REKLAMA

Wizz Air odkrył spisek! Winni Bruksela, inne linie lotnicze i lotniska, a gra toczy się o miliardy

wizz air samolot
Foto: Patryk Kosmider / Shutterstock

W gronie spiskowców brakuje tylko cyklistów i Lorda Voldemorta, ale gra jest warta świeczki: Wizz Air walczy o aktywa warte 1,5 mld GBP i to tylko na jednym lotnisku! Z drugiej strony: w wojnie o prawa do atrakcyjnych lotniskowych slotów Wizz Air jest w zdecydowanej mniejszości.

Na lotniczej postpandemicznej mapie Europy nie ma drugiej tak agresywnie rosnącej linii jak Wizz Air – od początku maja węgierski przewoźnik ogłosił i uruchomił w sumie ponad 200 nowych tras, otwierając przy tym nowe bazy m.in. na Cyprze, w Rosji czy we Włoszech. Jednak węgierska linia nie planuje na tym poprzestać i chce dalej się rozwijać. Przewoźnika blokują niestety… regulacje wprowadzone w czasie pandemii przez Komisję Europejską.

O co chodzi? O zawieszenie przepisów dotyczących tzw. reguły 80-20. W ich myśl linia musi wykonywać przynajmniej 80 procent lotów w ramach danego slotu (prawa do startu i lądowań o konkretnej godzinie w danym porcie), aby go nie stracić. A pojedyncze sloty – zwłaszcza na najbardziej zatłoczonych lotniskach w Europie – mogą być warte wiele milionów dolarów. Bruksela zdecydowała się jednak na zawieszenie tej reguły po apelach wielu linii lotniczych, które (całkiem słusznie) twierdziły, że z powodu pandemii koronawirusa nie będą w stanie utrzymać tak dużej liczby lotów. Jednocześnie przewoźnicy zaczęli masowo wykonywać tzw. loty duchów, czyli połączenia na pusto, byle tylko “wyrobić” ustaloną liczbę lotów. W przeciwnym razie mogliby utracić cenne aktywa za darmo. Stąd decyzja Komisji Europejskiej, która zawiesiła reguły slotowe do końca października, a teraz… wielu przewoźników już apeluje, a przedłużyć te przepisy do końca marca 2021 roku.

I wszyscy są z tego zadowoleni. Wszyscy? Nie, jest jedna linia, której to bardzo nie pasuje, a na imię jej właśnie Wizz Air. “Landrynka” wysłała list otwarty, w którym apeluje o jak najszybsze przywrócenie starych reguł. Dlaczego? Bo ta decyzja, a co za tym idzie – lotniska i inne linie lotnicze blokują jej rozwój, trzymając się slotów, których nie planują wykorzystywać. Dla Wizza takim szczególnym przykładem jest lotnisko Gatwick, gdzie – jak czytamy w komunikacie – sloty o wartości 1,5 mld GBP (czyli 7,3 mld PLN) są “blokowane przez linie, które otrzymały pomoc publiczną, ale w dalszym ciągu nie są w stanie wznowić swoich operacji”.

Linie te “publicznie potwierdzały, że powrót do pełnej operacyjności zajmie im wiele lat”, a jednak nie mają zamiaru pozbywać się slotów na najbardziej atrakcyjnych lotniskach, które mogłyby przejąć inne linie lotnicze.

Tymczasem Wizz Air bardzo dynamicznie wznawia swoje operacje – obecnie linia realizuje ok. 77 procent swojego planowanego rozkładu.

– Apeluję do Komisji Europejskiej o to, aby przywróciły stare regulacje 80-20 dotyczące slotów z końcem października i wsparły w ten sposób ożywienie branży lotniczej (…). Apele o przedłużenie zawieszenia tych przepisów są sprzeczne z regułami swobodnej konkurencji i chronią nierentowne linie lotnicze ze słabymi modelami biznesowymi, podczas gdy linie takie jak Wizz Air chcą zdobywać nowe rynki i oferować pasażerom jak najwięcej biletów w niskich cenach – mówi prezes Wizz Aira Jozsef Varadi.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
"Na lotniczej postpandemicznej mapie Europy ..." brzmi jak pomysł na scenariusz dobrego filmu, coś jak mad-max w przestworzach. Był już madmax na wysuszonej ziemi, madmax na zatopionej ziemi (wodny świat), czas na madmaxa w chmurach :-)
Alvaro_morales, 8 sierpnia 2020, 13:40 | odpowiedz

Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.