Znieśli wysoki podatek lotniczy i Ryanair znów ich pokochał! 10 nowych tras i zapowiedź kolejnych
Relacje Ryanaira ze Szwecją przypominają sinusoidę i najłatwiej scharakteryzować je tak, że toczą się od kryzysu do kryzysu.
– Macie dobrych piłkarzy i piękne dziewczyny, ale zasadniczo nie mamy po co tutaj latać – tak jeszcze kilka lat temu mówił o tym kraju Michael O’Leary.
W pandemii nastąpił nagły zwrot, którego wyrazem było uruchomienie przez Ryanaira lotów krajowych i przeniesienie większości operacji z lotniska Skavsta oddalonego o 100 kilometrów od Sztokholmu, do portu Arlanda, czyli głównego lotniska stolicy Szwecji.
Kolejny „kryzys” przyszedł wiosną, gdy Ryanair zdecydował o zamknięciu wszystkich 5 tras krajowych i uszczupleniu całej szwedzkiej siatki połączeń. Powodem tej decyzji miało być utrzymanie przez ten kraj podatku lotniczego, który miał mocno wpływać na rentowność połączeń realizowanych przez Ryanaira. Dlatego nie może teraz dziwić, że gdy szwedzki rząd ogłosił, że od połowy przyszłego roku podatek zniknie (na trasach krajowych i europejskich wynosi on ok. 7 euro od pasażera), Ryanair błyskawicznie pojawił się i ogłosił kolejną ekspansję w tym kraju
Alanya od 2272 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
Marsa Alam od 2323 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Zielona Góra)
Hurghada od 2111 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
W środę irlandzka linia ogłosiła więc uruchomienie 10 nowych tras ze Szwecji. 9 z nich wystartuje na początku lipca, czyli tuż po zawieszeniu podatku. Jakie to trasy? Ze Sztokholmu Ryanair poleci do Cagliari i Marsylii (oba połączenia od 4 lipca), a także Triestu (od 2 lipca) i na Zakintos (od 1 lipca). Wszystkie trasy oprócz tej ostatniej są realizowane 2 razy w tygodniu (do Grecji zaplanowano 1 lot tygodniowo). Jeszcze jedną nową trasą ze Sztokholmu jest Sarajewo – loty do stolicy Bośni i Hercegowiny wystartują 1 kwietnia i będą realizowane raz w tygodniu, a od lipca na tej trasie dojdzie druga rotacja.
Z kolei z Goteborga Ryanair poleci na Korfu (od 6 lipca), do Dubrownika (od 8 lipca), Puli (od 7 lipca) i Salonik (od 6 lipca), a także Mediolanu-Malpensa (od 8 lipca).
Jednocześnie Wilson dodał, że Ryanair rozważa przywrócenie tras krajowych w Szwecji. Choć – jak czytamy w komunikacie prasowym – wiele zależy od Swedavii, czyli operatora szwedzkich lotnisk i tego, czy podwyższy ona opłaty lotniskowe.





