewnie nikt nawet nie zwróciłby uwagi na pojedynczy spot linii lotniczej zza oceanu, gdyby nie to, jak wypada w porównaniu do innych miast, które pokazuje się jako miejsca ciekawej kultury, zabytków czy krajobrazów. Tymczasem wygląda to tak, jakby stolica Małopolski mogła zaoferować jedynie alkohol. I nawet, gdyby miał być tak dobry, że warto na niego lecieć zza oceanu, to nie wszystkim spodobała się taka wizja.

Jeśli według ciebie wódka jest głównym powodem, aby odwiedzić Kraków, to nie powinieneś tu w ogóle przylatywać – napisał jeden z internautów pod filmem. – Nie potrzebujemy więcej pijanych idiotów przybywających do miasta… jest ich już wystarczająco dużo – dodał.

I nie jest w swojej opinii odosobniony.

Powinniście wysłać oficjalne przeprosiny do prezydenta miasta Krakowa i jego mieszkańców, jeśli masz jakieś poczucie honoru – pisze ktoś inny. – Poważnie, w mieście pełnym obiektów UNESCO, pełnym polskiej kultury i innych wartości, myślisz o wódce i opowiadasz to potencjalnemu przybyszowi? – zastanawia się.

Spot wywołał też gorącą dyskusję na wielu facebookowych grupach zrzeszających mieszkańców i miejskich aktywistów. Na reakcję władz miasta nie trzeba było długo czekać. Przedstawiciele Krakowa oficjalnie wyrazili dezaprobatę wobec pokazywania stolicy Małopolski w takim kontekście.

Koncepcja promocji nowego połączenia lotniczego do Krakowa, która znalazła swój wyraz w spocie American Airlines absolutnie nie wpisuje się w politykę turystyczną i promocyjną Krakowa – czytamy w oświadczeniu miasta. – To wyjątkowe miejsce UNESCO, które przyciąga licznych turystów (…) i nowoczesne centrum akademickie. To miasto, w którym na bazie dziedzictwa kulinarnego, produktów regionalnych i filozofii slow food rozwija się nowoczesna gastronomia – zapewniają miejskie władze.

Poza zwróceniem uwagi na aspekty, które warto byłoby podkreślić, gdy mówi się o Krakowie, nie zabrakło też drobnej złośliwości skierowanej wprost do twórców spotu.

– Wspomniane fakty zostały pominięte przez specjalistów od reklamy tej linii lotniczej, którzy słabo przygotowali się do zadania, posługując się stereotypowymi wyobrażeniami o naszym kraju sprzed lat. Bardziej jednak smuci niska ocena preferencji własnych klientów przez marketingowców American Airlines. Szkoda, że na takim potencjale projektowany jest rozwój tego przewoźnika – czytamy.

Warto jednak zwrócić uwagę, że takie przedstawienie Krakowa pojawia się wyłącznie w spocie wideo. Na stronie przewoźnika można o Krakowie przeczytać o wiele więcej. Oczywiście, o ile ktoś pofatyguje się, żeby sprawdzać informacje na temat miasta, do którego jedzie się na wódkę.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Reklama w stylu ASMR, to co mieli innego pokazać, żeby dało się to przedstawić dźwiękowo? Smogu się nie da.
pawel84, 18 sierpnia 2019, 10:17 | odpowiedz
Mogli zrobić na przykład smoka wawelskiego, który jest bardzo charakterystycznym elementem miasta, puszczając ogień ze spraya do włosów. Poszli na łatwiznę z wódką, która się sprzedaje znacznie lepiej, ale faktycznie jest to trochę krzywdzące dla mieszkańców, którzy zostali z nią zidentyfikowani. 
pawel84 Reklama w stylu ASMR, to co mieli innego pokazać, żeby dało się to przedstawić dźwiękowo? Smogu się nie da.
mikoo, 18 sierpnia 2019, 10:54 | odpowiedz
No właśnie - sprzedaje się lepiej. Nie wiem czy Smok Wawelski, byłby aż tak rozpoznawalnym akcentem miasta dla przeciętnego klienta AA. W sumie, pozostałe destynacje, też mają te akcenty trochę z 4 liter wzięte i mogą być słabo kojarzone z konkretnymi miastami dla nie europejczyków.
mikoo Mogli zrobić na przykład smoka wawelskiego, który jest bardzo charakterystycznym elementem miasta, puszczając ogień ze spraya do włosów. Poszli na łatwiznę z wódką, która się sprzedaje znacznie lepiej, ale faktycznie jest to trochę krzywdzące dla mieszkańców, którzy zostali z nią zidentyfikowani. 
pawel84 Reklama w stylu ASMR, to co mieli innego pokazać, żeby dało się to przedstawić dźwiękowo? Smogu się nie da.
pawel84, 18 sierpnia 2019, 13:37 | odpowiedz
Avatar użytkownika
No i jaki w tym jest problem? Co w tym zlego ze miasto kojarzone jest z wodka. Dla amerykanow wschodnia Europa to wodka i tyle.  Dlaczego na sile chcemy byc kojarzeni z jakimis filharmoniami i innym nudnym szajsem? Na wodce tez mozna zrobic niezly pi ar. My Polacy zawsze musimy szukac dziury w calym. Dlaczego nudny snob chcacy jakiejs gornolotnej kultury ma byc gorszy od zwyklego czlowieka chcacego sie napic wodki w ladnym miescie.  Do Tajlandii nikt nie jedzie ogladac sztuki teatralne a zle nie maja. Nie wazne jak o nas gadaja byle nas nie obrazali i po prostu gadali. Pozatym Krakow sam sie kreuje na melanzowe miasto chocby w UK czy Skandynawii. A teraz wielce oburzeni bo przecietny amerykanin nie zna krakowskiej filharmonii. Jak to ktos madry kiedys powiedzial "trzeba sie wyluzowac". Pozdro
edek_z_krainy_kredek, 18 sierpnia 2019, 15:39 | odpowiedz

bali - indonezja
Najlepsza oferta

Bali w okresie majówki za 2019 PLN

Igor Więcek | 2019-09-16 08:45
REKLAMA
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel