Wizz Air uruchomił dziś nową linię lotniczą w Europie! Co to oznacza dla pasażerów?
O planach powołania do życia Wizz Air Malta pisaliśmy na naszych łamach w maju i jak się okazuje, nowa linia zmaterializowała się bardzo szybko. W poniedziałek nowy przewoźnik otrzymał od EASA unijny certyfikat operacyjny AOC i licencję operacyjną od maltańskiego urzędu lotniczego, a już we wtorek linia formalnie uruchomiła działalność.
Pierwszy samolot zarejestrowany w linii Wizz Air Malta to Airbus A321neo o rejestracji 9H-WAM, który będzie zbazowany w Rzymie. Pierwsza maszyna maltańskiej linii ma przed sobą „ciężki” dzień – rozpoczęła loty rano od rotacji z Rzymu do rumuńskiej Suczawy, następnie wykonała rotację powrotną z Rzymu do Pragi, a wieczorem czeka ją jeszcze rejs ze stolicy Włoch do Reykjaviku oraz lot powrotny ze stolicy Islandii.
To pierwszy, ale z pewnością nie ostatni samolot Wizz Aira zarejestrowany na Malcie, o czym przekonywał maltański minister transportu i infrastruktury Aaron Farugia.
– W czasie globalnej niepewności firmy z wielu sektorów gospodarczych znajdują stabilność na Malcie. A stabilność jest kluczowa dla prowadzenia interesów – powiedział.
Ale co kryje się za tymi ogólnymi słowami?

Wizz Air przeniesie na Maltę większość samolotów
Warto przypomnieć, że to kolejna spółka-córka Wizz Aira, który ma już w swoim portfolio linię Wizz Air UK i Wizz Air Abu Dhabi, a dodatkowo intensywnie przymierza się do uruchomienia kolejnej linii w Arabii Saudyjskiej. Warto w tym miejscu dodać, że Wizz Air nie jest pierwszą (i pewnie nie ostatnią) linią, która zdecydowała się na ten krok. Tą drogą już jakiś czas temu poszedł Ryanair, który oprócz polskiej linii Buzz, stworzył także Malta Air – linię zarejestrowaną na Malcie, która przejęła większość baz przewoźnika w Europie Zachodniej. Skąd ten pomysł?
Chodzi tu oczywiście o szeroko pojętą optymalizację kosztową i niższe podatki, którymi Malta kusi przewoźników. Ta samą drogą chce też pójść Wizz Air – w rozmowie z Fly4free.pl przedstawiciele tej linii jasno deklarują, że w ciągu kilku lat większość samolotów linii z węgierską rejestracją będzie przerejestrowana na Maltę. Cała sprawa ma też oczywiście drugie dno, bo w ten sposób Wizz Air redukuje swoją formalną obecność na Węgrzech, co oznacza niższe wpływy z podatków do państwowej kasy w Budapeszcie. Co też jest dość symptomatyczne w świetle nowego podatku pasażerskiego, wprowadzonego przez rząd Viktora Orbana.
Zaskakiwać może też tempo, w jakim Wizz Air planuje przerejestrowywać swoje samoloty.
Na pierwszy ogień 4 kraje
Jak pisaliśmy na naszych łamach, maltański urząd lotniczy w w pierwszym roku istnienia Wizz Air Malta spodziewa się, że przewoźnik przerejestruje do tej spółki ok. 80 samolotów, czyli niemal połowę swojej aktualnej floty. W końcu też znamy garść szczegółów na ten temat. Jak czytamy w serwisie „Malta Today”, w pierwszym rzucie przerejestrowane będą samoloty z baz przewoźnika w Albanii, Austrii, Rumunii i we Włoszech. Zmiany czekają też pracowników linii, których formalnie zatrudni Wizz Air Malta, choć w dalszym ciągu będą pracowali w swoich macierzystych bazach.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?