REKLAMA

Zwlekasz z odprawą do ostatniej chwili? Dużo ryzykujesz! Mogą nie wpuścić Cię do samolotu

Foto: Robert Hoetink / Shutterstock

Co zrobić, gdy linia lotnicza sprzeda więcej biletów niż ma miejsc i jak na złość, wszyscy pojawią się na lotnisku? Jedną z popularnych metod jest odmawianie wpuszczenia na pokład tych pasażerów, którzy odprawili się jako ostatni. Lepiej więc dla świętego spokoju nie czekać z tą czynnością na ostatnią chwilę.

Jeśli chodzi o możliwości bezpłatnej odprawy, to tanie linie lotnicze nas nie rozpieszczają. Zarówno w liniach Ryanair jak i Wizz Air, pasażerowie, którzy nie wykupią usługi wyboru miejsca mogą się odprawić on-line dopiero na 48 godzin przed planowanym lotem. W efekcie wielu pasażerów odkłada często check-in na ostatnią chwilę. Okazuje się jednak, że zwlekanie z wygenerowaniem karty pokładowej może nas całkiem sporo kosztować.

Połowa maja, lot z Budapesztu do Madrytu. Przewoźnik Wizz Air, który słynie z tego, że czasem lubi sprzedać na daną trasę o kilka biletów za dużo, robi to znowu. Na lot przewidziany 230-miejscowym Airbusem A321 sprzedane są 242 bilety. I na domiar złego, na lotnisku zjawiają się wszyscy pasażerowie. Koniec kłopotów? Raczej dopiero początek.

Po chwili okazuje się, że pasażerów, którzy nie polecą, jest znacznie więcej niż 12. Okazuje się bowiem, że linia ma usterkę i zamiast A321 musi podstawić Airbusa A320. Liczba pasażerów, których należy wykreślić z tego lotu, wzrasta więc do 62.

Jak więc wybrać w tej sytuacji pasażerów, którzy muszą czekać? Okazuje się, że często powtarzanym przez Wizz Aira kluczem w przypadku overbookingu jest… kolejność dokonywania odprawy. A uściślając: pasażerowie, którzy odprawili się jako ostatni, muszą liczyć się z tym, że mogą nie wejść na pokład.

Foto: Aerovista Luchtforografie / Shutterstock

– Przeważnie tak bywa, gdy overbooking wynosi do kilkunastu osób: obrywają ci, którzy najpóźniej dokonują odprawy – tłumaczy nam nieoficjalnie pracownik Wizz Aira.

Dlaczego linia tak robi? Oczywiście z oszczędności, ale nie pieniędzy, tylko… czasu.

– Szukanie ochotników trwa długie minuty. Dlatego, żeby oszczędzić czas często pracownicy linii po prostu informują, że ostatnie kilkanaście osób, które dokonało odprawy, powinny iść do punktu informacyjnego po nowe bilety i inne szczegóły. Zresztą już przy lotniskowej bramce karta pokładowa takich osób nie działa, bo dana rezerwacja znika z systemu na dany lot. Musimy tylko bardzo uważać, żeby nie rozdzielać osób z jednej rezerwacji, na przykład rodziny z dziećmi. – mówi nam przedstawiciel węgierskiej linii.

Oczywiście, takim pasażerom linia lotnicza powinna zapewnić oprócz alternatywnej formy transportu także hotel, jedzenie i napoje, a także wypłacić odszkodowanie. W tym ostatnim przypadku pasażerowie sami muszą zgłosić się do przewoźnika.

A jak to wygląda w innych liniach?

Foto: Patryk Kosmider / Shutterstock

Ryanair prawie nie stosuje

Według moich rozmówców z irlandzkiej linii, Ryanair w ogóle nie stosuje overbookingu.

– Utarło się, że robi tak każda linia lotnicza, ale Ryanair praktycznie nie stosuje overbookingu. Jeśli jednak już do tego dochodzi, to w zdecydowanej większości przypadków ochotnicy zgłaszają się sami – odszkodowanie i nocleg na koszt Ryanaira są na tyle atrakcyjne, że wielu pasażerów jest w stanie dobrowolnie przesunąć swoją wycieczkę – opowiada nam osoba pracująca w Ryanairze.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Przecież to jedno z większych szczęść.. zobaczyć środkowy  przy boardingu :)
tom971, 24 maja 2019, 14:44 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Tak, o ile jedziesz bezposrednio do miejsca docelowego 
tom971 Przecież to jedno z większych szczęść.. zobaczyć środkowy  przy boardingu :)
moomphas, 24 maja 2019, 15:19 | odpowiedz

Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.