więcej okazji z Fly4free.pl

Znamy pierwsze szczegóły dotyczące budowy CPL! Lotnisko gotowe już za 10 lat, a „pieniądze nie są problemem”

Foto: Istanbul Airport
- Przed wakacjami przedstawimy koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego i jego dokładną lokalizację. Jestem przekonany, że w ciągu 10 lat to lotnisko będzie gotowe i będzie w stanie obsłużyć do 50 mln pasażerów rocznie. To jak najbardziej realne – powiedział w Katowicach Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy lotniska. Tak odważnych i optymistycznych deklaracji wygłosił więcej.

Wild, który będzie odpowiedzialny za koncepcję i budowę nowego centralnego lotniska, wystąpił po raz pierwszy publicznie w tej roli w środę podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, gdzie odbyła się debata na temat centralnego portu. I choć na koncepcję budowy będziemy musieli poczekać jeszcze miesiąc, podał pierwsze szczegóły dotyczące tej ogromnej inwestycji, której całkowity koszt łącznie z dodatkową infrastrukturą szacuje się na ok. 30 mld PLN. Wizja, którą przedstawił, jest, delikatnie mówiąc, bardzo optymistyczna.

– Centralny Port Komunikacyjny będzie skupiał się na ruchu przesiadkowym, a jego beneficjentem będzie LOT. LOT jest ostatnim przewoźnikiem w regionie, który przetrwał i obecnie może pełnić rolę integratora dla innych linii lotniczych w Europie Środkowej walczących o przetrwanie. Świetnym przykładem jest podpisana w ubiegłym roku umowa z przewoźnikiem z Estonii – powiedział na starcie Wild.

Dodał zaraz, że dla istnienia CPK (bo rząd tak teraz tytułuje projekt CPL) kluczowe będą duże inwestycje kolejowe.

– Budowa CPK nie będzie miała sensu, jeśli sprawny transport kolejowy nie będzie zapewniony dla jak największej liczby mieszkańców Polski. Zakładamy, że ze wszystkich największych miast w Polsce z wyjątkiem Szczecina dojazd pociągiem do centralnego portu musi być możliwy w ciągu maksymalnie 2 godzin – powiedział Wild.

Najciekawszą informacją była jednak deklaracja dotycząca planowanego terminu zakończenia budowy.

– Nasze najbliższe wyzwanie to przygotowanie koncepcji budowy portu. Oczywiście, będziemy korzystali z wcześniejszych raportów na ten temat. Tym, co zajmie najwięcej czasu, z całą pewnością będą uwarunkowania środowiskowe. Musimy wystartować szybko. Jestem przekonany, że 10-letni termin zakończenia tej budowy jest realny – powiedział pełnomocnik rządu, czym zaskoczył niektórych panelistów.

– Ja podchodziłbym do ustalania takich granicznych terminów spokojnie. Przy takich inwestycjach 80 proc. błędów popełnia się właśnie na etapie przygotowań. Dajmy sobie realistyczny czas, zróbmy to profesjonalnie. Widzimy przykłady innych krajów realizujących podobne inwestycje, gdzie opóźnienia wynoszą 30-40 proc. w stosunku do pierwotnych założeń. To zaś powoduje, że budżet takiej inwestycji rośnie o 50-60 proc. A zakładając, że samo lotnisko to inwestycja rzędu 20 mld PLN, to ewentualne konsekwencje finansowe mogą być bardzo poważne. To jest fundamentalne, by dobrze wystartować. Nie tworzyć presji, ale rzetelnie odrobić pracę domową – powiedział Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, który ma współfinansować tę inwestycję.

A to prowadzi nas do kolejnego kluczowego pytania.

Skąd weźmiemy pieniądze?

Tu znowu Mikołaj Wild zaskoczył widzów panelu.

– Nie chciałbym jeszcze za bardzo wchodzić w szczegóły, ale szczęśliwie tak się złożyło, że zabieramy się za tę inwestycję w momencie, gdy pozyskanie finansowania nie jest największym problemem. Chodzi o komponent dłużny, pieniądz jest obecnie dość tani do pozyskania. Mamy też pewną rezerwę, jeśli chodzi o fundusze unijne – powiedział pełnomocnik rządu.

Możliwe jest, że projekt będą współfinansować Chińczycy – w czwartek do Pekinu wybiera się delegacja rządowa z premier Beatą Szydło na czele. A jak pisaliśmy na Fly4free.pl, już wcześniej zainteresowanie współfinansowaniem CPK wyraził Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych,

– Źródeł finansowania będzie kilka. Jeżeli chodzi o drogi czy kolej, to z pewnością warto wykorzystać środki unijne, bo na sam port lotniczy Unia Europejska nie ma pieniędzy. W tej sytuacji trzeba pomyśleć o modelu komercyjnym. Wykonaliśmy wstępną przymiarkę i wydaje się, że takie finansowanie można zorganizować – powiedział Borys.

Czy rząd odda kontrolę nad centralnym lotniskiem?

To kolejna ciekawa kwestia, która padła w Katowicach. Jednym ze scenariuszy rozważanych przez rząd jest sytuacja, w której kontrola nad Centralnym Portem Lotniczym zostanie przekazana na określony czas do prywatnego podmiotu komercyjnego w zamian za pozyskanie finansowania na budowę. Drugą, ale bardzo mało realną opcją jest ta, w której prywatny inwestor sam zbuduje lotnisko i będzie nim zarządzał, co w praktyce oznacza, że własność gruntów nie będzie państwowa. Ten scenariusz jest jednak mało realny.

– To bardzo popularny model budowy lotnisk. Dobrym przykładem jest Turcja, gdzie nowe lotnisko w Stambule buduje prywatny inwestor, ma własność gruntu i koncesję na zarządzanie nim przez kilkadziesiąt lat. To lotnisko będzie oddane do użytku w przyszłym roku, a jego startowa przepustowość to 90 mln pasażerów rocznie. Rząd turecki na jego budowę nie wydał nic, chociaż tam pewną gwarancją jest fakt, że prywatny inwestor to turecka firma – mówił Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Ostatnim, najbardziej kontrowersyjnym punktem debaty była rozmowa na temat tego, jak duże powinno być lotnisko.

50 mln pasażerów rocznie? Jak najbardziej do zrobienia

W tym względzie rządowy pełnomocnik jest wielkim optymistą. W opublikowanej w środę rozmowie z „Pulsem Biznesu” deklarował, że Polska potrzebuje lotniska, które docelowo będzie w stanie obsłużyć nawet 100 mln pasażerów rocznie. To bardzo dużo – dość powiedzieć, że obecnie największe lotnisko w Europie to londyńskie Heathrow, przez które w ubiegłym roku przewinęło się 75,7 mln pasażerów.

Z kolei na świecie jest obecnie tylko jedno lotnisko, które obsługuje ponad 100 mln pasażerów rocznie – to port w Atlancie, który w ubiegłym roku przyjął 104 mln gości. Czy w tej sytuacji te szacunki nie są przesadzone?

– Musimy stworzyć projekt, który zapewni nam modułową rozbudowę, by w żadnym momencie nie było zakłócenia operacji lotniczych. Liczba modułów powinna być połączona z estymacjami na temat wzrostu liczby pasażerów. Z całą pewnością teren musi być zabezpieczony pod lotnisko, które jest w stanie obsłużyć ponad 100 mln pasażerów rocznie – powiedział Wild.

A pytany przez dziennikarzy stwierdził, że jego zdaniem w pierwszym etapie lotnisko powinno mieć przepustowość na poziomie 50 mln ludzi rocznie.

– Te dane są chyba trochę przeszacowane. Jeśli obecnie przez lotniska w Polsce przewija się 34 mln pasażerów rocznie, a w 2030 roku będzie ich maksymalnie 60 mln, to tak duże lotnisko chyba nie jest nam potrzebne. Tym bardziej, jeśli zostaną zachowane obecne proporcje, gdzie 60 proc. pasażerów lata z portów regionalnym. W tej sytuacji w 2030 roku rozmawiamy o potencjalnej liczbie 23-29 mln ludzi rocznie, którzy mogliby podróżować z centralnego lotniska. Mamy ambicję, wizję i chcemy się rozwijać, ale powinniśmy to robić w odpowiedniej skali – skontrował Sebastian Gościniarek, ekspert lotniczy.

Odpowiedział mu Mariusz Szpikowski, dyrektor lotniska Chopina.

– Moim zdaniem 50 mln pasażerów rocznie to realna cyfra. Rynek lotniczy rozwija się znacznie szybciej od prognoz. Po czterech miesiącach tego roku lotniska Chopina rośnie o 30 proc. szybciej od założeń. A zrobione 3 lata temu prognozy ruchu musieliśmy skorygować, bo dziś liczba pasażerów jest taka, jaką powinniśmy osiągnąć za 8 lat. Powstanie centralnego portu diametralnie zmieni strukturę ruchu – powiedział Szpikowski.

Czy waszym zdaniem pierwsze założenia dotyczące budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego są realne? Piszcie w komentarzach.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Znajomy Holender ma siedzibę w W-wie 5 km od Lotniska Chopina, często lata linia tradycyjna KLM lub LOT, on nie byłby zachwycony, gdyby Chopina został zamknięty... Budowa CPL to może dla zwykłych ludzi nie ma dużej różnicy, ale może stracą zamożnych klientów którzy mają kontakty biznesowy i zależą na szybkim czasie...
Norweg, 10 maja 2017, 22:00 | odpowiedz
wpakowali by te pieniądze w służbę zdrowa lepiej albo coś
maciuś, 10 maja 2017, 22:06 | odpowiedz
To zwykły PISowski bełkot - "musi", "są pieniądze", "nie ma problemu" . Stawiam dzisiaj butelkę ROYAL SALUTE 21YO + dorzucam drugą butelkę własnej roboty, najlepszej mojej PIGVOVKI, że na CPL-u jak iegały zające, tak za 20 lat będą biegać nadal. Kto wchodzi..? Pijemy 10.05.2027 :)
Gucio Haponen, 10 maja 2017, 22:07 | odpowiedz
Plotki głoszą, że głównym inwestorem mają być Chińczycy, którzy po utopieniu kasy w projekcie zadbają o to, żeby im się zwróciła i dlatego postarają się, żeby główny ruch z Chinami szedł przez CPK- no ale to tylko plotki.
Juliusz, 10 maja 2017, 22:13 | odpowiedz
Norweg Znajomy Holender ma siedzibę w W-wie 5 km od Lotniska Chopina, często lata linia tradycyjna KLM lub LOT, on nie byłby zachwycony, gdyby Chopina został zamknięty…Budowa CPL to może dla zwykłych ludzi nie ma dużej różnicy, ale może stracą zamożnych klientów którzy mają kontakty biznesowy i zależą na szybkim czasie…
ale UFO! podpisał się "norweg", a pisze po Polsku!
Cymbał, 10 maja 2017, 22:34 | odpowiedz
Gucio Haponen To zwykły PISowski bełkot – „musi”, „są pieniądze”, „nie ma problemu” . Stawiam dzisiaj butelkę ROYAL SALUTE 21YO + dorzucam drugą butelkę własnej roboty, najlepszej mojej PIGVOVKI, że na CPL-u jak iegały zające, tak za 20 lat będą biegać nadal.Kto wchodzi..? Pijemy 10.05.2027 ?
a jutro szkoła i zajęcia w gimnazjum. Idź spać już, bo duby smalone bredzisz...To cytat z Mickiewicza
gimbus, 10 maja 2017, 22:36 | odpowiedz
Stawiam na Kutno. Niedaleko Łodzi, Warszawy, autostrady i przy skrzyżowaniu przecznic....
Kutno?, 10 maja 2017, 23:00 | odpowiedz
gimbus
Gucio Haponen To zwykły PISowski bełkot – „musi”, „są pieniądze”, „nie ma problemu” . Stawiam dzisiaj butelkę ROYAL SALUTE 21YO + dorzucam drugą butelkę własnej roboty, najlepszej mojej PIGVOVKI, że na CPL-u jak iegały zające, tak za 20 lat będą biegać nadal.Kto wchodzi..? Pijemy 10.05.2027 ?
a jutro szkoła i zajęcia w gimnazjum. Idź spać już, bo duby smalone bredzisz…To cytat z Mickiewicza
Nawet jeśli przeżyjesz TROLLU tyle rządów w RP, co ja przeżyłem, to tak nie zmądrzejesz. Ale dam Ci dobrą radę: Politycy z nonszalancją trzymają ręce w kieszeniach i to zwykle w nieswoich - to cytat, który powinieneś sobie zapamiętać! PS. Napoleon kiedyś powiedział, że: "w polityce głupota nie stanowi przeszkody", w pisaniu na F4F jak widać też.
Gucio Haponen, 10 maja 2017, 23:01 | odpowiedz
Norweg Znajomy Holender ma siedzibę w W-wie 5 km od Lotniska Chopina, często lata linia tradycyjna KLM lub LOT, on nie byłby zachwycony, gdyby Chopina został zamknięty…Budowa CPL to może dla zwykłych ludzi nie ma dużej różnicy, ale może stracą zamożnych klientów którzy mają kontakty biznesowy i zależą na szybkim czasie…
Wstrzymujemy inwestycję ponieważ znajomy holender nie będzie zachwycony - ty to na poważnie czy troll
polak, 10 maja 2017, 23:36 | odpowiedz
Ktoś, kto nazywa 50 mln "cyfrą" jest dyrektorem lotniska? Co za czasy...
pejot, 10 maja 2017, 23:39 | odpowiedz
Już za 10 lat? Zabójcza prędkość...
husq, 11 maja 2017, 0:20 | odpowiedz
maciuś wpakowali by te pieniądze w służbę zdrowa lepiej albo coś
W służbę zdrowia to ile by nie wpakowali to będzie dziadostwo, bo to nie problem pieniędzy tylko zarządzania i wynaturzenia lekarzy. Ktoś powiedział, że gdyby zarabiali godziwie to nie braliby łapówek i byliby bardziej "ludzcy". Bzdura, jak ktoś jest sukinkotem to ile by nie zarabiał, będzie chciał jeszcze więcej...
konrad, 11 maja 2017, 0:22 | odpowiedz
Kutno? Stawiam na Kutno. Niedaleko Łodzi, Warszawy, autostrady i przy skrzyżowaniu przecznic….
raczej nie 50-60 km od wsiawy miało być
ggjh, 11 maja 2017, 0:44 | odpowiedz
takei farmoazony moga gadac bo to nie wiele kosztuje ale 30 mld nie ma i na razi enie bedzie bo ledwo na 500+ starcza
ee, 11 maja 2017, 0:46 | odpowiedz
Jedynym celem lobbysty bankowego na czele rządu jest zwiększanie zadłużenia kraju. To widać, słychać i czuć. Teraz zarobią tylko banki, a za jakiś czas, może 5, 10 a może 20 lat, przejmą ziemię i resztki infrastruktury, już zaczyna się to w Grecji.
TTT, 11 maja 2017, 1:06 | odpowiedz
Chinczycy juz zdaje sie pomagali budowac atostrady przed Euro,nikt nie pamieta jak sie skonczylo ? Ten CPL to sie czkawka odbije obywatelom !!!
Renula, 11 maja 2017, 1:15 | odpowiedz
W końcu ktoś myśli perspektywicznie a nie tu i teraz. Nie dziwię się, że niektórzy krytykują, nie każdy musi rozumieć i myśleć w przód. Niestety większość ludzi myśli najdalej do jutra.
luk, 11 maja 2017, 1:47 | odpowiedz
"w ciągu maksymalnie 2 godzin" - tylko że w ciągu około dwóch godzin w zasięgu lotu jest większa część Europy... zatem 2 h jazdy na lotnisko nie są wcale zabawne. Myślę, że taką barierą, która czyni lotnisko dobrze (czasowo!) usytuowane jest maks. 30 minut, a dla części ludzi 15-20 minut. Np. w Warszawie i Krakowie te kryteria są spełnione (oczywiście nie mówię o dojeździe ze skrajnie przeciwnych miejsc tych miast i np. autobusem...).
erazm, 11 maja 2017, 7:55 | odpowiedz
erazm „w ciągu maksymalnie 2 godzin” – tylko że w ciągu około dwóch godzin w zasięgu lotu jest większa część Europy… zatem 2 h jazdy na lotnisko nie są wcale zabawne. Myślę, że taką barierą, która czyni lotnisko dobrze (czasowo!) usytuowane jest maks. 30 minut, a dla części ludzi 15-20 minut. Np. w Warszawie i Krakowie te kryteria są spełnione (oczywiście nie mówię o dojeździe ze skrajnie przeciwnych miejsc tych miast i np. autobusem…).
Ja bym był bardzo szczęśliwy gdybym miał lotnisko w zasięgu 2 godzin od wyjścia z domu - niestety u mnie to realnie jest co najmniej 3h jeżeli jadę samochodem lub 4,5h korzystając z komunikacji publicznej
maciek, 11 maja 2017, 8:23 | odpowiedz
"pieniądze to nie problem" - miał na to receptę niejaki Nikodem Dyzma: "wypuści się obligacje, a koniunktura musi przyjść!"
Dyzma, 11 maja 2017, 9:22 | odpowiedz
Motywem przewodnim całego przedsięwzięcia jest tylko i wyłącznie uczczenie pamięci WIELKIEGO POLITYKA, który obecnie jest w Polsce siłowo wpychany na pomniki, a miałby zostać patronem tego lotniska. Podobne historie dobrze pamiętamy z czasów minionych.
Bary65, 11 maja 2017, 9:38 | odpowiedz
Gucio Haponen
gimbus
Gucio Haponen To zwykły PISowski bełkot – „musi”, „są pieniądze”, „nie ma problemu” . Stawiam dzisiaj butelkę ROYAL SALUTE 21YO + dorzucam drugą butelkę własnej roboty, najlepszej mojej PIGVOVKI, że na CPL-u jak iegały zające, tak za 20 lat będą biegać nadal.Kto wchodzi..? Pijemy 10.05.2027 ?
a jutro szkoła i zajęcia w gimnazjum. Idź spać już, bo duby smalone bredzisz…To cytat z Mickiewicza
Nawet jeśli przeżyjesz TROLLU tyle rządów w RP, co ja przeżyłem, to tak nie zmądrzejesz. Ale dam Ci dobrą radę: Politycy z nonszalancją trzymają ręce w kieszeniach i to zwykle w nieswoich – to cytat, który powinieneś sobie zapamiętać!PS. Napoleon kiedyś powiedział, że: „w polityce głupota nie stanowi przeszkody”, w pisaniu na F4F jak widać też.
Gupcio też sporo przeżyłem i nikt tak intensywnie nie drenował mojej kieszeni jak poprzednicy obecnej władzy. Jak rozumiem MOD usunie lub ukryje ten komentarz, bo od dłuższego czasu zauważyłem, iż w sprawach polityki na tym portalu nie ma równowagi.
paco, 11 maja 2017, 9:59 | odpowiedz
TTT Jedynym celem lobbysty bankowego na czele rządu jest zwiększanie zadłużenia kraju. To widać, słychać i czuć. Teraz zarobią tylko banki, a za jakiś czas, może 5, 10 a może 20 lat, przejmą ziemię i resztki infrastruktury, już zaczyna się to w Grecji.
"Jeśli Amerykanie lub jakikolwiek inny naród pozwoli prywatnym bankom na emisję i kontrolę ich waluty, wtedy banki i korporacje które wyrosną na tych bankach, wcześniej czy później przejmą wszystkie dobra, aż społeczeństwo obudzi się bezdomne w kraju o którego wolność walczyli ich dziadkowie." - jeden z zamordowanych prezydentów USA
Arka, 11 maja 2017, 10:05 | odpowiedz
Dla tej władzy w ogóle "pieniądze nie sa problemem". Problemem będą dla nas podatników, którzy przez lata będą spłacać te hulanki PISu
jurek, 11 maja 2017, 11:44 | odpowiedz
Po co od razu CPL, nie lepiej rozbudować super lotnisko w Radomiu
TAP, 11 maja 2017, 11:48 | odpowiedz
bociany! bociany !!!! beda tam lataly ... brak do dzisiaj koncepcji na to WIEZIENIE CENTRALNE i PSYCHATRYKA CENTRALNA IMIENNIA L. KACZYNSKIEGO .. tu bym umiescil takie smieszne ludzie jak Mikołaja Wilda i Prezesa LOTu za ta wymowe "orania lotniska chopina" .. ludzie prosze .. czy teraz juz wszyscy zwariowali? trump pokazal ze tez politycznie nie kompetentny czlowiek moze wygrac wybory i POLACY ODRAZU ROBIA KOPIE i opowiadaja bajki i bajki i bajki .. to to teraz takie MODNE. DO FAKTOW: miala byc A4 na EURO 2012 .. a otwozyli odcinek jaroslaw > rzeszow PO (!!!) EURO 2016 .. moze teraz zrozumiecie .. ze za 30 LAT juz nie bedzie LOTu .. BO DO DZISIAJ NIE POSIADA ANI JEDNEGO SAMOLOTU!!! co wy myslicie .. ze ryanair sobie robi jaja ze next year juz zBAZuje 12 samolotow w FRA itp. czy ktos pamieta jeszcze ile samolotow zamowil RYAN, ile WIZZ, ile easy, ile LUFTHANSA, ile CHINCZYCY, ile 3 ARABSKIE LINIE (z ogromnymi FLOTAMI .. znaczy samolotani ktore tez sa ich) >>> SUMARUM .. odpowiedzialne osoby ZA TAKIE GLOPOTY .. i OPOWIADANIE GLOPOT MOZE NIE POJDA SIEDZIC (bo ich polski sysyem bedzie bronil) ale CENTRALNA PSYCHATRYKA kolo warszawy byla by pelna .. nawet by byly oddzielne oddzialy PISowski i POwski zeby sobie nie dokuczaly tylko sie wzieli za LECZENIE * prosze to tutaj nie kasowac bo tylko PRAWDA (STARALEM SIE NIE OBRAZAC!)
ekspert lotniczy z rzeszowa, 11 maja 2017, 11:58 | odpowiedz
erazm „w ciągu maksymalnie 2 godzin” – tylko że w ciągu około dwóch godzin w zasięgu lotu jest większa część Europy… zatem 2 h jazdy na lotnisko nie są wcale zabawne. Myślę, że taką barierą, która czyni lotnisko dobrze (czasowo!) usytuowane jest maks. 30 minut, a dla części ludzi 15-20 minut. Np. w Warszawie i Krakowie te kryteria są spełnione (oczywiście nie mówię o dojeździe ze skrajnie przeciwnych miejsc tych miast i np. autobusem…).
Ale 2 godziny lotu to nie to samo co w 2 godziny zajechać na lotnisko i się odprawić. Jeszcze dolot musi pasować czasowo z wylotem w daleki świat.
Adi, 11 maja 2017, 12:34 | odpowiedz
Gucio Haponen To zwykły PISowski bełkot – „musi”, „są pieniądze”, „nie ma problemu” . Stawiam dzisiaj butelkę ROYAL SALUTE 21YO + dorzucam drugą butelkę własnej roboty, najlepszej mojej PIGVOVKI, że na CPL-u jak iegały zające, tak za 20 lat będą biegać nadal.Kto wchodzi..? Pijemy 10.05.2027 ?
Debil
sdfsd, 11 maja 2017, 12:36 | odpowiedz
PRZEZ OSTATNICH OSIEM LAT POLKI I POLACY..................
Brocha, 11 maja 2017, 12:37 | odpowiedz
Tylko budujmy powyżej 100 m npm :) Spora zmiana klimatu i poziomu mórz się szykuje
Realista, 11 maja 2017, 12:43 | odpowiedz
maciuś wpakowali by te pieniądze w służbę zdrowa lepiej albo coś
Służba zdrowia to bezcenna dziura czytaj koszty, lotnisko bedzień generowalo nie koszty a przychody w długiej perspektywie . Może pełnić rolę lotniska przesiadowego dla całego regionu jak Frankfurt czy Monachium. I czerpać dochody z tranzytu. Niemcy bardzo tego nie lubią bo zabierze im to cześć zysków. PiS realizuje kilka bardzo niewygodnych ekonomicznie dla Niemiec projektów dlatego tak zwalczają nasz rząd. (Lotnisko centralne , ponowne uruchomienie stoczni - zaczynając od stoczni szczeciskiej, uruchomienie szlaku towarowego na Odrze.Uruchomienie gazoportu i przesył północ południe z Polski (konkurencja dla Rosyjsko Niemieckiej gazowej współpracy )
Realista, 11 maja 2017, 12:48 | odpowiedz
Potrzeba chyba dodatkowych miejsc prezesowskich dla Misiów Miskiewiczów
Bareja, 11 maja 2017, 12:56 | odpowiedz
Pieniądze nie są problemem - można dodrukować. Co to za różnica czy na 500+ czy na lotnisko?
Michał, 11 maja 2017, 14:08 | odpowiedz
Dojazd na lotnisko też kosztuje nie mało. Z Poznania, Gdańska czy Warszawy to kupa kasy. 2h z dużego miasta do CPL to sporo, z mniejszych miejscowości odległych o podobną odległość to prawie niewykonalne. O wiele lepiej jest inwestować w lotniska, które mamy obecnie.
wolfi, 11 maja 2017, 17:58 | odpowiedz
Dawno się tak nie ubawiłem czytając ten artykuł :)
Mike, 11 maja 2017, 18:18 | odpowiedz
Skoro chcą mieć takie czasy dojazdu do portu i jednocześnie nie zarżnąć ani Okęcia ani Modlina to znaczy, że będą budować w Strykowie!
logiczny, 11 maja 2017, 18:58 | odpowiedz
pejot Ktoś, kto nazywa 50 mln „cyfrą” jest dyrektorem lotniska? Co za czasy…
50 mld nie milionow. Skoro Berlinowi nie wyszło, nam tym bardziej się powiedzie! Nie ma jak sztandarowa propaganda bolszewików.
xaxa, 11 maja 2017, 21:52 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »